Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Pel Job EB68

138 inlägg • Sida 8 av 10
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

Robban_C

#106 » 22:38:03, 23-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns pluggar med rörgäng som har insexspåret "nere i pluggen" och sen ingen skalle alls. Dom har konisk gänga för tätning men man kan gott och väl använda gängtätning för det.
Hursom så sticker dom inte upp något att tala om efter montering.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17



Jonrad89

#107 » 22:45:09, 23-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hahaha, ja din såg ju nästan nystädad ut om man jämför mot under mitt golv.

Nya dämpare till rutorna skulle jag också behövt.
När jag låser rutorna i taket så är det bara ena låset som låser.
När jag skrapade lite berg i somras flög det fåglar runt huvudet när jag fick rutorna rakt i huvudet.
Den övre rutan ensam orkar dämparna dock med att hålla uppe. :grin:
Jonrad89
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:59:55, 30-01-2008
Ort: Haninge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Case 1188LC -98
Pel-Job EB68 -89
Volvo BM LM1240
Volvo BM DR860TL
Volvo F86 -74
Volvo Viking -63 maskintrailer
Atlas Copco ROC30x?
Volvo BM SM969 + Lastväxlare
Hemek 650 skotare
Volvo VHK85
Volvo T22 -50

Trigon (trådstartaren)

#108 » 23:04:56, 23-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fördelen med en lite större skalle på pluggen är i och för sig att det finns mer att svetsa i om insexspåret blivit tillknycklat. Men jag har väl svårt att tänka mig att en sten eller nåt som kommer in mellan kedjan och bandrullen kan slita loss hela pluggen om skallen sticker upp som på den här? Men å andra sidan ska man aldrig säga aldrig för då kan man ge sig på att det händer. Jag får fundera lite till tror jag...

Är det bara högra låset i taket till rutan som låser för dig också Jonrad? Jag satt och försökte få det vänstra att ta tidigare idag, men lyckades inte få till det. Hade jag själva pluppen från framrutan lös i handen så gick det bra att få den att fästa dock. Ska ta en titt på det igen när jag får tid.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Jonrad89

#109 » 23:19:48, 23-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Minns jag rätt så kan jag välja vilket som ska ta.
Tror jag kan låsa både höger och vänster, men kan inte ha båda låsen i samtidigt.
Rutan hamnar lite "snett" in då bara ena låser.

Antagligen kan det gå att justera in detta i glidspåren, men skulle jag börja renovera vår Pel-Job skulle nog det sista vara att fixa låset till rutan :grin:

Du har inget som helst problem med servotrycket i spakarna?
Vår gnäller i chockventilerna (?) på vissa funktioner, hinner inte fylla stickcylindern när man drar stickan mot sig sen tappar den servotrycket i spakarna ibland.
Om jag bara hade fått ordning på hydrauliken på vår, och möjligtvis larverna så hade jag varit HELNÖJD med maskinen.
Senast redigerad av Jonrad89 23:20:32, 23-01-2012, redigerad totalt 1 gång.
Jonrad89
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:59:55, 30-01-2008
Ort: Haninge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Case 1188LC -98
Pel-Job EB68 -89
Volvo BM LM1240
Volvo BM DR860TL
Volvo F86 -74
Volvo Viking -63 maskintrailer
Atlas Copco ROC30x?
Volvo BM SM969 + Lastväxlare
Hemek 650 skotare
Volvo VHK85
Volvo T22 -50

Trigon (trådstartaren)

#110 » 00:45:15, 24-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jonrad89 skrev:Antagligen kan det gå att justera in detta i glidspåren, men skulle jag börja renovera vår Pel-Job skulle nog det sista vara att fixa låset till rutan :grin:


Man måste ju börja nånstans. :grin:

Nu har jag ju egentligen inte spakat nån mer grävmaskin och inte så jättemycket i den här ännu heller. Men de bekymmer du beskriver med hydrauliken har jag inte upplevt ännu. Då har jag förstås inte tänkt särskilt på det. Gör jag det så kanske jag upptäcker en massa mer fel. :svettas:
Det enda jag tänkt på hittills är att om man kör ner bladet i ena änden på maskinen så är det verkligen med nöd och näppe att den klarar att lyfta hela sig själv upp i luften med grävarmen i den andra änden. Men det kanske ska vara så? Hydraulkolvarna är ju svagare när man trycker neråt på det viset. Har du testat den här manövern nån gång Jonrad?

