Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Kjøp av tømmerklo til Kubota KX057-4

6 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

jornland (trådstartaren)

#1 » 10:44:21, 30-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei,

Vurderer å kjøpe meg tømmerklo til gårdsgraveren. Det blir ikke en klo som blir brukt hver dag, så klarer meg med en rimeligere modell som jeg fant hos RoaldMoen.no ->
http://www.roaldmoen.no/anleggsutstyr-f ... ovklo-5-7t

Det virker som om denne kloa leveres uten slanger.

Maskinen min har en Engcon EC05B rototilt med S40 feste. På den ser det ut som om det er to hydraulikkuttak med hurtigkoblinger, og jeg lurer på om det er disse som benyttes for å koble til klo? Er det også noen som vet hva slags type hurtigkoblinger som brukes, og eventuelt hvor jeg kan få tak i slike?

Roald Moen svarer nemlig ikke på tekniske henvendelser jeg har sendt ham..
jornland
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 08:14:38, 30-05-2015
Ort: Buskerud
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota KX 057-4



prosten

#2 » 11:05:19, 30-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Länken fungerar inte(?). Jag antar att "tömmerklo" är timmergrip på norska! ;) En grip är verkligen ett praktiskt redskap som man kan ha till mycket! Du kommer säkert att bli nöjd!
Kan iof tänka mig att en timmergrip är lite mer begränsad än en risgrip (som jag kör med) när det gäller allroundsysslor som att flytta redskap osv. då det är svårare (jag har ju iof inte provat med timmergrip) att få tag i mindre saker...(?).

Det låter som du har en 05:a med extra hydraulikuttag och då är det precis dessa du kan/ska använda. Allt som behövs är (om det inte redan är gjort) en liten omprogrammering av din elektronikbox så att du kan styra uttagen från dina spakar. Har du en GP kontroller så gör man det ganska enkelt i menysystemet.

Jag skulle misstänka att de snabbkopplingar du har är TEMA i antingen deras 2500 serie (1/4") (dessa fick jag med när jag köpte min RT, men den är något större) eller 2300 serien (1/8"). Var man köper dessa i Norge vet jag inte, men i Sverige finns de i hos de flesta ställen som säljer hydraulik (ex. Swedol).
Om det är TEMA kopplingar så bör det stå på dem, kontrollera noga så kanske du hittar vilken modell det är. Tänk på att hona/hane har olika modelnummer, ex. heter honan 2510 och hanen 2520 i 2500 serien... Så står det 2510 på kopplingen som sitter på din RT så ska du ha en 2520. Det finns varianter av dessa med olika bokstavsförkortningar efteråt, för rostfritt osv, men detta är inget jag skulle lägga pengar på, ta den "vanliga" (mest troligt har den du köper av bara en variant i lager) eller den som slutar med -V (bättre tätning). Tror Swedol bara har V -varianten om jag kommer ihåg rätt...
Användarvisningsbild
prosten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:30:48, 05-09-2012
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: ECR88 Plus -07

jornland (trådstartaren)

#3 » 13:13:26, 30-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Takk for svar. Forsøker å legge inn ny lenke

"http://www.roaldmoen.no/anleggsutstyr-fester-skuffer-og-griper/skogklo/grabb/hydraulisk-grab-/-skovklo-5-7t"
jornland
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 08:14:38, 30-05-2015
Ort: Buskerud
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota KX 057-4

jornland (trådstartaren)

#4 » 13:15:12, 30-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jeg har også SVAB SS10 styresystem på tiltrotatoren. Så da trodde jeg kanskje man aktiverte hydraulikkuttakene hvis man trykte på AUX??
jornland
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 08:14:38, 30-05-2015
Ort: Buskerud
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota KX 057-4

prosten

#5 » 19:30:49, 30-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det låter rimligt att dessa benämns som AUX. Jag har L8 spakar som jag installerat själv och på dessa har inte knapparna några namn alls, jag har själv programmerat dem (via GP kontrollern).
Användarvisningsbild
prosten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:30:48, 05-09-2012
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: ECR88 Plus -07

jornland (trådstartaren)

#6 » 15:01:09, 18-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hydraulikk koblingen som satt montert på var av typen Hydroscand 5552-42-04. Fant typebetegnelsen på nippelen, så da kan jeg gå på og se etter klo. Ingen som har noen erfaring med grip/klo fra SCANBOLT der ute?
jornland
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 08:14:38, 30-05-2015
Ort: Buskerud
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota KX 057-4


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se