Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Komatsu PC 130-6 inköp, reparationer, liv & leverne

134 inlägg • Sida 9 av 9
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

strumpa (trådstartaren)

#121 » 14:03:19, 11-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det har inte blivit mycket gjort varken på eller med grävaren på länge. Men för att jag i varje fall ska vara redo om den berömda luckan i schemat skulle dyka upp var det dags för en liten service idag. Denna bild känns representativ för hur ofta jag använt grävaren på slutet. Fick börja med att utrota ett getingbo...

Bild

Började med att byta hydraulfilter då jag är osäker på dess status. Sedan skulle motoroljan bytas och det är då jag inser att mitt oljefilter inte passar... Först tror jag att jag lyckas få villgäng men trots idoga försök vill det sig inte. Det gamla filtret funkar hur bra som helst. :klia: Men efter att gjort lite efterforskningar verkar det som att PC130-6 finns med två olika motorer så jag har väl såklart lyckats beställa fel filter :aaargh:

Det felaktiga filtret.
Bild

Min motor. Finns tydligen även en S4D95L också...
Bild

Så det blir till att beställa nytt filter då :ohnej: Och om någon skulle behöva ett filter till en Komatsu S4D95L så finns det ett att hämta här.
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.

4 personer gillar det här inlägget.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn



strumpa (trådstartaren)

#122 » 19:58:00, 11-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade tur och den lokala firman hade ett filter på hyllan så oljebytet blev klart idag :thumme:

När jag satt och sökte lite information om min motor så kom det upp mycket referenser till Cummins. Kan det vara så att det egentligen är en cumminsmotor med komatsumärke på? ”Systermotorn” hade dessutom ett oljefilter med tumgänga vilket ger lite amerikavibbar.
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.

4 personer gillar det här inlägget.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn

Stridis2

#123 » 21:44:14, 11-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul att se att du, grävmaskinen och tråden fortfarande lever. Men jag blev lite konfunderad eftersom M-ikonen i listan inte hade någon stjärna vilket indikerade att jag inte hade skrivit något här. :klia: Laddade in hela tråden och sträckläste. Jodå, jag har gjort flera inlägg. Trots detta ingen stjärna???
I vilket fall som, det var en trevlig återblick att sträckläsa tråden. Lite komiskt att vi har snarlika maskiner med bara ett års skillnad på tillverkningsåret och snarlika problem. Skruvade larvkedjor samtidigt. Har du fått i de nya batterierna? Mina är riktigt dåliga. Har bättre begagnade som står 30 meter från grävaren, men tro inte att jag har skruvat i dem ännu. :vissla:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

strumpa (trådstartaren)

#124 » 22:29:52, 11-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Kul att se att du, grävmaskinen och tråden fortfarande lever. Men jag blev lite konfunderad eftersom M-ikonen i listan inte hade någon stjärna vilket indikerade att jag inte hade skrivit något här. :klia: Laddade in hela tråden och sträckläste. Jodå, jag har gjort flera inlägg. Trots detta ingen stjärna???
I vilket fall som, det var en trevlig återblick att sträckläsa tråden. Lite komiskt att vi har snarlika maskiner med bara ett års skillnad på tillverkningsåret och snarlika problem. Skruvade larvkedjor samtidigt. Har du fått i de nya batterierna? Mina är riktigt dåliga. Har bättre begagnade som står 30 meter från grävaren, men tro inte att jag har skruvat i dem ännu. :vissla:

Jodå, batterierna är på plats och det är en fröjd hur lätt den tuggar igång nu för tiden. :thumme: Jag känner igen det där med "att få tummen ur", samtidigt med batterierna köpte jag en huvudströmbrytare som fortfarande ligger i påsen. Istället hoppar jag glatt (?) ur varje gång den ska stå ett tag och skruvar av polskon på minussidan... :screwy:

Vi får meddela varandra när fel uppstår så den andre vet vad som är att vänta :mrgreen:

Vad sitter det för motor i din stridis? Det verkar ju som att våra egentligen är samma maskin trotts olika modellnamn. Jag kan inte säga att jag fördjupat mig något närmare men de specifikationer jag sett verkar ju vara identiska :klia:
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn

