Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Komatsu PC 120-6, (inköp, liv & leverne)

253 inlägg • Sida 15 av 17
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

Stridis2 (trådstartaren)

#211 » 21:09:26, 23-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har det hänt saker! Stack lite tidigare från jobbet i lördags (redan vid fyratiden). Två timmar senare var de sista plattorna på plats på den första kedjan. :hurra:
Bild

Tog några mackor till kvällsmat, men inspirationen flödade så jag gick ut och ställde ner maskinen på den färdiga larven, lyfte upp den andra sidan på bokeknubbarna och gav mig i kast med drivhjulet. Här hade jag inte monterat så många bultar, och bara två av dessa fick slås av med dorn och slägga. Monterar nya insex med brickor, gänglåsning och momentdragning.
Nu börjar klockan bli mycket, men jag ska bara... Precis som Alfons Åberg. En underrulle kvar. Det var den bakersta på denna sidan som var kass. Snabbt in med mitt långa spärrhandtag, av med fyra bultar, lyfter upp den nya underrullen och stoppar i första bulten. Hittade förvånansvärt lätt hålet, trots att rullen är under mig så jag ser nästan inget av vad jag gör. Men den andra bulten går bara inte. Lägger mig ner på marken och kryper in under maskinen. Då ser jag vad för klantighet jag har lyckats med. Jag hade redan monterat av den bakersta rullen. Nu hade jag även skruvat av den näst bakersta, som inte var kass utan skulle suttit kvar! När jag lyfte upp den nya drivrullen så satte jag den mellan de två jag hade skruvat av. Den bakersta skruven (som jag satte i först) satte jag i det främre hålet för den bakersta rullen. Det fanns då givetvis inget hål till den främre skruven... :ohnej:
Ja, ja, är huvudet dumt så får kroppen lida. Ner med den nya rullen, flytta bak denna där den skulle sitta och spänn fast. Därefter montera tillbaks rullen jag aldrig skulle tagit av. :vissla:

Söndagen har mest blivit att köra bil, men mellan åkturerna så har jag lyckats baxa in kedjan på plats helt för hand. Lyfta upp den på plats och spänna in den med två spännband. Tyckte först att det gick alldeles för tungt att dra ihop spännbanden, men sedan kom jag på att jag inte hade släppt på larvspänningen... :vissla:
När detta var gjort gick det bra att få ihop länkarna. I med massa fett och tänkte försöka slå i masterpinnen med kedjan på plats, trots att jag inte lyckades på förra sidan. Men efter en hel del lirkande så gick det faktiskt på den här sidan! :hurra:
Jag fick använda skopan som mothåll i slutet, och jag skulle kanske haft i pinnen 5 mm till, men jag får hoppas detta duger.
Avslutade kvällen med att spänna upp kedjan, 110 pumpslag med fettsprutan. :svettas:

Bild
Bild
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

11 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624



Stridis2 (trådstartaren)

#212 » 23:06:54, 27-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

När huvudet är dumt får startmotorn lida... Kom på idag när jag skulle börja skruva på plattor på andra kedjan att om jag vred maskinen så överdelen var tvärs larverna kom jag åt mycket bättre. Nu kan jag sätta på tio plattor innan jag behöver starta maskinen. Har på lediga stunder skruvat idag, så nu sitter 25 av 42 plattor på andra kedjan! :hurra:
Men det är ju klart, eftersom det inte finns foto så har det ju aldrig hänt heller... :vissla: Får försöka bättra mig i morgon.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

magloman

#213 » 23:33:59, 27-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja så här kan vi ju inte ha det! :slag2:

:mrgreen:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Stridis2 (trådstartaren)

#214 » 07:42:51, 28-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ber ödmjukast om ursäkt för mitt fatala misstag. Jag sökte bot och rättfärdelse genom att gå ut i regnet och åtgärda gårdagens brister.
Hade en förhoppning om att få klart larverna idag, men med småregn som spåmännen lovat ska hålla i sig hela dagen håller jag mig nog innomhus. :vissla:

Bild
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

raggsockan

#215 » 21:42:32, 28-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

ursäkten godtages endast om du lovar dyrt å heligt att fadäsen aldrig skola upprepas
just hit it like your making love to a porcupine, very gently

2 personer gillar det här inlägget.
raggsockan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:24:59, 06-12-2014
Ort: värmland
Sverige
Maskin: volvo t24-53 .lik
irus u900
canadia
gilson
nissan d21 96 turbo diesel
subaru legacy 92
fordson dexta halvbandare 60 smurfelina
ett schysst järnspett

Stridis2 (trådstartaren)

#216 » 22:27:27, 28-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan lova att göra så gott jag kan när jag inte kan så gott jag vill... :vissla:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Stridis2 (trådstartaren)

#217 » 21:57:51, 30-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

För att slippa skällning är det väl bäst att visa vad jag har åstadkommit idag.
Vakande vid sextiden och kunde inte sova. Efter en del slösurfning på Maskinisten var det lika bra att ge sig ut och fortsätta med grävaren. Ett par timmar senare så såg den ut på detta vis. Ni ser även mina små pallningsbitar, en framför och en bakom maskinen.
Var tvungen att prova maskinen, så nu är stenbumlingen jag havererade maskinen mot borta från åkern.

