Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Pel Job EB68

138 inlägg • Sida 9 av 10
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

fourdoor

#121 » 15:20:21, 05-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det verkar vara en redig genomgång du gör. :grin:
Användarvisningsbild
fourdoor
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:30, 29-06-2010
Ort: C-137
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: En massa stuff.



Trigon (trådstartaren)

#122 » 20:54:11, 18-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

skalman1 skrev:Det verkar vara en redig genomgång du gör. :grin:


Det var snällt sagt. :bira: Tyvärr så verkar det behövas en rätt redig genomgång på den här maskinen, vet inte om det är så i allmänhet, eller om jag bara var oskicklig och okunnig nog att köpa en halvrisig maskin?

Jag har återigen varit lite dålig på att uppdatera här. Tyvärr har jag inga vettiga ursäkter för slöheten. :vissla:

Jag tror att jag kommit till rätta med majoriteten av oljeläckaget vid sviveln. Det var en hydraulslang ovanifrån som satt lite lös. Efter lite rengöring och ny tredobricka är det fortfarande inte helt torrt, men det sitter ju ett par slangar till där, kanske skulle jag ha bytt tredobrickan på allihop när jag ändå var i farten. Men nu verkar det i alla fall gå att parkera maskinen utan att det blir en liten fläck under.

Bild
Jävligt att komma åt var det, men det är nog bara vänja sig, det här var nog ändå ett av de ställen som i jämförelse sitter rätt bra till på maskinen.

Nu har jag i alla fall hunnit testa den danska planeringsskopan med mitt hemmasmidda fäste och det var trevligt med en bredare skopa än grävskopans 60 cm. Jag grävde ur ett litet område för att fylla i med grus och det har tidigare varit ett litet diffust gnisslande ljud vid larvning. När jag larvat fram och tillbaka för att packa gruset en aning la jag handen på det bägge ledarhjulen, och det ena var rätt varmt medan det andra var kallt. Dessutom vet jag att det är olja i det kalla ledarhjulet, men på det varma har jag inte fått ur pluggen ännu. Med andra ord lär det vara torrt och lagren är väl redan gångna, antagligen tätningarna också kan man väl tänka, annars skulle det väl inte vara torrt? Hade jag bara fått ur pluggen hade jag ju kunnat fylla på med lite olja och se vad som händer. Men pluggarna sitter lite jävligt till

Bild

och den här satt dessutom så hårt att jag lyckats dra sönder insexen en aning. Så länge jag tänkte att det nog var olja i var jag för feg för att värma pluggen med gassvetsen, men i nuläget när det högst troligt är tomt på olja, finns det då nån anledning att vara rädd för att värma pluggen så att rosten får brinna i sitt helvete? Är det här förresten en befogad rädsla? Eller räcker det att undvika värmning i närheten av mer lättflyktiga oljor som bensin och diesel? Nu är dessutom det här ett mer eller mindre stängt utrymme, har det nån betydelse? Större explosionsrisk kanske?

Annars återstår väl som på bandrullarna att svetsa en bult i pluggen med pinnsvetsen. Men den här pluggen har mindre material på sidorna att svetsa på, så det är inte helt enkelt det heller.

I vilket fall som helst så måste jag nästan ha loss ledarhjulet och jag har kliat mig lite i huvudet över hur jag ska få av larven. Annars brukar ju folk ha störst problem med larven andra vägen vad jag läst (att få på den igen alltså), av ramlar den tydligen av sig själv om man har tur. :mrgreen:

Jag har jobbat på att trycka tillbaka ledarhjulet och släppa ur fettet. Men det har inte gått riktigt hela vägen. Jag når inte att trycka med skopan även om jag använder bomviken och försöker krumbukta mig, så då testade jag med domkraft mot schaktbladet som förra gången och det gick en bit men sen tog det stopp.

Bild

Bild

Nu hänger bandet ner så här mycket och jämfört med andra sidan är ledarhjulet 1-2 cm tillbakatryckt, men kollar man underifrån så är det ändå så här mycket kvar av kolven.

Bild

Frågan är vad det är som kan göra så att det tar stopp? Jag har försökt kolla så att det inte mekaniskt tar i nånstans och lite smuts på kolven borde väl inte kärva på det här sättet? Jag testade även att trycka lite försiktigt med en pallgaffel på lastaren på traktorn. Nu tog jag det i och för sig försiktigt och vräkte inte på med lite drygt hundra hästar, jag har heller inte frestat stenhårt med domkraften, men ska det verkligen gå så tungt? Kan det vara så att en bit av kolvstången ska vara synlig och den helt enkelt är i botten? Även om man antar att kedjorna skulle vara i nyskick, skulle det då räcka med 1-2 cm spänning för att nå rätt larvspänning?

