Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Pel Job EB68

138 inlägg • Sida 1 av 10
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

Trigon (trådstartaren)

#1 » 22:21:58, 24-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaha, laga motorn på Fendten finns inte tid till, men sitta och på internet och fiska efter begagnade grävmaskiner finns tydligen tid till... :slag:
:mrgreen:

Mest troligt blir det en maskin till att hålla ordning på framöver. Jag kunde inte låta bli att köpa en gammal Pel Job EB68 (6750 kg) från 1994 som jag dreglat lite över. Priset (94 000 + moms) var inte så jättehögt (dock högre än jag hoppades få den för) och skicket ska tydligen vara hyfsat. Om ni undrar så är det alltså på KVD jag handlat och jag har inte sett maskinen än. Men jag ska dit och kolla så att skicket stämmer någorlunda med vad som uppgetts.
Bild

Det tråkiga är att det inte följer med några skopor alls och att redskapsfästet är nåt halvt hemmasmide från en Brokk 250 rivningsrobot. I och för sig kan man ju då välja lite mer fritt vad man vill ha, men å andra sidan kan ju kloka skopor kosta en halv förmögenhet har jag sett när jag kollat runt lite.

Det första jag tänkte fråga expertisen här på forumet är vad man kan ha för redskapsfäste. Jag kan ju inte så mycket om sånt här (trots en hel del läsande i olika trådar) så ni får ursäkta om jag kommer med en del halvdumma frågor... Jag är lite inne på S40 eller kanske S45, passar det att sätta dit ett redskapsfäste från t.ex. RF utan några större modifieringar?

Bild
Såhär ser nuvarande fäste ut...

Prisskillnaden mellan ett S40 och ett S45-fäste är ju rätt stor, så frågan är om man kan köra med ett S40 trots att maskinen egentligen är nästan 1 ton tyngre än vad man borde ha? Kanske en så gammal maskin inte är lika stark i hydrauliken som en modern och att den kan jämföras med en modern 5-6 tonnare? Vad är det värsta som kan hända med ett litet för klent fäste? Är det att man sliter sönder det om man får ett riktigt bra tag och inte tänker sig för?

Vilket fäste, S40 eller S45, finns det störst chans att få tag i begagnade skopor till?
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90



Robban_C

#2 » 22:27:30, 24-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beg skopor är nog lättare att hitta till S45. Dessutom har dessa skopor nog rätt storlek. S40-skopor är nog oftast för små.
Jag rekommenderar S45. Det går att slita sönder ett S40 med mindre maskiner än din om man våldar ordentligt.
Och RF gör ett S45 som passar din maskinom du mäter upp hur det ska se ut. RF:s fästen är inte dom bästa men dom är billiga och dom håller någorlunda om du har låstryck på maskinen. Å andra sidan så lär du knappast planera att köra den där 40 timmar i veckan så då håller nog fästet rätt länge i alla fall.

Vaddå inga skopor alls? Det är ju en skopa på bilden, den ingår väl?


Edit:
Kolla noga efter glapp i svängkransen. Den är gammal och efterföljaren verkar slitas hårt i svängkransen, den där är knappast inte kraftigare (kanske inte klenare heller). Byte svängkrans är dyrt, om det ens finns till den där.
Senast redigerad av Robban_C 22:29:00, 24-03-2011, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Trigon (trådstartaren)

#3 » 22:40:19, 24-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag var ju förstås dum nog att fråga säljaren när jag pratade med honom innan jag bjudit vad det följde med för skopor. Men det kom inga alls med sa han trots att man ju lätt får intrycket av det när bilden ser ut sådär. Det stod för övrigt inget om några skopor i informationstexten heller tyvärr. Så jag får nog klara mig utan...

Nä det blir inga 40-timmarsveckor i den där. Ska bara användas lite hemma runt gården tänkte jag.

Frågan är om jag bitit mig i baken igen när jag slog till på en så gammal maskin utan att få den till vrakpris? Men å andra sidan verkar det vara en enkel konstruktion utan för mycket elektronik och det passar mig.

Ja det kanske är dumsnålt att köpa ett S40-fäste istället för S45, det är väl det som är nackdelen när man inte tänkt dra in några pengar utifrån med maskinen att man stirrar sig väldigt blind på prislappen. :???:
Men å andra sidan kostar ju ett sönderslitet fäste i värsta fall lika mycket som ett nytt och det är ju inte kul att vara rädd för att ta i ordentligt med maskinen.

