Hej!
Jag köpte förra året en Pel-Job EB200 (Volvo EC20B) -99 Med 4800timmar på mätaren. Maskinen har fått en del service som den saknat och börjar bli riktigt bra. så för någon vecka sedan skulle jag byta olja i mina drivväxlar, torrt som en öken, och när jag fyller på så läcker de mellan växel och drivmotor. Plockar ner en av dem och åker till lantmännen för att köpa tätningssatsen två oringar och två L-formade brickor 4237kr per sida plus moms!!!! Fick tag på oringar via momentum. Men lagren var inte de vackraste . Dessutom är de original nerslipade 4mm på ytteringen, vilket gör att de direkt särar sig, nu när de är lite slitna. Hitta dessa lager någon annanstans än lantmännen är omöjligt och vad de kostar styck har jag inte ens vågat fråga om (måste ju vara rädd om hjärtat). Nu har jag klurat ut, att om jag köper två "vanliga lager 110, 140, 16 mm, slopar låsningsringen mellan lagren och tar ett dubbeltätat som bakre. sätter en distansring på 4mm på det inre, mot låsringen. Kommer alla viktiga mått att stämma och växeln blir tät utan några krångliga oringar och L brickor. Dessutom behöver inte min plånbok bli lika tom som om jag skulle köpa original. Någon som haft samma problem här? Det jag lärt mig av detta är att jag alltid kommer att kräva oljebyte i slutväxlarna nästa gång jag köper maskin.
Med vänlig hälsning
Åke