Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Äntligen köpt grävare! - Kubota KX36-3

57 inlägg • Sida 2 av 4
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

Loke

#16 » 20:57:38, 08-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bonken skrev:Skum placering på bomkolven. Måste förlora en massa kraft att ha den på det sättet.


Bla "Schaeff Terex" har kolven på det sättet och i minigrävarhänsende
så är det en bra placering. Har man det minsta "för lång" skopa
typ kabelskopa eller dyligt brukar det daska i rätt bra när man
har bommen i topp och tiltar in skopan. På de flesta minigrävare
med kolven under sitter det en plåt som skydd, men det är nog
mest för syns skull, kolven/cylindern brukar bli rejält skadade ändå.


Det enda man ska kolla är om kolvörat är skruvad in i kolven
på såna maskiner med ovanpåliggande kolv. Detta är viktigt
för om gängorna går där ramlar hela skiten ned. Med tiden
brukar fukten tränga in och se till att gängorna rostar bort.


Loke
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige



Ptr

#17 » 22:49:55, 08-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite lustigt det där mad olika kulturer!

På liten skogskran så är det kommentarer om när kolven sitter på undersidan att den skulle hålla sämre om den är tryckande i stället för dragande.

Kraftmässigt så spelar det väl ingen roll, bara arean för funktionen är rätt. De här små rackarna tycks ju ändå vara starkare än sitt eget bästa om inte hussarna passar sig när de rycker i spakarna, och för all del mattarna.

Ptr
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w

Robban_C

#18 » 16:47:07, 09-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Loke skrev:... På de flesta minigrävare
med kolven under sitter det en plåt som skydd, men det är nog
mest för syns skull, kolven/cylindern brukar bli rejält skadade ändå. ...

Det håller jag inte med om. Klappar man in skäret i kolvstången så blir det allvarliga skador men har man plåten emellan (som är betydligt mjukare än ett skär) så blir det nästan ingenting i kolvstången.
Och cylinderröret klarar skopskäret med full fart in, i alla fall på dom maskiner vi har.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Bonken

#19 » 18:03:01, 09-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:
Loke skrev:... På de flesta minigrävare
med kolven under sitter det en plåt som skydd, men det är nog
mest för syns skull, kolven/cylindern brukar bli rejält skadade ändå. ...

Det håller jag inte med om. Klappar man in skäret i kolvstången så blir det allvarliga skador men har man plåten emellan (som är betydligt mjukare än ett skär) så blir det nästan ingenting i kolvstången.
Och cylinderröret klarar skopskäret med full fart in, i alla fall på dom maskiner vi har.


Det håller jag med om, sen så ser man till att inte daska in skopan där. Lite koll har man ju allt. Varken kul att repa bommen eller kolven.
Användarvisningsbild
Bonken
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:19, 01-06-2009
Ort: Kungsbacka
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hanix H55DR, EC05B, Svab

Loke

#20 » 19:52:10, 10-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är givetvis bättre att ha en plåt där än om det inte skulle
finnas någon. Men innan jag köpte min minigrävare så hyrde
jag ett flertal och att dessa hydraulcylindrar under bommen på
dom här grävarna funkade är en gåta, de flesta var
bedrövligt misshandlade, utan plåten hade dom troligtvis varit
totalt havererade.
Vissa av dessa minigrävare hade en helt slät plåt och den hade
veckat sig efter skopskären och skadat grejerna.
På min Bobcat så sitter det en rejäl plåt som är bockad över
kolven och cylinderröret och de enda skadorna är lite repor
på färgen. Så ett tips till alla som har minigrävare är att byta
ut plåten till något rejälare i förebyggande syfte.
Uthyrningsmaskiner får ju som bekant verkligen bekänna färg
i samtliga avseenden många gånger då en del människor skiter
i hur dom behandlar grejerna.

