Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Komatsu PC 120-6, (inköp, liv & leverne)

253 inlägg • Sida 14 av 17
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

Stridis2 (trådstartaren)

#196 » 20:11:32, 08-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mina plattor ska "bara" dras med 196 Nm (+ - 19,6 Nm). Sedan ska de efterdras 120 grader, + - 10 grader. Blir lätt, det där... :vissla:

Tror jag struntar i momentet och kör på Antons modell istället, spänn tills du får blodsmak i munnen. :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624



igelkottar

#197 » 20:29:06, 08-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, för drar du så du får skitsmak i munnen så har du dragit för långt. :skratta3: :skratta3:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Stridis2 (trådstartaren)

#198 » 23:40:41, 14-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alltför längesedan jag skrivit något i mina trådar.
En mekaniker som jag har stort förtroende för tyckte jag skulle tänka om (och tänka rätt) angående fastsättningen av både plattor och drivhjul. Fick en lång förklaring, som jag köpte med hull och hår, som handlade om bultars sträckning, högre bultkvalité har smalare spann där de är korrekt dragna och hur tråkigt det är att skruva undervagn. Sagt och gjort, det fick bli en tur till Swedol och inköp av en låda insexskruv för drygt 600 pengar. :uupps: Sedan konstaterade jag att jag saknade både insexbits till detta och momentnyckel som klarade tillräckligt högt moment (343,2 Nm till drivhjulen!).

Det mesta av dagen har gått åt till att lava upp ekvirke (som jag nog har nämnt i min husbyggartråd). Men framemot sextiden i kväll hade jag lite tid att avvara. Beväpnad med mina nya leksaker skred jag till verket. Efter problemen med att få på larvkedjan ville jag inte ta av den igen, men det var ju mycket svårare att komma åt bultarna med kedjan i vägen. Slutade med att jag fick mecka in nyckeln mellan kedjan och överdelen på undervagnen. Genom att köra mycket försiktigt med larvmotorn spändes nyckeln upp och i många fall lossnade faktiskt bultarna. Försökte lossa fyra bultar och lämna den femte. Detta skulle ge fyra bultar kvar. Sedan spänna fast nya insex i de lediga hålen innan jag bytte de sista sexkantsskruvarna. Tyvärr fick jag inte loss alla de bultar jag ville ha av, så jag började montera de nya insexskruvarna. Dagen till ära användes specialtillverkade brickor i 3 mm rostfritt som faktiskt får plats mellan slutväxeln och bulten. De gamla brickorna var avslipat en yta på för att få plats. Olja på båda sidor av brickorna och gänglåsning på skruvarna. Sedan var det bara att dra. Ja, jisses vad jag fick dra. Först då insåg jag hur mycket 350 Nm faktiskt är. Det var tur att jag bytte skruv. De gamla hade jag spänt så mycket jag kunde tills nyckeln började fjädra ut, men det var på tok för lite.

När jag väl hade dragit i ett antal insex, men lämnat ett ledigt hål på var sida om de sexkansskruvar som var kvar, gav jag mig på dessa igen med ett axelämne och en stor slägghammare. Genom att slå på hörnan av bultskallen, och olika hörnor varje gång, kunde jag vrida bulten några få grader, men detta räckte för att till slut få av den sista och mest envisa bulten. Så nu är alla bultar utbytta och de nya är dragna med korrekt moment. Jisses, vad jag är ordentlig och duktig! :mrgreen:

Utan bilder har det ju inte hänt, så här kommer en före- och en efter-bild

Bild

Bild
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

20 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Antevante

#199 » 07:53:56, 15-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blev ju jäklig bra. Mer seiöst kan det ju inte va. Bra jobbat.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

lagun49

#200 » 12:52:29, 15-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilken dimension har skruvarna/bultarna? Förvånansvärt, att de håller för detta åtdraganingsmoment. En annan tycker att M12 är stort. :thummar: :thummar:
Den som aldrig misslyckats, har heller aldrig försökt.
Användarvisningsbild
lagun49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:41:36, 27-09-2013
Ort: Orust
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Strands S68 pelarborr/fräs
REX-Storebro VF145 svarv
Husqvarna Rider 850

Stridis2 (trådstartaren)

#201 » 15:05:13, 15-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är M16 skruv. Jag blev faktiskt själv förvånad över hur mycket det var. Jag vet givetvis den teoretiska bakgrunden, men att jag behövde häva mig så mycket på en 62 cm lång nyckel för att den skulle klicka, ja det förvånade mig. Måtte jag bara aldrig behöva göra om detta jobbet. Osäker på hur långt rör jag behöver för att få loss skruvarna. :vissla:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

strumpa

#202 » 17:15:09, 15-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Det är M16 skruv. Jag blev faktiskt själv förvånad över hur mycket det var. Jag vet givetvis den teoretiska bakgrunden, men att jag behövde häva mig så mycket på en 62 cm lång nyckel för att den skulle klicka, ja det förvånade mig. Måtte jag bara aldrig behöva göra om detta jobbet. Osäker på hur långt rör jag behöver för att få loss skruvarna. :vissla:


Mina M16 bultar drog jag utan momentnyckel men hade åtminstone en meters hävstång. Förstår om det blir svettigt med 62cm :thumme:

Funkade det bra att använda insex? Min erfarenhet är att man lätt drar sönder "spåren" alternativt gör insexhylsan till en spiral när man tar i. Men då är det ju klenare dimensioner och säkert sämre stål än i dina doningar.
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.