Går det överhuvudtaget att få av larven på ett vettigt sätt som det ser ut i nuläget? Hur gör man i sånt fall?
Många frågor blir det, men jag hoppas jag kan få lite tips om hur jag skulle kunna göra. :eat:
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Robban_C

#123 » 21:20:45, 18-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

In6pluggen:
Vore det min skulle jag ta fram gassvetsen och glödga, låta det kallna och sen demontera. Jag ser liksom inga andra metoder som är så enkla och så effektiva men skyll för f*n inte på mig!

Ang skicket på maskinen:
Den är både gammal och udda. Då blir det trassligt.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

ja-bond77

#124 » 11:25:30, 19-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trigon skrev:Tyvärr så verkar det behövas en rätt redig genomgång på den här maskinen, vet inte om det är så i allmänhet, eller om jag bara var oskicklig och okunnig nog att köpa en halvrisig maskin?

Jag brukar ju tycka att även splitternya maskiner skulle må bra av en redig genomgång i verkstan så... :grin: Intressant att följa tråden! :buga:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Trigon (trådstartaren)

#125 » 12:00:38, 19-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:Jag brukar ju tycka att även splitternya maskiner skulle må bra av en redig genomgång i verkstan så... :grin: Intressant att följa tråden! :buga:


Tackar! Det värmer att höra. :buga:

Robban har förstås helt rätt men förhoppningsvis lär jag mig mer om att reparera med den här maskinen än om jag unnat mig en nyare och dyrare maskin. Det gäller att försöka se saker positivt har jag hört. :mrgreen:
En H3a eller nåt som finns bättre med reservdelar till hade förstås varit bättre på alla sätt.

Nåt som också värmer är gassvetsen och nu har jag faktiskt fått loss den trilskande pluggen. :thumme: Efter en rödglödgning gick den så lätt att jag nästan kunnat skruva den med fingrarna. Nu väntar bara hypoidoljan i pannrummet på att bli varm så att den går lättare att hälla i. Mest troligt kommer den ju att läcka ur igen och lagrens kondition vet jag ju inget om, men det kostar å andra sidan inte så mycket att testa.

En annan ide som jag spånade på var om man kanske skulle ta och försöka gänga i en fettnippel på nåt klurigt sätt istället för pluggen, och sen fylla hela ledarhjulet med vanligt smörjfett. Jag tror jag hört talas om att man gjort så i navet fram på nån traktor när det börjat läcka olja. Någon som har erfarenheter från dylika äventyr?
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Inge79

#126 » 14:10:57, 19-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trigon skrev:Bild

Går det överhuvudtaget att få av larven på ett vettigt sätt som det ser ut i nuläget? Hur gör man i sånt fall?


Løsne sprocket-hjulet fra motoren, og ta belte og sprocket av samtidig. Ellers må du nok splitte beltet.
Inge79
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:24:05, 23-09-2007
Ort: Bardufoss

Robban_C

#127 » 16:43:24, 19-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fettfyllning fungerar nog bättre på en grävare än på en traktor. Eftersom hastigheten är så mycket lägre och transportsträckorna kortare så blir det nog inte så mycket värme i växeln på en grävare som på en traktor.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Robban_C

#128 » 16:44:54, 19-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men det bästa är väl givetvis att få tätt och sen slå i rätt olja.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Trigon (trådstartaren)

#129 » 22:57:21, 19-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inge79 skrev:Løsne sprocket-hjulet fra motoren, og ta belte og sprocket av samtidig. Ellers må du nok splitte beltet.


Det har jag inte ens tänkt på att man kan göra. Frågan är då om det är smidigare att skruva lossa drivhjulet än att dela på larven, jag skulle gissa att dela larven och sen få ihop den igen är ett helvete som man gärna undviker om man kan?

Får väl slå emellan med lite bilder på det jag grävde ur nyligen då så att det inte bara blir en tråd full med trasigheter... :grin:

Dieseltanken har stått lite dumt till ända sen vi byggde det nya taket att ha ved under. Dessutom var det lite för mycket växtlighet där för min smak.

Bild

Jag fick börja med att rensa lite sly och sen lyfta bort tanken. Var omöjligt att få nån jämvikt med en stropp i varje ände eftersom det var några hundra liter diesel kvar på botten, men det gick till slut.

Bild

Bild

Bild

Fråga mig inte varför jag bökar som jag gjort, för det vet jag inte själv. :mrgreen:

Bild

Grus har jag haft stående på vagnarna ända sen i höstas när jag behövde nåt lagom tungt att dra runt efter Fendten. Dags att tippa av det nu. :mrgreen:

Bild

Bild

Tillpackning medelst larvning. :grin:

Bild

Bild

Nåja, tillbaka till oljeläckaget. Tydligen var det ingen bra ide med varm olja för den rann nästan rätt igenom. :sad:

Bild

Man får enbart köra med maskinen när det är 20 minus ute så kanske oljan håller sig på rätt plats. :mrgreen:

Jag ringde till Frillesås och hörde mig för, men han hade inte sålt några ledarhjul till en sån här maskin och visste inte vart han skulle få tag i ett. Fick han dit det här så kanske han kunde hitta nåt som passar, men det var inte säkert. Han trodde att fett kunde vara en lösning om inte maskinen gick dag ut och dag in. I underrullar däremot trodde han inte på fett, eftersom de går under vatten titt som tätt. Visserligen vet jag ju inte statusen på lagren i ledarhjulet, men det lutar nog åt att göra ett försök med fett framöver. Funkar inte det får jag väl se mig om efter ett nytt hjul, eller demontera det jag har, gräva ur fettet, och försöka hitta tätningar som passar.

Här har jag börjat borra och fila på en av pluggarna som blev över vid oljebytet i underrullarna att skruva i en fettnippel i...

Med en mutter som modell lyckades jag smärgla till den så att en 15mm hylsa passar. Tyvärr visade det sig vid ett test att hålet sitter så illa till på hjulet att den bara går att skruva in ett par gängor innan sexkanten tar i hjulet. Det slutar nog med att jag får slipa bort kanten helt så att ovandelen inte blir större än gängen på pluggen.

Bild

Bild

Bild

Bild

Fettnippeln satt jag fast med lite gänglåsning så kanske man kan skruva ur pluggen med hjälp av den, annars får det väl bli nån urdragare i hålet som blir om man tar ur fettnippeln, om det nu skulle behövas nån gång i framtiden alltså.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Trigon (trådstartaren)

#130 » 22:09:20, 25-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sådär, nu är pluggen avslipad lite mer och monterad på ledarhjulet med en fettnippel i. Fettat har jag också gjort och sen får det väl bli ett par tag i samband med att man smörjer resten av maskinen tänker jag. Nu är det bara att hoppas att det håller så länge som möjligt med den här lösningen.

Raskt till nästa bekymmer. :grin:
Den övre infästningen av skopkolven återstår nämligen att smörja. Såvitt jag förstår så har bussningen inte nåt hål där som smörjnippeln sitter och det är väl inte värre än att man kunnat greja till, men till råga på eländet (eller troligen därför) så verkar det inte bättre än att bulten/axeln/tappen (eller vad man nu kallar det) sitter tokfast i bussningen, och bussningen sitter fast i grävarmen/skopkolvens infästning. Den sitter verkligen som berget och trots ett par rejäla smällar med storsläggan hände ingenting.

Bild

Mer än några gånger vet jag inte om jag vågar banka för då kanske axeln tjocknar och blir ännu jävligare och få ut? Kolvinfästningen rör sig ju inte vidare mycket när man skopar in/ut och det kanske bidragit till att den fastnat eftersom i nuläget har bulten som ska låsa fast den bara kunnat vicka fram och tillbaka i hålet utan större bekymmer.

Bild

I hopp om att kanske kunna vrida bulten och få loss den på det sättet svetsade jag på ett plattjärn på den, men uppenbarligen kunde det gott ha varit ett grövre järn. För om jag tar i med största rörtången på den påsvetsade järnbiten så är det enda som händer att den påsvetsade biten skevar sig fram och tillbaka utan att bulten rör sig det minsta.

Då är frågan hur bär man sig åt för att få ur den trilskande bulten? Kanske får jag ge mig ut på jakt efter en blyslägga jag också? :mrgreen: Eller är det till att bygga sig nån sorts mobil hydraulpress eller eventuellt en variant baserad på gängstång? (det har man ju sett ett och annat exempel på här på forumet)

En annan fundering jag har är kring det här mytomspunna begreppet "svängväxel", det måste väl vara hydraulmotorn som vrider hela maskinens överdel skulle jag tro? Jag har letat fram och baklänges i min instruktionsbok och servicemanual, men inte hittat nåt alls om hur service på den ska ske.

