Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Komatsu PC 120-6, (inköp, liv & leverne)

253 inlägg • Sida 12 av 17
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

Stridis2 (trådstartaren)

#166 » 23:25:53, 18-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aldrig får man vara riktigt glad. Riggade upp lasern vid poolhålet eftersom botten inte är riktigt jämn. Mätte ut höjden och skulle ställa om grävsystemet till laserläge. Menyalternativet för detta finns inte kvar! :uupps:
Försöker med alla menyer jag kan tänka (plus några till...) alla tänkbara knappkombinationer, kollar i servicemenyn och diagnosmenyn men inget hjälper. Systemet säger att den har lasermottagare, den ser lasern och mäter höjden men jag kan inte ställa om så den så den sätter nollpunkt efter lasern. :huh:
Givetvis så har Scandig ingen support på helgen, men idag fick jag tag på killen som uppdaterade programvaran. Han lär som att detta blir inga problem, men när han väl blev varse att menyn var borta så blev han lite ställd. Han hittade heller inga sätt att ställa om till laserläge, men han hade inte hört något om att man ändrat detta i programmet. Vi får se när han återkommer.

Summa kardemumma är att jag har ett fungerande grävsystem, men jag kan bara använda fysisk nolla. :???:

Minnesanteckning till mig själv: Kan komma in i servicemenyn också genom att trycka "Meny" och Upp-pil samtidigt. Andra alternativet är att hålla in "Meny"-knappen när systemet är avstängt och slå på systemet.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624



Stridis2 (trådstartaren)

#167 » 22:47:03, 22-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Anledningen till att jag bet i det tjuriga äpplet och beställde skopgivaren var för att botten i poolhålet inte var jämn. De består av packad bergkross 16-32, och jag tröttnade fort på att försöka dra ut det för hand. Fungerande grävsystem och planeringsbalk borde vara da shit, tänkte jag, men ack så jag bedrog mig. Det visade sig med smärtsam tydlighet att jag var inte grävmaskinist nog att få det tillräckligt plant. Ett glappande skopfäste underlättade inte heller... :vissla: Det blev till att skotta för hand ändå. Pust!

I vilket fall som, installatören ringde mig idag. Scanlaser Sverige kunde tydligen inte knäcka nöten med varför det inte gick att ställa om till laserläge på grävsystemet, så de har bollat vidare upp till danskarna. Man misstänker tydligen ett programvarufel i nyaste programmet, alltså det som man uppdaterade min box till. Lite tråkigt. :sad: Men här kommer vi till god kundsupport. Man hade lyckats hitta en fungerande givare av gamla modellen som man erbjöd sig att komma ut och installera, samt att nedgradera min box till äldre programvara, så jag kan köra mitt system med både laser och fysisk nolla. När ny programvara är klar så skulle man återställa till nya givaren. Det är bra bemötande från företaget, tycker jag. :thummar:

Dock tackade jag nej till erbjudandet. Eftersom jag inte var kapabel till att fixa poolbotten med maskinen så behöver jag inte grävsystemet just nu (att ösa ner kross i hålet för att jämna för hand med behöver inte ens jag grävsystem till :mrgreen: ), och förhoppningsvis så har de fått klart ny programvara innan nästa gång jag har nytta av det. Inga jobb inplanerade på länge där grävsystemet behövs
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

tomcat 329

#168 » 22:59:40, 22-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle nog satsa på ett fungerande grävsystem har använt det sen början på 2000 talet med laser,gps,och nollningsmetoden och tycker det är bra. Du har alltid rätt höjd med dej
tomcat 329
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:31, 23-12-2011
Ort: dalarna
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: BM 810 c 76, Bm 350 65, Fiat-Allis 605B

Stridis2 (trådstartaren)

#169 » 23:53:00, 22-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jodå, grävsystemet ska igång. Bara det att jag har maskinen som hobbymaskin, och de jobb som är inplanerade efter poolen är ut och rätta till skogsvägar efter avverkning. Jag hoppas jag klarar av det utan grävsystem. :mrgreen: När ny programvara är klar (eller vilken lösning de nu kommer på) så ska de fixa mitt system.

