Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Digger i Sollentuna. Vad hände firman?

27 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

Jan-E.1 (trådstartaren)

#1 » 14:06:44, 05-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har nyligen kommit över en Digger 50. Har googlat ang dessa maskiner och mest info finner man på http://www.oilyhands.co.uk men där vet man inte heller vad som hände tillverkaren. Däremot finns många bilder o info bla länk till ett företag i Alaska som har flera stycken. De transporterar sina (ca 7 st !?) med helikoptrar bland bergen och gräver för mobilmaster och andra jobb. De ser ut att ha kommit över någon sorts hyudraldrift-hjul som de kravlar sig fram med vid behov. (Sådan extra utrustning vore kanon på egna maskinen. Nu kravlar man sig fram bra ändå men,men..) De föredrar dessa maskiner och har tonvis med reservdelar till dem. Länk finns där på oilyhands.co.uk. Då aggregatet kan svänga 180 grader och originalskopa är 38 cm bred är användningsområdet lite utöver det normala ang kategorin minigrävare. Originalmonterade Hondamotorn är på 13 hk på den jag kommit över så man får tänka till före innan man "tar i". Urstark är den.
Men vad hände med tillverkaren där i Sollentuna. När gjorde de sista maskinen (om de nu är väck !?)
Vore intressant att veta.

Bild

Bild

6 personer gillar det här inlägget.
Jan-E.1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 02:13:59, 18-05-2012
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: DIGGER 50 (500 kg minigrävare från Sollentuna. 13 hk HONDA motor).



Holger

#2 » 17:57:00, 05-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Söker man på digger Svenska AB Sollentuna så hittar man bara en uppfödare av travhästar:
http://www.proff.se/foretag/digger-sven ... 0075994-1/
https://www.travsport.se/uppfodare/visa/469384

:huh:
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Michael Meier

#3 » 18:02:32, 05-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#4 » 18:07:32, 05-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Digger Maskin International Aktiebolag
SJÖVIKSVÄGEN 16
565 94 SANDHEM
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Andreas Mattsson

#5 » 18:12:33, 05-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag har en lika jag med,men hydrauldriften var jag bara sugen på tills jag såg den i action :razz: .

1.den går extremt sakta och att förflytta sig med skopan går mycket snabbare.
2.du måste trycka upp den med skopan och flytta in stödbenen samt fälla ner hjulen för att köra den.

mycket bök för lite tycker jag och skulle inte alls funka för mig och hur jag jobbar,jag har en Dolly jag flyttar min med om jag ska runt på ägorna,mycket smidigt.
sen skulle jag vilja ha möjligheten att flytta mig under arbetets gång och då funkar inte denna lösning med alla moment :sad: .

jag funderar lite på andra lösningar med hydrauliska stödben ist för dom fasta som sitter där nu,då skulle man isf kunna ha en bakaxel med drift som vikten läggs över på när stödbenen lyfts,ungefär som vilken traktorgrävare som helst.

annars gillar jag min digger skarpt,bra hydraulik som går lätt och smidigt,min är utrustad numera med en kina dieselmotor och det funkar kanon :smile:
Det här är MITT Facebook ;)

Maskin Kockum 820.BM616B.Bucher tm800.FIAT25C .

Mc Suzuki DR 800 Kawasaki Vulcan 1500

Båt Sandöcabin

Snöskoter Skidoo summit rev polaris Classic touring 500 Yamaha Nytro Turbo 270

Bil Ford Mondeo 2,0 TDCI toyota auris
Andreas Mattsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:26:26, 27-09-2006
Ort: Fränsta västernorrlandslän
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: traktorgrävare bm 616B
atlas 1200
fiat 25c
bollnästruck bt-20
Bucher tm800

Jan-E.1 (trådstartaren)

#6 » 12:54:51, 06-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra svar och tips där angående Digger 50. Ser nu på Blocket att man kan hyra den mindre Digger 35 (av de 2 Diggertyperna), för 500 kr/dgn.
Kom nyss till tals med författaren till "Stora Maskinboken, över 100 svenska tillverkare av gräv och lastmaskiner från A - ö" (ISBN 91-973356-7-3).

Han hade ej fått plats med tillverkaren Digger i boken, utan måste ge sig någonstans &jobbar nu på flera böcker. Hans teori är i alla fall att konk-urensen från de östasiatiska tillverkarna blev för övermäktig, "pris v/s funtioner" på grävarna osv. Visst kan flera faktorer spelat in, och förståss det här med att, att hålla på rejäl kvalitet och slitstyrka inte alltid bär sig här i världen. Det blir rel sett dyra maskiner helt enkelt.
Kul i alla fall att tex den där Alaskafirman (tidigare nämnd i tråden) fortsätter att förlita sig till sina Digger 50 ännu idag, "x" antal år efter Digger 50:s tillverkningsdatum. Säger väl en del om detta med användbarhet och pålitlighet.

