Dags för biktning återigen.
Främsta åtgärderna i verkstan den här gången är:
- Se över skopcylindern. Av nån anledning slets en del insexbultar av i locket i vintras då jag gallrade ur sten. Locket trycktes snett med par mm spalt i nederkant om jag inte minns fel. Och oljesprut som följd förstås. Petade ur de avknyckta 12.9 M16 bultarna och drog i nya. Det höll för stunden men O-ringar mm innanför tog skada så det har börjat läcka i vår igen.
- Bygga dit en fästpunkt till i tilten för hundbenet så att jag kan gallra även uppe på ett flak utan att vara rädd att sten hoppar ut över skäret eller att man slår skopcylindern i botten allt för mycket. Avstånd skopled-hundben för tillfället 49 cm. Original tror jag det ska vara 43 cm. Fästet som grävaren kom med var väl ner på närmare 40 cm...
Osäker på hur det här går att lösa, det är trångt som bara den kring tilten, slangar och hundben...
- Autogasen krånglar. Brukar funka med kall maskin men med varm maskin funkar det sporadiskt. Den vill inte inte släppa av utan fortsätter att gasa med inställt
varvtal även efter att man släppt spakarna. Man får helt enkelt vrida ner maxvarvet då man ska tömma lassen. Hjälper inte att starta om maskinen. Har den en gång kommit ner till tomgång(automagiskt) så varvar den alltid upp då man tar på nån funktion i alla fall, så den biten funkar i varje fall. Ingen aning hur man hittar detta fel, inte sagt att jag fixar detta nu heller. Går att leva med.
Finns en del skador på cylinderlocket och skråmorna på stången har nog ökat lite också...
Värst då dämpningsfunktionen innåt påverkats då det försvunnit några tiondelar metall där stryphylsan kommer in i locket. Blir väl nog en omgång med svets och
svarv.... Kanske ska byta bussningen också om jag får bort den, hatar rundtrådade låsringar utan mejselurtag. Blir väl att punkta fast en
bricka i ståltråden...