skalman1 skrev:Det verkar vara en redig genomgång du gör.
Det var snällt sagt.
Tyvärr så verkar det behövas en rätt redig genomgång på den här maskinen, vet inte om det är så i allmänhet, eller om jag bara var oskicklig och okunnig nog att köpa en halvrisig maskin?
Jag har återigen varit lite dålig på att uppdatera här. Tyvärr har jag inga vettiga ursäkter för slöheten.
Jag tror att jag kommit till rätta med majoriteten av oljeläckaget vid sviveln. Det var en hydraulslang ovanifrån som satt lite lös. Efter lite rengöring och ny tredobricka är det fortfarande inte helt torrt, men det sitter ju ett par slangar till där, kanske skulle jag ha bytt tredobrickan på allihop när jag ändå var i farten. Men nu verkar det i alla fall gå att parkera maskinen utan att det blir en liten fläck under.
Jävligt att komma åt var det, men det är nog bara vänja sig, det här var nog ändå ett av de ställen som i jämförelse sitter rätt bra till på maskinen.
Nu har jag i alla fall hunnit testa den danska planeringsskopan med mitt hemmasmidda
fäste och det var trevligt med en bredare
skopa än grävskopans 60 cm. Jag grävde ur ett litet område för att fylla i med grus och det har tidigare varit ett litet diffust gnisslande ljud vid larvning. När jag larvat fram och tillbaka för att packa gruset en aning la jag handen på det bägge ledarhjulen, och det ena var rätt varmt medan det andra var kallt. Dessutom vet jag att det är
olja i det kalla ledarhjulet, men på det varma har jag inte fått ur pluggen ännu. Med andra ord lär det vara torrt och lagren är väl redan gångna, antagligen tätningarna också kan man väl tänka, annars skulle det väl inte vara torrt? Hade jag bara fått ur pluggen hade jag ju kunnat fylla på med lite olja och se vad som händer. Men pluggarna sitter lite jävligt till
och den här satt dessutom så hårt att jag lyckats dra sönder insexen en aning. Så länge jag tänkte att det nog var olja i var jag för feg för att värma pluggen med gassvetsen, men i nuläget när det högst troligt är tomt på olja, finns det då nån anledning att vara rädd för att värma pluggen så att rosten får brinna i sitt helvete? Är det här förresten en befogad rädsla? Eller räcker det att undvika värmning i närheten av mer lättflyktiga oljor som bensin och diesel? Nu är dessutom det här ett mer eller mindre stängt utrymme, har det nån betydelse? Större explosionsrisk kanske?
Annars återstår väl som på bandrullarna att svetsa en
bult i pluggen med pinnsvetsen. Men den här pluggen har mindre material på sidorna att svetsa på, så det är inte helt enkelt det heller.
I vilket fall som helst så måste jag nästan ha loss ledarhjulet och jag har kliat mig lite i huvudet över hur jag ska få av larven. Annars brukar ju folk ha störst problem med larven andra vägen vad jag läst (att få på den igen alltså), av ramlar den tydligen av sig själv om man har tur.
Jag har jobbat på att trycka tillbaka ledarhjulet och släppa ur fettet. Men det har inte gått riktigt hela vägen. Jag når inte att trycka med skopan även om jag använder bomviken och försöker krumbukta mig, så då testade jag med domkraft mot schaktbladet som förra gången och det gick en bit men sen tog det stopp.
Nu hänger bandet ner så här mycket och jämfört med andra sidan är ledarhjulet 1-2 cm tillbakatryckt, men kollar man underifrån så är det ändå så här mycket kvar av kolven.
Frågan är vad det är som kan göra så att det tar stopp? Jag har försökt kolla så att det inte mekaniskt tar i nånstans och lite smuts på kolven borde väl inte kärva på det här sättet? Jag testade även att trycka lite försiktigt med en pallgaffel på lastaren på traktorn. Nu tog jag det i och för sig försiktigt och vräkte inte på med lite drygt hundra hästar, jag har heller inte frestat stenhårt med domkraften, men ska det verkligen gå så tungt? Kan det vara så att en bit av kolvstången ska vara synlig och den helt enkelt är i botten? Även om man antar att kedjorna skulle vara i nyskick, skulle det då räcka med 1-2 cm
spänning för att nå rätt larvspänning?
Går det överhuvudtaget att få av larven på ett vettigt sätt som det ser ut i nuläget? Hur gör man i sånt fall?
Många frågor blir det, men jag hoppas jag kan få lite tips om hur jag skulle kunna göra.