Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Komatsu PC 130-6 inköp, reparationer, liv & leverne

134 inlägg • Sida 1 av 9
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

strumpa (trådstartaren)

#1 » 15:43:43, 09-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Jag har nyligen flyttat till en gård där åkrarna fått väldigt lite kärlek de senaste åren/decenierna... Jag har beslutat mig att göra något åt saken och insikten kom ganska snabbt att mycket av arbetet kommer behöva göras med en grävmaskin. En annan grej som rätt snabbt gick upp för mig är att jag kommer bli ruinerad om jag ska leja bort arbetet. Så de senaste veckorna har jag rätt planlöst suttit och kollat annonser men börjar inse att jag kulle behöva lite hjälp med vad för typ av maskin jag behöver, framförallt storleken på maskin.

Så alltså detta är arbetet den ska klara av:
DIKA: Har inte mätt men det rör sig om flera km diken som behöver krafsas ur. Vissa partier är riktigt sura. Buskar, småträd och ett och annat större finns längs stora partier av dessa diken.
BRYTA STUBBAR: Skogen har passat på att göra comeback när åkrarna stått för fäfot, så det är långa sträckor igenväxta åkerkanter som behöver rensas på stubbar. Det mesta rätt klent men det finns rätt många skapliga stubbar som ska bort också.
RENSA PÅ STEN: Dessa åkrar har aldrig brukats "storskaligt" så ingen har brytt sig om att flytta på de större stenarna som finns mitt i åkrarna. Jag kommer inte heller vara bonde i någon större skala men det skulle ändå vara väldigt skönt om man kunde flytta på åtminstone de av lite mindre kaliber.

Men detta är saker som göra valet ännu jävligare...
BUDGETEN är 100 000:- plus moms, kanske liiite mer om absolut rätt maskin dyker upp. I totalt motsats till budgeten står saken att jag aldrig varit någon hejare på att Meka, helt enkelt pga av att jag inte har något intresse av det i mitt tidigare liv :bira:

Så vad kan herrskapet rekommendera för typ av grävmaskin som uppfyller alla mina önskemål? :grin:
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn



Martin.Eriksson

#2 » 16:07:55, 09-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

En åkerman H7B och om pengarna räcker en C.. :driver:
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

strumpa (trådstartaren)

#3 » 18:32:35, 09-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

kort och koncist! :mrgreen:
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn

Martin.Eriksson

#4 » 19:03:29, 09-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp :cool:
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Pistongen

#5 » 19:49:05, 09-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om inte så blir du nog en bra mekare om du köper en gammal maskin :) Jag har en kompis som var helt ointresserad av att meka, men han har alltid velat ha en traktor. Han köpte en gammal Boxer, och vare sig han ville eller inte är han nu ganska kapabel med en skiftnyckel och är faktiskt road av det. :)

Annars är det nog en omöjlig kombination, äldre, billig maskin kommer du alltid att få skruva på. Men det du ska ha maskinen till så låter en H7 eller liknande som rätt val. Band ska du ha i alla fall.
Pistongen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:47:10, 15-09-2011
Ort: Linköpingstrakten
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1304M

Stridis2

#6 » 20:11:22, 09-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som relativt nybliven grävmaskinsägare gissar jag på att en maskin på mellan fem och tio ton hade varit perfekt. Tyvärr så är den storleksklassen dyr. I klassen femton till tjugo ton får du mer för pengarna. Du behöver i varje fall en larvgående maskin. Du lär också behöva ett par olika skopor, så snabbfäste är mycket önskvärt (behöver inte vara hydrauliskt). Åkerman är inte det billigaste du lär hitta, men du lär få fantastisk support här på forumet när det strular. :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Knut Klinghjert

#7 » 20:42:15, 09-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Som relativt nybliven grävmaskinsägare gissar jag på att en maskin på mellan fem och tio ton hade varit perfekt.


Är det stubbar och större sten inblandade är det gott med några ton till, så man slipper hålla på med att bända och vrida allt för mycket.
En H7 låter perfekt, men var inte rädd för några ton till, om du hittar rätt maskin. Tänk inget annat än larvmaskin.
Användarvisningsbild
Knut Klinghjert
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:51:48, 25-08-2010
Ort: Varberg Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder - Munktell
Valtra
MF

Stridis2

#8 » 20:56:26, 09-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Knut Klinghjert skrev:
Stridis2 skrev:Som relativt nybliven grävmaskinsägare gissar jag på att en maskin på mellan fem och tio ton hade varit perfekt.


Är det stubbar och större sten inblandade är det gott med några ton till, så man slipper hålla på med att bända och vrida allt för mycket.
En H7 låter perfekt, men var inte rädd för några ton till, om du hittar rätt maskin. Tänk inget annat än larvmaskin.


Så sant som det är sagt. Man får även bättre räckvidd med större maskin, men de tar också mycket större plats. Finns träd, hus eller annat skräp i vägen har man jobbigt. Jag köpte en 12 tons maskin eftersom det var vad jag hittade som inte var jättestort, hade de funktioner jag behövde (fungerade hyfsat, larver och snabbfäste) och inte spräckte budgeten alltför mycket. men jag har problem på många ställen med träd. Man kommer helt enkelt inte under dem. :sad:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Knut Klinghjert

#9 » 21:16:50, 09-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:
Knut Klinghjert skrev:
Stridis2 skrev:Som relativt nybliven grävmaskinsägare gissar jag på att en maskin på mellan fem och tio ton hade varit perfekt.


