Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Läckande slutväxlar på minigrävare

27 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

sekas58 (trådstartaren)

#1 » 17:56:25, 15-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Jag köpte förra året en Pel-Job EB200 (Volvo EC20B) -99 Med 4800timmar på mätaren. Maskinen har fått en del service som den saknat och börjar bli riktigt bra. så för någon vecka sedan skulle jag byta olja i mina drivväxlar, torrt som en öken, och när jag fyller på så läcker de mellan växel och drivmotor. Plockar ner en av dem och åker till lantmännen för att köpa tätningssatsen två oringar och två L-formade brickor 4237kr per sida plus moms!!!! Fick tag på oringar via momentum. Men lagren var inte de vackraste . Dessutom är de original nerslipade 4mm på ytteringen, vilket gör att de direkt särar sig, nu när de är lite slitna. Hitta dessa lager någon annanstans än lantmännen är omöjligt och vad de kostar styck har jag inte ens vågat fråga om (måste ju vara rädd om hjärtat). Nu har jag klurat ut, att om jag köper två "vanliga lager 110, 140, 16 mm, slopar låsningsringen mellan lagren och tar ett dubbeltätat som bakre. sätter en distansring på 4mm på det inre, mot låsringen. Kommer alla viktiga mått att stämma och växeln blir tät utan några krångliga oringar och L brickor. Dessutom behöver inte min plånbok bli lika tom som om jag skulle köpa original. Någon som haft samma problem här? Det jag lärt mig av detta är att jag alltid kommer att kräva oljebyte i slutväxlarna nästa gång jag köper maskin.

Med vänlig hälsning
Åke
Användarvisningsbild
sekas58
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:03:58, 19-02-2014
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Pel-Job EB200 XTV, Lastmaskin ZL 06 och snart en egentillverkat siktverk



Janson1

#2 » 18:22:00, 15-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bilder!
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

sekas58 (trådstartaren)

#3 » 18:34:09, 15-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har inte tagit några bilder. Verkar lite krångligt att lägga upp bilder hr.
Användarvisningsbild
sekas58
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:03:58, 19-02-2014
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Pel-Job EB200 XTV, Lastmaskin ZL 06 och snart en egentillverkat siktverk

sekas58 (trådstartaren)

#4 » 18:38:18, 15-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Helt vanliga kullager, men ytterbanorna är slipade på en sida och är endast 12mm breda medans innerbanan är som originallagret 15mm. De ligger med den oslipade sidan mot varandra, med en låsring emellan, vilket inte verkar vara till någon nytta.
Användarvisningsbild
sekas58
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:03:58, 19-02-2014
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Pel-Job EB200 XTV, Lastmaskin ZL 06 och snart en egentillverkat siktverk

ac tc

#5 » 21:42:29, 15-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har väldigt svårt att tro på att lagren är avslipade standard lager...
Avtätade lager är måttligt täta, försök få in en tätning.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Turbodiesel

#6 » 21:50:53, 15-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Duocone heter tätningarna, tätar metall mot metall.

Brukar vara sällsynt med "onödiga" delar i larvväxlar.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

sekas58 (trådstartaren)

#7 » 20:13:54, 17-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon form av nerslipning är det helt klart. Men förmodligen beställda så från tillverkaren. Det jag funderar på är om man kan slippa oljan och använda kullagerfett istället i slutväxlarna. Det är ju ingen direkt hastighet i dem och belastningen borde ju vara måttlig på en liten 2tons maskin. Nu har jag satt dit två oslipade lager och slopat låsringen, vilket gör att det bakre lagret, sticker ut 4mm i bakkant. Innebär att jag inte kan använda o-ringen som sitter där utan får ta en något mindre. Ska prova om det håller tätt med olja. annars kör jag nog på fett istället.
Användarvisningsbild
sekas58
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:03:58, 19-02-2014
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Pel-Job EB200 XTV, Lastmaskin ZL 06 och snart en egentillverkat siktverk

sekas58 (trådstartaren)

#8 » 20:18:37, 17-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Va inga billiga lager 1540kr för det öppna och 1870kr för det tätade +moms
Användarvisningsbild
sekas58
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:03:58, 19-02-2014
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Pel-Job EB200 XTV, Lastmaskin ZL 06 och snart en egentillverkat siktverk

qqq

#9 » 20:41:07, 17-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite bilder hade inte skadat...
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

ballder

#10 » 21:54:59, 17-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

sekas58 skrev:Det jag funderar på är om man kan slippa oljan och använda kullagerfett istället i slutväxlarna. Det är ju ingen direkt hastighet i dem och belastningen borde ju vara måttlig på en liten 2tons maskin.


