Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Larv/band som lossnat

2 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

mianders (trådstartaren)

#1 » 21:01:06, 09-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alltid är det ngn som inte har lagt på en larv/band.

En TB68 (takeuchi) 7 ton mindre grävmaskin som tappade ena larven. Hände på ett mjukt lerigt ställe så att maskinen var nere en bit.

Skruvade ut fett ventilen helt(lag den i en hink). Tryckte tillbaka "spänn hjulet" med skopan och fixade en kätting med mindre krok som gick in i larvbandet.(lite knepigt men hade ett spett för att försiktigt bända isär och få i kroken)

Tog bort bandet helt som start och började med att lägga på det på kugg/driv hjulsidan först med typ två - tre taggar.
Sen lag på bandet på andra hjulsidan.(spännsidan)

Var bra att ha ett spett att hjälpa till att få upp bandet över styrhjulen.
I detta läge hängde bandet i linje endast på övre delen av hjulen på båda sidor och under delen av bandet låg utanför i princip.

Såg till att få på bandet så mycket att det nästan gått för långt över in mot maskinen innan jag lyfte upp den "tappade bandsidan" med skopan relativt högt för att få bandet att hänga kvar in mot maskinen.

Sen sakta fram och tillbaka med drivningen för att få hela "bandet" bandet komma in i rätt spår.

Därefter in med fettventilen och fyllde på med ca 1 1/2 fett tub för att nå 17 cm i "häng enligt boken.

Orsaken var troligt att bandet inte var tillräckligt spänt.
mianders
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:59:25, 24-10-2012
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Takeutchi TB68



Janson1

#2 » 21:11:44, 09-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tyvärr lossnar banden på dom mest sämsta ställen :sad: Det krävs en del tålamod i lerhålan...
Jag har aldrig tappat nåt band (än) men har bytt på min Bobcat, så jag förstår lite allt jobb det blir.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se