Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Konsten att planera rakt

21 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

GarbageTrucker (trådstartaren)

#1 » 19:43:13, 25-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här kommer ännu en nybörjarfråga... :smile:

Har suttit och grävt i 6-7 veckor nu, det går väl rätt bra förutom den där planeringen, det blir hyfsat plant , men jag vill ha det perfekt, vad är hemligheten?

Finns det verkligen ingen "flytfunktion" så man kan dra ett rakt plan enbart med tex stickan och så följer bomen med automatiskt?

Kom med tips och ideér nu ni som kan det här, jag har läst tråden om grävteknik men den gav inte så mycke info om det jag vill veta.
Användarvisningsbild
GarbageTrucker
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:09:30, 02-02-2011
Ort: Huskvarna
Maskintyp: Lastbil



Kga_kille32

#2 » 20:07:36, 25-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

det är nog bara övning som gäller...när du har en 3-5000tim i ryggen av planering ska du se det kommer bli som ett dansgolv runt maskinen...
När du planerar använder du bara spetsen på skopan eller låter du hela botten ligga mot underlaget...
Ja tycker det är enklara bara använda stålet...

/H
Kga_kille32
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:16:21, 05-04-2010
Ort: Örebro län
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: L60G 2015, BM6300 88a, L70 92a

Marcus Atlas Kjellkvist

#3 » 20:14:37, 25-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Övning o övning o övning. O övning. :smile: Ju mer man kör ju mer tränas ögat. :smile: Samma som ovan. Anser ja de att den hårda o rätta vägen e o dra me stålet o inte me skopbotten. :smile:
Användarvisningsbild
Marcus Atlas Kjellkvist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:52:39, 15-12-2008
Ort: Töreboda
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Diverse maskiner

GarbageTrucker (trådstartaren)

#4 » 20:15:56, 25-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kga_kille32 skrev:det är nog bara övning som gäller...när du har en 3-5000tim i ryggen av planering ska du se det kommer bli som ett dansgolv runt maskinen...
När du planerar använder du bara spetsen på skopan eller låter du hela botten ligga mot underlaget...
Ja tycker det är enklara bara använda stålet...

/H


Använder jag spetsen så blir det hackigt, kör jag med botten blir det bättre, men då pressar jag ju ner det hackiga underlaget med skopbotten, så det är ju ändå inte rätt
Användarvisningsbild
GarbageTrucker
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:09:30, 02-02-2011
Ort: Huskvarna
Maskintyp: Lastbil

olle67

#5 » 20:27:14, 25-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

När ja planerar så använder ja först stålet sen ev ngt med botten för å trycka till de lite..........först drar ja ett spår ja e nöjd med,sen lägger ja skopan c,a 20cm in på första spåret och tittar på sidan av skopan så ja följer de spåret ja va nöjd,håller samma höjd,sen e de bara köra på,övning ger färdighet... :grin:
olle67
 

Conny Kolsjö

#6 » 21:00:06, 25-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beror ju lite på matreal man om man planerar med botten så får man en jämn are yte efteråt då den blir jämt packad viket den inte blir med bara skäret.

Till ex när man lägger ut singel hekt plant med bara skäret o sen packar så blir det ojämt för att matrealet har blivit lite mer packat där man tömde skopan mm.

Drar man däremot ut det med botten så försvinner dom skilnaderna o det blir mycket jämnare efter packning.

En byggare jag jobbar åt har förbjudit sina killar att raka för att det blir bättre om jag trycker ut det med skopan.
Bara skäret använder jag mest till grov planering.

Smaken är som baken men det här är var jag kommit fram till. Prova gärna själv o gämför :wink:
Kan man inte göra det med maskin så bör man låta bli!!
Användarvisningsbild
Conny Kolsjö
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:52:39, 25-12-2006
Ort: Västerljung
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7C
Åkerman EC300"b"
Hanix H26B
Lamborgini Racing 190
Mattsson 266
Clark Michigan 75B
Volvo FL6


Givetvis avatarbildens Nordverk Puma från -61
Samt diverse annat.




