Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Ekologiskt husbygge men först lite maskiner i tråden

1666 inlägg • Sida 107 av 112
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Lantlady (trådstartaren)

#1591 » 23:21:04, 06-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var lägger man vilka rör (och ev avstånd från) under en platta? Är det avlopp o kallvatten under isoleringen o allt annat över?
Lantlady
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:11:24, 09-11-2009
Ort: Hörby, Skåne
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Lastmaskin Volvo BM 218
Grävmaskin Fuch 712



Lantlady (trådstartaren)

#1592 » 17:12:06, 07-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag sökt lite vidare på rör under/i platta på mark (som jag inte ska ha men nästan). Jag har gjort en liten gullig ritning över vilka komponenter som ska ner under fötterna på ett eller annat sätt. Den kommer möjligen att ändras något då jag nu snackar med en VVS konsult för att få alla detaljerna rätt och regelmässigt.

Bild

Och för att ni inte ska bli helt förvirrade så delade jag upp dem :-)

Detta är alltså INTE slutgiltigt, men tyck gärna till ändå. Hejarrop går också bra, he he...
PS. Om ni inte kan läsa förklaringarna i mitten så se nedan.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Ja där har ni lite att kika på i kväll he he...
Senast redigerad av Lantlady 17:16:58, 07-05-2015, redigerad totalt 1 gång.

1 person gillar det här inlägget.
Lantlady
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:11:24, 09-11-2009
Ort: Hörby, Skåne
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Lastmaskin Volvo BM 218
Grävmaskin Fuch 712

Lantlady (trådstartaren)

#1593 » 17:16:00, 07-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om ni inte kan läsa förklaringarna så kommer de här:
Rött X = Elrör dragna i väggen för elsladdar
Ljusblå linjer = Kallvattenrör (vattenrör)
Röda (mörkare) linjer = Varmvatten
Orange = Cirkulationsvatten kamin
Ljusgröna = Avlopp (Oranga och grå markrör, lutning)
Lila = Förvärmning/kylning av inluft (75 grå resp 110 oranga markrör, lutning)
Brun t= Anslutning golvvärme
Mörkgrönt = El, 2-fas
Ljusare grönt = El, 3-fas
Mellanblå= Radonavluftning (dräneringsrör, lutning)
Lantlady
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:11:24, 09-11-2009
Ort: Hörby, Skåne
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Lastmaskin Volvo BM 218
Grävmaskin Fuch 712

olle67

#1594 » 17:24:36, 07-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaha,ja trodde de va Star-treks nya rymdskepp.... :mrgreen: ..............nä,de ser seriöst ut... :grin:
olle67
 

Lantlady (trådstartaren)

#1595 » 17:26:16, 07-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Piuh... Tur att det SER seriöst ut i alla fall... he he,... jag lurade en i alla fall. Fniss...
Lantlady
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:11:24, 09-11-2009
Ort: Hörby, Skåne
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Lastmaskin Volvo BM 218
Grävmaskin Fuch 712

olle67

#1596 » 17:44:54, 07-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

De väl inte alla som har ett hus som liknar en äggstock....hahahaha

1 person gillar det här inlägget.
olle67
 

Lantlady (trådstartaren)

#1597 » 18:42:45, 07-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmpf... för mig är det i stället en mjukt formad skånegård... men tolkningen är ju fri! :-P

2 personer gillar det här inlägget.
Lantlady
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:11:24, 09-11-2009
Ort: Hörby, Skåne
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Lastmaskin Volvo BM 218
Grävmaskin Fuch 712

Lantlady (trådstartaren)

#1598 » 17:38:24, 23-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så... nu har jag letat VVS konsulter - ännu en intressant reas i detta bygges historia. Förrförra veckan skickade jag iväg 5 offertförfrågningar på att få avlopps- vatten och ventilationsdimensionering + golvvärmeberäkningar gjorda. Notera att JAG gör ritningarna - inte de. Av 5 så svarade 1 att de var intresserade - 13 000 + moms, 2 svarade att de inte var intresserade och 2 svarade inte alls. Skam den som ger sig. I förra veckan skickade jag ut 20 (tjugo!!) offertförfrågningar till. Själv gillar jag egentligen inte att ödsla folks tid med att be om offerter men jag måste ju ha mer än EN leverantör att välja på ju. Av dem fick jag 3 som var intresserade och minst 8-9 st som skrev typ bara "Vi är inte intresserade" och resten svarade inte alls. Av de 3 som var intresserade skrev en att om jag kom till dem (Ängelholm 1 tim resa vart håll) så skulle vi göra det tillsammans på plats på max några timmar (vad är några?!) för 900 kr + moms/tim. De sa att de även hade 3 laboratorier där de gör mycket egna tester etc. OK... kanske kommer man under 13 000 + m i alla fall. En annan skrev att de kunde göra det för 5 000 + moms mot att de fick lov att komma och inspektera efter bygget var klart och ha det som ett referensprojekt. De 3:e har inte kommit med prisuppgift än. Vad tycker ni? Hur vet man vem som egentligen är kompetent inom detta? Vem skulle ni valt?