Så här ser skyddsplåten ut på Bobcaten:

Bild

Bild

Bild

Bild





Loke
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Tompamannen

#21 » 13:01:32, 30-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spännande att läsa om egentillverkade prylar till maskinen! Har själv en likadan, en 05'a. Var lite fundersam innan köpet beträffande placeringen av bomkolven men ju mer jag har kört ju mer övertygad har jag blivit. Kraft saknar man ju inte direkt då maskinen ställer sig på schaktbladet om man lyfter för tunga stenar.
Kikade innan köp av denna på föregångaren, 36-2. På nästan alla dessa maskinerna så såg bomkolven rejält misshandlad ut. Alla läckte betydande och hade rejäla skrapmärken på cylindern som i sin tur hade skavt på packboxen.
Själv har jag ännu inte hittat på så många innovativa saker med maskinen. Köpte en liten åkgräsklipparekärra som jag kopplar på bladet. Har faktist fungerat över förväntan. Kört lite fylle och makadam på tomten. Måtten stämmer precis så man når att ta kärran under bakstammen (tomme såklart) så man kan larva med den i luften. Och man kommer tillräckligt nära så man kan gräva ur den med framstammen som mothåll.
Tompamannen
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:44:54, 30-07-2011
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota KX36-3 (2005)

gribbe (trådstartaren)

#22 » 16:55:13, 30-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tompamannen skrev: Köpte en liten åkgräsklipparekärra som jag kopplar på bladet. Har faktist fungerat över förväntan. Kört lite fylle och makadam på tomten. Måtten stämmer precis så man når att ta kärran under bakstammen (tomme såklart) så man kan larva med den i luften. Och man kommer tillräckligt nära så man kan gräva ur den med framstammen som mothåll.


Nu får du allt skaka fram lite bilder på maskinen + kärran! Låter som en bra idé tycker jag.

Hur funkar maskinen annars, nöjd? Några problem? Vad har du mer för utrustning osv? Själv ska jag börja leta efter handbok, men vet inte riktigt vart man ska vända sig. Vet ett företag i närheten som iallfall säljer Kubota, som ja får väl börja med.


Senaste prylen till maskinen är en liten lyftkrok. Så nu är ja med i samma liga som de stora grabbarna :)


Bild


Grävde upp en stubbe efter ett plommonträd idag. Trädgårdsarbete
har aldrig varit så kul förut :)


Bild

Bild



Håller även på att bygga en kärra att transportera grävaren på, men det går sakta framåt.

/Gribbe
Användarvisningsbild
gribbe
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:22:32, 09-05-2006
Ort: Karlstad
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota KX36-3
Agria 4800

Tompamannen

#23 » 18:45:48, 30-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här kommer en bild på min lilla kärra. Inköpt hos Jula för 1495:-. Jag insåg väl ganska omgående att flaket inte skulle hålla ihop. Så jag klädde botten, fram och bakstam med 12mm's plyfa. Även draget fick jag förstärka då det böjde sig när jag skulle lasta ur första lasset med fylle.
En liten krok har jag också svetsat dit, satte min på snabbfästet för max räckvidd och så att en stropp skulle kunna hänga fritt.
Problem har jag inte haft nånting alls. Det första jag gjorde var en rejäl service, byte av alla vätskor&filter utom hydraulen och driven. Sedan hade jag ned motvikten och blåste rent kylet och tvättade under motorn. Rejält smutsigt där bakom/under :grin:
Instruktionsbok på svenska köpte jag hos en av Kubotas återförsäljare i Gbg. Annars är det minimaskiner i Munkedal som är återförsäljare för dessa maskiner med reservdelar och sånt.
http://www.minimaskiner.se/

Bild
Tompamannen
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:44:54, 30-07-2011
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota KX36-3 (2005)

Kaxe

#24 » 19:55:44, 30-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

gribbe skrev:Grävde upp en stubbe efter ett plommonträd idag. Trädgårdsarbete
har aldrig varit så kul förut :)


Been there, done that! Eftersom jag har tagit på mig minimalt med grävarbete i sommar har det blivit mycket grävt härhemma. Div träd och buskar och andra planteringar har bytt plats, kommit till eller tagits bort. Pallkragar med grönsaker har flyttats mm

Vi har höjt en del av tomten (kört ca 100 lass fyllnadsjord) och nu äntligen fått på matjord på den delen. Har dock ingen grävbild men dock en telefonbild på en del av nya gräsytan.

Bild
Bild
Användarvisningsbild
Kaxe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:36:37, 19-03-2010
Ort: Vid havet utanför Luleå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Liebherr L507 -07
Kubota U25-3 -06
Husqvarna Rider 175 -09
CanAm Outlander 500XT -12
Yamaha XTZ660 Ténéré -12

kubotarules

#25 » 15:46:03, 15-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hello!