Såg inte det där du skrev om svängkransen. Hur kollar man den enklast? Svänga fram och tillbaka för att upptäcka om det glappar?
Senast redigerad av Trigon 22:42:37, 24-03-2011, redigerad totalt 1 gång.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Robban_C

#4 » 22:50:27, 24-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trigon skrev:... Såg inte det där du skrev om svängkransen. Hur kollar man den enklast? Svänga fram och tillbaka för att upptäcka om det glappar?

Nänänä, svängkransen är även lagring för överdelen. Detta handlar alltså om glapp i lagringen.
En gubbe ska sitta i maskinen medan du böjer dig ner och tittar in under överdelen. Ställ ner skopa på marken och tryck tills undervagnen lyfter. Över/underdel ska inte glappa för mycket. Jag har inga maxvärden men uppskattar att nån mm upp/ner och ännu mindre längs med.
Jag har sett en EC70 med nästan tio mm upp/ned och fem-sex mm längs med. :slag:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Trigon (trådstartaren)

#5 » 23:03:17, 24-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej, tackar för instruktionen, :thumme: det ska jag kolla extra noga vid provkörningen.
De senaste 7-8 åren ska maskinen tydligen enbart ha gått med en roterande jordborr och borde inte ha slitits så hårt. Men reservdelar är ju som du var inne på inte lätt att få tag på, jag pratade lite med Swecon och det var tyvärr inte så mycket de kunde hjälpa till med verkade det som.
Timräknaren har stannat nånstans på 1000 timmar och säljaren hävdar att det hände ungefär när de köpt den, sedan har de kört uppskattningsvis 3000 timmar och bara med jordborr. Kan detta slita på nåt särskilt sätt på maskinen som jag borde vara uppmärksam på?

Har ni fler tips på saker som är extra viktigt att kolla är det bara att hojta till.
Även om det ska mycket till för att få det till en väsentlig avvikelse jämfört med besiktningsprotokollet så kan jag ju i värsta fall hoppa av köpet, men då får man dock böta 2400 kr till KVD.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Robban_C

#6 » 23:06:42, 24-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det verkar ju konstigt att man ska böta (betala inropsavgiften?) om besiktningsprotokollet inte stämmer med verkligheten?
Kan dom verkligen göra så om köparen är en konsument? Det tvivlar jag faktiskt på.

Hursom så tror jag inte att en jordborr sliter så mycket på maskinen men på bilden är det skopa och jag tror inte att det finns så mycket jobb för en jordorr. Därför kan man fundera på om det där verkligen stämmer.
Sk*t samma, maskinen har det skick den har. :grin:
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Trigon (trådstartaren)

#7 » 23:17:19, 24-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja, om skicket avviker väsentligen från besiktningen så kostar det inget, bara resan dit över hela Sverige. I och för sig på tvären, men ändå. :smile:
Jag menade mer om jag hittar avvikelser som jag inte lyckas få KVD att gå med på är väsentliga så får jag betala inropsavgiften om jag drar mig ur...

En sak är i alla fall säker och det är att motorn ska i alla fall kollas så att olja och vatten inte blandar sig nånstans... :grin:
Ett motorrenoveringsobjekt till i år blir nog för mycket. :grin:

Firman som haft den kan du kolla in här www.bgs.se. Det verkar som om de borrar en del pålar och annat, så helt otroligt att den mest haft en borr på armen är det nog inte.

Edit: Inköpet blir till farsans gård så det blir bara köplagen och inte konsumentköplagen i det här fallet
Senast redigerad av Trigon 23:24:19, 24-03-2011, redigerad totalt 2 gånger.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Jonrad89

#8 » 01:00:43, 25-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trigon, du och jag snackades vid lite via PM, men kan ta det som en fråga till andra.

Jag har också en EB68, fast 88-89årsm.
Ska tydligen sitta ett B12-fäste på denna, och skopor från Volvo 646 traktorgrävare passar perfekt på.

