Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Köpa begagnad maskin

4 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

Petertexas (trådstartaren)

#1 » 11:54:09, 06-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en längre tid suttit och tittat på blocket för att någon gång ta mod till mig och köpa en grävmaskin. Prisklassen kommer nog bli runt 200 000.
Det som slog mig idag och som jag inte reagerat på nämnvärt tidigare var en annons på en VOLVO ECR58. Där stod det ”Svängmotor bytt, 97 000”. Är det ett vanligt problem att svängmotorn går sönder under 6600 h och måste bytas och att det i så fall är dessa priser man talar om?
Hur märker man att den är på väg att ge upp vid en eventuell provkörning?

En annan sak.
Har det ökat kraftigt med import på begagnade mindre maskiner och hur säkra är dessa vad det gäller drifttimmar och liknande som uppges? Tycker man ser många med ”fula” skopor eller helt nya skopor och det tycker jag indikerar att det är import. Har jag helt fel här eller?

Vh
Peter
Petertexas
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:53:06, 29-10-2013
Maskintyp: Ej angivet



macn

#2 » 22:24:08, 07-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

En hel del av de mindre grävmaskiner som finns på blocket är importmaskiner. Som du skriver syns det ibland på utländska skopfästen mm. Det går säkert att finna bra exemplar även bland dessa men man bör nog kolla lite kritiskt och noggrant innan eventuellt köp. Jag har sett flera som är uppenbart ommålade och "uppiffade" där man även får en känsla av att timmätaren kan vara justerad. Kolla sedvanligt glapp i grävaggregat mm och gör en rejäl provkörning. Ofta får man då en intuitiv känsla av om det verkar o.k eller om något inte verkar stämma. Lycka till med att finna en maskin!
macn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:58, 06-08-2012
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 565 , Volvo EC55B, JCB traktorgrävare

Petertexas (trådstartaren)

#3 » 23:20:25, 07-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går det att "fusk laga" glapp så det inte märks vid en eventuell provkörning men senare kommer fram eller är det inget att oroa sig för?
Vad säger ni om Svängmotorn. Hur märker man om den är på väg att ge upp eller är det inget som normalt sker?
Petertexas
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:53:06, 29-10-2013
Maskintyp: Ej angivet

stegmaster

#4 » 00:02:28, 08-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Petertexas skrev: Där stod det ”Svängmotor bytt, 97 000”. Är det ett vanligt problem att svängmotorn går sönder under 6600 h och måste bytas och att det i så fall är dessa priser man talar om?

Om det er vanlig kan man vel inte säga, men direkt överraskat er man vel inte.
7000t er ganske mycket på en minigrävare. (själv skulle jag aldrig köpa en minigrävare med så mycket timar).
Ser ju själv bara hur mycket gläpp och slitasje det finns redan vid 2000t.
När det gäller priset på rep. av svängmotor så har jag egentlig ingen aning, men efter att handlat div, "original parts" upp igenom åren, så skulle det inte förvåna mig om priset kan dra iväg sådär, om man inte kan göra jobbet själv, så man får betala en mek./verkstad.
Skippa rototilt så får du en fin maskin för 200tkr. (om en maskin säljas med rototilt som hengt med i 7000t, er den inte värdt manga kr, om den nu inte er totalrenovert.)
Själv köpte jag en Hanix 5,5t med gräv och slantskopa 2008mod, 1200t för 220tkr,Norsk maskin med S-40 fäste, detta sen 3år tilbake).
Den er nog inte i samma klass som Volvo dock, men absolut en maskin som kan rekommanderas.
Det enda riktig negative er att den er svår servad, altså alt i motor er svårt att komma åt, annars er det en trevlig maskin. (Zero tail maskin utan dator och fandens oldemor :mrgreen: )
Användarvisningsbild
stegmaster
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:17, 26-10-2009
Ort: Sör Norge
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: XCG 230lc-7E, Hanix H55DR
Valmet 665s, Valtra-Valmet 6400
Deutz 4005
Kesla 102HD/kran 304T
Toyota RAV4 Hybrid 4x4


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se