Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

hydraulhammare ..vilket märke ska man undvika?

30 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

ec25 (trådstartaren)

#1 » 23:45:24, 21-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla.. Efter ha åkt 10 mil enkel resa för hämta en hyrd hydraulhammare kommer man hem... och inser att hydraul fästen är helt annat.. passar inte.. ringde uthyraren vars representant sa "våra hammare passar bara våra egna hyrmaskiner, så ditt problem ..inte vårt..dessutom är det fre em och du är 10 mil bort så inget vi tänker lösa".. att de visste om min maskin "hörde inte hit" .. så besviken irriterad förbannad och är bäst på svära i 5 minuter utan återupprepa sig (säker källa).

Då jag inte vill namnge företaget (ännu) då jag ännu inte fått tag i chefen.. så 40 mil kostnader i tid o bränsle i onödan..men kommer lätt namnge det om de inte står för stilleståndskostnaden..så ni kan undvika företaget..nu till sakfrågan

Därför funderar jag att skaffa egen hammare.. vilka märken är bra ? Vilka märken ska man låta bli?

Ibland behöver jag en hammare trots maskinens storlek.. jag vet :)

Så vad säger kunskapen här inne?

Är svårt då vissa skriver slagkraft en i joule medan andra skriver annat.. svårt att få koll och jämföra ..eller beror det på.min brist på kunskap enbart :) :rock_on:

Så hjälp tas emot :)
ec25
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:24:27, 06-08-2015
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Ec25



prosten

#2 » 00:03:57, 22-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har tyvärr inte så mycket att tillföra gällande din "riktiga" fråga, men ser fram emot att se vad folk har för råd; Men jag måste fråga; vad menar du med "hydraul fästen" ovan? Passade inte slang/snabbkopplingarna eller var det rent det att den inte passade mekaniskt (annan infästning)?
Användarvisningsbild
prosten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:30:48, 05-09-2012
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: ECR88 Plus -07

ec25 (trådstartaren)

#3 » 00:12:54, 22-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Slangarna passade inte.. och fanns inga möjligheter att fixa heller då allt var stängt..

S40 fästet passade.. iaf.. alltid ngt..

Men bra affärside.. hyra ut saker som ingen kan använda. . O inget slitage.. (ironisk )
ec25
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:24:27, 06-08-2015
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Ec25

prosten

#4 » 00:23:37, 22-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tråkigt att det inte fungerade och jag hoppas det löser sig både med detta och/eller en ny egen hammare. Swedol brukar ha lördagsöppet och om de finns i närheten kanske du kan hitta en lämplig adapter?

Men annars måste jag nog ändå "försvara" uthyraren lite; Det finns mängder med olika dimensioner på slangar och varianter på kopplingar och inget är (vad jag vet iaf) "standard" som "alla kör med". Att hyra något och förutsätta att det passar känns minst sagt som en chansning av stora mått. Skulle jag hyra något så skulle förutsätta att jag fick komplettera med slang/adapter. Om jag har TUR och har en uthyrare med riktigt bra sortiment så kanske de har något liggande, men att just "min" koppling är den som sitter på känns inte så troligt...
Det blir lite som att hyra en högtryckstvätt och räkna med att slangen man får med passar min 5/8" NPT gängade hona som jag råkar ha på mitt vattenuttag....
Inget illa ment, men min syn på saken..

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
prosten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:30:48, 05-09-2012
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: ECR88 Plus -07

Turbodiesel

#5 » 01:25:45, 22-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som sagt, till stor del ett nybörjarfel som har med begränsat maskinägande att göra..
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Bengt Erik Eriksson

#6 » 01:42:15, 22-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det lilla jag hört om hammare är att Furukawa ligger en nivå över krup/atlas och sedan kommer resten tyå
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

stegmaster

#7 » 05:00:09, 22-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bara lite nyfiken om det var snabbkopplinger på slangerna, eller var det skruvkoppling????

Annars köpte jag en begagnad Komac 350kg (koreansk) 2004 modell för 3 år sen, och har inget att klaga på.
Slår som tusan, och inte varit nåt trassel als. (slår 735 joule)
Själv har jag endast haft skruvkopplinger til slangerna, då några menar at det ska vara så på en hammare, men nu har jag tröttnad på detta och satt dit tema snabbkopplinger. (1/2" på tryck och 3/4" på öppna returen).
Har faktisk inte testat den efter byte til snabbkoplinger, men ska igång nu över hälgen och pigga ner en husgrund, så då vet jag mer om det funkar lika bra som för.