Är det stubbar och större sten inblandade är det gott med några ton till, så man slipper hålla på med att bända och vrida allt för mycket.
En H7 låter perfekt, men var inte rädd för några ton till, om du hittar rätt maskin. Tänk inget annat än larvmaskin.


Så sant som det är sagt. Man får även bättre räckvidd med större maskin, men de tar också mycket större plats. Finns träd, hus eller annat skräp i vägen har man jobbigt. Jag köpte en 12 tons maskin eftersom det var vad jag hittade som inte var jättestort, hade de funktioner jag behövde (fungerade hyfsat, larver och snabbfäste) och inte spräckte budgeten alltför mycket. men jag har problem på många ställen med träd. Man kommer helt enkelt inte under dem. :sad:


Men nu skulle ju TS bryta bort stubbar, och då förutsatte jag att han tar bort träden först...
Visst är det så att stora maskiner tar plats. Ska man rensa diken från slam med minsta möjliga påverkan på omgivningen bör man använda minsta möjliga maskin, men ska markerna rensas från stubbar och större sten blir det väldigt tradigt med en liten maskin, för att inte tala om i fall det ska lastas upp på en kärra, då är det inte roligt med lillen...
Användarvisningsbild
Knut Klinghjert
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:51:48, 25-08-2010
Ort: Varberg Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder - Munktell
Valtra
MF

strumpa (trådstartaren)

#10 » 10:37:01, 11-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för era råd, nu känns det som jag vet lite mer vad jag ska hålla utkik efter :) Känns dock lite skrämmande att införskaffa ett sådant moster till maskin :cool:
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn

cad59

#11 » 10:48:19, 11-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tss,de e inga monster.
Se de som en familjemedlen.
Mycket lättare att motivera extraprylar ect.

2 personer gillar det här inlägget.
cad59
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:05:28, 31-07-2014
Ort: trelleborg
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: bm840, sunward grävare, valpadana1650hts, zetor 4718 x 2,6945,4011,3011,7745
Lanzing truck,Volvo fm420 globbe kran vxl Cadillac coupe deville-59, jonsered fr13 gilson slunga
Pellebyggd vägsladd

mimeck

#12 » 17:17:36, 11-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker att min H3b är lite liten för stora och sega stubbar men jag har aldrig gått bet hittills. Stora stenar är inga problem alls. Jag har tagit upp riktigt stora stenar. Så är det frågan om mycket grova stubbar så kanske du ska fundera på en 10-12 tons maskin eller vad du nu får tag på. Dom flesta stubbarna tar h3:an lätt men det finns en del som man måste ta rot för rot.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

strumpa (trådstartaren)

#13 » 13:51:15, 06-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte det kunde vara dags att uppdatera när jag faktiskt köpt mig en grävmaskin :mrgreen: Det blev en Komatsu PC 130-6 från 1999. Spräckte ju budgeten rejält kan jag säga men man får väl hoppas det var värt det.

Fick i varje fall med rejält med tillbehör. Stor Grävskopa, två smalskopar (slät och tandad), planerskopa, tjälkrok och en asfaltstrissa. Dessutom satt det en Tiltrotator på men den är i bedrövligt skick. Har i varje fall kunnat dika lite med den men det behöver en rejäl renovering om man ska kunna använda den i längden. Får väl se om jag har kunskap (och tid...) nog att klara av det själv, den står i varje fall i verkstaden och stirrar argt på mig.

Övrigt som behöver lite tillsyn är cylindern till snabbfästet som står och droppar, dieselvärmaren som la av lagom till vintern och framförallt drivkransens infästning vilket är det mest akuta för tillfället och det jag ska försöka sätta igång med nu.

Hann använda den lite i somras men tyvärr så satte livet en hel del käppar i hjulet så det blev inte mycket gjort. Jag hoppas på nya krafttag till i år! :mrgreen: Men lite slutsatser kan jag dra. Den är lite i minsta laget för att stubbrytningen ska gå snabbt och smidigt. Stubbar upp till normalstorlek är inga som helst problem men när jag t.ex. ska upp med en rejäl asp ur leran så hade inte en dubbelt så stor maskin skadat... Till dikning och dyligt är den tämligen perfekt i storlek och att få upp ganska rejäla stenar duger den gott. Inte drar den speciellt mycket bränsle heller men där spelar nog även mitt tempo som nybörjare in :vissla:

Tänkte använda den här tråden till lite funderingar framöver också för sådana lär det bli gott om :mrgreen:
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.

5 personer gillar det här inlägget.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn

strumpa (trådstartaren)

#14 » 13:54:56, 06-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
En bild på skönheten också!
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.

5 personer gillar det här inlägget.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn

lagun49

#15 » 13:56:48, 06-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det en svävare?
Den som aldrig misslyckats, har heller aldrig försökt.

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
lagun49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:41:36, 27-09-2013
Ort: Orust
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Strands S68 pelarborr/fräs
REX-Storebro VF145 svarv
Husqvarna Rider 850


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se