Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

hydraulhammare ..vilket märke ska man undvika?

30 inlägg • Sida 2 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

mathiast

#16 » 20:24:37, 23-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brukar sitta en kulventil som du ställer om du ska ha dubbelverkande till skopan eller enkelverkande till hammare
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010



stefansmark

#17 » 20:38:11, 23-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

ec25 skrev:Hej alla! Visst är jag hyfsat ny maskin ägare som nämns.. men då jag I min enfald trodde att allt fungerade när jag sa vilken maskin jag har så kanske kunde den "proffesionella" uthyraren säga att egna kopplar behövs.. eller att denna sätter på mot betalning..


Och hur tror du att uthyraren ska veta vilken typ av kopplingar just du har på din EC25'a?
Det finns som sagt en uppsjö olika modeller och ingen av dem är modellspecifik för just en EC25.

2 personer gillar det här inlägget.
stefansmark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:16, 15-07-2006
Ort: LULEÅ
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, hjullastare, lastbil och diverse

ec25 (trådstartaren)

#18 » 20:47:49, 23-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inget jag hade en tanke på.. erkänner.. men önskar uthyraren ställt frågan "vad har du för kopplingar på din maskin?" Så hade jag svarat..1/2 " temakoppling trycksidan och 3/4" temakoppling direktretur till tanken.. den frågan anser jag en fackman ställer ..men jag har tydligen fel med tanke ni går hårt mot mig..

Tänker iaf aldrig låta kunder meka med mina saker o byta kopplingar Hej vilt. . Kan bli hur fel som helst.. kopplar retur på teycksidan .. felaktigt monterat osv osv..

Tur jag vet hur jag vill ha det iaf.. och mina kunder betalar för att få grejer som fungerar.. säger mer om.mig än om andra troligen..

Nåja.. bra att få lite koll på vilket fabrikat som verkar bäst :)..
ec25
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:24:27, 06-08-2015
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Ec25

micke holmberg

#19 » 21:27:53, 23-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag kör med tema kopplingar har aldrig haft problem med att några kopplingar som har gått sönder på grund av att man kör med hammare. har själv en atlas,..... det man bör tänka på är servicen bra om den är nära
Klart att jag pratar med mig själv ...........ibland behöver jag expertråd

1 person gillar det här inlägget.
micke holmberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:18:15, 04-06-2006
Ort: oskarshamn
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: lännen 8800e terex tw 110

stegmaster

#20 » 22:06:00, 23-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu er tanken at jag ska börja riva en husgrund med hammaren imorron, efter att jag monterat snabbkopplinger, så får jag se hur det funkar.
Men får inte riktig tag i vilka typ av koppling det var på hyrhammaren til TS???
Var det snabbkopplinger als, eller endast skruvnipplar på slangerna???
Användarvisningsbild
stegmaster
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:17, 26-10-2009
Ort: Sör Norge
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: XCG 230lc-7E, Hanix H55DR
Valmet 665s, Valtra-Valmet 6400
Deutz 4005
Kesla 102HD/kran 304T
Toyota RAV4 Hybrid 4x4

micke holmberg

#21 » 22:25:39, 23-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

en bild säger mer än tusen ord .då kan du få många tips vilka kopplingar det är på hammare respektive på maskinen. det borde stå på kopplingen vilken fabrikat det är
Klart att jag pratar med mig själv ...........ibland behöver jag expertråd
micke holmberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:18:15, 04-06-2006
Ort: oskarshamn
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: lännen 8800e terex tw 110

Michael Meier

#22 » 06:09:11, 24-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

stegmaster skrev: .... Men får inte riktig tag i vilka typ av koppling det var på hyrhammaren til TS???
Var det snabbkopplinger als, eller endast skruvnipplar på slangerna???


Det är litegrann det som är huvudproblemet i tråden, så du är inte ensam om spörsmålet.

Såklart ifall fler säger att snabbkopplingar är ett stort problem när det gäller hammarmontage så räcker femton förare upp :wave: och sägar jag har inget problem..

Personligen ser jag inget problem i att femton snabbkopplingar har funnits hålla tillsammans med en hammare :thummar:
Har själv kört med en liten hammare och temakopplingar, inget problem när man byter kopplingarna så fort det visar sei en tendens att förändras något.

Å ANDRA sidan ändrar inte det på faktum att RISKEN att kopplingen slås sönder ökar markant, fördelningen mellan lyckade montage och MÖJLIGHET för skräp att hamna i oljan har förflyttats i sidled.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#23 » 06:14:45, 24-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

micke holmberg skrev: .... det man bör tänka på är servicen bra om den är nära


Orkar du förklara, ja får inte ihop det med sammanhanget, tänkte du slangservice ?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

ec25 (trådstartaren)

#24 » 12:00:23, 24-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sådär ja.. Efter pratat med chefen för företaget som hyrde ut den SKA företaget alltid fråga vilken maskin det är för att DE ska byta slangkopplingar innan kund hämtar.. inget nytt då rutinen funnits lika länge som företaget..

Han beklagade att jag bevisligen inte fått den hjälp/service som de annars ger och de aktuella personerna på företaget har fått veta ett och annat.. så det var personerna som sket i göra det som krävdes i detta fallet.. så är det avslutat..

Tack för hjälpen alla om.vilka märken.man bör kolla på ..

1 person gillar det här inlägget.
ec25
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:24:27, 06-08-2015
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Ec25

Bengt Erik Eriksson

#25 » 15:16:14, 24-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:
micke holmberg skrev: .... det man bör tänka på är servicen bra om den är nära


Orkar du förklara, ja får inte ihop det med sammanhanget, tänkte du slangservice ?