Det är, som jag sa till Scanlaser-killen, lite onödigt att de lägger tid på en tillfällig lösning som jag inte behöver när de har ont om folk. Förhoppningsvis så blir de glada över detta och hinner hjälpa någon annan istället som behöver det mer.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

nixs

#170 » 10:06:19, 23-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Scanlaser jobbar hårt för att kundupplevelsen skall vara på topp!
De har en jäkligt bra organisation.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum

1 person gillar det här inlägget.
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Stridis2 (trådstartaren)

#171 » 23:28:42, 02-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var på loppis i helgen och köpte vad som visade sig vara sex stycken xenonlampor. :mrgreen: Alla fungerande men de var för 24V. Detta har jag bara på grävmaskinen (hade behövt dem mer på både teleskoplastaren och kompaktlastaren).
Bild

Eftersom man inte kan ha saker liggande (?) så uppkom frågan var som det är lämpligt att montera dem? Jag missade att fotografera, men till höger utanför bild så sitter redan en halogenelampa på bommen (som är vattenfylld, lampan, alltså). Misstänker att förre ägaren har haft xenon monterat där i närheten, finns extrakabel framdraget. Finns ett litet fästöra på stickans undersida högt upp nära leden. Finns en extra kabel vid plåtbygeln lite under Hartingknotakten.
Bild

Lampan längst till höger på maskin ser ut att vara samma sort som de fyra med plasthus jag köpt.
Bild

På taket över hytten sitter fästen kvar till två lampor med framdragna kablar
Bild

Sitter två stycken halogene på bakre hörnorna. Finns även en hållare nästan mitt på maskinen där bak.
Bild

Några förslag på vad man ska göra med mina "nya" lampor? Skruva fast dem på maskinen "bara för att man har dem", trots att behov för belysning inte är speciellt stort, och i så fall var? Eller finns det bättre idéer?
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Martin.Eriksson

#172 » 23:51:11, 02-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja hade 3 xeon på min förut å då två på taket å en på högersidan. Sen har ja två halogen på rumpan. Den vänstra på taket vred ja en del åt vänster sen tyckte då håg att ha hade lyse så ja klara mig gott å väl. Man snurrar ju ändå runt om man ska se bra bakåt. Nu har ja en ledramp på taket istället och en led på högersidan. Satte även en led på taket som lyser åt sidan då rampen inte gör det..

Skickat från min SM-T113 via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Stridis2 (trådstartaren)

#173 » 00:38:44, 05-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tog och invigde gripen idag. Jag har en mycket vattensjuk åker där jag skogade lite på bortsidan för snart två år sedan. Jag lyckades köra bort det mesta av riset med griplastarvagn, men trots att det var torrt när jag gjorde det så höll jag på att sätta ekipaget, så jag lämnade de tre värst liggande högarna. Idag kopplade jag på gripen och larvade ut. På vägen lyfte jag upp några småstenar som låg dumt till uppe i markytan. Tvärs över åkern (precis avbetad och nyputsad) och rafsade ihop rishögen. Vilken lycka med fast monterad grip. :hurra: Gapa så mycket det gick och vinkla ner ena sidan på gripen så kunde man dra ihop högen så den blev tillräckligt smal för att kunna ta med båda klorna. Första högen i en munsbit. Larva över åkern igen och lägga riset i en eldningsgrop jag har där. Andra och delar av tredje högen i nästa vända för att ta det sista av tredje högen i sista vändan. Och jag som har dragit så länge på att få undan de rishögarna. Det var ju riktigt roligt! :mrgreen: Så roligt att jag helt glömde att fotografera. :vissla:

Därefter var det några stora askestubbar som flyttades till ovansidan av rishögen. Få se om jag får fyr på stubbarna också.
Bild

Avslutade maskinkörandet med att flytta stock i amerikansk stil, dvs hela träd. Hade en stor ask som blåste omkull i vintras. Tog hela trädet med rotvälta och allt och körde bort till kanten av åkern så det är lättare att kapa upp det. Men det var riktigt tungt att lyfta, gick bara närmst maskinen. Bild glömdes även här, så ni får hålla till godo med en favorit i repris, när jag flyttade trädet med teleskoplastaren:
Bild