Intressant tips där också, Andreas M. angående "nytänk" om hur ta fram annan framdrivning än det vanliga för "towable"(drag/släpbara)-grävare.
Återvunnen bakaxel monterad där fram, och motor på det som får återstå av kardanen (invid pinjongen då?!). Vore intressant att se någon skiss hur Du tänkt det hela map placeringar osv.

En efterlysning av mig nu då: Jag söker instruktionsbok/ manual till Digger 50. Vore toppen att få inköpa en sådan, eller låna och skanna av (mot betalning förståss). Firman jag köpte maskinen av hade vid något tillfälle fått maskinen åter efter en uthyrning men manualen visste hyraren inte alls vart den tagit vägen! Lite drygt kanske, ev pappersåtervinningen (suck!). Det kan ha sina sidor att låna/hyra ut..

Tex tittar jag ibland på ett lock till hyudralvätskebehållaren och där står "PRESUSSURIZED". Hur farligt är det att vrida på locket med den texten?
Jag är alltså ganska "novis" på det här med grävare, och är tacksam för tips & råd. Om man tex får för sig att behöva fylla på hyudralvätska och vrider på nämnda lock. Får man det ev i pannan med en smäll då eller..? Hur undviker man tex sådant ev problem?

/Jan-E.1


Bild
Jan-E.1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 02:13:59, 18-05-2012
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: DIGGER 50 (500 kg minigrävare från Sollentuna. 13 hk HONDA motor).

Michael Meier

#7 » 13:46:41, 06-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

(1) För att säkerställa matning / tillflöde till pumpen och i mildaste mån undvika undertryck låter man värmen få öka trycket i oljebehållaren en aning.

(2) Vissa byggnationer har returfilter i positionen för påfyllning, och därför finns det ett visst övertryck på grund av motståndet att pressa den för övrigt trycklösa returoljan genom ett filter.

Båda typerna medger öppning av påfyllningen med avstängd maskin efter xx tid (beroende på viskositet/temperatur.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Jan-E.1 (trådstartaren)

#8 » 18:03:18, 06-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Toppenbra tips där, Michael M. ang tryckssatta hyudralvätskelocket. Måste begrunda svaret lite till bara (ev lite "trögt" här...).
Tipset som angav adressen "Digger Maskin International AB" där i Sandhem, funkade inget vidare. Tel.numret går ingenstans!

I bolagsinformationen nämnda VD Kjell-Åke Boqvists namn ger inga träffar på varken ENIRO eller Hitta.se. Han finns ej!
- Men nåt intressant händer när man googlar och väljer att söka via "bolagsdatabasen", på nämnda tel.nr.
Man hamnar då på just nämnda Diggerbolag (igen) och kan där välja ytterligare information via en "knapp".

Nederst på den sida som då dyker upp finns "flik/remsa" med webb adress till Digger Maskin International AB. Trycker man där så öppnar sig en hemsidas portal som heter Diamond Power AB. De sysslar bla med "sootblowers" (osäker på stavningen) vad nu det kan vara.
Detta företag "Diamond Power AB" finns just i Sollentuna ?!!! Jag ringde dit men den trevliga damen som svarade förstod ingenting om hur Digger...i Sandhem, webb-adress gick till dem. Diggerfabriken fanns ju som bekant i Sollentuna, och där är nu Diamond Power AB, öh.?

Hon nämnde dock att i hennes familj fanns visserligen en grävmaskin, som av en ren slump eller, (sammanträffande efter dito!) Rätt så spännande, med alla sammaträffanden. Speciellt att man snurrade tillbaka till Sollentuna igen. Förvirringen är dock ganska massiv ännu.
Orkar jag så forskar jag vidare. Ev ger jag upp, får se. /Jan-E.1


Bild
Jan-E.1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 02:13:59, 18-05-2012
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: DIGGER 50 (500 kg minigrävare från Sollentuna. 13 hk HONDA motor).

Michael Meier

#9 » 18:38:26, 06-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

:)

När jag tittar så finner jag Falpro Industri AB på samma telefonnummer och adress.
Fastighetsbolag...