En sak till som står på att-göra-listan är lite ny eldragning till bland annat arbetljusen. Om ni tittat noga på bilderna så har det nog synts hur kablarna hängt och dinglat på utsidan av hytten... och en huvudströmbrytare ska dit i sinom tid också. Jag begriper inte hur denna maskin kunnat besiktigats och blivit godkänd av SMP så sent som i början på 2010 utan en huvudströmbrytare?
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Robban_C

#111 » 00:57:27, 24-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är skillnad på säkerhetsbesiktning och brandbesiktning.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Jonrad89

#112 » 01:05:24, 24-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Haha skulle jag börja så skulle listan bli lång... FÖR LÅNG.

Jag vet inte hur hydraulpumpen mår på vår pel-job iom alla "fel" i hydrauliken, men lyfter jag upp mig med schaktbladet, och sen ställer ner skopan på andra sidan 1-2 meter ifrån larven så orkar den lyfta upp mig, även om det kan gå lite tungt.

Kan din förflyttning av bomkolvarna ha gjort något positivt/negativ till detta, att den blivit klenare att lyfta upp sig med tanke på vinkeln som blir (om det nu blir någon annan vinkel) ?

Är ganska ofta som jag får lyfta upp hela maskinen i luften och rensa larverna eller räta till dom om dom börjar lägga sig snett på underrullarna.

Elsystemet på vår är inte heller så fint.
Jag fick iaf igång på alla lysen, men inget annat fungerar. Tror t.o.m. oljetryckslampan är ur funktion.
Jonrad89
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:59:55, 30-01-2008
Ort: Haninge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Case 1188LC -98
Pel-Job EB68 -89
Volvo BM LM1240
Volvo BM DR860TL
Volvo F86 -74
Volvo Viking -63 maskintrailer
Atlas Copco ROC30x?
Volvo BM SM969 + Lastväxlare
Hemek 650 skotare
Volvo VHK85
Volvo T22 -50

Trigon (trådstartaren)

#113 » 22:07:10, 25-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag läste bara som snabbast om besiktning i nån tråd här på forumet och begrep nog inte hela sammanhanget, men då förstår jag att det inte måste till för säkerhetsbesiktningens skull, utan mer för brandförsäkring och dylikt. Jag ska läsa på lite mer om det.

Såvitt jag kan förstå så borde omplaceringen av bomkolvarna göra grävarmen lite starkare och lyfthöjden lite större på bekostnad av grävdjupet. Men det kan ju vara nåt hydraultryck som inte riktigt är som det ska i min maskin, eller att pumpen helt enkelt är sliten?

Bild

Jag kollade lite på specifikationerna och egentligen är EB68 rätt så klen och någorlunda jämnstark med en ny EC55C, men EB68an har ett ton vikt till att släpa runt på. Men det kanske inte bara behöver vara negativt att den är lite klen för sin vikt. För en nybörjare som mig kanske det är bra att maskinen inte far runt som en vante när man får grepp om nåt jordfast. :grin:
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Trigon (trådstartaren)

#114 » 21:52:15, 01-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag kommit lite längre med oljebytena i bandrullarna. Rullarna fick ligga ett antal timmar i pannrummet så oljan blev lite mer medgörlig. Det jag tappade ur såg inte jättefräscht ut, men kunde säkert varit värre.

Bild

Genomgående har det varit mellan 1,5 och 2 dl olja i var och en av rullarna på den sidan jag håller på med nu. Även den som såg lite fuktig ut på ena sidan hade så mycket olja i sig.

Bild

I instruktionsboken står det att man ska fylla i 2,5 dl olja i varje rulle. Instruktionen lyder:
1. Ta bort pluggen.
2. Fyll olja upp till hålet med en oljekanna.
3. Montera tillbaka pluggen.

Min fråga är nu om det kan bli för mycket olja i en sån här rulle? Fyller man i 2,5 dl olja så blir det precis fullt ända upp under pluggen och så kan man ju tolka instruktionen också (att man ska fylla så fullt det går). Oljan jag fyllt på och rullen har varit minst 20 grader varm. Men jag undrar vad som händer om oljan blir lite varmare (under sommaren t.ex.) behöver den då utrymme att expandera i rullen? Varför fyller man en sån här rulle full med olja medan man bara fyller t.ex. navet fram på en fyrhjulsdriven traktor till inte ens hälften (beroende på hur pluggarna sitter då förstås)?