Summa av dagens övningar är att gripen fungerar utmärkt. Slangdragningen lämnar en hel del övrigt att önska (använder original slangar), samt att jag måste ta tag i skopfästets låskolv och svetsa om denna. Men över lag mycket positiva erfarenheter.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Exs

#174 » 02:49:14, 05-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket trevlig tråd detta! :grin: :thummar:

Angående dina funderingar kring gripfästet så fick jag en liten idé; kan du inte svetsa fast grinden i typ 45 graders vinkel och på så sätt kunna få gripen både horisontell och vertikal? Visst, du får väl nästan ingen möjlighet att vinkla in gripen mot maskinen, men man använder ju sällan gripen så ändå. Annars kanske en mindre extrem vinkel funkar, bara att du vänder gripen om beroende på vilket rörelsemönster som passar bäst för stunden? Innebär dock att du måste svetsa fast grinden på andra hållet på gripen, dvs 90 grader från hur du har den nu.

Luddig förklaring men hoppas du förstår vad jag menar :grin:
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Ibland även Vimek Minimaster 620 samt Ljungby 1221

Stridis2 (trådstartaren)

#175 » 22:47:51, 05-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var en kreativ idé! :idee3: Spontant känns det som det blir fel belastning på grip / rotator, men jag kan inte riktigt säga varför. Får nog fundera ett ganska bra tag på den. Men, som sagt, pluspoäng för kreativt tänkande utanför boxen! :thummar: :buga:

Får ut och mäta i morgon hur det ser ut. Nu är det hög tid att stoppa en kudde i örat.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Exs

#176 » 23:38:43, 05-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar! :grin: Förvånad över att ingen kommit med förslaget tidigare faktiskt hehe.

Och bara för det så fick jag en till idé nu haha. Om du gör som jag skrev tidigare så kommer väl grindfästet ev. att vilja sticka ut utanför gripen på nåt håll eftersom jag misstänker att grinden är längre än vad gripen är bred. I så fall kan du kanske kombinera förstärkningarna för grinden på den sidan den sticker ut ihop med nån form av snabbfäste för en enkel kniv. Då har du ju alla möjligheter att använda gripen på båda sätt med enklaste möjliga lösning :thumme:

Hoppas återigen att du förstår min något luddiga förklaring, annars ska jag rita en bild åt dig hehe :grin:
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Ibland även Vimek Minimaster 620 samt Ljungby 1221

Exs

#177 » 00:08:07, 06-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gick ut i metallsnickerboa och städade av whiteboardtavlan så jag kunde kladda lite :grin:

Bild

Whiteboardtavla är förresten inte bra, det är f*n BÄST! Alla borde ha en i verkstan! Troligen ett av mina viktigaste verktyg när jag klurar på nåt. Skissar, räknar och skriver inköpslista på den m.m, helt oslagbart :thummar:
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Ibland även Vimek Minimaster 620 samt Ljungby 1221

Stridis2 (trådstartaren)

#178 » 22:34:20, 07-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett halvår sedan jag skrev något här. Tänkte få med lite oviktigt krafsklotter (som en annan Maskinist brukar uttrycka det) för att visa att vare sig maskinen eller jag var utplånade från jordens yta. Inte än i alla fall... :vissla:
Men ack så fel man kan ha...

Jag satte på batteriladdaren för någon dag sedan och slog av den dagen efter. Gick ut efter middagen för att väcka upp maskinen efter vinterdvalan. Motorn small igång direkt, behövdes nog inte ens ett varv innan den var igång. Gick lugnt och fint, precis som den brukar. Medan maskinen står och varmkör bär jag in batteriladdaren och kabeln, samt hämtar oljespray, oljebryne och en trasa. Maskinen har stått med aggregatet så utsträcks som möjligt, så stickcylindern hade varit helt inne och skopcylindern nästan helt inne. Bomcylindrarna hade, av naturliga skäl, en del varit ute på. Inga skador men en del smuts. På med oljespray och torka av. Ni vet, fett löser fett, så tunn olja är bra att rengöra med.
Tyvärr så kan jag inte få in tiltcylindrarna, i alla fall inte båda samtidigt. :mrgreen: Där finns några små skador på kolvstängerna, framför allt på den högra, så där hade det rostat lite. Olja, känna med brynet så det inte finns något som sticker upp, torka rent och en omgång olja till.

