Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Komatsu PC 120-6, (inköp, liv & leverne)

253 inlägg • Sida 6 av 17
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

Henrik Larsson

#76 » 21:51:12, 29-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det inte ett krav idag på att det ska var en summer när brytaren till skoplåset står i öppet läge idag ? Blir det inte anmärkning vid en besiktning. Hur som helst så tycker jag att du ska sätta dit en summer.
Henrik Larsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:02:54, 29-01-2008
Ort: Härnösand
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Nu mera maskinlös.



Stridis2 (trådstartaren)

#77 » 22:04:28, 29-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Summer var inte alls någon dum idé. Tror till och med jag har någon liggande. Får ta och kolla detta i morgon. :grin:

Så vitt jag förstår så har jag inte något bandstöd. Just nu är det 500 breda plattor. Bredare ger givetvis större bärighet men bökar det inte upp mer på fastare underlag?

Jo, till och med jag insåg att det inte var optimalt att gräva tvärs larv och fullt utligg. Tyvärr så var det trångt så jag fick lägga en del massor på andra sidan diket, därför blev det som det blev. :vissla:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Martin.Eriksson

#78 » 22:36:39, 29-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

bredden på plattor gällande om de bökar upp mer, tror nästan bredare bökar upp mindre då du inte har lika mycket tryck med breda som med smala. men skillnad på 500-700 är nog knappt märkbar..
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Stridis2 (trådstartaren)

#79 » 21:54:20, 05-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det går långsamt, som med allt jag ska göra. :sad: Hela torsdagen gick åt till att laga robotgräsklipparen. På kvällen fick jag en förfrågan om att spela på en maskinskyddarträff. Rackarns kul, men där gick hela dagen. Sedan har det fortsatt i samma stil. Men idag fick jag i alla fall jobba en del i verkstaden.
Började med tjälkroken. Slipa till topp-plattan så den passade till det nya verktygsfästet samt fogbreddade. Har hunnit punkta ihop en del. Troligen är mer än hälften av arbetet gjort. :mrgreen:
Bild

Sedan fick jag åka iväg och hämta en leksak jag beställde för två veckor sedan. Den skulle ha kommit så när som en mil från mig, men personen som skulle ha tagit med den fick aldrig tummarna ur. Sagt och gjort. Lånade bil (min är på service) och gav mig iväg. 20 mil senare, fyra vägbyggen (varav två var fruktansvärda att komma förbi), urtiltad mobil och GPS som lurade mig på fel håll så fick jag äntligen hem den:
Bild

Var ju bara tvungen att prova den. Gallerskopan fick sätta livet till.Bild

Ny skylt till skoplåset, men inte ens den har blivit monterad.Bild
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Grisen

#80 » 22:01:04, 05-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser ut att vara väldigt tunnt material i fästet till tjälkroken :klia:
större problem - större hammare
Grisen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:20:32, 10-02-2013
Ort: Pedersöre
Suomi Finland (svenska)

Stridis2 (trådstartaren)

#81 » 22:11:53, 05-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grisen skrev:Ser ut att vara väldigt tunnt material i fästet till tjälkroken :klia:

Jooo... :vissla: Hade inget grövre, så det blir dubbla lager 8mm plåt. De syns lite under själva tanden. Ska även sätta in lite trekantiga plåtar mellan nya plattans ytterhörn och själva kroken. Vi får se om det håller. I annat fall har jag ju en plasma att skära av det trasiga med. :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Stridis2 (trådstartaren)

#82 » 21:01:43, 20-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det har hänt lite (med betoning på lite) här när det gäller maskiner och grävning. Först fick jag flytta ungarnas studsmatta för att komma åt att gräva till poolen . Än en gång var det trevligt att ha en teleskoplastare. :mrgreen:
Bild

Jag har hämtat hem smalskopan, så nu ska det nog gå lättare att gräva där det är hårt, istället för att använda planeringsskopan. :vissla: Inte hunnit prova ännu. Har även svetsat lite på tjältanden, men den är inte heller klar.