Medlems nummer 1528

Jevlar

#7 » 21:03:12, 25-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag brukar som olle säger göra ett spår som är bra o jobba från det.

Brukar dock dra med skopbotten för att samtidigt trycka till materialet lite, brukar bli så löst om man drar ut jord o sånt med bara skäret och är det nån klump eller sten i så fastnar den på skäret och lämnar ett dike efter sig.

Har oftast skopan halvfull med material också, då går det fort att bara skvätta ur lite om man ska justera upp en låg punkt.
Användarvisningsbild
Jevlar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:34, 13-09-2006
Ort: Linköping

Bonken

#8 » 21:16:28, 25-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Föredrar skopbotten då kraften fördelas över större yta om man skulle lägga på lite för mycket kraft. Dessutom är det bra att trycka till matrialet litegrann så det packas. Då ser man om det behöver fyllas på lite. För gräsmattor får det inte vara för löst.
Användarvisningsbild
Bonken
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:19, 01-06-2009
Ort: Kungsbacka
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hanix H55DR, EC05B, Svab

LeifAndersson

#9 » 21:30:03, 25-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får du bara hålla på lite så hittar du med tiden din egen teknik, det är bara att försöka få så många maskintimmar som möjligt. Egentligen är det viktigaste att bara ta det lugnt när det inte blir riktigt som man vill, och prova en annan teknik. Det är så många faktorer som har betydelse så man får "känna" lite på underlaget och använda den metod som känns bäst för stunden. :thumme:
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Kga_kille32

#10 » 22:02:12, 25-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det finns väl inget rätt eller fel i denna fråga...tycker dock man har bättra känsla med bara stålet ja...
I mitt tycke går det fortare planera av/ut massor som ja kör...ju mindre hydraul funktioner som ska användas ju snabbare är ju maskinen:)
Men visst använder ja skopbotten när det behövs...
Men en grävlastare som ja kör är inga bra trycka med skopan så där...blir lätt så att maskinen vill följa med...en bandgrävare är något helt annat...
Fy fan, när man tänker på det, usch va timmar man suttit övat i unga år...men som vi alla säger, övning ger färdighet!

/H
Kga_kille32
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:16:21, 05-04-2010
Ort: Örebro län
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: L60G 2015, BM6300 88a, L70 92a

sttido

#11 » 22:13:35, 25-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad som är bäst är beroende av underlaget. Ibland skäret ibland botten ibland skopan bakofram.... Prova och dra slutsatser själv.... Vissa saker gillar man vissa ogillar man
sttido
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:20:25, 08-08-2010
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: CAT 312C

Robban_C

#12 » 22:45:48, 25-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

GarbageTrucker skrev:... Finns det verkligen ingen "flytfunktion" så man kan dra ett rakt plan enbart med tex stickan och så följer bomen med automatiskt? ...

En del maskiner har flytläge men det är nog egentligen inte avsett för planering.
Våra maskiner har inget flytläge uppåt, bara neråt (första millimetrarna av spaken) men det går alldeles utmärkt att planera plana ytor för det. Eller konvexa/konkava också för den delen.

Jag kan tala om hur jag gör vid planering (men det behöver inte vara rätt för det):
Om jag ska planera med skopbotten:
Jag drar bara sticka in och aningens bom uppåt. Skopvinkeln använder jag för att avgöra hur mycket material jag ska flytta undan (antingen skjuta mot mig med bakkant på skopbotten eller hyvla med skäret).