Är B12-fästet jämförbart med något S-fäste?
Jonrad89
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:59:55, 30-01-2008
Ort: Haninge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Case 1188LC -98
Pel-Job EB68 -89
Volvo BM LM1240
Volvo BM DR860TL
Volvo F86 -74
Volvo Viking -63 maskintrailer
Atlas Copco ROC30x?
Volvo BM SM969 + Lastväxlare
Hemek 650 skotare
Volvo VHK85
Volvo T22 -50

Robban_C

#9 » 07:47:08, 25-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

B12 = S45.


Trigon, nånstans på forumet finns en tråd om svängkrans på EB68. Tror det var Marcus som startade den.



Edit:
http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=6528
Senast redigerad av Robban_C 07:49:47, 25-03-2011, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Trigon (trådstartaren)

#10 » 09:53:58, 25-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, jag har kollat in den tråden som Marcus drog igång, jag ska kolla in sprängskisserna som du bidrog med där lite nogrannare. :thumme:

Är alltså S45 exakt samma som B12 så att skopor passar rakt av där emellan? Eller menar du bara att de är dimensionerade för samma storlek på maskinerna?

Hur är det förresten med hydraulsystemet? Kan man tänka sig att det slitits extra hårt om man kört mycket kontinuerligt med en jordborr?
Hur mycket oljeflöde och vilket tryck kan man tänka sig att en sån här maskin ger?

Edit: Efter att ha kollat runt lite på Blocket så verkar det vara så att B12 och S45 är exakt samma sak. Jag tar tillbaka frågan här över... :mrgreen:
Senast redigerad av Trigon 13:08:49, 25-03-2011, redigerad totalt 1 gång.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Jonrad89

#11 » 15:46:41, 25-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade nästan för mig att S45 var likadant som B12.
För oss har B12-fästet varit perfekt på den maskinen så kanske titta efter ett S45 då?
Jonrad89
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:59:55, 30-01-2008
Ort: Haninge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Case 1188LC -98
Pel-Job EB68 -89
Volvo BM LM1240
Volvo BM DR860TL
Volvo F86 -74
Volvo Viking -63 maskintrailer
Atlas Copco ROC30x?
Volvo BM SM969 + Lastväxlare
Hemek 650 skotare
Volvo VHK85
Volvo T22 -50

Robban_C

#12 » 20:54:59, 25-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, S5 och B12 är samma standard. Två olika namn.

Jag tror inte att jordborr sliter så mycket på hydrauliken.


Tryck/flöde Pel Job EB706:
Max tryck: 250 bar (260 bar till blad och sväng)
Max pumpflöde: 160 minutliter vid 250 bar (det står faktiskt att den ska klara det flödet vid det trycket)
Varav tillgängligt på släntuttaget: 90 minutliter
Detta är såvitt jag minns samma siffror som på EC70 (som ska vara samma maskin som EB706 fast gul).

Källa:
http://www.volvo.com/NR/rdonlyres/A3382 ... 119807.pdf

Din maskin borde vara föregångaren till EB706 så siffrorna borde vara där i närheten.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Trigon (trådstartaren)

#13 » 22:20:06, 25-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja dagens bravader borde kunna platsa i "Dagens glädjeämne-tråden" med råge, ibland blir man nästan rörd till tårar av alla hjälpsamma människor som finns där ute... Då pratar jag inte bara om alla vänliga själar här på forumet. Jag ringde till Swecon här på Gotland idag igen och frågade om instruktionsboken till den här grävaren fanns att få tag på (för några dagar sen fick jag reda på att det nog fanns nåt som skulle kunna gå att kopiera). Han ringde vidare till nån kille på Swecon i Eskilstuna som skulle scanna boken och mejla den, någon timme senare damp den ner i inboxen :mail: i PDF-format. Ibland känns det som om ordet tack inte räcker långt... :grin:
Jag ska precis ta itu med att skriva ut den så jag kan läsa på lite om maskinen, men jag tackar ändå så mycket för din info från Volvos hemsida Robban! :buga:
Jonrad ska förresten också ha stort tack så här på offentlig plats för de snabba PM-svaren på kvällen innan auktionen tog slut. :thummar:

Det är nästan så att man skäms för att ladda upp PDF-en här på maskinisten nu när Swecon var så hyggliga mot mig. Men å andra sidan verkar det ju inte svämma över av såna här maskiner så det kan ju inte bli någon större ekonomisk skada för dem ändå antar jag?

