Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Fler än jag som putsar på sina maskiner under vintern? (bilder)

75 inlägg • Sida 3 av 5
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

Norrlänningen (trådstartaren)

#31 » 21:51:21, 27-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

ekstam skrev:Nu vill jag inte spamma din tråd med för mycket OT, men eftersom du dels av grejjerna du använder och resultatet på vad du gör verkar veta en hel del om detta så måsta jag fråga; Ger ett riktigt lackskydd ett liknande skydd som klarlack? Jag trodde det mest var någon form av säljporr hos rekondarna?

-ekstam



Nejdå, det är i allra högsta grad en verklig produkt med verkliga fördelar. :D
Detta blir extra märkbart på just solida lacker utan klarlack, så till entreprenadmaskiner är det riktigt kul! Man behöver i regel bara spola av den en gång per dag, och svampa + schampoo en gång i veckan för att den ska se riktigt bra ut.
Norrlänningen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:01:57, 03-03-2013
Maskintyp: Ej angivet



Norrlänningen (trådstartaren)

#32 » 21:55:08, 27-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Björn.O skrev:Blev ju riktigt bra! Vad är det för medel ? G 101?



Det är min favorit när det kommer till rengöring av läder, plast och vinyl. Det är Arctic Cleans Interior Clean.
Återställer helt originalutseendet och man slipper den där feta blanka hinnan som många andra tvättprodukter ger.

2 personer gillar det här inlägget.
Norrlänningen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:01:57, 03-03-2013
Maskintyp: Ej angivet

Norrlänningen (trådstartaren)

#33 » 22:04:30, 27-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Den här ska också få lite omvårdnad nu i dagarna.
Iom att den är sidenmatt från fabrik så vill jag inte polera den, det kommer verkligen inte att se bra ut.
Det finns lite intressanta vaxer som är anpassade för matta och sidenmatta solida lacker som jag ska experimentera med för att få lite mer skjut i färgen, samt för att underlätta vid tvätt och rengöring.

Invändigt ska den få en textilimpregnering och rutorna ska allihop bli behandlade med Aquapel. För er som inte har kollat in PPGs Aquapel kan kika på den här videon: https://www.youtube.com/watch?v=ZQrsHQBVWSY Sjukt bra produkt som nästan helt eliminerar användandet av vindrutetorkare, och det är jävligt skönt att slippa då man ska sitta och koncentrera sig på körningen. Sen att den håller en halv evighet gör ju inte saken sämre!

4 personer gillar det här inlägget.
Norrlänningen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:01:57, 03-03-2013
Maskintyp: Ej angivet

Stridis2

#34 » 22:19:29, 27-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

bmrobban skrev:Om mina maskiner var lika fräscha som din innan du började putsa skulle jag vara glad! Fint jobb :buga:

Det finns ett talesätt i ljud och ljusbranschen: Har du slitna casear (alltså lådorna du packar dina prylar i) så betyder inte det att du är oförsiktigmed dina saker utan att du har mycket jobb! :mrgreen:

Inget illa ment, Norrlänningen. Mycket snyggt jobbat!
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Tjocksmocksjocke

#35 » 22:25:54, 27-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul att du tipsar, det behöver jag.

Jag har städat hytten invändigt ibland med rivna lakan/ svamp och fönsterputs. Det blir bättre men sällan riktigt bra. Hur gör du? Vad är det för borste du visar på bild ibland? Behöver man en sådan?

Nu är det inte så ofta jag fejar mina grejer, men när jag väl gör det så vore det kul att veta att man har de verktyg som gör det bästa jobbet.
Hur kan vägen vara så här dålig? Den var ju utmärkt på kartan...
Användarvisningsbild
Tjocksmocksjocke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:07:47, 11-07-2012
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor

Norrlänningen (trådstartaren)

#36 » 22:50:48, 27-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du behöver microfiberdukar, det är absolut steg ett! Köp billiga på Ica som du slänger, eller dyra som du tvättar och återanvänder.

Blanda till interiörrengöringsmedlet med vatten enligt doseringstabell, ta en mjuk lämpligt stor borste och applicera rengöringsmedlet med borsten eller med sprayflaska. Borsta sedan lite lämpligt och torka av med MF-duken. Gör om ifall det är sjuka mängder smuts som inte ryker första vändan! :D

1 person gillar det här inlägget.
Norrlänningen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:01:57, 03-03-2013
Maskintyp: Ej angivet

gute84

#37 » 23:48:50, 27-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Norrlänningen skrev:
gute84 skrev:hur får du bort klistret från märkerna?


Det varierar rätt mycket beroende på vad det är för klister, och hur länge det har suttit.
I det här fallet så körde jag lite lätt med varmluftspistol samtidigt som jag skrapar försiktigt med en spattel. Eventuellt klister som sitter kvar tar jag med lite petroleumbaserad avfettning, typ Arctic Clean Degreaser Pro. Funkar inte detta så är förtunning en sista utväg, men då ska man vara sjukt försiktig på lacker utan klarlack.

