Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Komatsu PC 120-6, (inköp, liv & leverne)

253 inlägg • Sida 13 av 17
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

strumpa

#181 » 22:12:03, 16-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ställde mig lite frågande till de initiala problemen för det liknade inte alls min "systermaskin". Men svaret kom ju längre ned i inlägget :thumme: Hur gör du med drivhjulen, blir det att anpassa själv?
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn



Stridis2 (trådstartaren)

#182 » 22:50:18, 16-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en plan, som Sickan i Jönssonligan brukade säga. Tyvärr är min vare sig timad eller klar, och absolut inte i minsta detalj. :sad:
Fungerar det så kommer bilder här, fungerar det inte så... Tja, det kommer nog bilder ändå, den som lever får se. :mrgreen: Men för de som är oroliga för en utskrotning så kan jag avslöja att jag har beställt fyra nya underrullar idag... :vissla:
Mer info kommer snart på ett forum nära dig.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Burträskarn

#183 » 16:44:44, 17-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nånting säger mig att du kommer att hissa flaggan för att fira årsdagen av svarvens uppfinnande...
Destructum necesse est - dynamit smäller högst!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Burträskarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:08:09, 17-01-2011
Ort: Burträsk
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 10006
MF35X
Hydromac 115
Atlas Copco XAS85
Disco1
Scania P280

Burträskarn

#184 » 21:27:07, 17-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En vild gissning är att livet blir lite lättare om man byter till insex...
Destructum necesse est - dynamit smäller högst!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Burträskarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:08:09, 17-01-2011
Ort: Burträsk
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 10006
MF35X
Hydromac 115
Atlas Copco XAS85
Disco1
Scania P280

Stridis2 (trådstartaren)

#185 » 09:34:23, 18-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Insex var ingen dum idé allt! Varför kom jag inte på den själv? :idee:
Då är frågan om det är värt 500 kr? Inte mycket pengar när man pratar grävmaskin, men troligtvis kommer jag aldrig att behöva lossa dessa igen. Om så är fallet får man skära av dem med plasman, men man kommer då att reta sig fördärvad över att man inte bytte. Hmmm... :klia:

Torsdag blev det mer skruvande. På tre timmar lyckades jag kränga av det andra bandet (det hade gått inåt på maskinen) samt montera av det andra drivhjulet.
För att få på kedjan igen på drivhjulet så släppte jag på bandspänningen. Sedan drog jag den utåt med kätting i grävaggregatet samtidigt som jag larvade framåt. För att hjälpa den att komma upp drivhjulet pallade jag under med några brännesbitar samtidigt som jag lyfte med spett. Gick förvånansvärt bra. Funderar lite på varför jag inte satte tillbaks den första lavkedjan ute på åkern. :klia:

Bild
Bild


Jag kände på första sidans underrullar. Första var bra, andra var bra osv. Men givetvis så var sista rullen (närmst drivhjulet) mycket trög och lät rostig i lagren. När jag kände på andra sidan började jag vid drivhjulet. Helt OK. Nummer två var bra, nummer tre likaså. Hoppet börjar spira tills man kommer till femman. Kass! Sex och sju likaså. :sad: In och ringde till Entrack för att beställa fyra underrullar. Lite trevligt att för en gångs skull så fungerade frakten, hade pallen hemma på gården 24 timmar senare. :mrgreen:
Resten av torsdagen ägnades åt sanering av andra huset till drivmotorn, gänga upp bulthålen för täcklocket till denna och lite annat småplock. Sedan sociala plikter med familjen.

Bild


Fredagen har jag lyft fram första larvkedjan med teleskoplastaren till gårdsplan. För ett år sedan, när jag beställde de nya kedjorna, kände jag på bultarna som håller larvplattorna. Jag blev förvånad över hur (relativt) lätt det var att lossa dessa. Jag fixade det ganska enkelt med halvmeterlångt ledhandtag. Jag beställde då en mutterdragare med ganska högt moment som borde klara detta utan problem. Jag har inte använt den dragaren förrän nu, men den rubbade inte bultarna. När jag provade med samma ledhandtag så hände inget heller. Först med ett rör på över metern så började det gå, men det var över huvud taget inte lönt att kludda med detta. Fick hämta plasmaskäraren istället. För att göra en lång historia lite mindre lång så tog det ett tag att hitta rutinen hur jag skulle göra, men så här blev det:
Lägg ner bandet som en vågrät cirkel.
Peta loss och blås bort all jord och skräp mellan länk och mutter.
Sätt jordklämman på den platta där man ska skära
Skär loss de båda övre muttrarna med plasman, först på den plattan där jordklämman sitter och sedan på nästa så långt det går. Ibland gick det bara på den plattan där jordklämman satt, ibland ytterligare sju! :uupps:
Peta bort jord och annat skräp runt bultskallarna.
Ta mutterdragaren och börja misshandla de återstående bitarna av bultarna. Efter ett tag har man knackat lös rost och smuts mellan länk och bult så man kan få lös bultarna.
När ena sidan var klar så vände jag på hela kedjan med teleskoplastaren och började på andra, men den hann jag inte klar.