Hämtar fettsprutan och gör första rundsmörjningen. Alla fettnipplar fungerade, även om en del var lite tröga innan det släppte. Lirkar fram maskinen och plockar upp några stenar som ligger dumt till. Larvar fram och tillbaks mellan där stenarna ligger och en stor stenhög jag har. Det är kanske tio meter, så det gick ganska fort. Larverna lät som en gammal stenkross, men de har varit kass så länge jag haft maskinen.
Ute på en åker hade jag haft en stor flat sten som legat precis i markytan. Den hade jag petat lös förra gången jag körde förbi med maskinen, men fick inte med den därifrån. Nu stod den upp och var riktigt i vägen. Jag larvade ut, trots att åkern var så blöt så vattnet trycktes upp mellan larvplattorna. Fick upp stenen utan större problem och började dra med mig stenen på marken för att få den till kanten av åkern. Gick bra en bit men sedan small det till. Ena larvkedjan hoppade av. :uupps: Känns sådär att kränga på kass kedjor när jag har nya hemma, men att stå ute på en vattensjuk åker och mecka är inte heller så kul. :???:

Bild
Bild
Bild


Jag bestämmer mig för att försöka ta mig hem med maskinen. Låter stenen ligga (av lätt förklarliga skäl...), lyfter den skadade sidan med grävaggregatet, larvar fram med den hela sidan samtidigt som jag vrider maskinen. Sätter ner maskinen, roterar fram skopan och lyfter på nytt. Gick riktigt bra efter ett tag att förflytta sig på det sättet. I början var det ganska rakt fram på åkern, så det var lätt. Gott om plats och inga nämnvärda svängar. Men när jag skulle av från åkern var jag tvungen att göra en 180 graders sväng, larva en liten bit, en hård 90 graders sväng och sedan 15 meter innan jag stod på gödselplattan. Ville ha dit maskinen, dels för att ha hårdgjort underlag när jag skulle palla upp henne, dels för det är mycket lättare att skruva på hårt underlag och dels för där kan jag få fram hetvattentvätten och kunna sanera maskinen innan skruvande.
Precis i slutet av 180-graderssvängen tappar jag den avhoppade larven. Lite trixigt att komma förbi så jag inte satte ner maskinen på kedjan. Var rädd att knäcka någon larvplatta, men jag kom förbi. Nu blev det riktigt trångt på alla håll, även uppifrån med låga trädgrenar, men jag kommer förbi, klarar 90-graderssvängen och sedan är det trångt men rakt fram till gödselplattan. Allt går bra tills jag får upp början av den fungerande larven på plattan. Då hoppar även den kedjan av. :huh:
Då ställde jag maskinen där och gick in. Hade inte mer tid idag att kludra med maskinen. Får fortsätta i morgon.

Bild
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Burträskarn

#179 » 01:18:18, 08-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ibland är det helt enkelt bara inte meningen, och då är det lika bra att gå in och fika. Gud vet hur mycket man har rivit sönder bara för att man inte haft förstånd att ge upp. Nä, det kommer en dag i morgon också, och med halva maskinen inne på plattan så finns det ju nån sorts möjlighet att få den i läge för att börja byta larven.
Lycka till...
Destructum necesse est - dynamit smäller högst!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Burträskarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:08:09, 17-01-2011
Ort: Burträsk
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 10006
MF35X
Hydromac 115
Atlas Copco XAS85
Disco1
Scania P280

Stridis2 (trådstartaren)