1 person gillar det här inlägget.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn

Stridis2 (trådstartaren)

#203 » 23:15:40, 15-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jodå, det fungerade utmärkt med insex. Inte ett märke på vare sig bitset eller skruvarna vad jag har sett. Varför bytte jag inte direkt från början till insex??? :klia: (Svar: än en gång bedrog snålheten visheten... :vissla: )

I snö och slask körde jag idag runt pallarna med larvplattor så de står vid maskinen. Hoppas det blir bättre väder i morgon så jag kan börja montera dessa. Dagens väder inbjöd inte till speciellt mycket utomhusaktiviteter. :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

bmrobban

#204 » 23:26:44, 15-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är därför man alltid ska dra med moment.
Särskilt på grövre dimensioner så förstår man inte hur hårt man måste dra för att få rätt förspänning :grin:

3 personer gillar det här inlägget.
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78

nixs

#205 » 10:04:09, 16-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

lagun49 skrev:Vilken dimension har skruvarna/bultarna? Förvånansvärt, att de håller för detta åtdraganingsmoment. En annan tycker att M12 är stort. :thummar: :thummar:


M12 är smått på grävmaskiner.
De flesta bultar sitter med 10.9 eller 12.9 kvalité dessutom.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum

4 personer gillar det här inlägget.
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Stridis2 (trådstartaren)

#206 » 08:13:01, 21-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sakta men osäkert, som jag brukar säga, så går det ändå framåt. Först kunde jag inte ens få i fett i kedjespännaren. Efter att ha kontrollerat nippeln, som såg jättefin ut, så bytte jag munstycke i fettsprutan till ett dyrt top-of-the-line-munstycke från Swedol för 28 kr. :vissla: Vilken skillnad! Sedan var det bara att pumpa i 100 slag fett. :mrgreen:
Efter tips från mekanikern så tänkte jag försöka köra enligt verkstadshandboken. Jag vet jag har sett bild på i vilken ordning bultarna till larvplattorna ska spännas, men jag var inte människa till att hitta det igen. :sad: Jag vet det skulle spännas i kors så jag får hoppas på att det inte gör så mycket vilken bult man började på.
Det blev en ganska enformig dag:
Lägg upp 6 larvplattor med baksidan upp. Slipa rent med vinkelslip och koppborste.
Torka rent kedjan där larvplattan ska ligga. Lägg upp första larvplattan.
Fram med 12 bultar och muttrar. Tunn olja på bultarna.
Montera bult och mutter. Spänn först (i kors) med mutterdragare och 150 Nm momentstång, därefter med momentnyckel till 196 Nm.
På med låååånga spärrhandtaget. Ställ det så det är i linje med kedjan. Dra drygt ett kvarts varv. Flytta hylsan två hörnor på bulten (dvs 120 grader bakåt) för att sedan dra tills spärrhandtaget än en gång linjerar med kedjan. Gör om på alla bultar på plattan.
Montera platta två och tre. Starta maskinen, kör fram kedjan tre plattor och montera nästa tre plattor. Sedan börjar man om från början.
Phu! :svettas:

Jag har i alla fall hunnit montera 27 plattor (av 42) på första kedjan. :hurra:

Bild


Bild på mitt spärrhandtag. Jag fick tag på spärrhuvud utan handtag på en veteranmarknad. Jag gav säkert för mycket, men nu hade jag det i alla fall. Råkade ha en axel, som nog är av ganska hög kvalité, från ett nerlagt snickeri som passade i huvudet. Än så länge har jag i alla fall inte lyckats kröka axeln. :vissla:

Bild
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

9 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

nixs

#207 » 11:31:52, 21-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stahlville ser det ut som.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Stridis2 (trådstartaren)

#208 » 11:41:46, 21-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du tänker på spärrskaftshuvudet, så nej. Tyvärr är jag jättedålig på både namn och ansikten (även om ansikten inte har med detta att göra...), men det heter något som börjar på "H" och har ett "z" i mitten. Om jag fortsätter fundera kommer jag aldrig på det, släpper jag det så poppar troligen namnet upp om ett tag... :vissla:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

magloman

#209 » 11:54:07, 21-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hazet

Mkt hög kvalité :thumme:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Stridis2 (trådstartaren)

#210 » 16:35:36, 21-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack! Så heter den. Ibland får jag total hjärnsläpp, framför allt när det gäller namn.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se