Om jag ska planera med skäret:
Svårare, kräver mer vana och ställer högre krav på harmonin i maskinen (kan kräva lite högre varvtal för att bli bra men det kan nog variera mellan olika maskiner). Detta tar många timmar att lära.
Sticka in, skopa ut (för att försöka hålla lagom vinkel på skäret mot materialet) och sen bom upp. Skillnaden är att här får man lov att vara vassare på spakarna eftersom man inte har nåt bra stöd i underlaget.
Den här metoden använder jag främst för två saker:
1. Grovplanering, ex vis utläggning av bärlager eller förstärkningslager i en bygginfart eftersom det går betydligt fortare än när man drar med botten på skopan. Måste verkligen spara all tid man kan om man kör med små maskiner. :mrgreen:
2. Avstädning av gräsmattor efter dränering av källare. Du kan fetglömma att städa av gräsmattan med botten på skopan eftersom det bara trycker ner fyllningen ännu mer i gräset. Dra skäret i gräset men ovan matjorden så kan skyffelgubben ("J") stå och titta på!
Detta kan ta ett par dagar av blandad körning innan det går bra i en främmande maskin, i alla fall för mig. Inte det enklaste och inget som man normalt sett gör efter 6-7 veckors körning med andra ord.

Ett tips är att inte börja ända ut om du ska dra plant med skäret eftersom de flesta maskiner är som sämst på detta längst ut just när man ska starta ett drag, det är då det gärna blir hackigt. Det beror nog dels på att vikten är som störst längst ut (högt hydraultryck i bomcylindern) och dels på att utväxlingen för stickcylindern som sämst (sticka går mer neråt än inåt där ute).

Använder samma teknik vid avtäckning (om det är hårdare under matjorden) men inte med lika mycket bomlyft eftersom skäret då får "flyta" på det som är lite hårdare under matjorden.

Båda varianterna (skäret eller skopbotten) innebär givetvis att man får övergå från bomlyft till bomsänk när sticka blir vertikal om man ska ända in till maskinen.

Som sagt, det här är hur jag gör och det behöver inte vara rätt men jag brukar få till det till slut i alla fall.

Och en annan sak är att det tar ett bra tag innan man får blick för vad som är plant över större ytor.
Jag kom på mig själv förra sommaren när jag klev in på en pizzeria och tittade mig om och funderade på "vem f*n har gjutit det här golvet?". :grin:
Sånt har jag aldrig tidigare tittat på.
Nån som känner igen sig? :grin: :grin:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Vilhelmsson

#13 » 23:06:19, 25-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:
Och en annan sak är att det tar ett bra tag innan man får blick för vad som är plant över större ytor.
Jag kom på mig själv förra sommaren när jag klev in på en pizzeria och tittade mig om och funderade på "vem f*n har gjutit det här golvet?". :grin:
Sånt har jag aldrig tidigare tittat på.
Nån som känner igen sig? :grin: :grin:

Kallas väl för yrkesskada. :grin: :grin:
Vilhelmsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:28, 20-01-2008
Ort: Löberöd, Skåne
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo Fm 12 480
Renault Traffic
Renault Kangoo
Hamnar vio75
Yanmar Vio80
Hitachi saxis 130
Kramer 480
Holder B12
Ford 6600

williamanttila

#14 » 02:09:31, 14-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycke bra tipps för en nybörjare som jag är på grävmaskiner:) Själv brukar jag dra med botten på skopan när jag planerar och men ganska mycket tryck på skopan så är de enkelt att justera skäret efter hur de blir, känns som att om man har mycke tryck på skopan så är de inte lika känsligt om man justerar skäret! :)

Nu är saken den att enda grävaren jag kör med är en cat 330 med tandskopa! :)

Med de är som dem kunniga säger att de är väl bara träna:)
De är inte glapp, de är spel
Användarvisningsbild
williamanttila
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:51:07, 05-02-2009
Ort: övertorneå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo L150E
Cat 980h
Cat 330dl

roten

#15 » 09:41:10, 14-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag drar skopan mot maskinen så blir det hyfsat men när jag ska trycka ut massor då blir det tilt i kontoret. Gissar att man behöver fler timmar i maskinen :roll:
roten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:50:08, 16-06-2009
Ort: Luleå


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se