Sakta men osäkert, som jag brukar säga, så går det ändå framåt. Först kunde jag inte ens få i fett i kedjespännaren. Efter att ha kontrollerat nippeln, som såg jättefin ut, så bytte jag
munstycke i fettsprutan till ett dyrt top-of-the-line-munstycke från Swedol för 28 kr.
Vilken skillnad! Sedan var det bara att pumpa i 100 slag fett.
Efter tips från mekanikern så tänkte jag försöka köra enligt verkstadshandboken. Jag vet jag har sett bild på i vilken ordning bultarna till larvplattorna ska spännas, men jag var inte människa till att hitta det igen.
Jag vet det skulle spännas i kors så jag får hoppas på att det inte gör så mycket vilken
bult man började på.
Det blev en ganska enformig dag:
Lägg upp 6 larvplattor med baksidan upp. Slipa rent med vinkelslip och koppborste.
Torka rent kedjan där larvplattan ska ligga. Lägg upp första larvplattan.
Fram med 12 bultar och muttrar. Tunn
olja på bultarna.
Montera bult och
mutter. Spänn först (i kors) med mutterdragare och 150 Nm momentstång, därefter med momentnyckel till 196 Nm.
På med låååånga spärrhandtaget. Ställ det så det är i linje med kedjan. Dra drygt ett kvarts varv. Flytta hylsan två hörnor på bulten (dvs 120 grader bakåt) för att sedan dra tills spärrhandtaget än en gång linjerar med kedjan. Gör om på alla bultar på plattan.
Montera platta två och tre. Starta maskinen, kör fram kedjan tre plattor och montera nästa tre plattor. Sedan börjar man om från början.
Phu!
Jag har i alla fall hunnit montera 27 plattor (av 42) på första kedjan.
Bild på mitt
spärrhandtag. Jag fick tag på spärrhuvud utan
handtag på en veteranmarknad. Jag gav säkert för mycket, men nu hade jag det i alla fall. Råkade ha en
axel, som nog är av ganska hög kvalité, från ett nerlagt snickeri som passade i huvudet. Än så länge har jag i alla fall inte lyckats kröka axeln.