Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Takeuchi Takejob TB016 Frågor & svar

8 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

Palm (trådstartaren)

#1 » 00:11:09, 02-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag och farsan har en minigrävare ihop sen våren 2015, den har gått bra i sommar det vi kör med en men nu har vi skaffat en hydralisk planerskopa, snabbfäste etc och börjat riva lite i maskinen då vi ska byte lite lager och axlar i några leder detta har givit några frågor när jag ni siter och kikar runt på axlar & bussningar, vissa firmor tex scanbolt i danmark listar en Tb016 och en TB016s/lsa vilket jag nu undrar vad är det för skillnad. Våran är en importmaskin från tyskland med gummilarver och som stämmer överens med TB016 spec med vad är den andre för något? Den har andra mått på banden...är det stållarver eller har man putsat till namnet ju längre den funnit i produktion vilket är ganska länge nu? Vår maskin är hyfsat tidig med årsmodell 2000 om inte minnet sviker. Kan ta reda på SN om det hjälper till att reda ut exakt modell eller skillander.

Tips på var man köper bussningar & axlar mottages gärna.
---------------------------------------------

Andreas Palm Bredared Borås
Användarvisningsbild
Palm
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:20:44, 18-06-2006
Ort: Bredared Borås
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Takeuchi TB016
Hakotrac DA2700 Minitraktor
Valmet 504



MekJan

#2 » 00:24:47, 02-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

EMS Service i Upplands Väsby har reservdelar, finns även en filial i Göteborg.
MekJan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:17, 25-12-2010
Ort: Ja
Maskintyp: Traktor
Maskin: Orsaspark

Palm (trådstartaren)

#3 » 22:43:12, 03-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har mailat scanbolt efter pris på ett kit de har med 4 axlar bussningar etc men inte fått svar ännu. Mailade i söndags men inte fått något svar ännu......någon som har erfarenhet att handla därifrån :huh:

Fler frågor, vi köpte lite grejer på auktion från abelco, bla hydralisk planerskopa, s30 grindar & ett mekankiskt s30 fäste som dock inte är klart. Tänkte kolla med expertisen här vad ni tycker man ska göra konstruktionsmässigt, det sitter en 35mm axel med "lösa" bussningar tyvärr kommer inte den funka att använda då maskinen har 30mm axlar så någon ska få svarva bussningar iallafall och så köper vi andra axlar men just bussningarna...skulle det funka/hålla att ha de sittande lösa som nu i snabbfästet eller ska dessa obehandlade bussningarna svetasa fast i gavlarna. Givet ska två till hål borras för den bakre axeln.

Ang skopan ja, vad kan det vara för gängor som passar i tiltkolven och ska man sätta slangnipplar som är 90grader böj på ut från kolven eller till och med ha nippel med svivelfunktion i för att man inte ska riskera att knäcka anslutningrana.
Grejerna ska användas i privat regi så det är inget som kommer gå många timmar men jag vill att det ska göras rätt ändå.

Bild
Bild
---------------------------------------------

Andreas Palm Bredared Borås
Användarvisningsbild
Palm
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:20:44, 18-06-2006
Ort: Bredared Borås
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Takeuchi TB016
Hakotrac DA2700 Minitraktor
Valmet 504

Janson1

#4 » 22:56:44, 03-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Böjda nipplar räcker säkert om man drar allt smart och kollar alla ytterlägen så ingenting drar eller kröks i onödan. Det är omöjligt att veta dimensionen då det inte syns nån kolv men gissningsvis är det 3/8 tum anslutning, om den är väldigt liten skopa kan det ju vara 1/4 tum också.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

stian199

#5 » 19:51:45, 06-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ta nån bilder på maskinens sticka och skopan. Så kanske nån vet
stian199
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:38:06, 06-02-2016
Ort: Akershus
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Case CX55B 2014

Palm (trådstartaren)

#6 » 11:22:03, 11-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har haft lite kontakt med scanbolt men fick pris på grejerna jag ville ha som jag tyckte var för dyrt, det skulle landa på ca 6500kr så jag kommer beställa från england till nästan halva priset samt att http://www.lsengineers.co.uk/ har exakt rätta bussningar till skopkolven och hundbenet vilket scanbolt inte har i sortimentet.
---------------------------------------------

Andreas Palm Bredared Borås
Användarvisningsbild
Palm
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:20:44, 18-06-2006
Ort: Bredared Borås
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Takeuchi TB016
Hakotrac DA2700 Minitraktor
Valmet 504

Palm (trådstartaren)

#7 » 10:58:15, 12-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Länge sedan jag hunnit uppdatera här men ska fylla på med lite mera saker blir dock inte i kronlogisk ordning då jag inte har alla foton tillgängliga just nu.
Snabbfästet byggdes klart av en bekant som har mekansik firma och samt att han renoverar växellådor till lastbilar! http://geartech.se/ Han svetsade också på nya s30 grindar på två gamla lenhoff skopor som troligen varit med maskinen sedan ny. tråd om detta finns här https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=80&t=233421

Beställde servicekit på på http://www.lsengineers.co.uk/ samt bussningar och nya axlar till skopinfästningen på stickan som byttes innan fästet monterades. bilder kommer!

Gjorde vanlig service med olja och filter på motordelen men har inte bytt hydralolja eller filter men det kommer ev i sommar.

Det vi gjort nu som behöves innan man kan börja köra var byta ett larvband, ett var ganska nytt när vi köpte maskinen men det andra har börjar spricka samt att två främre glidklackar av metall var helt sopslut. I sverige skulle klackarna kosta 800kr st om jag minns rätt men hittade på ebay med frakt 600kr för båda så helgen ägnades åt riva isär rengöra och kontrollera alla lager etc och allt var bra, inga oljud etc och även olja i larväxlarna byttes innan hela undervarnen slipades och målades. Larven blev av samma typ som sitter på sedan innan naturligvis antar att det blir och ser dumt ut med olika även om det funnit billigare alternativ, camoplast SD via maskinhjälp i borås som är ÅF för dessa.

Bild
Bild
Bild
Bild
---------------------------------------------

Andreas Palm Bredared Borås

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Palm
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:20:44, 18-06-2006
Ort: Bredared Borås
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Takeuchi TB016
Hakotrac DA2700 Minitraktor
Valmet 504

Palm (trådstartaren)

#8 » 22:06:30, 12-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bilder från förra året, provmontering av fästet som från början var ett halvfärdigt Abelco s30 halvautomatiskt fäste med lite fel mått och 35mm axel medan TB016 har 30mm axlar orginal. Daniel på geartech löste detta galant efter min ideer och instruktioner. Andra bilder är färdigmonterat fäste och provmontering av Abelco planerskopa, båda var väl auktionsfynd eller vad man ska säga :hurra: Slangarna för korta för att dra på ett vettigt sätt, farsan lyssnade inte på vad jag tyckte så han fick snällt åka en vända till och göra längre slangar........ :huh:


Bild
Bild
---------------------------------------------

Andreas Palm Bredared Borås

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Palm
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:20:44, 18-06-2006
Ort: Bredared Borås
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Takeuchi TB016
Hakotrac DA2700 Minitraktor
Valmet 504


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se