Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Konsten att planera rakt

21 inlägg • Sida 2 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

LeifAndersson

#16 » 10:40:30, 14-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

roten skrev:När jag drar skopan mot maskinen så blir det hyfsat men när jag ska trycka ut massor då blir det tilt i kontoret. Gissar att man behöver fler timmar i maskinen :roll:


Det där löser sig med tiden. Problemet är att du i dag tänker i spaklägen, när du kört lite tänker du i skoprörelse i stället. Överföringen mellan tanke och skopa går då automatiskt. :thumme:
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare



roten

#17 » 11:58:10, 14-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo jag har alldeles för lite timmar. Ska bara skruva ihop den så jag får fler timmar :thumme:
roten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:50:08, 16-06-2009
Ort: Luleå

Oloof

#18 » 10:49:17, 18-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En fundering från en annan nybörjare på temat:

Vi har en maskinmotagare med en motagarenhet (blutoot) i hytten ,funkar fint ,. lätta att lyssna på upp och ner signal slipper stirra på röd o grön lampa !

Men svårigheten är att hålla skopbotten i " våg" . önskar att man hade två Jätte stora vatten pass eller kanske två "lod ?
Nån som har testat nåt sånt ?
Oloof
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:17:24, 24-12-2016
Ort: Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: volvo ec 140

roten

#19 » 11:57:35, 18-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Löste sig för mig med mer timmar iaf

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk
roten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:50:08, 16-06-2009
Ort: Luleå

LeifAndersson

#20 » 10:05:02, 19-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul med den uppföljningen, satt och läste tråden från början och kom på att en uppföljning nu efter några år vore kul! :thummar:
Det där är ju omöjliga frågor att svara på egentligen, när man inte vet riktigt själv hur man gör! Bara en sådan sak som när någon frågar hur spaklägena är på en grävare så kan man inte svara på det rent spontant, utan man måste luftgräva i tanken innan man kan förklara spaklägena. Det man gör med händerna går med automatik, utan man tänker i skopläge och rörelse, överföringen dit är närmast omedveten!
Bara en sådan sak som att de yngre maskinisterna inte förstår hur vi gamlingar planerar så bra som vi faktiskt gör med en vanlig grävskopa monterad, och svaret är att det fanns inget annat då vi började gräva och då utvecklades en teknik för det också! Men visst är det jäkligt roligt att mixtra med en RT med en bra planeringsskopa monterad, men vi gamlingar är nog latare att byta redskap och kör mer med tandskopan! :grin:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

88ecr

#21 » 11:33:28, 19-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gör en hel del sten botten så de är lite måsta på att få rakt/ rikit lutning. Nå, man ha ju grävt några år. Då för länge sen kikare eller bock och häst? Va kallar ni triangeln med rätt höjd och så siktar man med rätt länds käpp? Oftast lämnad utan laser, nu lär man sej utan. Nybörjarena tittar med millimeterprecision, När jag granskar mina ytor går jag raskt å bara lysnar, om motagaren pipar lite opp å ner så e d ganska bra, stenläggarna drar ändå med rör, ingen skilnad, vem bryr sej?

En ny leksaksmontör kom till bygget. Han ritade, mätt och ba om 3st 60cm djupa gropar för hags gungdjur. Hade grävt och gjorde annat innan han hade laser opp räknat osv. Så sen när han mätte groparna, 2 av dom skrek motagaren sträck, en ca. 1cm för lågt. Nå ja täckte in dom, nästa sak kom i en sluttning, Kom en bil som jag skulle lasta så jag rävde random gropar med ritningen i famnen. När dom fundera hur många cm korigering ropa jag prova med 12cm. For och la lass på bilen dom räknar och jag såg minen på honom när laser visar 1cm för högt i en meter djup grop. Låter som egen skryt, men bara man har grävt tillräkligt så går det. Tror inte det är problem för nån av er som har grävt mintst 10 år att gräva 3 hål 60 cm djupa så att dom är innom laserns motagare, så den skriker någånting, eller typ +-5cm, när man går ut och gransklar?
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se