Okej, så på ett normalt hemman händer inte så mycket på ett halvår...
Nu är ju inte det här ett normalt hemman...
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Nå inget jättesvårt över detta, annat än att jag är för lat för att lägessvetsa så det blev en hel del underupp. Så hur hållbar reparationen blev kan säkert funderas på. Min vana trogen så försökte jag iaf kompensera med längden på svetsfogarna och undvika raka skarver som möter upp i samma delning över hela bommen. Valde att behålla lite av kanten på bommen, vet nu inte om det var nån fördel... kändes enklare vid tillfället. Tog hjälp av lite CAD ritande...(Cardboard Aided Drawing).
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Bedömmer bommen var av till närmare 75%. Vilket ledde till grävkapacitet ca 1-2% då lådkonstruktionen försvann. Tror inte den blivit överbelastad, tror mer att den blivit utmattad av ett par miljoner cykler med gallerskopan. Iofs hittar man nog andra Kobelco bommar som också blivit reparerade på detta ställe. Den här står/stod i Tuuri:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Såg en gul 25 tons Kobelco av okänd årgång/timmar lappas ihop i fält av en kollega 2008. Om det är en svag punkt på Kobelco vet jag inte men lite fundersam blir man.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.
"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde