Nu har jag kommit lite längre med oljebytena i bandrullarna. Rullarna fick ligga ett antal timmar i pannrummet så oljan blev lite mer medgörlig. Det jag tappade ur såg inte jättefräscht ut, men kunde säkert varit värre.
Genomgående har det varit mellan 1,5 och 2 dl
olja i var och en av rullarna på den sidan jag håller på med nu. Även den som såg lite fuktig ut på ena sidan hade så mycket olja i sig.
I instruktionsboken står det att man ska fylla i 2,5 dl olja i varje
rulle. Instruktionen lyder:
1. Ta bort pluggen.
2. Fyll olja upp till hålet med en oljekanna.
3. Montera tillbaka pluggen.
Min fråga är nu om det kan bli för mycket olja i en sån här rulle? Fyller man i 2,5 dl olja så blir det precis fullt ända upp under pluggen och så kan man ju tolka instruktionen också (att man ska fylla så fullt det går). Oljan jag fyllt på och rullen har varit minst 20 grader varm. Men jag undrar vad som händer om oljan blir lite varmare (under sommaren t.ex.) behöver den då utrymme att expandera i rullen? Varför fyller man en sån här rulle full med olja medan man bara fyller t.ex. navet fram på en fyrhjulsdriven
traktor till inte ens hälften (beroende på hur pluggarna sitter då förstås)?
Om man nu tänker sig att rullarna fyllts på med 2,5 dl olja en gång i tiden, vad kan då ha hänt med 0,5 till 1 dl olja som saknas i var och en? Skulle det verkligen ha läckt ut
ungefär lika mycket ur varje? Eller bryts olja ner med ett sakta tempo så att det minskar med ett långsamt men säkert? Eller kan det rent av vara så att rullarna aldrig varit helt fulla från början ens? Många frågor blir det som dyker upp i ens huvud.
Jag fick tag på lite plattjärn som är 12 cm brett och 10 mm tjockt. Det har jag nu kapat till 25 cm längder och borrat och gängat så det går att skruva fast där glidskenorna ska sitta. Om man tittar på ErikPeterssons bilder och på en bild jag hittade i instruktionsboken (dock står det inga specifikationer om tjocklek angivna här) så ser det ut som om tjockleken på glidskenorna bör vara minst det dubbla mot mina 10 mm. Men jag testar med de jag nu har och slits de alldeles för fort får jag skaffa lite tjockare järn till nästa gång...
De är ändå såpass tjocka i nuläget att de trycker kedjan nån centimeter uppåt jämfört med en tänkt rak linje mellan överkant på drivhjulet bak och spännhjulet fram. Enligt nån teori Conny hade om glidskenorna till sina Åkermanmaskiner så borde inte kedjan vidröra glidskenan när man backar (och larven är sträckt på ovansidan) och att man därigenom får minimalt slitage. Detta uppnår jag då inte riktigt, men tjockare slitgods gör i alla fall inte höjden på glidskenan lägre
Fästena till glidskenorna är som synes lite slitna, på grund av underlåtande att byta till nya glidskenor i tid
, och ser inte alls så stabila ut som på ErikPeterssons maskin. Men jag hoppas att de håller, annars för jag väl greja till det den dagen de pajar.