Fortsättning på larvproblemen. Våld löser allt, och går det inte med våld så tar man till mer våld!
Dagen efter fick jag upp maskinen på gödselplattan. Lyfte upp sidan med den tappade larven och satte under två bokeknubbar. Konstaterar att drivkransen sitter med 20 bultar som sitter så pass nära slutväxeln att man omöjligt kan få på en
hylsa eller ringnyckel. Det finns ca 2 mm mellanrum mellan bultskallens spets och slutväxeln.
Snacka om idiotkonstruktion!
Ja, ja, det är bara att bita i det tjuriga äpplet. En 25 mm
axel och största enhandssläggan jag hade och börja banka på första bulten. Slog på sidan av skallen (alltså där man håller med nykeln) på olika håll. Efter ett tag kunde jag faktiskt lossa bulten med en 24 mm
U-nyckel. Kunde bara vrida 1/6 varv innan jag fick ta omtag, men efter tio minuter var faktiskt första bulten ute.
Då återstår det bara nitton... På den sidan...
Bultarna var faktiskt inte det värsta att få av, det var att få lös drivhjulet. Rensade spalten mellan
nav och
hjul så gott jag kunde. Slog med handsläggan uppe och nere för kung och fosterland, roterade hjulet 1/4 varv, slog igen osv. Till slut fick jag av hjulet, men det kostade en slägghammare.
Hjulet var i alla fall av och jag var glad. Borstade rent navet med vinkelslip och stålborste, oljade in och hämtade det nya hjulet. Var orolig för att det skulle gå trögt på, men det gick lätt. På tok för lätt...
I det här läget gå jag in och ringer Entrack som har sålt kedjor och
drivhjul. Killen jag pratar med är helt frågande. I hans papper finns bara att min maskin ska ha de hjul jag har fått, 15-bultade med
ungefär 325 mm
diameter, medan mina gamla var 20-bultade och 280 mm diameter.
Som det står redan i första inlägget i den här tråden är maskinen ombyggd med drivmotorer och slutväxlar från larvschaktare. Jag hade tagit för givet att det måste vara Komatsus larvschaktare eftersom allt såg ut som original. Men för att undersöka närmare skruvar jag av täckplåten över drivmotorn. Det var nog länge sedan någon sanerade här...
När jag tar av plåten ser jag att den är ombyggd med en liten bula utåt, men det är så snyggt gjort att jag inte har reagerat på detta tidigare. Väl inne så jag ser motorn så konstaterar jag att slangar och liknande inte ser ut som i verkstadshandboken. Bulan är för att få plats med nya slanganslutningarna.
Jag tar och borstar av drivhjulet med vinkelslip och stålbordet. Först då ser jag att det är hopsvetsat av ett nav och en annan drivkrans. Hade jag kunnat svetsa så snyggt så hade jag varit glad!
Startade en annan tråd om just drivmotorerna och slutväxlarna eftersom jag misstänker att alla duktiga mekaniker inte är inne och läser min lilla grävmaskinstråd:
Stridis2 @ [Allmänt] Rexroth hydraulmotor, vilka funktioner har den, vad för maskin kan den ha suttit i?Där konstaterades att den
slang som används original för att växla med högst sannolikt numer lossar bromsen. Jag har inte kollat, men jag misstänker att man använt samma
ventilblock och bara flyttat styrsignalen från datorn till en
strömbrytare på ena spaken för att få
larvbroms. Lite amatörmässigt att man inte har gjort någon snyggare lösning, men den mekaniska ombyggnationen har jag absolut inga klagomål på. Den är verkligen snyggt gjord.
Jag la det gamla drivhjulet ovanpå det nya. Jo, det var nog dags att byta detta, och det här är ändå några av de bättre tänderna.
Jag pratade med en jobbarkompis, som också har bytt kedjor på sin
grävmaskin nyligen, om mina problem. Han undrade lite försynt om de hade byggt om mer i undervagnen så mina nya kedjor kanske inte passade. Mer än lite nervös asade jag fram en ny kedja och lägger på (med det gamla drivhjulet). Jodå, det passade. Phu!