Bild

En sak jag har lärt mig idag är att om man har batteriladdare i maskinen så är det dumt att snurra runt när den är ansluten till nätet... :vissla:

Bild
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

8 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

magloman

#218 » 23:25:03, 30-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Haha, gjorde precis så med en skylift :lmao:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Mathias Lindgren

#219 » 10:18:38, 01-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Höll på och göra så med en tankslang på en mack...
Med en förbannad envishet och en gnutta tur går det mesta

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mathias Lindgren
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:34:12, 21-03-2008
Ort: Uppsala
Maskintyp: Traktor
Maskin: PC120
BM 500

Stridis2 (trådstartaren)

#220 » 08:00:48, 22-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det har egentigen inte hänt någonting med grävaren. Luckorna över drivmotorerna är tydligen envägs. Det kommer in gyttja och smuts, men det kommer aldrig ut. Där var halvfullt med gojja när jag öppnade, och rosten hade varit på bl.a. slangkopplingar. För att ge metallen i alla fall en liten chans mot rosten blåste jag rent, lät torka och sprutade in rostskyddsolja. Det kan inte bli sämre i alla fall tycker jag.

20170515
Bild
Bild
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

igelkottar

#221 » 10:49:49, 22-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä, eftersom det bevisligen inte kommer ut något, så lär ju den vara rostskyddad. :mrgreen:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

kalle49

#222 » 21:57:45, 29-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grisen skrev:Ser ut att vara väldigt tunnt material i fästet till tjälkroken :klia:




Skickat från min iPad med Tapatalk
kalle49
1 inlägg
 
Blev medlem: 11:55:04, 27-12-2011
Ort: Bengtsfors
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus 820. Hymas 474

Stridis2 (trådstartaren)

#223 » 20:56:34, 30-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ursäkta, Kalle49, men jag är inte säker på vad du vill med ditt inlägg. :klia: Om du vill påpeka att jag borde ta grövre material så behandlades det redan i inlägget efter det du citerade, #81. Om du undrade om kroken har hållit så är svaret ja, men med reservationen att jag har inte belastat den speciellt hårt ännu. Var det något annat så får du försöka skriva lite mer så ska jag svara efter bästa förmåga.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Stridis2 (trådstartaren)

#224 » 20:50:33, 03-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Redan i höstas så märkte jag att larvbromsen strulade. Maskinen är ju ombyggd så den har bara manuell larvbroms som sköts av en vippströmbrytare på vänster spak. Denna gissar jag styr den ventil som tidigare styrde höghastigheten. I vilket fall så kommer det ner tryck i en slang till varje motor för att släppa bromsen (innan så släppte bromsen när den fick matartryck till någon sida, och då styrde nuvarande bromsslang höghastighetsväxeln i motorn).
I vilket fall som, ibland när jag larvade så började det gå tungt. Ibland hjälpte det att vänta ett litet tag, ibland fick man flippa lite med strömbrytaren, men mycket irriterande var det. Jag var rädd att det var smuts eller något annat fel i ventilen som var orsaken men har inte hunnit mäta tryck eller göra någon annan felsökning.
I onsdags var jag tvungen att flytta maskinen, som hade stått still sedan i höstas. Slängd på en laddare eftersom batterierna är ordentligt dåliga. Motorn startade på första varvet! :mrgreen:
Precis när jag klättrar in i maskinen tyckte jag att jag hörde ett litet knäpp, ungefär som när man drar emot en plastbit. Tyckte det var konstigt och undrade vad jag kunde dragit emot. Hör ett till, fortfarande mycket svagt, och ett tredje. Kanske 20 - 30 sekunder mellan varje knäpp. Av en ingivelse börjar jag kolla strömbrytaren till larvbromsen. Det visar sig att man använt 2,5 kvadrats kabelskor till en 1,5 kvadrats kabel. På ena sidan var det nästan helt av. det jag hörde var alltså ett litet överslag. För lite ström gick igenom skadan så ventilen orkade knappt dra.
Snabbt fick jag lossat båda kablarna och höll ihop dem med fingrarna så jag kunde flytta maskinen.
Idag åkte jag upp (har alltså inte maskinen hemma just nu :sad: ) med lite verktyg och kabelskor. Skarvade om båda kablarna. Åkte sedan ut i skogen och började plocka lite sten på vägarna. Hade inte så mycket tid på mig, men det blev larvat ett antal hundra meter, fram och tillbaks, larvbroms till och från. Peppar, peppar, men det verkar fungera nu! :hurra:
Härligt när felen är så pass lätta att fixa, och extra bra när man hittar orsaken utan många dagars felsökande. :mrgreen:

Bild
Bild
Bild
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

9 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Stridis2 (trådstartaren)

#225 » 23:06:18, 23-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det har inte skruvats nästan någonting med grävmaskinen, men ett mikroprojekt har gjorts. Gasen har varit konstig sedan jag köpte maskinen. Ibland så sjunger gasen markant,framför allt när man gräver med ca 50% gaspådrag, men höjer man gasen ett eller två hack hoppar den upp på 60 - 70%. Jag har misstänkt en, eller eventuellt båda pottarna som styr gasen. Lättast var att prova med den i hytten. Gjorde en fulkoppling med lös pot hängande i tre sladdar. Märkte inte någon nämnvärd förbättring men körde så ett bra tag. Återmonterade den inbyggda poten, och märkte jag en klar försämring!

Det blev en egen tråd om detta byte eftersom jag behövde lite tips och idéer hur jag skulle göra ett låsringsspår. Tråden finns här:
Stridis2 @ Hur göra spår för låsring i potentiometeraxel
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: uabclst och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se