Bild

Bild

Det som syns bland all skit här på bilderna måste väl vara den hydraulmotorn antar jag? Min största fundering är om det ska vara nån olja på den här? I de flesta andra maskiner jag läst om här på forumet verkar ju så vara fallet. Men finns det några alternativ? Eller måste det vara typ hypoidolja (80W-90 GL5) i svängväxeln ungefär som i slutväxlarna vid larverna? Är det då en nivåplugg som gäller för att kontrollera mängden? Kan man eventuellt tänka sig att det är pluggen man ser sticka ut åt sidan här på bilderna som är rätt nivåplugg i det här fallet? Eller verkar det otroligt?
Man vill ju helst slippa få samma bekymmer som ägaren av den här hitachin www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=30653&highlight=hitachi

Bild

Till sist hivar jag in en bild på hur jag fick kapa sönder 36ans nyckel för komma åt att skruva på hydraulanslutningen ovanpå sviveln här några inlägg tidigare. Kanske finns det nån som är ännu mer nybörjare än jag som inte tänkt på än att man får kapa sönder sina verktyg om nöden så kräver. :bira:
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Robban_C

#131 » 22:27:52, 25-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man får kapa, värma och böja, och modifiera verktygen på alla möjliga sätt bara man köper ett nytt och orört verktyg, annars har man inget nästa gång man behöver ett "normalt" verktyg.


Efterföljande PelJobar har ingen svängväxel, hydmotorn jobbar direkt utan växellåda men jag törs inte garantera att det är likadant på din maskin.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Trigon (trådstartaren)

#132 » 19:23:51, 26-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Efterföljande PelJobar har ingen svängväxel, hydmotorn jobbar direkt utan växellåda men jag törs inte garantera att det är likadant på din maskin.


Menar du då typ Peljob EB706 och EC70, eller gäller det även så pass nya maskiner som t.ex. dina EC35 och EC45?

Vad fyller egentligen en svängväxel för funktion? Är det så att hydraulmotorn ska kunna hålla ett högre varv och sen växlas varvet ner precis innan drevet som driver i svängkransen så att vridmomentet inte blir så våldsamt på de ingående delarna? Eller är jag ute och cyklar?
Om det nu är så att min maskin inte har en svängväxel, finns det nån anledning att vara ännu mer försiktig så att man inte har nån belastning alls från grävarmen när man vrider överdelen? Eller är det bara att vara glad för att det är ett ställe mindre som det riskerar att läcka olja på?
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Robban_C

#133 » 22:48:04, 26-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tydligen redan på EB706:
http://www.volvoce.com/SiteCollectionDo ... 1-9807.pdf sid 4.
Och därmed även på EC70.
Dessutom på våra maskiner också.

Internet är din vän:
http://www.volvoce.com/constructionequi ... ction.aspx
Men din maskin finns inte med.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Trigon (trådstartaren)

#134 » 10:41:47, 27-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tackar så mycket för de länkarna! :thumme:
Jag tror att jag spanat i den broschyren innan nån gång, men minnesfunktionen i min skalle är inte alltid vad man kunde hoppas att den skulle vara. :grin:
På bilden i broschyren ser hydraulmotorn ändå ut att vara rätt så lik den i EB68an, men det behöver ju inte betyda nåt. Jag ska fortsätta att undersöka saken så att jag förhoppningsvis kan komma fram till att det inte finns nån oljenivå som jag behöver oroa mig för.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Jim_the_one

#135 » 13:23:12, 15-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur går det med maskinen?

En tanke om "glidskorna" jag hade nog laggt på en 5mm hardox på dessa. inte för att dom ska slitas mindre utan för att kedjan ska slitas mindre.

2 mjuka ytor sliter rätt bra på varandra.

Medans 1 mjuk och 1 omjuk borde slita mindre på bägge, iaf i mitt huvud. :idea:

Jag vet inte om det är nåt större behov men jag hade nog oxå satt på vingar på sidorna så inte kedjan halkar av.


Ang motortemplampan så kan du väl "jorda ner" kabeln som sitter på den och se om lampan tänds. Sen prova som du sa att koka givaren för att se om den leder igenom. Annars finns det tempgivare på biltema så får du en tempgivare i hytten. finns även till oljetrycket.
Jim_the_one
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:29, 12-09-2010
Ort: Falköping
Sverige
Maskin: Fordson Super Major
Svedala motorväghyvel -52
Volvo BM LM 846

Cheva suburban -67

Hva 550xpg
Hva 562xpg
Hva 576xpg
Hva 535fbx
Stihl ms201


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se