Menar nog helt enkelt en bra och utbildad service i närområdet för själva hammaren. Om det är möjligt..

På verkstade jag jobbade hade vi inne en kund som hade 3-4 olika hammare.. Hänge 3 furukawa på ec 290 och en krupp på ec460,, där var det bannlyst med snabbkooplingar. Krävdes original slangar för att det skulle hålla. Vi hade slangservice och skaffade det värsta hydroscand kunde få fram. Det var problem att få det att hålla ens hälften så bra som den dubbelt så dyra originalslangen.. Chefen skruvade med hammrarna men ibland kom furukawa meken från stockholm också..
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

stegmaster

#26 » 22:01:13, 24-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har kört drygt 3 timer idag med hammaren. (knakkat ner en husgrund).
Så 3 timar verkar åtminstone snabbkopplingar hålla. :mrgreen:
Har 1/2" til trycket och 3/4" til returen, even om slangerna på hammaren er 1/2" på båda.
Märkte ingen skillnad mot tidligare, men nu er ju kopplingarna precis nya, så var kanske inte så konstig.
Men det blev åtminstone mycket smidigare med snabbkoplingar, och slippa alt sölet som blir med skruvkoppling.
Dessa var dessutan av typen med tryckutlösare, så det ska jag genast köpas til släntskopan, Naarva`n och gripen ochså, då det var hur smidig som helst att byta mellan hammare och skopa.

Ska se om jag kommer ihåg en bild eller två imorron.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
stegmaster
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:17, 26-10-2009
Ort: Sör Norge
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: XCG 230lc-7E, Hanix H55DR
Valmet 665s, Valtra-Valmet 6400
Deutz 4005
Kesla 102HD/kran 304T
Toyota RAV4 Hybrid 4x4

stegmaster

#27 » 19:56:35, 25-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ble dårligt med bilder.
Dock hadde min kompis tagit en bild vid middagstid igår.
Här er drygt halva husgrunden borta, och denna halvan redan gjordts om til väg, vilket var lite bråttom.
Som syns så er det even byggt en garage i forlängningen på ladan.
Nu ventas bara på rörleggare så jag kan riva ferdigt.


Här min kompis bild från igår middag.

Bild


Här en bild som visar lite av huset innan rivningen.(bilden er från en annan vinkel i våres)
Visar dessutan utgrävning til garagen.

Bild
Användarvisningsbild
stegmaster
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:17, 26-10-2009
Ort: Sör Norge
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: XCG 230lc-7E, Hanix H55DR
Valmet 665s, Valtra-Valmet 6400
Deutz 4005
Kesla 102HD/kran 304T
Toyota RAV4 Hybrid 4x4

micke holmberg

#28 » 22:57:56, 25-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:
micke holmberg skrev: .... det man bör tänka på är servicen bra om den är nära


Orkar du förklara, ja får inte ihop det med sammanhanget, tänkte du slangservice ?

ja köp hammare så du har nära till servicen på hammaren. slang går att få tag på i vilken liten by som helst
Klart att jag pratar med mig själv ...........ibland behöver jag expertråd
micke holmberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:18:15, 04-06-2006
Ort: oskarshamn
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: lännen 8800e terex tw 110

micke holmberg

#29 » 23:02:54, 25-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bengt Erik Eriksson skrev:
Michael Meier skrev:
micke holmberg skrev: .... det man bör tänka på är servicen bra om den är nära


Orkar du förklara, ja får inte ihop det med sammanhanget, tänkte du slangservice ?


Menar nog helt enkelt en bra och utbildad service i närområdet för själva hammaren. Om det är möjligt..

På verkstade jag jobbade hade vi inne en kund som hade 3-4 olika hammare.. Hänge 3 furukawa på ec 290 och en krupp på ec460,, där var det bannlyst med snabbkooplingar. Krävdes original slangar för att det skulle hålla. Vi hade slangservice och skaffade det värsta hydroscand kunde få fram. Det var problem att få det att hålla ens hälften så bra som den dubbelt så dyra originalslangen.. Chefen skruvade med hammrarna men ibland kom furukawa meken från stockholm också..

då är det tur att man har valt en atlas hammare för det har vi service på i samma stad
Klart att jag pratar med mig själv ...........ibland behöver jag expertråd

1 person gillar det här inlägget.
micke holmberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:18:15, 04-06-2006
Ort: oskarshamn
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: lännen 8800e terex tw 110

gravarn

#30 » 23:40:19, 30-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kör med Furukawa på mina maskiner 16 ton och 5,5 ton o anser väl att dom tillhör det övre skicktet vad gäller professionella hammare och med det menar jag att dom kan gå i 8 timmar per dag utan problem så om du inte ska köra så länge så kanske det inte är nödvändigt med en sådan, för min del så tycker jag att kvalitet går före o det finns en del hammare som ligger i topp ex NPK o Montabert. Sedan så tycker jag man ska vara försiktig med att låna hammare för det kanske inte är samma sorts hydraulolja (ja det är en liten mängd olja kvar i hammaren) mellan maskinerna som haft hammaren på.

1 person gillar det här inlägget.
gravarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:56:31, 03-06-2012
Ort: Göteborgstrakten
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Case CX160CLC
Komatsu PC50MR2.
Komatsu PC55MR3.
Wacker Neuson 2.5 ton banddumper.
John Deere 6430.
Weidemann 3070 CX80


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se