Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

JCB Hydradig - bra eller dåligt koncept?

51 inlägg • Sida 2 av 4
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

cekstam

#16 » 14:26:38, 30-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den ska enligt utsago lyfta ett ton tvärs över färdriktningen på fullt utlägg (med knäckbom) så det bådar ju gott ivf.

-ekstam
perl -e'foreach (qw(5A 47 56 30 49 48 5A 68 63 69 42 70 62 6E 52 6C 49 47 78 70 64 47 55 67 5A 48 56 72 64 47 6C 6E 64 43 42 68 64 48 51 67 61 47 6C 30 64 47 45 67 61 47 6C 30 49 44 6F 70 43 67 3D 3D)) { print chr (hex $_); }'
Användarvisningsbild
cekstam
Serverexpert
Serverexpert
 
Blev medlem: 22:22:31, 25-05-2008
Ort: Strängnäs
Sverige
Maskintyp: Väghyvel
Maskin: Laser-grader 106



Roger Bälinge

#17 » 22:20:56, 04-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

God kväll!

...så fick jag se den "live" till slut! :hurra: :hurra:

Det var mycket folk och intresset verkar vara stort...mycket stort t o m!
Vid lite närmare syn, så är markfrigången inget för några längre turer vid sidan av vägen!...Hydradig är en ren "stadsmaskin eller asfaltsmaskin" det är i a f min uppfattning!! :vissla: :vissla:
Hytten är i mitt tycke onödigt trång, då man ändå "skalat" bort allt från överdelen, så borde man kunnat vidga upp hytten lite mer.....- Så att "matväskan" får plats....som en av "testsittarna" tyckte och som jag håller med! :skratta3: :skratta3:
Sikten runt maskinen var verkligen bra och nog det bästa jag upplevt i en maskin! :thummar: :thummar:
Grävaggregatet är väldigt snyggt byggt och ser smidigt och fint ut!...något för Terex att ta efter! ;-)
Under huvarna var det som man kunnat förvänta sig...trång, men hanterbart! ;-)

Jag tänker inte skriva mer än så här, då jag inte provkörde!
Har "bokat" en helt egen dag med maskinen hos Traktor Nord, när dras demo är klar! Då skall det skrivas mer om maskinen!

:laes_detta: :laes_detta: :laes_detta: :laes_detta:

...för övrigt passade mina (Hydrema/Terex/ och alla andra j*vla maskiners) nycklar även i J C B Hydradig...Är någon förvånad? :huh: :huh: :huh: :skratta3: :skratta3:
Fick nämligen låsa upp motorluckorna vid min lilla inspektion!
En av säljarna undrade var jag fått nyckeln ifrån!
Jag svarade att den nyckel inte på något sätt är unik, då 70% av Sveriges maskinägare redan har en!.. :skratta3: :skratta3:
Bättre att se en möjlighet i varje svårighet, än en svårighet i varje möjlighet!
Det kan aldrig gå mer än åt helvete!
...och det är aldrig "bara"!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Roger Bälinge
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:49, 21-12-2014
Ort: 272:an till GRANLUNDA, typ!
Sverige
Blogg: Visa blogg (212)
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Terex TW 110 med onödigt mycket redskap!
Chevrolet Silverado CC 1500/2015
(Får se om min nya är ännu en gåva till bilismen)
Husqvarna LT 151 med tippkärra och stickluftare.
...och är numer heltids pensionär!

Roger Bälinge

#18 » 22:46:56, 04-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

..lite uppdaterad igen!

...kan lägga till att konkurrenterna mer än "gärna" hittade alla möjliga fel på Hydradig, när jag berättade att den maskinen var största orsaken till mitt besök!
Jag "kontrade" med samma mening till varje "kritiker"!
Jag undrade bara vad de gjort för att utveckla deras maskiner till "en ny nivå"?
Sanningen är att det ända som hänt är att "bakarslet" har hamnat närmare hytten och huvarna blivit högre och sikten runt maskinen blir bara sämre för varje gång dom kommit med i deras eget tycke "genialiska innovationer"!
(Det finns inte plats för fler displayer i hytten för alla kameror man snart måste ha för att ha koll på vad som händer runt maskinen på grund av "noll-sikt"!)