#180 » 14:28:13, 16-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fortsättning på larvproblemen. Våld löser allt, och går det inte med våld så tar man till mer våld! :djaevul: Dagen efter fick jag upp maskinen på gödselplattan. Lyfte upp sidan med den tappade larven och satte under två bokeknubbar. Konstaterar att drivkransen sitter med 20 bultar som sitter så pass nära slutväxeln att man omöjligt kan få på en hylsa eller ringnyckel. Det finns ca 2 mm mellanrum mellan bultskallens spets och slutväxeln. :huh: Snacka om idiotkonstruktion! :slag:

Bild
Bild


Ja, ja, det är bara att bita i det tjuriga äpplet. En 25 mm axel och största enhandssläggan jag hade och börja banka på första bulten. Slog på sidan av skallen (alltså där man håller med nykeln) på olika håll. Efter ett tag kunde jag faktiskt lossa bulten med en 24 mm U-nyckel. Kunde bara vrida 1/6 varv innan jag fick ta omtag, men efter tio minuter var faktiskt första bulten ute. :hurra: Då återstår det bara nitton... På den sidan... :vissla:
Bultarna var faktiskt inte det värsta att få av, det var att få lös drivhjulet. Rensade spalten mellan nav och hjul så gott jag kunde. Slog med handsläggan uppe och nere för kung och fosterland, roterade hjulet 1/4 varv, slog igen osv. Till slut fick jag av hjulet, men det kostade en slägghammare. :sad:

Bild


Hjulet var i alla fall av och jag var glad. Borstade rent navet med vinkelslip och stålborste, oljade in och hämtade det nya hjulet. Var orolig för att det skulle gå trögt på, men det gick lätt. På tok för lätt...

Bild
Bild


I det här läget gå jag in och ringer Entrack som har sålt kedjor och drivhjul. Killen jag pratar med är helt frågande. I hans papper finns bara att min maskin ska ha de hjul jag har fått, 15-bultade med ungefär 325 mm diameter, medan mina gamla var 20-bultade och 280 mm diameter.

Som det står redan i första inlägget i den här tråden är maskinen ombyggd med drivmotorer och slutväxlar från larvschaktare. Jag hade tagit för givet att det måste vara Komatsus larvschaktare eftersom allt såg ut som original. Men för att undersöka närmare skruvar jag av täckplåten över drivmotorn. Det var nog länge sedan någon sanerade här...

Bild


När jag tar av plåten ser jag att den är ombyggd med en liten bula utåt, men det är så snyggt gjort att jag inte har reagerat på detta tidigare. Väl inne så jag ser motorn så konstaterar jag att slangar och liknande inte ser ut som i verkstadshandboken. Bulan är för att få plats med nya slanganslutningarna.
Jag tar och borstar av drivhjulet med vinkelslip och stålbordet. Först då ser jag att det är hopsvetsat av ett nav och en annan drivkrans. Hade jag kunnat svetsa så snyggt så hade jag varit glad! :mrgreen:

Startade en annan tråd om just drivmotorerna och slutväxlarna eftersom jag misstänker att alla duktiga mekaniker inte är inne och läser min lilla grävmaskinstråd:
Stridis2 @ [Allmänt] Rexroth hydraulmotor, vilka funktioner har den, vad för maskin kan den ha suttit i?

Där konstaterades att den slang som används original för att växla med högst sannolikt numer lossar bromsen. Jag har inte kollat, men jag misstänker att man använt samma ventilblock och bara flyttat styrsignalen från datorn till en strömbrytare på ena spaken för att få larvbroms. Lite amatörmässigt att man inte har gjort någon snyggare lösning, men den mekaniska ombyggnationen har jag absolut inga klagomål på. Den är verkligen snyggt gjord.


Jag la det gamla drivhjulet ovanpå det nya. Jo, det var nog dags att byta detta, och det här är ändå några av de bättre tänderna. :mrgreen:

Bild


Jag pratade med en jobbarkompis, som också har bytt kedjor på sin grävmaskin nyligen, om mina problem. Han undrade lite försynt om de hade byggt om mer i undervagnen så mina nya kedjor kanske inte passade. Mer än lite nervös asade jag fram en ny kedja och lägger på (med det gamla drivhjulet). Jodå, det passade. Phu! :hurra:

Bild
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

8 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se