Jeg har kjørt på fett i den ene slutväxln på min AX 35 några få timmar nu.
Skal sies at den slutväxln er mest sannsynlig totalt slut då det var mest rost och metallbitar som kom ut når jag flushade den med olja.
Oljan rann ur slutväxln i løpet av noen timer etter jeg fylte opp og det knasade og låt lite gøtt når jag larvade i veg efter olje påfyllingen.
Pumpade slutväxln nest intill full av vanlig smørj fett og och fylde på ca 1 dl gear olje for att tynna ut det lite.
Er nu bara en hobbymaskin som mestadelen står still och jag reknar med att slutväxln rasar når som helst. Men enn så lenge så funkar den uførandrad efter nogån timmars larving efter fett fyllnaden.
Vil nog tro at dersom det skal larvas mycket så er nog fett semre på at leda bort varmen som overføres fra hydraul motoren. Møjligt det kan skapa problem i lengden med.
Användarvisningsbild
ballder
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:40:16, 03-05-2008
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hara C. Twin 74 mod. B.Leyland
Tilv. Nr:898. SOLGT!

Michigan 75A 61 mod? SOLGT.

Jinma 254 med hytt lastare och V-fres. 2007 mod.

Nissan Cabstar personlift 15m (motorredskap) 1992 mod.

Airman AX35 97 mod.

mathiast

#11 » 22:18:59, 17-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alltid lika kul med spekulanter på äldre maskiner,alla är hysteriska över lite glapp i aggregatet men ingen öppnar en slutväxel

5 personer gillar det här inlägget.
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

ballder

#12 » 23:07:22, 17-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Neh... Varfør øppna upp slutväxeln? Kostar typ 15 lappar før en ny från Danmark, så i mitt fall kørs det til det knasar til før sista gång och sen byter jag ut den. Och nog av glapp i alla ledd utan att det bekymrar meg stort.
Stor skillnad på en maskin som skal inntjenas och på en som inte måste vara klar før uppdrag, så om det rasar och må stå en vecka eller 5 før den er uppe och och går betyder inget i mitt fall. Lite skoj och se hur långt det kan gå ibland.
Användarvisningsbild
ballder
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:40:16, 03-05-2008
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hara C. Twin 74 mod. B.Leyland
Tilv. Nr:898. SOLGT!

Michigan 75A 61 mod? SOLGT.

Jinma 254 med hytt lastare och V-fres. 2007 mod.

Nissan Cabstar personlift 15m (motorredskap) 1992 mod.

Airman AX35 97 mod.

sekas58 (trådstartaren)

#13 » 21:58:25, 18-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tveksam till att det blir någon större värme från hydraulmotorn, på en minigrävare. Möjligen på en hydrauldriven lastmaskin, som förflyttas på väg. Värmeavledningsytan är ju rätt stor mellan hydraulmotorn och planetväxeln. Hastigheten på drev och lager betydligt lägre än ett hjullager på en bil, där det fungerar ypperligt. Det jag kan tänka mig är i så fal sämre smörjning på rullarna till planetdreven.
Användarvisningsbild
sekas58
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:03:58, 19-02-2014
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Pel-Job EB200 XTV, Lastmaskin ZL 06 och snart en egentillverkat siktverk

nixs

#14 » 09:38:32, 19-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade det fungerat så bra med fett så hade maskinen varit konstruerad så från början!
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum

2 personer gillar det här inlägget.
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Grisen

#15 » 09:49:51, 19-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

nixs skrev:Hade det fungerat så bra med fett så hade maskinen varit konstruerad så från början!

Sätter du fett i slutväxeln så blir den inte långlivad. Planethjulen rullar på nållager som smörjs genom ett hål i axeln, dit slipper inget fett. (kan vara olika beroende på maskin)
större problem - större hammare

1 person gillar det här inlägget.
Grisen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:20:32, 10-02-2013
Ort: Pedersöre
Suomi Finland (svenska)


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se