Jag är lite osäker på om det garanterat finns slänthydraulik på den här maskinen, Jonrad tror det för att det är lika många slangar/rör som på hans maskin och att pedalerna också ser ut att stämma. Men kan jag veta säkert utan att plugga i slangar och prova på nån kolv? Om det finns det så vill jag nog ändå kunna ha nån form av tiltbar skopa och helst hydrauliskt redskapsfäste (vilket förstås kräver elventil också då).
Jag har funderat lite mer kring det här med fästet idag och det är självklart som ni säger att det måste bli S45/B12. Det är väl bara kostnaden som oroat mig lite. Jag ringde till RF idag och hörde mig för vad det skulle kosta med ett direktinfäst S45 tiltfäste och det skulle kosta drygt 40 000 kr :uupps:. Jag höll på att ramla av stolen och tänkte att det är ju nästa halvvägs till en RT. Jag började fundera på om hemmasmide av nåt halvdassigt slag var det enda försvarbara. Men sen dammsög jag Blocket och hittade nån annons från en firma som heter "Konemarket" (www.konemarket.com) och där kostar ett liknande fäste 1850€ alltså runt 17 000 kr.
Bild

Vad jag förstått av diskussioner här på forumet så är inte RF världens bästa kvalitet, men ett skapligt pris. Hur dålig kvalitet ska då inte det här vara?? Visserligen är euron billig just nu, men även om en euro kostat 12 kronor (som det gjorde mitt under brinnande finanskris) hade det ändå bara varit drygt hälften så dyrt.

Jag försökte hitta lite info om Konemarket här på forumet, men hittade egentligen ingenting. Vad har folk för erfarenheter om att handla därifrån? Borde jag kanske starta en separat tråd?

Nästa fråga är förstås om ett direktinfäst tiltfäste är rätt grej att satsa på? Ett tiltmellanfäste kanske är bättre? Eller bara hydraulisk släntskopa? Det jag tänker med en hydraulisk släntskopa är väl att även om man har hydraulisk redskapsfäste så måste man ändå ur och koppla slangar så fort man ska ha av eller på just den skopan. Nackdelen med att ha tilten där mest hela tiden måste förstås vara risken med att bryta sönder den och att den bygger lite längre än ett vanligt fäste så att brytkraften blir lite sämre, men vad säger ni som har en massa erfarenhet om detta?

Vad har du förresten för fäste på din EC45:a Robban? Vad jag har förstått är det nåt riktigt högkvalitativt, ungefär hur mycket kostade det?
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Robban_C

#14 » 22:48:13, 25-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

RF har i mitt tycke lite oförtjänt dåligt rykte. Mina RF-grejor håller men fästena måste ha låshydraulik som trycksätter fästet för att det inte ska börja glappa. Rekommenderas för övrigt till övriga fästen också.

Mitt fäste är ett SMP S40. Bra utförande med hel låskil, inte bara ett par plunschar som låser fast. Dessutom med måttlig kilvinkel (jämför med Ableco tilthuvud) vilket innebär att det kilar fast skopan ordentligt.

Personligen så föredrar jag fäste på maskinen och sen ett löst tilthuvud men det ska också sägas att tilthuvudet sitter på rätt ofta.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Jonrad89

#15 » 23:08:16, 25-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trigon:

Det är alltid kul att försöka hjälpa till, speciellt när det är en ganska ovanlig maskin, ivf här i sverige. Och kommer det upp något mer, så fråga på =).

Sen hoppas jag att det är en bra maskin som du har köpt, vilket jag skulle kunna tro.
Så som våran har orkat med i alla år, och redan innan oss var i dåligt skick, och sen köpt av den där "skumma" firman norr om sthlm.

Är det så att du vill dela med dig av PDF'en? :razz:
Skulle vara kul att skumma igenom den, då vi inte har ett enda papper som tillhör maskinen.

MVH Johnny
Jonrad89
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:59:55, 30-01-2008
Ort: Haninge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Case 1188LC -98
Pel-Job EB68 -89
Volvo BM LM1240
Volvo BM DR860TL
Volvo F86 -74
Volvo Viking -63 maskintrailer
Atlas Copco ROC30x?
Volvo BM SM969 + Lastväxlare
Hemek 650 skotare
Volvo VHK85
Volvo T22 -50


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: qqq och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se