Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Komatsu PC 130-6 inköp, reparationer, liv & leverne

134 inlägg • Sida 3 av 9
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

Stridis2

#31 » 20:39:44, 07-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grattis till maskinen, märkesbroder! :mrgreen:
Om du inte har sett det så finns en verkstadsmanual till PC100-6 och PC120-6 under Downloads. Säkert mycket info som stämmer även på din maskin.

Askstubbar kan vara hopplösa. Jag har själv några stycken i samma storlek som dina. Träden har varit fällda i många år (innan jag köpte gården i alla fall), men vissa sitter ändå bra.

Jag säger som jag brukar när folk skaffar nya maskiner, glöm inte en tråd om maskinen, med massor av bilder. :eat:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624



Knut Klinghjert

#32 » 21:22:29, 07-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

strumpa skrev:Ja, jordmånen har minst lika stor betydelse som storleken på stubben. Och så är det ju en väldig skillnad vilket trädslag det rör sig om.


En rejäl stubbe i ett stenrös, det är något att jobba med...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Knut Klinghjert
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:51:48, 25-08-2010
Ort: Varberg Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder - Munktell
Valtra
MF

strumpa (trådstartaren)

#33 » 23:25:07, 07-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Grattis till maskinen, märkesbroder! :mrgreen:
Om du inte har sett det så finns en verkstadsmanual till PC100-6 och PC120-6 under Downloads. Säkert mycket info som stämmer även på din maskin.

Askstubbar kan vara hopplösa. Jag har själv några stycken i samma storlek som dina. Träden har varit fällda i många år (innan jag köpte gården i alla fall), men vissa sitter ändå bra.
Jag säger som jag brukar när folk skaffar nya maskiner, glöm inte en tråd om maskinen, med massor av bilder. :eat:


Tack! :grin: Verkstadsmanualen har jag laddat hem. Vet du hur stor skillnaden är mellan 120 och 130. I min manual så nämner de ofta 120 och 130 tillsammans till skillnad från 100 maskinerna så någon större skillnad verkar det inte vara?
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn

Stridis2

#34 » 23:33:05, 07-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen aning om skillnaderna. Jag letade lääääänge efter verkstadsmanual till min innan jag hittade denna på en spansk sida. Mycket bra och pedagogiskt upplägg tycker jag som glad amatör. Tyvärr så visas vissa eldetaljer bara som moduler och inte med exakt funktion, t.ex. styrenheten till värme och AC. Men på det stora hela så är den kanon att ha.
Jag skulle gärna få tag på en användarmanual i elektroniskt format också. Perfekt att alltid kunna ha med den i mobilen om man behöver kolla något snabbt (oljekvalité om man råkar springa på ett fat billigt någonstans) eller för att kunna skriva ut den sida man behöver och ta med ut när man skruvar utan att riskera att man förstör hela manualen.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

strumpa (trådstartaren)

#35 » 23:51:27, 07-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Jag skulle gärna få tag på en användarmanual i elektroniskt format också. Perfekt att alltid kunna ha med den i mobilen om man behöver kolla något snabbt (oljekvalité om man råkar springa på ett fat billigt någonstans) eller för att kunna skriva ut den sida man behöver och ta med ut när man skruvar utan att riskera att man förstör hela manualen.

Ja, det vore behändigt. Min pappersmanual har dessutom spår av flitig användning samt dekorativa lämningar av olja, fett och kaffe här och där :mrgreen:
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn

strumpa (trådstartaren)

#36 » 14:22:18, 08-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där gick ju ganska lätt! Började med tipset om brädlappar och vips så var bandet av :thumme:

Bild

Här är anledningen till "operationen". Flertalet bultar är av och de andra har under min ägo fåtts dragits åt med jämna mellanrum.
Bild

Där var drivkransen väck!

Bild

Tyvärr såg det inte roligt alls ut där. Hade hoppas att det räckt med att få ut de avbrutna bultarna med de övriga bultålen har vickats ovala :sad: Vad tror ni? Går det att göra något åt det eller måste jag byta ut?
Bild
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn

ballder

#37 » 19:04:41, 08-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kør lengre bultar och mutter på baksidan om det er plats nog for en sådan fix.
Om inte så er det vel grövre bultar, borning och nya gjengor som måste til.
Användarvisningsbild
ballder
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:40:16, 03-05-2008
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hara C. Twin 74 mod. B.Leyland
Tilv. Nr:898. SOLGT!

Michigan 75A 61 mod? SOLGT.

Jinma 254 med hytt lastare och V-fres. 2007 mod.

