Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Glapp i hytt Hanix N150-2

38 inlägg • Sida 1 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

Talisker (trådstartaren)

#1 » 17:41:25, 30-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en relativt nyligen införskaffad Hanix N150-2 okänd årsmodell men troligen tidigt 90-tal som glappar, som jag tycker, lite väl mycket mellan underrede och hytt d.v.s om jag tar tag i hytten och "ruskar" den fram och tillbaka finns det ett ganska stort glapp. Hur stort borde glappet vara och om det är "för stort" finns det något sätt att spänna/justera så att glappet minskar?
Söker också med ljus och lykta efter en instruktionsbok, sprängskisser m.m. för denna modell. Allt jag hittat är en norsk instruktionsbok http://home.online.no/~ole-hs/Hanix.pdf på nätet men det är inte exakt samma som den jag har även om mycket verkar lika.
All hjälp eller förslag mottages tacksamt :grin:
Senast redigerad av Talisker 18:00:40, 30-04-2015, redigerad totalt 1 gång.
Talisker
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:15:19, 30-04-2015
Ort: Norrtälje
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hanix N150-2



Holger

#2 » 17:53:05, 30-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej och välkommen!


(Dela gärna med dig av den norska instruktionsboken om du vill!)
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Talisker (trådstartaren)

#3 » 18:01:28, 30-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack så mycket.
Editerade mitt inlägg och bifogade en länk.

1 person gillar det här inlägget.
Talisker
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:15:19, 30-04-2015
Ort: Norrtälje
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hanix N150-2

mathiast

#4 » 18:10:25, 30-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om glappet sitter i svängkransen och inte består av lösa bult eller liknade så är byte ända sättet för man kan inte justera en sådan
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

Talisker (trådstartaren)

#5 » 12:30:10, 01-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

mathiast skrev:Om glappet sitter i svängkransen och inte består av lösa bult eller liknade så är byte ända sättet för man kan inte justera en sådan


Det är ju lite det som är problemet för mig, var sitter i så fall dom skruvar som kan vara lösa?
Jag har gjort en lite grundligare undersökning nu och glappet är endast i den riktning som shaktbladet sitter d.v.s om jag svänger hytten så att t.ex dörren pekar mot shaktbladet kan jag knuffa på hytten och den rör sig ett par cm men inte om jag knuffar från något annat håll så egentligen kan man väl säga att glappet finns i den oftast använda grävriktningen.
Kan glappet i en svängkrans finnas i bara en riktning?
Som sagt, nybörjare så all information mottages tacksamt.
Talisker
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:15:19, 30-04-2015
Ort: Norrtälje
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hanix N150-2

mathiast

#6 » 12:46:09, 01-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svängkransen ser i stort sett ut som ett stort kullager som sitter bultat i både ytter och innerring.
Som sagt kolla bulten först för det är en hyfsat dyr och kanske lite svårfunnen komponent då det är svårt att få tag i delar till hanix
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

Talisker (trådstartaren)

#7 » 12:59:02, 01-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

mathiast skrev:Svängkransen ser i stort sett ut som ett stort kullager som sitter bultat i både ytter och innerring.
Som sagt kolla bulten först för det är en hyfsat dyr och kanske lite svårfunnen komponent då det är svårt att få tag i delar till hanix


Tack för svaret men problemet är ju att jag inte ser eller hittar någon/några bultar som har med det här att göra. Sitter dom i golvet i hytten vid sviveln, på undersidan av underredet, från sidan nånstans? Jag har letat men hittar inga. Om jag tittar runt kransen utifrån ser jag inga bultar, måste man in underifrån för att hitta några?
Talisker
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:15:19, 30-04-2015
Ort: Norrtälje
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hanix N150-2

stefansmark

#8 » 23:47:30, 01-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du har ett glapp som du upptäcker genom att ruska i hytten borde det inte vara svängkransen, såtillvida du inte är hulken eller stålmannen.
Även om det är en liten grävmaskin borde du inte kunna ruska på hela överdelen, hytt, grävaggregat etc..
Be någon titta på maskinen medans du gräver för att se om det är glapp i svänglagringen.
Är lagret så slut att du mot förmodan lyckas rucka i hela överdelen så skulle jag inte gräva en minut till med maskinen innan det åtgärdats.
stefansmark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:16, 15-07-2006
Ort: LULEÅ
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, hjullastare, lastbil och diverse

Talisker (trådstartaren)

#9 » 00:51:38, 02-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

stefansmark skrev:Om du har ett glapp som du upptäcker genom att ruska i hytten borde det inte vara svängkransen, såtillvida du inte är hulken eller stålmannen.
Även om det är en liten grävmaskin borde du inte kunna ruska på hela överdelen, hytt, grävaggregat etc..
Be någon titta på maskinen medans du gräver för att se om det är glapp i svänglagringen.
Är lagret så slut att du mot förmodan lyckas rucka i hela överdelen så skulle jag inte gräva en minut till med maskinen innan det åtgärdats.