Bild


Jag fick en del problem när jag skar. Efter kanske en tredjedel av första sidan flyttar jag jordkabeln. Nästa platta vill plasman inte tända, hör bara pilotlågan. Efter att ha lirkat en del på jordklämman för att försöka få kontakt så konstaterar jag att jordkabeln har släppt vid maskinen. :uupps: Ja, ja, är det inte värre problem än så kan man stå ut. :mrgreen:
Men det blev värre. Först började plasman bete sig skumt för att sedan helt lägga av. Började precis leta fel när frun kom och hojtade om att strömmen betedde sig konstigt i huset. När hon slog om ugnen tändes hallampan! :uupps:
På ett ställe i verkstaden har jag tre glimlampor som indikerar om jag har spänning på alla tre faserna. Två av dessa var släckta. Konstaterade att en huvudsäkring hade gått och byter denna. Då verkar allt fungera igen, och alla tre glimlamporna lyser. :klia:
Jag fortsätter med lite småplock, men hustrun kommer strax tillbaks och säger att vattnet inte fungerar. Ut till hydroforen och konstaterar att motorskyddet har löst ut. Trycker igång detta och pumpen startar. Låter som den går på tre faser men tyckte att den var lite seg när den startade. När den fått upp tryck så löser motorskyddet ut igen. Hämtar en digitalmultimeter och mäter spänningarna på kabeln in. Dessa är helt OK. Misstänker antingen själva tryckströmbrytaren (motorskyddet löste ju ut när den skulle stänga av) eller motorn i pumpen, men tack och lov så startar jag pumpen och mäter spänningar med denna igång. Då sjunker ena fasen till 118 V. :uupps:
Från mätarskåpet går elen in till första centralen där det är avsäkrat med en grupp till boningshus och en till verkstad. Från denna så går det avsäkrad kabel till gamla stallens central (där hydroforen sitter) och till garage.
Tyvärr började jag mäta i fel ände, men det visade sig att det var en säkring i första centralen som "nästan" hade gått. När den var funnen och bytt så fungerade det igen. :hurra:
Det var kanske inte så konstigt att vi blåste säkringar. Kompressorn jag hade igång är på 7,5 hp, plus plasman som jag nästan maxade (tror mätaren stod på 118A). Jag hade glömt säga till frun att vara försiktig med strömförbrukningen, så hon hade ugnen igång, tvättade och startade dammsugaren när säkringen gick. Och vi har bara 20A huvudsäkring. :mrgreen:

Lördag morgon börjar med att det snöar! :hota: Tror jag väntar med att ta fram plasman och skära av bultar... :vissla:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

10 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Stridis2 (trådstartaren)

#186 » 23:30:30, 20-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sakta, men osäkert, går det framåt. Plasman har fått bekänna färg, mutterknackaren har fått bekänna färg och handsläggan har fått bekänna färg. Egentligen inte så mycket att skriva om, det har varit enkelt grovarbete om och om igen.
Kedjorna är rensade från plattor och tre av fyra underrullar är monterade. Rullarna var lite jobbiga att hålla upp med ena knäet samtidigt som man skulle försöka hitta bulthålet utan att se någonting. När jag skruvade dit den andra rullen såg jag en liten insexskruv på sidan. Ooops! Oljepåfyllningen. Den hade jag givetvis glömt och vänt inåt på första rullen. Bara att ta ner och göra om.

Den fjärde rullen står nästan nere på marken, så den får jag vänta med tills kedjan på andra sidan är monterad. Nu kan jag inte göra mycket mer än att vänta och se om jag får ihop någon lösning på drivhjulen.

Nya underrullar monterade:
Bild


Larvplattor i väntan på montering:
Bild


Ett par "lätt" begagnade larvkedjor till salu. Här bild på den första.
Bild


Vid snabb och smidig affär kan en del bult medfölja:
Bild


Finns även fyra "knappt använda" underrullar till salu. Vid seriöst intresse kan bilder på dessa ordnas. :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

9 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Stridis2 (trådstartaren)

#187 » 12:58:19, 06-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har det hänt saker!