Stridis2

#125 » 22:54:01, 11-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi har ju varandras trådar att läsa, så där får vi veta vad som väntar. :mrgreen:
Jag hade ingen aning om vad för motor jag har, men manualen låg ovanpå datorn så det var bara att leta upp specfications. Där fanns med både PC100-6, PC 120-6 samt PC130-6 MIGHTY. :uupps:
Enligt denna sida så har alla samma motor, nämligen S4D95L. Minsta maskinen 58 kW medan de båda andra har 62 kW. 120-maskinen ska väga 11.700 kg medan 130:an väger 12.300 kg. Alla övriga data verkar vara samma för de båda större maskinerna, både mått, räckvidd och annat. Verkar bara som de har hängt på ytterligare 500 kg på din maskin. Kan kanske behövas, tycker min är lite lätt i rumpan ibland. :vissla:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

strumpa (trådstartaren)

#126 » 07:52:44, 12-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja men då har jag ett passande oljefilter till dig ;) Tydligen har de stoppat i en annan motor mellan -98 och -99.
Ja, de 500kg skulle jag inte vilja vara utan för jag tycker den är lätt som den är. Jag bryter ju många stubbar och då är det nästan alltid vikten som sätter gränsen.
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.

1 person gillar det här inlägget.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn

strumpa (trådstartaren)

#127 » 19:41:04, 23-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Planerar att flytta min maskin 1,5km senare i år och tänkte då larva dit. Större delen av förflyttningen sker efter allmän väg. Vad bör jag tänka på? Trafikförsäkring, saftblandare, lgf-skylt etc?
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn

Stridis2

#128 » 21:06:56, 23-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Frågan är hur rymligt samvete du har och vilka risker du kan klara av om olyckan är framme?

Så vitt jag förstått så måste nästan alla fordon ha en trafikförsäkring. Undantag är t.ex. åkgräsklippare som nästan uteslutande används på egen tomt (dock får du inte köra landsvägstransport med bilsläp efter) och fordon som används på inhägnad godkänd motorbana.
Så även din grävmaskin som står på egen mark 10 km från närmsta tomtgräns måste ha trafikförsäkring. Det kan komma en bärplockare som du råkar larva på. Har du ingen försäkring så blir det dyrt!

Som svar på din fråga så tror jag du ska ha trafikförsäkring, godkända reflexer, samt godkänd belysning om det är mörkt. Detta inkluderar LGF-skylt. Du bör även ha vägens ägares tillstånd. Har för mig jag har läst om regler när det gäller järnhjul vad som är godkänt, och just larver kan riva upp ganska illa med stor maskin och aggressivt körande.

Hoppas det kommer kunnigare skribenter så du får mer fakta än mina gissningar... :vissla:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Martin.Eriksson

#129 » 21:24:10, 23-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att åka på asfalt med bandare är inga problem. ja har åkt mycket asfalt med min å även massor på våran byväg som är mjogg..
sträckan är inget olämpa långt heller.
Sen försäkring ja antingen kör man bara å ser glad ut. eller så skaffar man trafikförsäkring OCH ansvarsförsäkring. larvar du förbi ett hus å skjuter en hydraulslang å tömmer tanken i deras vattenbrunn blir de ju dyrt osv..
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

strumpa (trådstartaren)

#130 » 21:29:48, 23-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite mer info. Vägen är grusväg ägd staten. Försäkring har jag men måste kolla upp vad den innehåller.
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn

strumpa (trådstartaren)

#131 » 17:12:30, 06-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för era svar. Det får bli att sätta en lgf på bakvikten och en saftblandare på taket. Ansvar vet jag ingår i försäkringen mer osäker på om det är trafik men saknas det ska jag givetvis komplettera med det. Fjäskar man för fröken sambo kanske hon kan ligga bakom med bilen också... :vissla:

Som sagt är det allmän väg men den är numera grusväg och är väldigt glest trafikerad. Det som kanske är farligast är att en stor del av trafiken är tung då det är en populär genväg bland lastbilschaufförer.
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn

Stridis2

#132 » 17:15:52, 06-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det går ju att flytta en söndagsmorgon klockan fyra...
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

strumpa (trådstartaren)

#133 » 17:24:46, 06-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Haha, ja så klart :) Innan det är dags att flytta maskinen är jag rädd att det hunnit bli midsommar så det lär vara dagsljus ändå.
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn

Martin.Eriksson

#134 » 20:16:49, 06-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får hoppas de inte kommer nån på den halvtimmen du är efter vägen bara

Skickat från min G8141 via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Thomme och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se