Jag har börjat gräva av matjorden där poolen ska stå. Planen var att köra ner och lägga den i en hög på en åker, men den åkern var för mjuk. Gräva fem skopor så var vagnen full (enaxlig femtonsvagn) tog inte så många minuter, men det tog en halvtimme att få loss traktorn varje gång från upplagsåkern. Då tröttnar man snabbt! :sad: Inga bilder på fastkörningarna, men väl på lite avgrävning.
Bild

Jag fick byta strategi och åker. Nu fungerar den logistiken bra, även om man lägger mer tid på att klättra mellan maskinerna än på att gräva. En bild på mitt fina "dumpersekipage". Någon som har en riktig dumpers att sälja fantastiskt billigt? :mrgreen: Risken är väl att min kära hustru slår ihjäl mig om jag kommer hem med mer mög, förlåt, jag menar bra-att-ha-saker. :mrgreen:
Bild

Körde nästan soppatorsk, hög tid att tanka. Ytterligare en gång när teleskoparen får göra nytta. :mrgreen:
Bild

Nu är det dags för ett arbetspass igen så man får råd att fortsätta leka med maskinerna i sandlådan. :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Stridis2 (trådstartaren)

#83 » 20:11:13, 17-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite har hänt på grävarfronten, men tid att skriva har inte funnits. Ska försöka komma lite ifatt nu. :vissla:
Jag hade knappt hunnit få hem maskinen förrän jag blev tillfrågad om ett jobb jag, för skams skull, knappt kunde säga nej till. Gräva av matjord på en åker för att bygga väg, gräva bort en bit av en grusås för att göra vändplan samt köra ner massorna för att höja upp gamla kyrkovägen och lägga en vägtrumma för en korsande bäck.
I vilket fall som, jag visste det stod en ganska stor bokestubbe, helt färsk, i grusåsen. Jag var lite nervös att den skulle vara besvärlig att få upp så jag fick se till att få klar tjälkroken. Ja, färdig och färdig... Svetsad är den, men återstår att slipa svetsstänk (kör med kolsyra så det blir ganska mycket) och kanske blästra och måla. Så här blev den i alla fall.

Bild

Fortsättning följer. :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Stridis2 (trådstartaren)

#84 » 11:33:43, 18-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte länge man får vara glad i taget. Som jag skrev innan så satt det ett Scanlaser XC12 i maskinen när jag köpte den. Nu har skopsensorn troligen lagt av. [Grävmaskiner] Scanlaser XC12 givarfel (fel beteckning innan)
Ringde Scanlaser (och sa fel modellbetäckninng :vissla: ), men en ny givare kostade 10.800 kr. :sad:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

ja-bond77

#85 » 17:34:17, 18-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oj... :uupps: Vad göra?
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

cekstam

#86 » 20:59:55, 19-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är säkert bara kabelbrott i kontakten på den, ta loss den och försök öppna den och var beredd på lite lödning.

-ekstam
perl -e'foreach (qw(5A 47 56 30 49 48 5A 68 63 69 42 70 62 6E 52 6C 49 47 78 70 64 47 55 67 5A 48 56 72 64 47 6C 6E 64 43 42 68 64 48 51 67 61 47 6C 30 64 47 45 67 61 47 6C 30 49 44 6F 70 43 67 3D 3D)) { print chr (hex $_); }'
Användarvisningsbild
cekstam
Serverexpert
Serverexpert
 
Blev medlem: 22:22:31, 25-05-2008
Ort: Strängnäs
Sverige
Maskintyp: Väghyvel
Maskin: Laser-grader 106

Stridis2 (trådstartaren)

