Finns två sätt att få veta. Antingen med avancerade hållfasthetsberäkningar, eller genom empiriska försök.
Vad har du att förlora om det inte håller? Tiden du har lagt plus att du får byta navet du redan nu funderar på att byta. Så långt inga problem anser jag. Problemen som kan bli besvärliga är om du måste ha maskinen i drift (yrkesmässig användning) eller om det havererar på något mycket olämpligt ställe som i en torvmosse. Men troligare havererar det i hård skogsterräng, och där kan man klara av att byta i fält.
Jag
tror att det kommer att hålla, och jag är ganska övertygad om att jag hade borrat nya hål.
Å andra sidan, om du monterar bultarna i de hål som fortfarande är bra och sätter rätt sorts
bult med
mutter på baksidan av de andra och spänner med korrekt moment (=blodsmak i munnen) så håller det antagligen också. Som jag tolkar konstruktionen så är bultarnas uppgift att skapa friktion mellan
nav och drivkrans, inte att hålla för skuvning. Gäller bara att flänsen är hyfsat plan på baksidan så muttern får bra anläggning.