Jag är inte helt övertygad om att "den nya hjulgrävaren" kommer se ut som Hydradig, men dom skall ha all "cred" för att ha försökt sig på något nytt och inte minst "ruskat" om en bransch som helt fastnat i "gamla" vanor!
Sedan hjulgrävarens intåg så har dom sett likadana ut i runt 50 år...så enligt min mening är det verkligen dags för nya tankebanor!
Kanske motorn skall sitta kvar upptill, men tankarna nere på undervagnen...eller tvärtom?...inte vet jag, men jag vet att Hydradig inte lämnat branschen oberörd...det hörs lång väg på konkurrenterna!
Varför letar samtliga konkurrenter "bara efter en massa fel"?
....togs den inte på största allvar skulle dom inte ens bry sig att kommentera den!
Bättre att se en möjlighet i varje svårighet, än en svårighet i varje möjlighet!
Det kan aldrig gå mer än åt helvete!
...och det är aldrig "bara"!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Roger Bälinge
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:49, 21-12-2014
Ort: 272:an till GRANLUNDA, typ!
Sverige
Blogg: Visa blogg (212)
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Terex TW 110 med onödigt mycket redskap!
Chevrolet Silverado CC 1500/2015
(Får se om min nya är ännu en gåva till bilismen)
Husqvarna LT 151 med tippkärra och stickluftare.
...och är numer heltids pensionär!

Henrik Larsson

#19 » 10:26:23, 05-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Provsatt den jag med och tycker att hytten passar inte för en som är normalbygg och 1,90 lång iallafall. Ja sikten bakåt och åt sidan var ju bra men i mitt tycke inte bra framåt mot skopan och arbetsområdet a stolpen och skarven tog bort onödigt mycket sikt, för att inte tala om där framrutan övergår till taket på hytten. Skulle inte vilja vara med den maskinen där ja måste passa toppen på bommen och stickan mot något lågt föremål. Kändes inte som att ja skulle vilja lasta massor på bil heller. Vart inte impade över sikten framåt. Men det skulle var roligt att prova maskinen lite och få klämma och känna. Kan hända att man byter lite uppfattning då men som sagt inte impad av maskinen nu. :thummar: :thummar:

1 person gillar det här inlägget.
Henrik Larsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:02:54, 29-01-2008
Ort: Härnösand
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Nu mera maskinlös.

qqq

#20 » 11:12:49, 05-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såg även jag på maskinen och det jag funderade på är hur trångt det verkar vara runt motorn och allt däromkring där mellan hjulaxlarna.
Om jag vore spekulant på en ny(are) maskin så skulle servicevänlighet vara en viktig faktor.
Är en maskin intelligent byggd, så har konstruktörerna tänkt på göra den lätt servad.
Bara en sådan sak som var exv anslutningar för slangar sitter kan vara skillnaden som på natt och dag.
Att göra en maskin kompakt är inte alltid en fördel...

Betänk att på exv en M1 Abrams så går det visst att byta hela motorn och troligen även transmissionen på mindre än en timme ute I fält.
Där har dom tänkt till.

Hursomhelst, kul att se maskinen iallafall. Många var nyfikna på den.
Mycket trevlig och lagom stor mässa I det solgassiga vädret. Lustigt nog så var luften ändå något kyligt.
Några "maskinister" syntes inte till...

2 personer gillar det här inlägget.
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

Roger Bälinge

#21 » 12:25:51, 05-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

God middag!

Trevligt att några fler tyckte till om maskinen! :thummar: :thummar:
.. sikten framåt tyckte jag var ungefär vad man kan förvänta sig i en hjulgrävare!...varken bra eller dålig! :???: :???:
Som gammal Huddig-förare så håller jag med Henrik....Är man van vid en grävlastare, så är sikten inget vidare! ;-)

En god vän till mig som skruvar maskiner hela dagarna tycker inte det verkar vara några större problem att skruva Hydradig.
...det finns alldeles nya maskiner där man helt och hållet glömt att det skall servas, sade han! :vissla:
På Hydradig satt filter m.m. väldigt bra till...men det finns kanske saker baktill på motorn som behöver omsorg och då blir det nog lite "knöligare"! :skratta3: :skratta3:

En maskin som jag vet behöver man skruva loss bägge batterierna på och lyfta ur dessa för att byta glödlampa i strålkastaren! :ohnej:
...otur när man tänkte? :klia: :klia: :lmao: :lmao:

qqq....jag var ju där! :grin: :grin: :grin:
Bättre att se en möjlighet i varje svårighet, än en svårighet i varje möjlighet!
Det kan aldrig gå mer än åt helvete!
...och det är aldrig "bara"!
Användarvisningsbild
Roger Bälinge
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:49, 21-12-2014
Ort: 272:an till GRANLUNDA, typ!
Sverige
Blogg: Visa blogg (212)
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Terex TW 110 med onödigt mycket redskap!
Chevrolet Silverado CC 1500/2015
(Får se om min nya är ännu en gåva till bilismen)
Husqvarna LT 151 med tippkärra och stickluftare.
...och är numer heltids pensionär!

qqq

#22 » 13:50:15, 05-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Roger Älta skrev:God middag!

Trevligt att några fler tyckte till om maskinen! :thummar: :thummar:
.. sikten framåt tyckte jag var ungefär vad man kan förvänta sig i en hjulgrävare!...varken bra eller dålig! :???: :???:
Som gammal Huddig-förare så håller jag med Henrik....Är man van vid en grävlastare, så är sikten inget vidare! ;-)

En god vän till mig som skruvar maskiner hela dagarna tycker inte det verkar vara några större problem att skruva Hydradig.
...det finns alldeles nya maskiner där man helt och hållet glömt att det skall servas, sade han! :vissla:
På Hydradig satt filter m.m. väldigt bra till...men det finns kanske saker baktill på motorn som behöver omsorg och då blir det nog lite "knöligare"! :skratta3: :skratta3:

En maskin som jag vet behöver man skruva loss bägge batterierna på och lyfta ur dessa för att byta glödlampa i strålkastaren! :ohnej:
...otur när man tänkte? :klia: :klia: :lmao: :lmao:

qqq....jag var ju där! :grin: :grin: :grin:


jo, men jag vet inte hur du ser ut... ingen Bm1113 eller rickard I sikte... ni hade haft lite och fota där...
Volvo och cat hade stora montrar. Volvos nya dumper är maffig.. och speciellt när den stod bredvid gruskalle... jag tror den hade fått plats, mer eller mindre på flaket till den nya dumpern... f-n däcken är 2 m höga på den. :insomnia:

Mässan var väl värt ett besök, kort sagt.

1 person gillar det här inlägget.
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

Henrik Larsson

#23 » 17:12:07, 05-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo nog finns det lite kort men det är det väl ingen som vill se :mrgreen: eller jo det kanske är säkrast att ladda upp dom :grin:

1 person gillar det här inlägget.
Henrik Larsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:02:54, 29-01-2008
Ort: Härnösand
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Nu mera maskinlös.

magloman

#24 » 17:49:44, 05-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller med dig. Sen volvo tog över åkerman har det inte blivit några direkta innovationer, mest förbättring och förfining.

Tiltrotatorn är ju en bra grej men den är det väl inte en grävmaskinstillverkare som uppfann?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

jonatham11

#25 » 20:47:01, 05-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag precis som er flesta var också lite spekulant och kollade även in denna skapelse..
Jag kollade inte mycket på service läget.. Men jag tänker också på det angående att ha så lågt med motor, om man skulle skrapa en sten i under , Hur bra det klarat sig? Med tanke på allt var väldigt nära marken..

Men sikten runt om maskinen tyckte jag verkligen va något till en stor stor fördel! MEN! Jag är skeptisk om framrutan, som en tidigare person sa..
Jag är en 1,80 och även jag hade problem med att se rakt ut pga delningen där rutan går över till tak..
Och lite trångt även för mig.. Så gärna mer plats!
Tack för mig [SMILING FACE WITH SMILING EYES]
Bild
Originalets URL: http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160605/99832ff00b7fec60ded1bf9435fee70c.jpg
Användarvisningsbild
jonatham11
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:34:12, 23-02-2016
Ort: Kronoberg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo ec210lc, Ljungby L18, Ljungby C20

jonatham11

#26 » 20:48:50, 05-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag såg fel nu.. det var inte så nära marken.. ursäkta..