Bild


Hur kom vi nu hit. Ja, inte riktigt som Burträskarn gissade, men vi blev tvungna att blanda in svarven också...
Först och främst så är det inte speciellt mycket av den här operationen jag har gjort själv. Har iofs svarv som är stor nog, men jag är inte någon svarvare, så jag tyckte det var bättre att be om hjälp av en som är duktig på verkstadsteknik. Och det var en herrans tur ska jag säga.
Tanken var att fräsa allt. Detta för att slippa problemet med att sätta upp hjulen i svarv. Upp med första drivhjulet och satte ner fräsen. Det lär inte alls bra. Till och med obra, även i mina otränade öron. Förra gången de byggde om hjulen så svarvade man navet till 400 mm ytterdiameter, vilket även var vårt önskemått. Detta med tanke på hur det nya drivhjulet såg ut. Att öka eller minska detta mått något nämnvärt var inte lämpligt, så vi var tvungna att fräsa i den gamla svetsen. Men förra firman hade, av någon outgrundlig anledning, svetsat med både vanlig tråd och hårdsvets! :uupps: Detta hade sedan blandats hej vilt i smältan. Till råga på allt hade man haft flera mm spel mellan nav och hjul. Detta hade gjort att materialet varierade från mjukt blötjärn till sten hårt. Vi kom på flera klumpar, som var över en cm i diameter, med ren hårdsvets.

Bild

Bild


Men skam den som ger sig, till slut så var första navet av. Satte upp andra hjulet i fräsen och det första navet i svarv för att få en jämn yta. I och med att materialet hade varierat så mycket i hårdhet var det inte helt runt efter fräsningen. Hårdmetallskär i svarven, vända stålet efter varje skär, mycket tunna skär och ändå såg det ut som man körde med vinkelslip. Det var första gången jag har sett att det slog gnistor om svarvstål. :uupps:
När väl båda naven var frifrästa, och det första rensvarvat, höll vi kväll efter sex timmars arbete.

Dagen efter slängde vi upp de nya drivkransarna. Nu gick det att fräsa som man skulle. :hurra: Först en grovfräsning, sedan ett finskär där man tog någon tiondels mm för att få bra passform. Naven gick precis att lirka i utan att behöva ta till hammare. Hoppas att den precisionen räcker. :mrgreen:

Bild
Bild

Den operation som min verkstadsguru hade trott skulle ta några timmar tog till slut över nio! Men nu är båda drivkransarna klara.

Var naven skulle sitta i förhållande till centrum var lite klurigt att bestämma. Alltså hur mycket offset det ska vara mellan drivhjul och nav. Jag spände ett murarsnöre från överrullen (eftersom det var lätt att fästa där), runt mitten på ledarhjulet och under alla underrullarna. Märkte upp centrum på den bakersta underrullen, lade snöret mot detta och mätte mot en rätskiva som låg an mot navet. Jag gjorde detta vid två olika tillfällen och båda gångerna fick jag fram att navet låg ca 5 mm innanför centrum på kuggkransen, så då svetsade vi fast navet där.
Klockan fem i morse, när det fortfarande var ganska skumt ute, smet jag ut till grävaren innan jag skulle till jobbet. Provmonterade drivhjulet och spände upp linan på samma vis som de två föregående gångerna. Nu såg det ut som drivhjulet ligger för långt ut! :uupps: Hoppas det bara var pga dåligt ljus och ficklampssken, annars vet jag inte riktigt vad jag ska göra??? :myzsko:


Någon som vill köpa reservdelar? :mrgreen:

Bild
Bild
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

8 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

nixs

#188 » 13:48:00, 06-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan säga att med tanke på att ytterdiametern rör sig med max 5-6 km/h så spelar lite offset eller lite ojämnhet någon större roll.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Stridis2 (trådstartaren)

#189 » 14:08:24, 06-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jodå, jag är inte ett dugg orolig för vare sig att den inte skulle vara helt centrerad eller att den skulle wobbla. Dock, om drivhjulet är en cm för långt in eller ut är jag orolig att jag kommer att slita på sidan av kedjan och drivhjulet. Det kommer troligen inte att påverka maskinens livslängd med tanke på hur lite jag kör, men det skulle störa mig ordentligt. :vissla:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

strumpa

#190 » 16:48:53, 06-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hua vilket jobb! :uupps: :thumme: Hoppas det blir bra i slutändan nu!