#87 » 08:19:06, 23-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som jag nämde tidigare åkte jag på ett jobb jag knappt kunde säga nej till. Markägaren ska ha gallrat till hösten och behöver få ut vikrket. Vi började med att gräva av en liten grusås för att göra vändplan. Massorna körde vi ner och la på en gammalskogsväg som korsade en bäck. Ny trumma för bäcken och höjde vägen 40 - 50 cm, detta för att skona trumman. Problemet var att jag var tvungen att backa kanske 200 meter nerför den gamla vägen. Riktigt slipprigt underlag och hela vägen låg som ett dike ett par decimeter under terrängen på båda sidor. Därtill stora stenar som stack upp i kanten. Det fungerade säkert fint för några hundra år sedan när det kom en häst med vagn varannan dag, men grävmaskinen fick inte plats på bredden, och svänga var det inte tal om! Träd på båda sidor som växte ut över vägen.
Sagt och gjort, jag larvade neråt bäcken och bröt upp vad sten jag kom åt som låg i vägen. Väl nere rensade jag bäckfåran över vägen och lite på ena sidan. Sedan upp till grusåsen. Skalade av vad som fanns i jordväg. Det stod några stubbar ivägen också, bland annat en helt färsk bokestubbe som jag var lite nervös för. Därför hade jag förberett mig med att göra färdigt tjälkroken. Men jag var bara tvinghen att först prova med smalskopan, och vips, så var stubben uppe. Tog mycket längre tid att försöka lasta den på vagn än att få lös den. Så jag har ännu inte provat tjälkroken. :sad:
Efter några dagars backande såg resultatet ut som så här:

Bild
Bild
Bild
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

krokodilen

#88 » 17:01:33, 25-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Denna är kanske liknande din maskin, finns nära mig och jag funderar på att åka och kika lite.

Bild

http://www.blocket.se/alvsborg/Komatsu_ ... ?ca=16&w=1

Sen får ni även en bra fakturamall på köpet eftersom länken låg i klipp/klistra-minnet.

http://www.foretagande.se/gratis-fakturamall/

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Stridis2 (trådstartaren)

#89 » 23:26:09, 25-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den såg ju riktigt fin ut. Bara gått en tredjedel av min, men å andra sidan tre gånger så dyr. En mycket trevlig maskin tycker jag, men å andra sidan har jag bara kört min samt provat lite med en H16 och en slängskopa.
Vad jag har hört så är Komatsus akilleshäl larvmotorer och slutväxlar så kolla dessa noga. Lycka till med köpet. Kul om vi blir lite fler Komatsu-ägare här på forumet.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Stridis2 (trådstartaren)

#90 » 22:59:21, 29-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Säg den lycka som varar. Jag började bana av matjorden på åkern. Än en gång, fem skopor sedan köra iväg och tömma. För att få plats med jordhögen hämtade jag upp teleskoplastaren också. Då kunde jag göra en ordentlig hög. :mrgreen: En fjärdedel av vägen gick ganska lätt, sedan kom massor med sten. Det kunde jag stå ut med, men sedan fick jag punktering på traktorn också. :sad: Tur man hade bra domkraft med sig. :mrgreen:
Bild

Till slut var i alla fall all jord borta, så då var det bara att ringa efter kross. Så här såg det ut innan grusbilarna kom.
Bild

Jag var lite nervös för utläggningen. Eftersom jag inte är speciellt rutinerad visste jag inte hur lång tid det skulle ta mig. I början pratade vi om att det skulle köras med två bilar med ca 20 minuters mellanrum. Tack och lov så blev det bara en bil så jag hade 30 - 40 minuter på mig. Det var ju inga problem alls att hinna med. Blev ganska långtråkigt att vänta, men jag hann med att skruva en del på grävsystemet och lite annat. 0 - 90 la jag ut med grävmaskinen, men dagen efter skulle vi lägga 0 - 40 och då tog jag teleskoparen. Ungefär 300 ton senare ser det ut så här:
Bild

Ekipaget lastat och klart för avfärd hemåt. Nej, jag drog inte med teleskoparen. Tror inte convertern hade överlevt den resan, inget bromsuttag på lastaren och olagligt som bara den. Bättre att ringa efter hjälp.

Nu har jag i alla fall fått hem alla maskinerna. Kändes rätt tomt här hemma ett tag. :vissla:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: fretchi, spock och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se