Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Teori om grävning

10 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

bmrobban (trådstartaren)

#1 » 01:48:46, 23-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har kört mycket grävare Poclain lc80 me fyra spakar när jag var 16-17. Mycket dikning och flytt av massor på en bondgård. Har även kört mycket med farsans lc 80 bla. garagegrund o avlopp o så.Har inte funderat så mycket på det här med grävare på dom senaste 20åren, men så fick vi en minigrävare på jobbet förra året me hydraulhammare, tog ju en stund innan man var bekväm med bara två spakar, men det var ju minst lika roligt som förr att köra, hade liksom glömt det..
Jag tänkte som så att det vore ju fantasiskt om man kunde ha roligt och tjäna pengar samtidigt..
Så då kom jag på den oerhört ovanliga ide`n att köpa en minigrävare.
Kommer hem en Kubota KX101 med 3000 timmar på mätaren snart..
Har ju ganska nyligen köpt en BM350 med 650-hytt att ploga snö med så de e ju bara till att bygga transportkärra, så är ju transporten löst.
Sen kom jag på att även om jag kunde spaka hjälpligt så vet jag ju väldigt lite om markarbeten överhuvudtaget.
Jag har ju några olika jobb åt kompisar att öva på, så jag tänkte liksom varva praktik o teori. Så min fråga är: Vart hittar man teoretisk kunskap om grävning på nätet?
Robban
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78



ja-bond77

#2 » 07:18:45, 23-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

www.maskinisten.net

Ända sajten jag känner till. :mrgreen:

Välkommen!
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Ludwig Nilsson

#3 » 08:25:30, 23-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

samma här :wink:
Ludwig Nilsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:45:41, 13-11-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Fredrik_

#4 » 10:48:18, 23-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller också med :thumme:

bmrobban skrev: Så min fråga är: Vart hittar man teoretisk kunskap om grävning på nätet?



Mängder med teoretiker på maskinisten :mrgreen: :lmao:

Leta runt lite här så slipper du gå ut mer i vinter då du fastnat framför datorn :eat:

Välkommen.
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

bmrobban (trådstartaren)

#5 » 20:03:20, 23-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det är väl bara att boka kvällarna framför databurken och plöja igenom alla inlägg :smile:
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78

LeifAndersson

#6 » 20:20:16, 23-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur du gräver i teorin är inte så viktigt, det viktiga är hur det blir i praktiken. :mrgreen:
Bara lugn och fin och tänk före så blir det bra. :thumme:
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

5.2 racing

#7 » 20:25:55, 23-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Börja med dom senaste årens maskinistdagbok. Det gjorde jag och det tog väl c:a 3 veckor. 3-4 timmar varje kväll.

Lärorikt och intressant.
Användarvisningsbild
5.2 racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:27:09, 27-04-2009
Ort: Göteborgstrakten
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota U55-4 X06.

bmrobban (trådstartaren)

#8 » 23:30:54, 12-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag känner ju att jag måste förklara mig om rubriken.Man är ju alltid lite skraj när man börjar med något nytt. Jag är ju sån att jag gärna vill ha koll på saker o ting, helst innan jag ens provat. Så långt som jag kommit nu så kan man väl säga att det är mycket svårare att få en jämn och fin rörelse med två spakar än med fyra. Dom flesta säger nog tvärs emot,men jag har grävt så mycke me fyra o så lite med två.. Jag är ju sugen på jobb, men samtidigt lite rädd att verka amatörmässig och inte kunna svara på frågor kunderna ställer. Hur var det för er andra när ni började i branschen? Började ni som lärling på någon större firma eller som egen?Säsongen börjar ju om några månader och som sagt så har jag lite jobb på lut åt kompisar, men det ligger ju inga större pengar eller inga pengar i det, så ska man få ihop till lite nya skopor o prylar så gäller det ju att våga sig ut på marknaden.
Sen är jag väl inte en så där väldigt social som person och det är ju säkert en nackdel när man har att göra med privatpersoner. Hitills inom mitt arbetsliv har det ju funkat så att är man duktig på det man gör så kvittar det med social kompetens, jag hoppas ju bara att jag blir duktig på det här jobbet..
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78

LeifAndersson

#9 » 00:39:02, 13-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där med spakarna till manövreringen är bara en fråga om vana, när du fått X antal timmar med 2-spak löser det sig. Har du bara lite "fallenhet" för sysslan har inte manöverspakarna någon avgörande betydelse utan det löser sig.
Personligen vägrar jag att köra en hjullastare med "enspak" manöver, men samtidigt kör jag bara grävare med en spak för var hand. (och grävlastaren har "enspak" till frontlastaren och det funkar, men fick jag välja så blev det 2 korta servospakar.)
Körde för många år sedan en H9:a med Åkermans "gamla" tvåspaksmanövrer och hamnade man då i en maskin med vad som i dag betraktas som standard så funkade även det bar man fick "köra in" sig lite.
Skulle nu efter många år lasta och flytta en gammal H9:a som inte var omkopplad till det nyare systemet och på något vis fanns det lagrat, för efter lite "luftgrävning" kändes det som det nog skulle gå att gräva med detta system fortfarande.
Så det är bara fråga om vana. :thumme:
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

bmrobban (trådstartaren)

#10 » 01:12:57, 13-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo det tar ju tid att lära sig cykla me nya trampor..Jag provade första dagen jag hade maskinen hemma att planera en väg nära hemmavid.
Jag försökte att skrapa av lite grus i kanten på vägen och lägga i groparna.Fick koncentrera mig för att få bra fall från vägen och att få vägen slät efter jag lagt in gruset var svårt.När jag körde stor poclain släta jag till hjälpligt och larvade sen fram o tillbaka några gånger= ok väg. Med den här maskin e de noga att man lägger ut materialet ordentligt.Men på plussidan: det är roligt än fast det inte blir som jag tänkt mig alltid.Sen gillar ju jag maskiner också. Det tråkigaste me grävaren är att hydraulpumpen låter nästan lika mycke som motorn. Saknar sången från den luftkylda Deutz6an.
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se