Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Pel Job EB68

138 inlägg • Sida 10 av 10
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

Trigon (trådstartaren)

#136 » 23:49:32, 15-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kanske har rätt i att det skulle slita mindre med hardox på glidskorna. Nu kör jag inte så fasligt mycket med maskinen så det är väl inte nån större brådska att ordna till det. Att det skulle vara nåt större problem att kedjan inte håller sig på plats ovanpå glidskorna tror jag inte, eller jag har i alla fall inte märkt nåt av det ännu. Däremot händer det relativt ofta att kedjan nere på vänster sida (aldrig höger, utan bara vänster av någon anledning) hamnar innanför eller någon gång utanför underrullarna i mitten, inte helt och hållet utan bara att den hoppar över kammen på kanten av rullen så att säga. Det är oftast vid hyfsat tvära svängar eller när det är lite ojämnt och man svänger en samtidigt. Att det bara händer på den ena sidan borde ju tyda på att det är något med själva larven eller dess fastsättning som kanske inte är helt okej. Jag är rätt säker på att larverna är lika mycket spända och att de är "lagom" spända enligt instruktionsboken.
Det kan också vara "SBS" som är orsaken (Skit Bakom Spakarna) för jag är väl medveten om att jag läst på många ställen här på forumet att man gör bäst i att lyfta undervagnen vid skarpare svängar för att spara underlaget och larverna. Nu vet jag inte hur skarpa svängarna behöver vara för att man ska göra detta? Men jag borde nog träna lite på det.
Detta är dock inget jätteproblem, händer det så får man lyfta den larven en aning så rätar den till sig igen.

Ja det där med vattentemp och hydrauloljetemp hade ju vart trevligt att ha koll på med nån mätare. Men det får nog läggas in i långtidsplanen. Får nog bli att testa den befintliga givaren till vattentemplampan först. :thumme:

Ett rätt stort bekymmer jag har är att höger larvmotor läcker ur det mesta av hypoidoljan på några timmar när den blir varm. Det lutar nog åt att göra ett försök att fettfylla den också (som jag gjorde med framhjulet på vänster sida). Eller är det värt att försöka plocka isär och byta tätningar?

Även fast jag haft mycket annat för mig så har jag faktiskt hunnit använda grävmaskinen lite under sommaren/hösten också :dancing_geek:. Vagnbygget har jag inte hunnit nåt längre på så det har uteslutande varit pyssel hemma kring gården, men det har räckt till gott och väl.

En åker som fått växa igen alldeles för länge har jag ägnat mig åt. För att kunna plöja ända ut till kanalen snyggade jag till resterna av en gammal kanalvall med grävmaskinen.

Bild

Bild

Kanalen behöver förstås rensas från sly och troligen dy också, men man får ta lite i taget. :svettas:

längs andra kanten på åkern gjordes en insats för 10-15 år sen för att gräva fram täckdikena så man kan se om de fungerar, men sen grävdes aldrig hålen till igen. Det blev till att skarva på en bit rör i de gamla tegelrören och försöka få lite lagom fall ut mot diket innan alla 12 hål fylldes igen. Jag vet att jag antagligen inte gjorde rätt vad gäller skyddsfyllning t.ex. men jag försökte åtminstone se till att det bara var ren sandjord och inga stenar närmast röret. :vissla:

Bild

Bild

Behöver jag säga att det diket behöver rensas från träd och buskar och upp mot en halvmeter dy på sina ställen. :svettas: På några platser var det nätt och jämnt så att täckdikningsrören kom ut över dikesbotten. :grin:

Men så blev det ju också så här sen på hösten när jag skulle harva för att få lite höstvete i jorden.

Bild

Bild

Med facit i hand så kanske det var en aning optimistiskt av mig att inte stanna tidigare när det stod vatten i plogfåran en halv meter bort. :mrgreen: Nåja, harvens transporthjul är ju inte mycket att hänga i julgranen, en bit bakåt kom jag innan det tog stopp. När jag sen försökte svänga och ta mig därifrån spärrade jag ner mig och kom varken framåt eller bakåt. Bara att traska hem efter grävaren och larva de 300-400 metrarna ner till traktorn hemifrån gården. Med en grov stropp i harven lyfte jag den nästan helt och hållet med grävarn medan farsan fick backa med traktorn. Inga problem att komma loss då i alla fall. :thumme:

Det får bli nästa års projekt att rensa dikena kring den åkern, hoppas jag i alla fall, man är ju tyvärr oftast tidsoptimist, något sambon inte är helt förtjust i. :svettas: :grin:

Jag fick förresten tillbaka lite av "Fästångesten" nu igen. Kom över en lagom billig Gallerskopa (1,30 m bred och 350 liter tror jag det var) i fint skick med S45-fäste för inte så länge sen. Jag trodde ju att jag bestämt mig för att behålla mitt udda fäste och svetsa ihop egna grindar, men det känns ju lite risigt att sätta vinkelslipen i en fin S45-grind och minska ner den till nåt som liknar S40, men med 45-mm axlar. Nåja mitt motto verkar ju vara hellre billigt än bra när jag tittar tillbaka på vad jag gjort. :mrgreen: Så troligen blir det till att köra vidare med det fäste jag har.

Ojdå, verkar ha varit ett uppdämt uppdateringsbehov här, men nu tror jag att jag fick med det mesta i EB68ans liv den senaste tiden. :grin:
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90



Jim_the_one

#137 » 15:44:49, 16-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hehe var glad att du ser det med en gång och inte larvar vidare. Inge roligt att kränga larver på en Hymac 580 kan jag upplysa om. Är väl kanske något smidigare med den här storleken. Småmaskiner (0-2ton) är ju inga större problem att fixa tillbaka.

Hmmmm.. Läcker larvmotorn/växel så bör du definitivt plocka isär och byta packboxar, kan vara ett lager som har gett sig :huh:


Hehe tidsoptimism är bra, då hinner man med mer grejer på kortare tid. :thummar:
Jim_the_one
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:29, 12-09-2010
Ort: Falköping
Sverige
Maskin: Fordson Super Major
Svedala motorväghyvel -52
Volvo BM LM 846

Cheva suburban -67

Hva 550xpg
Hva 562xpg
Hva 576xpg
Hva 535fbx
Stihl ms201

Trigon (trådstartaren)

#138 » 21:45:08, 24-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här har ju varit väldigt tunt med uppdateringarna de senaste åren och nu blev det så att jag sålde maskinen för nån månad sen och maskinen är hos sin nya ägare lite längre norrut i Sverige där jag hoppas att den kommer att göra nytta och generera glädje. Själv har jag inte haft tid att göra så mycket mer med maskinen efter att jag slutade uppdatera den här tråden, så det var nog lika bra att den inte behövde stå och samla damm hos mig längre.

1 person gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: mats757 och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se