En (säkert okunnig) fråga bara. Hade det inte varit lättare att bränna ur delarna ur drivhjulen och sedan svets ihop?
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn

Stridis2 (trådstartaren)

#191 » 17:16:18, 06-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, med facit i hand så skulle jag beställt en 25 mm tjock plåt och tillverkat två nya nav av denna. Att bara skära ut naven med plasma eller gas är jag lite tveksam till. Vi var tvungna att bearbeta svetsskarven med hårdsvets och verkstadskillen sa att det hade aldrig gått att svarva ur naven, så hade vi skurit med plasma hade vi ändå behövt bearbeta med fräs. Jag har fått för mig att det är mycket svårare när man bara belastar ena sidan av fräsen än när man har fräsen nere i materialet så den får stöd på tre sidor.
Det enklaste sättet om man nu tvunget skulle spara på de gamla naven, hade troligen varit att skära ut dem med laser, men i och med att vi inte i vår vildaste fantasi kunde inbilla oss att det var svetsat med hårdsvets så började vi med fräsen och var tvugna att fortsätta med denna också.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Stridis2 (trådstartaren)

#192 » 22:56:21, 06-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har monterat båda drivhjulen i kväll. Det nedre sitter dock bara med tre skruvar än så länge. Men det övre verkar linjera riktigt bra med underrullarna, så morgonens mätning var förhoppningsvis fel pga avsaknad av ljus. :hurra:
Tyvärr ingen bild, så det har tydligen inte hänt. :vissla: Få se vad morgondagen för med sig.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Stridis2 (trådstartaren)

#193 » 16:13:51, 08-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför, varför, o varför ska inget gå lätt när jag ska göra något? Strunt samma om det gäller hus eller maskiner, alltid är det något som ska jä*las. Det är inte bara att den där Murphy går bredvid och sätter krokben lite då och då, sedan ska han dansa jigg på min nacke och verkligen trycka ner ansiktet i gyttjan. Så, nu var det färdiggnällt för den här gången. :mrgreen:

Det som jag har hunnit med på grävaren är följande. Spänt alla bultar på höger drivhjul så hårt jag kunde. Bestämde mig för att chansa och behålla sexkantsskruven. Hoppas de rostar fast innan de vibrerar loss. :mrgreen:
Grävmaskinen står så dumt till att jag inte kommer åt att lyfta från sidan. Jag kunde ta rullen med drivkedjan med en kätting i teleskoplastaren och lyfta fram den på högkant. Sedan ta bort järntrådarna den var hopsurrad med. Rulla ut allt för hand. Försöka skrota in den under maskinen för hand. Lyfta upp ena änden över drivhjulet (för hand). Sedan kunde jag kroka fast en kedja i andra änden, dra denna runt löparhjulet och bakåt igen. Drog med utskjutet på teleskoparen och fick, förvånansvärt enkelt, på kedjan på plats. Hade givetvis lagt skarven fel så jag inte kunde få i masterpinnen, men genom att starta maskinen och försiktigt köra med drivmotorn var det enkelt att flytta denna. Drog lite till med teleskoparen för att få skarven rätt igen. Rengjorde masterpinnen och smorde med tunn olja. Försökte försiktigt knacka i pinnen. Efter lite trixande så gick den i några cm, men sedan tog det stopp och bara studsade. Misstänkte att jag inte fick hålen i de båda länkarna linjerade, men hur jag än försökte så gick det inte. Slutade med att jag fick ta av kedjan och lägga ner den på plattan. Då visar det sig att pinnen inte alls varit inne vid inre länken. Vad som har tagit stopp vet jag inte. :klia:
I vilket fall som, jag slår i pinnen när kedjan ligger ner på marken och ska montera den igen som en cirkel. Lyfter först upp den på drivkransen eftersom kuggarna är högre än mittflänsen på ledarhjulet. Tungt som katten, men det gick. Sedan försöka få in den ovanpå övre stödrullen och lägga på den ovanifrån på ledarhjulet. Hade kanske inte varit så svårt om man kunde kört mot maskinens sida, men nu fick jag göra det mesta för hand och bara använda teleskoparen till lite lyft / drag vid löparhjul och drivhjul. Men skam den som ger sig, med mycket jä*lar annamma, vilja, våld, vaselin (?), teleskoplastare och järnspett så sitter nu första kedjan på plats. :hurra: Återstår att spänna denna, samt att skruva dit 168 bultar till larvplattorna. :hurra: Sedan är det dags för andra sidan... :vissla:

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

igelkottar

#194 » 17:45:57, 08-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du fick inte "spelet" i alla fall :mrgreen:
Bra jobbat :thumme:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

strumpa

#195 » 19:19:08, 08-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Avundas dig inte jobbet med larvplattorna! :help: De ska tydligen dras med 39 kg så du lär nog få lite muskler på kuppen! :mrgreen:

Bra jobbat!
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se