Nissan Cabstar personlift 15m (motorredskap) 1992 mod.

Airman AX35 97 mod.

Stridis2

#38 » 21:57:04, 08-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En fulmeklösning är att vrida drivkransen så hålen kommer mitt emellan de gamla. Borra och gänga ett nytt hål här genom att använda drivkransen som borrmall. Gänga och bulta fast. Gör ett nytt hål på andra sidan, gänga och bulta fast även här. När kransen sitter fast med två bultar kan du borra alla.

Använd alltid friska hål som mall. Man kan behöva lossa och vrida drivkransen för att hitta bra hål både till fästbultarna och till att märka efter.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

strumpa (trådstartaren)

#39 » 21:43:29, 09-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

ballder skrev:Kør lengre bultar och mutter på baksidan om det er plats nog for en sådan fix.
Om inte så er det vel grövre bultar, borning och nya gjengor som måste til.

Plats finns. Men är det inte stor risk att det rör sig vid hög belastning ändå?
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn

strumpa (trådstartaren)

#40 » 21:46:18, 09-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:En fulmeklösning är att vrida drivkransen så hålen kommer mitt emellan de gamla. Borra och gänga ett nytt hål här genom att använda drivkransen som borrmall. Gänga och bulta fast. Gör ett nytt hål på andra sidan, gänga och bulta fast även här. När kransen sitter fast med två bultar kan du borra alla.

Använd alltid friska hål som mall. Man kan behöva lossa och vrida drivkransen för att hitta bra hål både till fästbultarna och till att märka efter.

Det skulle nog kunna funka. Men hur pass äventyrar man hållfastheten med alla nya hål?
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn

Stridis2

#41 » 12:38:34, 10-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns två sätt att få veta. Antingen med avancerade hållfasthetsberäkningar, eller genom empiriska försök. :djaevul:

Vad har du att förlora om det inte håller? Tiden du har lagt plus att du får byta navet du redan nu funderar på att byta. Så långt inga problem anser jag. Problemen som kan bli besvärliga är om du måste ha maskinen i drift (yrkesmässig användning) eller om det havererar på något mycket olämpligt ställe som i en torvmosse. Men troligare havererar det i hård skogsterräng, och där kan man klara av att byta i fält.

Jag tror att det kommer att hålla, och jag är ganska övertygad om att jag hade borrat nya hål.

Å andra sidan, om du monterar bultarna i de hål som fortfarande är bra och sätter rätt sorts bult med mutter på baksidan av de andra och spänner med korrekt moment (=blodsmak i munnen) så håller det antagligen också. Som jag tolkar konstruktionen så är bultarnas uppgift att skapa friktion mellan nav och drivkrans, inte att hålla för skuvning. Gäller bara att flänsen är hyfsat plan på baksidan så muttern får bra anläggning.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

nixs

#42 » 14:20:35, 10-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dra i bult och mutter, sedan så punktar du ihop muttern med bulten med lite svets. Du skall inte ha loss detta fler gånger.
Annars är det gassvets som gäller och skära loss bultarna ändå.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum

4 personer gillar det här inlägget.
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Kungsis

#43 » 22:23:55, 10-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle det inte funka att dra i några riktiga cylindriska stift, i brotschade hål, mellan skruvhålen?

Med vänlig hälsning
Kungsis
Användarvisningsbild
Kungsis
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:13, 11-12-2012
Ort: Motala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Unimog 411
Volvo 230
Fiat 680
JD 4230
Attila 1200
Ford A62
Audi 100 quattro
MB 300TD
Silverpil

strumpa (trådstartaren)

#44 » 22:32:30, 10-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Finns två sätt att få veta. Antingen med avancerade hållfasthetsberäkningar, eller genom empiriska försök. :djaevul:

:mrgreen:

Jag får klura lite känner jag. Som den ovana mekare jag är så blev jag överraskad över hur snabbt det gick att får av banden vilket jag även skulle kunna göra i fält. Det kan kanske vara värt att prova den enklaste varianten först, dvs ett rejält bultförband. Får lägga lite tid att få till plana fina anläggningsytor för bultskallar och muttrar. Vad tror du/ni om för stålkvalitet på bultförbandet? 10.9?
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn

strumpa (trådstartaren)

#45 » 22:36:25, 10-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

nixs skrev:Dra i bult och mutter, sedan så punktar du ihop muttern med bulten med lite svets. Du skall inte ha loss detta fler gånger.
Annars är det gassvets som gäller och skära loss bultarna ändå.

Tror jag börjar utan svets, håller det inte så får jag kanske överväga igen :vissla:
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se