Bild

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
stegmaster
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:17, 26-10-2009
Ort: Sör Norge
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: XCG 230lc-7E, Hanix H55DR
Valmet 665s, Valtra-Valmet 6400
Deutz 4005
Kesla 102HD/kran 304T
Toyota RAV4 Hybrid 4x4

ja-bond77

#8 » 07:20:13, 22-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

@ec25 Har du inget annat redskap(tiltskopa/RT mm) med kopplingar du kan låna? Eller använder du inte hammarlinjen alls till annat?
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Michael Meier

#9 » 08:12:30, 22-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stegmaster, finns det någon snabbkoppling med kulor som håller över tid till en hammare ? För den delen, du kanske inte ska använda den så frekvent ?
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

stefansmark

#10 » 08:19:38, 22-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Till att börja med är det absolut inte uthyrarens fel att snabbkopplingarna inte stämmer överens, sannolikheten att det ska göra det är väldigt väldigt liten med tanke på alla modeller som finns.

En kollega kör CAT, han har nämnt att garantin inte gäller om snabbkopplingar används till hydraulhammare. Han envisades länge med att skruva fast slangarna manuellt, numera har han en snabbkoppling som skruvas ihop.
Tydligen kan vanliga snabbkopplingar typ tema gå sönder av tryckstötarna och delarna hamnar i oljan.
stefansmark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:16, 15-07-2006
Ort: LULEÅ
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, hjullastare, lastbil och diverse

Michael Meier

#11 » 08:23:49, 22-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

ec25 skrev:Slangarna passade inte ....


*Tjata* Räkna aldri med att hydraulkopplingar passar och skulle du ha adapter i lådan så är det fel gänga, har du rätt gänga så är det fel adapter, är både gänga och storlek och adapter rätt, då har någon lånat verktygen.

skulle allt stämma + att du hängde av hammaren för fem minuter sedan, då har du vått in ett armeringsjärn och sliti av elstyrningen på stickan.

Skulle allt stämma :huh: så blir det ett luftskott å mejseln far två våningar ner i en rivning :screwy:

Skulle du om möjligt undvika luftskottet tar soppan slut i maskin, efter all möda har ju hela dagen gått till att sätta på pilken :insomnia:

Räkna aldrig någonsin med att någonting från en annan maskin passar,
/Michael M

2 personer gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#12 » 08:29:43, 22-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

stefansmark skrev: .... Tydligen kan vanliga snabbkopplingar typ tema gå sönder av tryckstötarna och delarna hamnar i oljan ....

y
Kopplingarna går sönder, det är enbart en tidsfråga, ska du köra en timme i veckan med hammare, så hinner man byta ut Temakopplingarna på grund av allmänt slitage, det är ju en förbrukningsvara :)

risken är nog störst när hammaren hänger på i många timmar + att ingen öppnar kopplingarna och tittar efter, skadorna skadorna syns innan det går sönder och skrot hamnar i oljan, kika på kopplingarna ofta om ni måste använda snabbkoppling med kulor.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

mathiast

#13 » 08:38:47, 22-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problemet med kopplingarna och slangländer följer nog alltid om man ska låna nått redskap som kräver hydralik.
Inte ens likadana maskiner har samma konfig och placering på snabbkopplingar då det ofta finns lite olika versioner från fabrik och i stort sett alla monterar vad dom tycker är bäst när dom utrustar maskinen til kunden
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

stegmaster

#14 » 11:23:57, 22-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Stegmaster, finns det någon snabbkoppling med kulor som håller över tid till en hammare ?

Har ingen aning, det får man vel snart veta. :???:
Men har kollat på hammare som finns til salu, och dom har nästan utan undtag snabbkopplinger.
Användarvisningsbild
stegmaster
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:17, 26-10-2009
Ort: Sör Norge
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: XCG 230lc-7E, Hanix H55DR
Valmet 665s, Valtra-Valmet 6400
Deutz 4005
Kesla 102HD/kran 304T
Toyota RAV4 Hybrid 4x4

ec25 (trådstartaren)

#15 » 20:18:24, 23-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla! Visst är jag hyfsat ny maskin ägare som nämns.. men då jag I min enfald trodde att allt fungerade när jag sa vilken maskin jag har så kanske kunde den "proffesionella" uthyraren säga att egna kopplar behövs.. eller att denna sätter på mot betalning..

Vem vill kunden ska mecka med sakerna lixom? Be att saker går sönder anser jag.. ju mindre antal folk som grejar desto längre håller grejerna.. det talar för att uthyraren ser till att allt passar hyrarens maskin..

Nä blev en helg utan köra hammare, så 40 mil för ingenting..

Jo har hydraulisk planerskopa, men köra hammare utan koppla den till direktretur funkar kanske.. I Sibirien i december.. 29 graders solkass plus oljan är varm skulle jag inte köra min egna hammare om jag hade ngn.. än mindre ngt jag hyr.. det kommer skita sig anser jag..
ec25
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:24:27, 06-08-2015
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Ec25


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se