Skickat från min SM-A500FU via Tapatalk
Användarvisningsbild
jonatham11
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:34:12, 23-02-2016
Ort: Kronoberg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo ec210lc, Ljungby L18, Ljungby C20

Roger Bälinge

#27 » 21:43:43, 05-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

God kväll igen...

Den där framrutan och "listverket" runt den störs man alltid över och det sitter lika tokigt på nästan alla maskiner.
...det är nog därför jag inte reflekterade särskilt mycket över det, då sikten är något bättre än på min eller snarare bankens Terex! :-)

Det är definitivt inte bättre på Terex TW 110...kan man lätt konstatera!
Bild
Bättre att se en möjlighet i varje svårighet, än en svårighet i varje möjlighet!
Det kan aldrig gå mer än åt helvete!
...och det är aldrig "bara"!
Användarvisningsbild
Roger Bälinge
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:49, 21-12-2014
Ort: 272:an till GRANLUNDA, typ!
Sverige
Blogg: Visa blogg (212)
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Terex TW 110 med onödigt mycket redskap!
Chevrolet Silverado CC 1500/2015
(Får se om min nya är ännu en gåva till bilismen)
Husqvarna LT 151 med tippkärra och stickluftare.
...och är numer heltids pensionär!

Roger Bälinge

#28 » 22:06:49, 05-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

...det här är ju en riktig "snygging" som också är "på väg" mot lite bättre sikt runt hytten den med! Trend på gång??
Ett riktigt grävaggregat, så finns den med bland alternativen i framtiden! ;-)
Bild

http://www.mecalac.com/en/mwr-video.html
Bättre att se en möjlighet i varje svårighet, än en svårighet i varje möjlighet!
Det kan aldrig gå mer än åt helvete!
...och det är aldrig "bara"!
Användarvisningsbild
Roger Bälinge
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:49, 21-12-2014
Ort: 272:an till GRANLUNDA, typ!
Sverige
Blogg: Visa blogg (212)
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Terex TW 110 med onödigt mycket redskap!
Chevrolet Silverado CC 1500/2015
(Får se om min nya är ännu en gåva till bilismen)
Husqvarna LT 151 med tippkärra och stickluftare.
...och är numer heltids pensionär!

Roger Bälinge

#29 » 01:17:29, 06-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

...hallå igen!

Vore det inte en intressant och innovativ lösning på bominfästningen och på sikt- problematiken i en grävmaskin? :idee3: :idee3:
http://www.akeritransport.se/upload/_Ar ... iginal.jpg
http://static.mascus.com/image/product/ ... 37d49b.jpg

Det finns oerhört mycket potential i detta koncept, tycker jag! :klia: :klia:
Vilken rymlig hytt det skulle gå och få till! :thummar:
...och vilken överblick man skulle få av schakten, vid lastning m.m.! :buga:
Senast redigerad av Roger Bälinge 09:17:24, 06-06-2016, redigerad totalt 1 gång.
Bättre att se en möjlighet i varje svårighet, än en svårighet i varje möjlighet!
Det kan aldrig gå mer än åt helvete!
...och det är aldrig "bara"!
Användarvisningsbild
Roger Bälinge
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:49, 21-12-2014
Ort: 272:an till GRANLUNDA, typ!
Sverige
Blogg: Visa blogg (212)
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Terex TW 110 med onödigt mycket redskap!
Chevrolet Silverado CC 1500/2015
(Får se om min nya är ännu en gåva till bilismen)
Husqvarna LT 151 med tippkärra och stickluftare.
...och är numer heltids pensionär!

Mikkel

#30 » 07:33:11, 06-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nytänkande ! :thumme:

eller "tänk utanför hytten" sätt farbror Roger i Älta på yttre bommen på en sadel, då blir det lite rodeoshow på bygget :lmao:

Skämt åsido, prototyper kan vara överdrivna sen utvecklas det vidare och såsmåningom säger någon:
- varför har ingen tänkt på det tidigare ?

En skogsskördare brottas ju med stora stockar, men den är väl bredare också, finns ju plats i skogen....
Allt är omöjligt, bara man vill !

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se