Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Komatsu PC 130-6 inköp, reparationer, liv & leverne

134 inlägg • Sida 6 av 9
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

strumpa (trådstartaren)

#76 » 09:16:37, 03-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

bostreem skrev:Det med att smörja bultarna, är smörjfett mycket bra håller i evigheter. Samt att när du ändå tömmer spänningen så finns det å blir över :thumme:

Återvinning är ju alltid bra! :mrgreen:
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn



nixs

#77 » 11:33:55, 03-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hydraulisk tätning, fabrikat spelar inte så stor roll.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum

1 person gillar det här inlägget.
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

strumpa (trådstartaren)

#78 » 12:36:05, 05-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Drivkransen monterad å klar! Dags att sätta dit bandet! Vänta, jag har nog inte känt på underrullarna... Sex helt stummma, det sjunde var det bara skit av :uupps: Så det blev en panikbeställning från Entrack.

Bild

Hade inte tänkt så mycket på det för på andra sidan var alla OK. Tittade man noga så hade de betydligt mer färg kvar så antagligen har den sidan blivit bytt tidigare.
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.

5 personer gillar det här inlägget.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn

Stridis2

#79 » 13:14:57, 05-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då har nog Entrack snart slut på underrullar, jag fick panikbeställa fyra... :vissla: Dock är jag rädd att du blir klar med din undervagn innan jag blir klar med min. :sad: Men jag har i alla fall fått på tre underrullar på den sidan som är i luften. :mrgreen:

Snyggt jobbat. :thumme:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

strumpa (trådstartaren)

#80 » 18:19:06, 05-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Då har nog Entrack snart slut på underrullar, jag fick panikbeställa fyra... :vissla:

Haha, de hade bara 6 st kvar så det var du som gjorde slut på dem! :mrgreen:

Men... jag monterade rullarna i skruvstädet och två stycken rörde sig ganska lätt bara jag fått lös dem. Så den jag bedömer vara bäst kommer få ny tjänstgöring. Finns det någon plats som passar bättre än någon annan att ha den gamla rullen på?
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn

strumpa (trådstartaren)

#81 » 20:17:40, 05-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En fundering i väntan på underrullarna. Har B20 fäste på maskinen och skulle behöva shimsa några redskap som är onödigt glapp. Finns det shimsplattor att få tag på eller får man lita sig på egen tillverkning? Jag bor i Söderhamns kommun.
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn

Stridis2

#82 » 20:53:23, 05-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

strumpa skrev:
Stridis2 skrev:Då har nog Entrack snart slut på underrullar, jag fick panikbeställa fyra... :vissla:

Haha, de hade bara 6 st kvar så det var du som gjorde slut på dem! :mrgreen:

I annat fall så kan du få köpa mina begagnade ganska billigt. :mrgreen: Jag är inte säker på om jag egentligen hade behövt byta dem. Alla hade fungerat på hösten, men när jag startade upp maskinen så snurrade inte dessa fyra. Hade kanske räckt att fylla på med ny olja och motionera dem. :klia: Men nu sitter det nya på (bortsett från en), så de gamla får ligga som reserv.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Turbodiesel

#83 » 21:53:15, 05-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

strumpa skrev:En fundering i väntan på underrullarna. Har B20 fäste på maskinen och skulle behöva shimsa några redskap som är onödigt glapp. Finns det shimsplattor att få tag på eller får man lita sig på egen tillverkning? Jag bor i Söderhamns kommun.


Det finns ju flera varianter på shims och plattor till B20-B27-B30, men hittar du någon skylt på fästet så är det ju bara att beställa av den aktuella tillverkaren, är det den vanligaste varianten med två hål & M12skruv så skulle jag tro att grejer finns hos närmaste grävmaskinsfirma dessutom, swecon & liknande.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

strumpa (trådstartaren)

#84 » 09:39:48, 06-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kl 8 i morse kom rullarna! :uupps: 18 timmar efter jag ringde Entrack. Snabba Ryck, jag som trodde jag skulle blir ledig i helgen... :mrgreen:
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.

2 personer gillar det här inlägget.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn

Martin.Eriksson

#85 » 09:45:11, 06-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Älmeboda säljer shims. ja köpte flera B20fästen och en hög med shims av en kille i söderhamn för ett tag sen. kan hända han har fler beg shims liggande kvar.. kommer inte på vad han heter nu men var på industriområdet efter lockmyravägen.. en liten verkstad..
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

strumpa (trådstartaren)

#86 » 09:57:10, 06-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Martin.Eriksson skrev:Älmeboda säljer shims. ja köpte flera B20fästen och en hög med shims av en kille i söderhamn för ett tag sen. kan hända han har fler beg shims liggande kvar.. kommer inte på vad han heter nu men var på industriområdet efter lockmyravägen.. en liten verkstad..

Tror jag vet var du menar, det står lite gamla maskiner och dyl där?
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn

Martin.Eriksson

#87 » 10:05:32, 06-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var mörkt när ja var dit men det står en vit ljungby utanför har ja för mig.
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Stridis2

#88 » 10:13:56, 06-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fråga från en nyfiken som har S60-fäste:
Dessa shims, är de tillverkade i vanligt "bonnjärn" eller bättre kvalité? Hur mycket brukar man / kan man shimsa bort av glapp? Dvs, hur tjocka är shimsplattorna?
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

strumpa (trådstartaren)

#89 » 20:27:23, 06-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Martin.Eriksson skrev:Var mörkt när ja var dit men det står en vit ljungby utanför har ja för mig.

Jag var dit jag misstänkte att det är vid halv tolv idag men ingen där då. Såg ingen vit ljungby heller men den stod kanske inne eller bakom fastigheten. Heller så var jag helt fel :mrgreen:
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn

strumpa (trådstartaren)

#90 » 20:38:56, 06-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Fråga från en nyfiken som har S60-fäste:
Dessa shims, är de tillverkade i vanligt "bonnjärn" eller bättre kvalité? Hur mycket brukar man / kan man shimsa bort av glapp? Dvs, hur tjocka är shimsplattorna?

Jag är inte rätt person att svara men så här tror jag. På redskapen sitter det alltid plattor som antagligen är i hårt stål. När det börjar glappa shimsar man i extra plattor under denna platta vilka nog kan vara av sämre järn eller vad jag sett koppar/mässing. Det senare gissar jag är för att plattorna inte ska rosta ihop med tiden när det är dags att shimsa om igen...

Det sitter även två m20(?) sexkantsskruvar som man får justera för att slippa glapp i längsled.

Hur mycket man kan shimsa låter jag vara osagt men någonstans är det nog bättre att köpa nytt snabbfäste istället. Jag misstänker att mitt snabbfäste börjar närma sig det stadiet :mrgreen:

Som jag fattat det så är nog den största fördelen med Bofors(?) fästena är den låga bygghöjden. Samt att det går att shimsa de glappfria då.
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se