Kent-Åke bor på Rosengatan i Mullsjö
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Jan-E.1 (trådstartaren)

#10 » 15:06:50, 08-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Michael M. för suverän sökhjälp och tips.
Dina råd resulterade i fullträff ang både nuvarande tillverkare, Kent-Åke B. och företaget "Digger Maskin International AB" (tel: 0392-31996) och allting. Tillverkning sker nu (!!) i Mullsjö så sista maskinen är absolut ej gjord. Man tillhandahåller nya maskinprodukter också. Så är det med det. De har bara flyttat från Sollentuna. Jag kunde beställa manual till min DIGGER 50 från dem direkt. De har reservdelslager till maskinerna/ kan vara bra att veta. Kent-Åke har bra koll på årsmodeller, tekniken och rubbet. Han gav mig många goda råd och tips ang DIGGER 50 konstruktionen mm. Man levererar tex originaldollyn också vid önskemål.

Anm.1/ Mina sökningar "slog bland annat slint" på att jag halkade in på namnet Kjell-Åke...osv och fortsatte utifrån det, dvs fel spår direkt. En sida tidigt i min nätsökning skrev ordförande/ledamots namnet så. Dvs helt felaktigt alltså (rätt förnamn är förståss Kent-Åke).
Anm.2/ Webbsidan "Bolagsdatabasen" hänvisade via angiven felaktig webbadress företaget "Digger Maskin International AB" till ett företag i Sollentuna som heter "Diamond Power AB" (som jag nämnt tidigare) !!? Mycket trevlig personal där men "hon" där fattade inte varför jag surrade om DIGGER 50 med dem osv. Jag förklarade & förklarade, och hon lyssnade intresserat eller ev tålmodigt överseende ( - :

Trådens ursprungs-fråga som var "Digger i Sollentuna, Vad hände firman?" kan således anses UTREDD.
Man finns ännu i högsta välmåga, men då i Mullsjö istället (se tel.nr rad 2).

1 person gillar det här inlägget.
Jan-E.1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 02:13:59, 18-05-2012
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: DIGGER 50 (500 kg minigrävare från Sollentuna. 13 hk HONDA motor).

bohus

#11 » 11:53:59, 18-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.
Jag skulle jättegärna komma i kontakt med trådskaparen för att om möjligt få loss en kopia på manual till digger 50. Har ringt Kent-Åke några gånger, och ja han är vänlig, men några manualer verkar svårt att få loss..
Har precis köpt en digger 50 med drivning, och tänkte i vinter utföra en del renoveringar.
Mvh / Martin

1 person gillar det här inlägget.
bohus
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:48, 15-10-2016
Ort: Uddevalla
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Digger 50, drivande hjul, 10hk bensinmotor.

JOLOF

#12 » 19:46:58, 18-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gärna skanna och in i Maskinistens bibliotek! :smile:

1 person gillar det här inlägget.
JOLOF
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:15:58, 03-01-2010
Ort: Arboga/Borlänge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: VOLVO T21, T24, T31
AGRIA 4800
AGRIA/REINHARDT DRABANT
Grålle
BM VICTOR
BM BOXER

Narstrand

#13 » 23:32:00, 13-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Digger Maskin International AB är ett företag som fanns eller fortfarande finns här i lilla Sandhem där jag numera bor, jag har konstigt nog inte kollat upp det närmare, men om så önskas så kan jag kika lite närmare på vad som finns kvar av detta företag.
Ligger lite i mitt egna intresse också :)
Passerar fabrikslokalen varje dag!

2 personer gillar det här inlägget.
Narstrand
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:41, 11-10-2016
Ort: Mullsjö, Sandhem
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

toker

#14 » 09:25:37, 14-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hydraulisk framdrivning bör gå att ordna ganska enkelt med en hydraulmotor där hjulet monteras direkt på motorn via ett nav. Jag har en hydrovåg med en sån lösning visserligen är min ombyggd med hydraulisk hjälp drift även på framhjulen men det funkar i alla fall bra och det går ca 5-6 km tim så det räcker bra styrkan är väl hyffsad i alla fall orkar dra en 1000 kilos vagn om det inte är allt för stora uppförsbackar. Man kan ha stor nytta även av små leksaker håller på och bygger ett förråd 7*10 meter och lyfter det mesta med min maskin har förlängnings arm så räckvidden är en bit över 5 meter.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

bucherk55

#15 » 07:23:58, 10-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei.

jeg har nylig kjøpt meg en digger 50. Er det mulig å få kopi av manualen ?

Jeg mangler også dekselet som står ved hydraulikk spakene. Er det noen som kan ta bilde av dette og poste her eller sende til meg. (richard.kallestad at gmail.com)

Øsnker også ett bilde av hydraulikk sentralen under dekselet.

Vennlig hilsen

Richard
bucherk55
1 inlägg
 
Blev medlem: 14:58:24, 10-02-2011
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Rapid 606


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se