Jag har också en Kubota KX36-3 fast en -05:a. Har en fråga till er som är lite mer rutinerade. eftersom själv är man grönare än gräset på andra sidan vägen :smile: .

Vart köper man bussningar och tappar till rätt kurs? Är inte så insatt men jag tycker att original bussningarna är skitdyra. Kollar man med Momentum och ger dom ungefärliga mått så man kan jämföra så är deras bussningar hälften så dyra. Men nu kan man inte gärna köpa bussningar på en höft. Måtten måste vara exakta. Kan inte mäta mina bussningar eftersom dom är för nötta och hitta måtten på bussningarna har jag inte lyckats med.

Så tips till en snåljudas emottages tacksamt.
kubotarules
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:38:28, 15-08-2011
Ort: Lycksele
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota KX36-3 2005

gribbe (trådstartaren)

#26 » 15:15:34, 31-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

kubotarules skrev:Hello!

Jag har också en Kubota KX36-3 fast en -05:a. Har en fråga till er som är lite mer rutinerade. eftersom själv är man grönare än gräset på andra sidan vägen :smile: .

Vart köper man bussningar och tappar till rätt kurs? Är inte så insatt men jag tycker att original bussningarna är skitdyra. Kollar man med Momentum och ger dom ungefärliga mått så man kan jämföra så är deras bussningar hälften så dyra. Men nu kan man inte gärna köpa bussningar på en höft. Måtten måste vara exakta. Kan inte mäta mina bussningar eftersom dom är för nötta och hitta måtten på bussningarna har jag inte lyckats med.

Så tips till en snåljudas emottages tacksamt.


Har själv planerat att ta tag i detta under vintern, så det är ju en intressant grej för mig också.
Användarvisningsbild
gribbe
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:22:32, 09-05-2006
Ort: Karlstad
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota KX36-3
Agria 4800

gribbe (trådstartaren)

#27 » 16:39:59, 31-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Började lite smått för några månader sen med att bygga ett släp att dra grävarn på.

Såhär såg det ut i början:

Bild


Och ungefär såhär ser den ut idag:

Bild


Det som fattas är skärmar, ett "stopp" som maskinen kan vila bladet mot, samt ev nån liten låda man kan ha spännband osv i.
Användarvisningsbild
gribbe
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:22:32, 09-05-2006
Ort: Karlstad
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota KX36-3
Agria 4800

Robert T

#28 » 18:34:05, 31-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

gribbe skrev: behöver verkligen öva på att svänga på känsligt underlag. Sambon kommer inte va nöjd när hon kommer hem från jobbet ujuj..)


Borde det inte hålla att skaffa en bit formplyfa att larva upp på när man ska svänga? Kan ju även vara bra att stå på när man gräver eftersom maskinen ju gärna sjunker en del pga rörelserna samt tiden den står på samma ställe.
Användarvisningsbild
Robert T
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:48:40, 25-08-2007
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Bonken

#29 » 22:24:41, 31-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

bättre att lyfta maskinen och svänga
Användarvisningsbild
Bonken
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:19, 01-06-2009
Ort: Kungsbacka
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hanix H55DR, EC05B, Svab

Robban_C

#30 » 22:35:36, 31-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

kubotarules skrev:Hello!

Jag har också en Kubota KX36-3 fast en -05:a. Har en fråga till er som är lite mer rutinerade. eftersom själv är man grönare än gräset på andra sidan vägen :smile: .

Vart köper man bussningar och tappar till rätt kurs? Är inte så insatt men jag tycker att original bussningarna är skitdyra. Kollar man med Momentum och ger dom ungefärliga mått så man kan jämföra så är deras bussningar hälften så dyra. Men nu kan man inte gärna köpa bussningar på en höft. Måtten måste vara exakta. Kan inte mäta mina bussningar eftersom dom är för nötta och hitta måtten på bussningarna har jag inte lyckats med.

Så tips till en snåljudas emottages tacksamt.

Med största säkerhet blir det billigast med originalbussningar.
Bussningar från Momentum är väl bronsbussningar? Dom blir glapp på nolltid.
Jag vet visserligen inte vad det är för bussningar i en Kubota men hållbara bussningar är i stål. Kortlivade bussningar är i brons.
Förvisso kräver stålbussningarna smörjning men du smörjer väl?
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se