Om man nu tänker sig att rullarna fyllts på med 2,5 dl olja en gång i tiden, vad kan då ha hänt med 0,5 till 1 dl olja som saknas i var och en? Skulle det verkligen ha läckt ut ungefär lika mycket ur varje? Eller bryts olja ner med ett sakta tempo så att det minskar med ett långsamt men säkert? Eller kan det rent av vara så att rullarna aldrig varit helt fulla från början ens? Många frågor blir det som dyker upp i ens huvud. :grin:

Jag fick tag på lite plattjärn som är 12 cm brett och 10 mm tjockt. Det har jag nu kapat till 25 cm längder och borrat och gängat så det går att skruva fast där glidskenorna ska sitta. Om man tittar på ErikPeterssons bilder och på en bild jag hittade i instruktionsboken (dock står det inga specifikationer om tjocklek angivna här) så ser det ut som om tjockleken på glidskenorna bör vara minst det dubbla mot mina 10 mm. Men jag testar med de jag nu har och slits de alldeles för fort får jag skaffa lite tjockare järn till nästa gång...
De är ändå såpass tjocka i nuläget att de trycker kedjan nån centimeter uppåt jämfört med en tänkt rak linje mellan överkant på drivhjulet bak och spännhjulet fram. Enligt nån teori Conny hade om glidskenorna till sina Åkermanmaskiner så borde inte kedjan vidröra glidskenan när man backar (och larven är sträckt på ovansidan) och att man därigenom får minimalt slitage. Detta uppnår jag då inte riktigt, men tjockare slitgods gör i alla fall inte höjden på glidskenan lägre :grin:

Bild

Bild

Fästena till glidskenorna är som synes lite slitna, på grund av underlåtande att byta till nya glidskenor i tid :slag: , och ser inte alls så stabila ut som på ErikPeterssons maskin. Men jag hoppas att de håller, annars för jag väl greja till det den dagen de pajar. :grin:
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Robban_C

#115 » 22:45:16, 01-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle nog fylla tills jag har en skvätt luft i rullen för att oljan ska klara lite temperaturförändringar utan att skapa höga tryck i rullarna.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Trigon (trådstartaren)

#116 » 21:23:29, 14-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det låter vettigt som Robban föreslog att lämna lite plats för luft överst i rullarna och så blev det. Nu är högersidan klar och jag har kollat att det finns olja i spännhjulet längst fram. Dock får oljebyte där vänta tills i sommar när oljan är lite medgörligare. Ta av larven för att kunna släpa in spännhjulet i värmen får vara för tillfället.
Sen blev det till att asa runt maskinen inne i ladan så att jag kommer åt vänstersidan.

Bild

Bild

Vissa oljepluggar trilskas mer än andra, här fick jag svetsa på en mutter på bulten som jag svetsat på pluggen men sen lyckats dra av. Loss kommer de i alla fall till sist, en efter en. :grin:

Bild

Som sagt så är det en del rost, framförallt på hytten, men om jag mestadels förvarar maskinen torrt så ska det väl inte bli så mycket värre hoppas jag och så får jag ta itu med det när jag får tid och det är lite varmare ute så det går att blästra, skära bort och svetsa i och sen måla... Risken är väl bara att det tar ett par år innan den där tiden infinner sig. :grin:

Bild

Bild

Bild

Det blev till att lossa fettnippeln på vänstersidan och släppa spänningen en aning på bandet. Jag har sett bilder på att man kan trycka tillbaka det med grävarmen, men det gick rätt bra med domkraft också. Är detta en vanlig variant på fettnippel till larvspänningen. Jag tänker att ifall det skulle behövas en ny nån gång kan det ju vara bra att veta om det finns liknande på andra maskiner. Gängan på den delen som sitter fast i maskinen verkar vara M16. Finns det nån särskild anledning till att det är ett sånt här system och inte bara en vinklad fettnippel som sitter fast på maskinen?

Bild

Bild

Uppfällningsmekanismen till vänstra grävspaken behöver lite översyn verkar det som. Plasten har brustit ur där fjäderlänkaget sitter infäst så det blir väl till att lappa med lite plåt runt omkring kan jag tänka mig. Inte helt lyckat rent säkerhetsmässigt att göra som nödlösningen jag gjort hittills, att kliva i och ur maskinen utan att fälla upp spaken så att brytaren inte slår ifrån hydrauliken...