Men om man gör som jag gjorde här så är det väldigt safe, och resultatet blir jättebra efter en vända eller två med en polermaskin!


ska ta och testa tack för tipsen

en fråga till har fått en del intorkad lera på inredingen på min jeep får inte bort det har testat med vatten och sen nåt medel ser först men sen när det har torkat kommer det tillbaka fläckarna? sen var det här med solblekt plast ?
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

qqq

#38 » 00:28:48, 28-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då var det slutsnackat från dina belackare... :bira:
Gul, orange och svart kan se jäkligt snyggt ihop... :grin:
såabs 70-tal bilar var jäkligt snygga..

https://www.google.se/search?q=scania+L ... PWLESjM%3A
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

Norrlänningen (trådstartaren)

#39 » 10:23:09, 28-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

gute84 skrev:
Norrlänningen skrev:en fråga till har fått en del intorkad lera på inredingen på min jeep får inte bort det har testat med vatten och sen nåt medel ser först men sen när det har torkat kommer det tillbaka fläckarna? sen var det här med solblekt plast ?


Intorkad lera är generellt sett inga problem, http://www.pingens.se/i/bilvards-guider ... sning.html <--- Kolla lite längre ner i den här guiden som jag gjorde en gång i tiden. Här använder jag visserligen en våtdammsugare för att rengöra sätet, men det går bra med en sprayflaska med varmt vatten samt en vanlig grovdammsugare som klarar att suga upp vattnet som blir. Var inte rädd för att använda rikligt med vatten, samt en rejäl borste för att lyfta upp smutsen från klädseln!

Edit:
Till intorkad lera kan du om en vanlig Interior Clean inte räcker - använda en kraftigare alkalisk avfettning, men använd det med försiktighet så att du inte skadar din inredning i onödan!
Senast redigerad av Norrlänningen 10:28:18, 28-01-2016, redigerad totalt 1 gång.

1 person gillar det här inlägget.
Norrlänningen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:01:57, 03-03-2013
Maskintyp: Ej angivet

Norrlänningen (trådstartaren)

#40 » 10:26:45, 28-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

qqq skrev:Då var det slutsnackat från dina belackare... :bira:


Ja vilken fars alltså..
Swecon säljer oändliga mängder L60 per år, men här på forumet låter det ifrån vissa som att det är en ouppnåelig utopi att köra en sådan maskin, trots att dom står på var och varannan gård numera.

Som Norrländsk inlandsbo är man rejält less på "Det där går inte"-mentaliteten och det måste upphöra omedelbart. Jag blir nedstämd när jag tänker på så många blivande villiga entreprenörer som lagt sina visioner på hyllan bara för att någon eller några dumförklarar personen i fråga när man berättar om sina planer och visioner.
I ekonomidelen här på forumet så finns det en del trådar där människor frågar om ungefärliga kostnader i olika sammanhang, och det är en betydande del användare som överdriver kostnader och uppmålar mardrömsscenarier där syftet med detta tycks vara att avskräcka trådstartaren från att fullfölja sina tankegångar.

Man måste lita på att folk själv kan fatta sina egna beslut och inte behandla dem som att dom vore omyndiga, och det är viktigt att inte sitta framför sin dator och bara gissa eller gå på hörsägen, utan i dessa trådar så bör man endast uttala sig om man har någon verklig insikt i frågan.

4 personer gillar det här inlägget.
Norrlänningen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:01:57, 03-03-2013
Maskintyp: Ej angivet

gute84

#41 » 17:36:05, 28-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

är det din hemsida riktigt trevlig hemsida
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

Norrlänningen (trådstartaren)

#42 » 18:00:31, 28-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

gute84 skrev:är det din hemsida riktigt trevlig hemsida


Nej jag har gjort någon bilvårdsguide till dom för ett par år sedan, men jag har inget med dom att göra bortsett från att deras grejor är super! :-)
Norrlänningen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:01:57, 03-03-2013
Maskintyp: Ej angivet

Norrlänningen (trådstartaren)

#43 » 22:41:41, 16-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blev en snabb uppfräschning av rotortilten. Det ser ok ut på en mobilkamerabild, men granskar man det irl så ser det inte bra ut.

Bild
Först rengöring, slipning och tvätt.

Bild
Sen lite färg..

Bild
Sen lite dekaler!

Bild
Jag har även målat SB-fästet och även monterat en låsning i fästet så nu känns det grymt tight! :-)

3 personer gillar det här inlägget.
Norrlänningen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:01:57, 03-03-2013
Maskintyp: Ej angivet

fredrik77h

#44 » 22:53:07, 16-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snyggt målat :thumme:

Ser ut som du fått nyansen på Engcons gula att stämma väldigt bra med original.

Har du någon ral eller ncs nummer på färgen?
fredrik77h
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:49:41, 02-01-2012
Ort: Västra Götaland
Maskin: Volvo EC140B
Valmet 505

Norrlänningen (trådstartaren)

#45 » 23:11:14, 16-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

fredrik77h skrev:Snyggt målat :thumme:

Ser ut som du fått nyansen på Engcons gula att stämma väldigt bra med original.

Har du någon ral eller ncs nummer på färgen?



Nej jag har köpt färgen direkt från Engcon. Två små färgburkar och fyra klistermärken, 900:- + moms. :-s
Norrlänningen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:01:57, 03-03-2013
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se