Jag kan rucka på hytten när jag står och trycker på den, några cm i toppen, men bara om jag står vid shaktbladet, så om jag svänger så att dörren sitter vid shaktbladet kan jag trycka hytten från mig och likadant är det hur jag än vrider hytten men bara om jag står vid shaktbladet. Går jag sen runt maskinen så är det stumt i alla andra riktningar. Så för en novis som mig låter det konstigt om det skulle vara ett glappt lager då det borde vara likadant i alla riktningar, rätta mig gärna om jag har fel.
Talisker
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:15:19, 30-04-2015
Ort: Norrtälje
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hanix N150-2

stefansmark

#10 » 01:39:13, 02-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du kan rucka på hytten har inget att göra med svänglagret, hytten sitter skruvad i överdelen av maskinen.
Svänglagret sitter mellan underdelen(bandvagnen) och överdelen(hytt, grävaggregat, motor, osv.)
Jag tror fortfarande inte att du med mankraft ruckar på hela överdelen av grävmaskinen utan du har en hytt som är dåligt fastskruvad.
stefansmark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:16, 15-07-2006
Ort: LULEÅ
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, hjullastare, lastbil och diverse

Loke

#11 » 10:09:35, 02-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Talisker skrev:Jag kan rucka på hytten när jag står och trycker på den, några cm i toppen, men bara om jag står vid shaktbladet, så om jag svänger så att dörren sitter vid shaktbladet kan jag trycka hytten från mig och likadant är det hur jag än vrider hytten men bara om jag står vid shaktbladet. Går jag sen runt maskinen så är det stumt i alla andra riktningar. Så för en novis som mig låter det konstigt om det skulle vara ett glappt lager då det borde vara likadant i alla riktningar, rätta mig gärna om jag har fel.


Lite förklarande bilder och kanske en film skulle inte varit så dumt i det här läget, svårt att bilda sig en uppfattning i bara ord.
Fixar du en film så ser vi nog direkt vad som felar skulle jag tro...om det överhuvudtaget är något som felar, kanske är det ett "normalt" glapp som brukar finns på gamla maskiner som du spånat in på.
Låter det något när du gräver, smäller, rasslar eller klonkar det från underdelen? Märker du glappet när du gräver?


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Talisker (trådstartaren)

#12 » 12:56:53, 03-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Loke skrev:
Talisker skrev:Jag kan rucka på hytten när jag står och trycker på den, några cm i toppen, men bara om jag står vid shaktbladet, så om jag svänger så att dörren sitter vid shaktbladet kan jag trycka hytten från mig och likadant är det hur jag än vrider hytten men bara om jag står vid shaktbladet. Går jag sen runt maskinen så är det stumt i alla andra riktningar. Så för en novis som mig låter det konstigt om det skulle vara ett glappt lager då det borde vara likadant i alla riktningar, rätta mig gärna om jag har fel.


Lite förklarande bilder och kanske en film skulle inte varit så dumt i det här läget, svårt att bilda sig en uppfattning i bara ord.
Fixar du en film så ser vi nog direkt vad som felar skulle jag tro...om det överhuvudtaget är något som felar, kanske är det ett "normalt" glapp som brukar finns på gamla maskiner som du spånat in på.
Låter det något när du gräver, smäller, rasslar eller klonkar det från underdelen? Märker du glappet när du gräver?


Loke


La upp några bilder och även en kort filmsnutt. Jag kan alltså bara rucka på hytten om jag står vid shaktbladet och oavsett hur hytten är svängd, i filmen står jag först vid shaktbladet och därefter på motsatt sida.
Bilderna visar vad som händer i viloläge och när jag ruckar på hytten. Hoppas detta kan bringa lite klarhet.
Inget direkt rassel eller klonk vad vad jag man uppfatta, det enda sättet jag har märkt det på är när man slinter med skopan på t.ex en sten vid grävning då den gungar fram och tillbaka, om skopan är i shaktbladsriktningen vill säga.

Bild
Bild
Talisker
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:15:19, 30-04-2015
Ort: Norrtälje
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hanix N150-2

stefansmark

#13 » 23:27:33, 03-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den där grävmaskinen skulle inte jag gräva med innan jag hittat och åtgärdat felet.
På videon ser man att du ruckar på hela överdelen, inte bara hytten.
Be någon titta ordentligt medans du ruckar i överdelen vart glappet sitter, har du tur är det skruvarna som håller undervagnen/överdelen i lagret.

1 person gillar det här inlägget.
stefansmark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:16, 15-07-2006
Ort: LULEÅ
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, hjullastare, lastbil och diverse

Loke

#14 » 00:25:18, 04-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan inte direkt säga vad glappet beror på men det ser inte så värst vidare bra ut. Knepigt att det är bara från schacktbladssidan, kan det vara sprickor i själva stommen, dvs i "ramen".
Bilderna visar väl glappet, ser inte ut som lagringen gett upp däremot bultar till lagringen som är lösa eller gått av. Ser vi en bult i "glappet" strax ovan slangen? I så fall verkar det lurt att det är just bultar som saknas och sitter lösa.
Någon som fixat svängkrans borde direkt kunna säga vad som felar.

Gräv inte mer innan du kollat upp och fixat, det kan bli själva fan av sånt där om det går för långt, är inte hundra men om alla bultar går av så sitter väl överdelen helt lös.

Edit: jädra tangentbord, segare än sirap.
Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Holger

#15 » 16:05:25, 04-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för filen, laddade upp den hit också: Hanix N1502 operation and service manual
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: clas_f och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se