Bild

Är det förresten bara jag som upplever att det tar en otrolig tid att ladda upp bilder så här på "prime time"? Ofta kan det ta runt 1 timme för datorn att tugga sig igenom uppladdningen av 5 bilder. Jag tror att det inte har med datorn eller uppkopplingen att göra, men jag kanske måste testa lite andra konfigurationer för att veta säkert...
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Robban_C

#117 » 22:47:05, 14-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den där fettnippeln kallas ibland "traktornippel" och är inte nåt special för just EB68. Borde finnas att köpa eller beställa på Lantmännen, Swedol eller nåt sånt.
I mitt tycke en bra nippel, man kan lätt hålla slangen i rätt vinkel genom att helt enkelt bara spänna slangen med fettsprutan.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Trigon (trådstartaren)

#118 » 20:59:49, 20-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det verkar ju finnas en sån variant på fettnippel på Swedol som heter "traktorsmörjnippel", då har man lärt sig nåt nytt idag också. :thumme:

Det går inte så fort framåt för mig, men på vänstersidan har jag åtminstone kommit fram till en bandrulle som bara var nån centiliter olja i, så nu kan jag verkligen känna att det var behövligt med en genomgång av dem. Det märkliga var att det inte syntes nån typ av oljefukt på utsidan av den aktuella rullen. Jag har i alla fall märkt upp den så jag kan hålla lite extra koll på den och ta loss och kolla oljenivån då och då.

Sen undrar jag lite om det brukar användas nån typ av specialstål till rundjärnen på grindarna som sitter på skoporna? Jag frågade på den lokala järnaffären och de hade i och för sig ändå bara 40 och 50 mm rundjärn hemma. Men det kan ju vara bra att veta vilken typ av 45 mm rundjärn jag är ute efter, om jag nu skulle behöva köpa lite vill säga. :grin:
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Robban_C

#119 » 23:52:42, 21-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det räcker med vanligt 355 (heter det väl?) på grindarna.
Viktigt att grinden inte blir för "lång" eftersom den då eventuellt inte kilas fast ordentligt i fästet. Rör sig grinden mot fästet så slits både grind och fäste.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Trigon (trådstartaren)

#120 » 00:49:33, 05-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verkar ju inte finnas så många såna här maskiner i Sverige, men här dök det upp en till på Blocket.
Ser ju riktigt fin ut! http://www.blocket.se/alvsborg/Pel_job_eb_68_39505913.htm?ca=19&w=3
Såvida ni nu inte blivit avskräckta efter att ha läst i den här tråden. :grin:
Skenet kan förstås bedra, men på lite håll ser den betydligt fräschare ut än mitt objekt. Kanske skulle köpa en till och ha min nuvarande som reservdelsmaskin. :mrgreen:

Här har jag förresten en liten genomgång och modifiering av snabbfästet till min maskin plus lite kreativ omformning av direktinfäst skopa till att passa mitt snabbfäste. Vinkel på grindfäste till dansk planeringsskopa

I övrigt har det inte hänt så värst mycket med maskinen. Är i det närmaste klar med oljebytena i undervagnen. Oturligt nog verkar det läcka lite hypoidolja från den högra larvväxeln, ska kolla lite på det och se om jag kan lokalisera närmare vartifrån det läcker.

Sen har jag lagt märke till ett ljud som låter lite som en fjäder som fjädrar tillbaka. Detta oljud låter någon sekund eller två när man belastar någon av hydraulfunktionerna rätt rejält (verkar inte spela nån roll om det är grävarmen eller larverna) och sen släpper den funktionen. Jag tror att ljudet kommit nu på sistone, men jag är inte säker. Jag har lokaliserat det till ventilpaketet, men närmre än så har jag inte kommit. Är detta något du upplevt Jonrad? Någon annan som varit med om liknande oljud?

Sen har jag kollat lite på lampan som varnar för hög vattentemp på kylsystemet. Verkar ju lite primitivt att inte ha en mätare till det, men hur funkar en sån här lampa i allmänhet? Den ska väl börja lysa om vattentempen överstiger en viss temperatur, men hur testar man det? Bara att ta loss den, koppla ström på och koka i en kastrull samtidigt som man mäter vattentempen? Jag har svårt att förstå hur det skulle fungera, men finns det nån inbyggd testfunktion som i oljetryckslampan, att den lyser när man slår på tändningen men sen slocknar? Har som sagt svårt att tänka mig hur det skulle fungera med tanke på att givaren väl troligen jordar lampan när det blir för varmt i vattnet och förhoppningsvis är det väl inte så varmt i vattnet när man ska starta? :grin:
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: bmrobban och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se