Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Komatsu PC 130-6 inköp, reparationer, liv & leverne

134 inlägg • Sida 8 av 9
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

Liljansnäsarn

#106 » 14:26:09, 18-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då jag själv har behov av att införskaffa en grävmaskin så följer jag med stort intersse din tråd :smile:
Fortsätt med ditt fina arbete, du gör det jättebra :thummar:

1 person gillar det här inlägget.
Liljansnäsarn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:06:14, 09-09-2016
Ort: Falun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 700
BM 230 Victor
Valmet 886
Kockums KL-836



strumpa (trådstartaren)

#107 » 20:19:10, 20-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har haft dåliga batterier i grävmaskinen ett tag men jag innbillade mig att det skulle bli bättre bara det blev varmt ute och kunna skjuta det fram till hösten. Men snålheten bedrar som sagt visheten och nu är det värre än någonsin.

På tal om snålhet... Det sitter två 110ah batterier i den nu men enligt instruktionsboken ska det vara 2x80ah i den. Min gissning är att dieselvärmaren rår för bytet till 110ah. Men nu är det så att den dels står på "att fixa-listan" dels är det sällan jag kan bestämma dagen före ett visst klockslag den ska starta. Fan, det är långt ifrån alla gånger jag vet vilken dag eller ens vecka den ska startas. Kontentan är att de få gånger jag använder den under den kalla årstiden får jag helt enkelt slå på den när jag är närvarande.

Så, är jag dumsnål om jag återgår till 2x80ah?
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn

Martin.Eriksson

#108 » 20:53:01, 20-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

köp så stora du får plats med och har plånbok till :smile:
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Martin.Eriksson

#109 » 20:55:46, 20-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

och sitter de nån huvudströmbrytare?
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

63an

#110 » 21:14:02, 20-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man kan använda underhållsladdare också typ Ctek :thumme:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Stridis2

#111 » 21:54:35, 20-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vissa halvdåliga batterier kan klara av att starta med bara lite hjälpladdning först. Min teleskoplastare är jättelustig med detta. Om den har stått någon månad, framför allt när det är kallt, så orkar den inte ens dra runt motorn. Kopplar jag på batteriladdaren (inte ens någon värstingmodell) och går sakta runt maskinen smäller den igång hur lätt som hest. :uupps:

I min grävmaskin så sitter det två ganska små batterier. Vill du kan jag kolla hur stor kapacitet de har. Maskinen startar mycket snällt på dem, många gånger efter varandra. Jag fick problem när jag skulle köra undan en massa jord. Startade maskinen, tog fem skopor, stannade och körde traktor. Om och om igen. Efter ett 20-tal sådana vändor blev den lite svårstartad... :vissla: Men i normala fall räcker mina batterier mer än väl.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

strumpa (trådstartaren)

#112 » 22:01:35, 20-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Martin.Eriksson skrev:och sitter de nån huvudströmbrytare?

Det sitter en "automatisk" huvudströmbrytare på plussidan. Men bl.a. dieselvärmaren går ju utanför den. Mina batteriproblem tror jag uppstod när den stod alldeles för länge, den lilla tjuvströmmen räckte tydligen för att djupurladda batterierna rejält. Funderar på att komplettera med en separat huvudbrytare på minussidan just när den ska stå en längre tid.
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn

strumpa (trådstartaren)

#113 » 22:03:37, 20-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev:Man kan använda underhållsladdare också typ Ctek :thumme:

Det är tyvärr sällan den står med ström tillgänglig :sad: Har konstaterat att vardera batteri har en kortsluten cell så just nu hjälper inte underhållsladdning nämnbart heller
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn

strumpa (trådstartaren)

#114 » 22:04:49, 20-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Vissa halvdåliga batterier kan klara av att starta med bara lite hjälpladdning först. Min teleskoplastare är jättelustig med detta. Om den har stått någon månad, framför allt när det är kallt, så orkar den inte ens dra runt motorn. Kopplar jag på batteriladdaren (inte ens någon värstingmodell) och går sakta runt maskinen smäller den igång hur lätt som hest. :uupps:

I min grävmaskin så sitter det två ganska små batterier. Vill du kan jag kolla hur stor kapacitet de har. Maskinen startar mycket snällt på dem, många gånger efter varandra. Jag fick problem när jag skulle köra undan en massa jord. Startade maskinen, tog fem skopor, stannade och körde traktor. Om och om igen. Efter ett 20-tal sådana vändor blev den lite svårstartad... :vissla: Men i normala fall räcker mina batterier mer än väl.


Du får gärna kolla upp vad som sitter i den :thumme:
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn

Martin.Eriksson

#115 » 22:16:17, 20-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har ju ja en åkerman men ja flyttade kablarna på huvudbrytaren (manuell) så den bryter exakt all ström.
Men av nån anledning tyckte dom att de var smart å ha 4 små batterier på typ 60ah kopplat både serie och parallellt och för mig så höll batterierna bara nått år sen var den trög å få igång..
Så ja mätte och sen köpte ja så stora batterier som gick få i. dvs 2st 200ah och nu är de aldrig nå problem..
:grin:

Bild
Bild
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

strumpa (trådstartaren)

#116 » 22:23:33, 20-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Där var utrymmet utnyttjat till max :mrgreen: :thumme:

Fyra batterier låter ju verkligen som att be om problem. Som jag fattar det så räcker det med att ett batteri ska bli dåligt så drar det snart med de andra i fördärvet.

Några 200ah batterier lär dock inte bli aktuellt för mig då maskinen bara går som gårdsgrävare och man får vända på slantarna både en och två gånger :vissla:
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn

Martin.Eriksson

#117 » 22:30:30, 20-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hehe ja fullt blev det.. Tror de gick på 3tusen nått. köpte dom från finland..
men du kan ju ta 140ah elle nå kanske.. aldrig fel med mycket ah tycker. kör man soppatorsk nån gång å måste nöta lite så är de ju kul om de händer lite på starten..
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

63an

#118 » 08:11:35, 21-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Plånboken? Endera löser man problemet även om det kostar eller lever det spännande livet att startar den eller inte? I viktiga sammanhang kan de bli dyrt om den krånglar men de är fritt Sverige att ta rätt beslut!
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Stridis2

#119 » 21:14:47, 23-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

strumpa skrev:...Du får gärna kolla upp vad som sitter i den :thumme:

Tyvärr så var alla etiketter så skadade att det inte gick att läsa på dem. Batteriernas fysiska storlek är ca 34*17*22 cm (l*b*h) om nu detta kan vara till någon hjälp.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

strumpa (trådstartaren)

#120 » 19:10:43, 24-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Tyvärr så var alla etiketter så skadade att det inte gick att läsa på dem. Batteriernas fysiska storlek är ca 34*17*22 cm (l*b*h) om nu detta kan vara till någon hjälp.

Tack för att du gjorde besväret! :shake_hands:

Men idag blev det brådis med att få tag på avmaskning till hästarna och det var helt slut i kommunen. Alternativen var Bollnäs eller Gävle. Så för att inte behöva åka enkom för avmaskningsmedlet styrde jag kosan mot gävle och swedol för att köpa batterier. Det blev lite i panik men det slutade med att 110ah verkade vara mer prisvärda än de mindre så då fick det bli sådana igen :grin:. Hann slänga med en huvudbrytare, lite polskor osv också.

Nu är det bara att vänta in den berömda luckan i tidsschemat så hoppas jag det blir bra fart på startmotorn igen.

Bild
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.

5 personer gillar det här inlägget.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se