Nästan ALLA sa att de i princip bara jobbar mot företag/industrier och aldrig annars mot privatpersoner. Suck. Varför måste jag alltid vara pionjären? Men, men ... nu har jag i alla fall en del att välja mellan :-)

För att underhålla er så ska jag visa bilder på några småprojekt som jag gjort för att snygga upp här lite medan jag väntar på att den där förbaskade frosten ska sluta besöka oss (jo bor i inlandet i Skåne och vi har kallare än resten av Skåne).

"Flintstone" utemöblemang:

Bild


Och för att dölja tunnorna som innehåller mulltoans.. tja innehåll... s¨skapade jag en avdelarvägg med väldoftande örter som ska överrösta eventuella andra dofter
:-)


Bild

Sen har vi ju mina flip-top vedskjul! 2 st byggdes till det befintliga:



Bild

4 personer gillar det här inlägget.
Lantlady
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:11:24, 09-11-2009
Ort: Hörby, Skåne
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Lastmaskin Volvo BM 218
Grävmaskin Fuch 712

olle67

#1599 » 18:00:51, 23-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gilla möblerna skarpt.....ideer e de ingen brist på...du får ha maskinist träff snart... :thummar:

1 person gillar det här inlägget.
olle67
 

Lantlady (trådstartaren)

#1600 » 18:04:35, 23-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Javisst - det vore väl kul!
Hmm.. god idé. Får fundera på datum :-)

En liten video om hur jag fyller vedskjulen med...
https://www.youtube.com/watch?v=Rye-iql ... e=youtu.be

2 personer gillar det här inlägget.
Lantlady
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:11:24, 09-11-2009
Ort: Hörby, Skåne
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Lastmaskin Volvo BM 218
Grävmaskin Fuch 712

63an

#1601 » 20:18:50, 23-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stormvarning är de mera gratisskopor på G :skratta3: Vi har hört det förut! :ohnej:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Lantlady (trådstartaren)

#1602 » 22:39:38, 23-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Uh... Det måste vara mer språkförbistring i vårt kära land för jag förstår inte riktigt vad du menar :-)
Lantlady
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:11:24, 09-11-2009
Ort: Hörby, Skåne
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Lastmaskin Volvo BM 218
Grävmaskin Fuch 712

olle67

#1603 » 22:41:44, 23-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns de nån som förstår va den idioten skriver nån gång....att han inte blir portad här de e för mig en gåta...

2 personer gillar det här inlägget.
olle67
 

63an

#1604 » 09:07:12, 24-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du självförnekar dina tidigare plumpa inlägg men du är ju så skojig fast i fel sammanhang, inbilla dej inte att folk glömmer allt "skojigt" du skrivit förut bl.a i denna tråd + dina söta PM till mej :djaevul:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Lantlady (trådstartaren)

#1605 » 07:41:45, 25-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej... lugna o fina.

Här kommer en liten anekdot från verkligheten...
För typ en vecka sedan skulle jag ta ut min trimmer för säsongen. Min nya fina som jag köpte i juli i fjor. Den startade men gick inte jämnt. Jag meckade lite under 3 dagar förra veckan för att få igång den utan framgång. Kallade in 2 killar till hjälp men de kunde inte heller få den att funka.Fick köra i väg och lämna in den eftersom det finns garanti kvar.
Tog fram min mindre trimmer som strulade förra året. Fick inte i gång den heller.
Pratade med en granne som erbjöd sig att låna ut sin stora trimmer (nr 3 i ordningen läst uppifrån). Just i går så startade inte den heller! Den har gått fint tidigare. Aja... han hade ju en mindre med (nr 4) så då kör vi och hämtar den - för den hade en annan kvinna använt dagen innan.
Vad tror ni händer? Såklart gick inte heller den som den skulle. Felet på den var att bensinslangen i tanken vittrat sönder så den nådde inte att suga bensin. Ingen fara tänkte jag som har exakt samma sorts trimmer (min lilla). Jag kollade tankslangen på min som var hel. Just när jag försiktigt skulle demontera slangen från min trimmer - tror ni inte att även DEN går sönder?!! Arrrrg.... Nu hade min dags tålamod sjunkit till botten.

På onsdag ska jag ha besök av en bunte äldre damer (PRO) som ville höra min historia och se bygget. Ni vet - folk som säkert aldrig bott på landet eller sett damm/smuts/överväxta gräsmattor. Suck.'

Då ringer jag en annan underbar granne som jag vet köpte en ny trimmer i höstas med. Hon sa att hon gärna lånade ut sin (nr 5) - förutom att hennes pojkvän samma morgon tagit den med sig till Stockholm och kom ner igen på onsdag (så då var det ju försent!)... Bah...

Men sen vände turen lite... En vän kom på spontanbesök. Hon bor 10 min bort. Hon hade ju 2 trimmrar jag kunde låna! Yeees! Så jag åkte och hämtade en av dem (nr 6) och sen trimmade jag tills armarna höll på att trilla av!!

Ibland undrar man vad livet försöker säga en... ;-)

3 personer gillar det här inlägget.
Lantlady
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:11:24, 09-11-2009
Ort: Hörby, Skåne
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Lastmaskin Volvo BM 218
Grävmaskin Fuch 712


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se