Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Frågor angående hjulgrävare!?

34 inlägg • Sida 3 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

Pistongen

#31 » 16:05:52, 08-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade samma dilemma när jag valde maskin men i mitt fall så vägde det över till hjulare och det är jag glad för idag. Skiftena ligger utspritt och att kunna hjula är en stor fördel.
Jag har en mindre maskin iofs, en Atlas 1304 och den väger ca 13 ton men den funkar bra att köra på åker och gräsmatta om det är torrsommar, med dubbelhjul alltså. Jag vill väldigt gärna uppgradera till twin men hitta begagnad hjul är i princip omöjligt och jag kan inte motivera kostnaden att köpa flång nya.
Pistongen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:47:10, 15-09-2011
Ort: Linköpingstrakten
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1304M



Bushnell

#32 » 20:32:57, 09-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man kommer förvånansvärt långt med hjulgrävare i skogen om man är noga/mycket noga med att bygga väg där man ska fram.
Så gör jag med EW150:n när jag markbereder, den har tradiotionella tvillinghjul. Har misslyckats en gång men det var oförlåtligt slarv från in sida och hade inte behövt hända.

Blött underlag är inte omöjligt att färdas på heller, men det får inte vara alltför blött. Man kan hjälpa till att dra sig fram med skopan men det ska man helst göra innan hjulen börjar slira. Har kört på torr åker, blöt åker, mycket blöt åker men mycket blött vart nästan för spännande.
En gårdsgrävare kan man dock använda när det passar att köra, anser jag.

Överhuvudtaget tror jag det är svårare att köra hjulgrävare än larvgrävare om underlaget är besvärligt, man kan inte åka med en larvare där det är särskilt stenigt/stubbigt heller, det vore att gå illa åt grejorna så man får nog räkna med att bygga sig väg ändå.

Lite lägre marktryck hade jag önskat om det vore möjligt att få.
Bushnell
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:00, 03-03-2010
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

danne mähl

#33 » 23:25:43, 09-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bushnell vad har du för tryck i däcken ?
går det att släppa ut lite vid dålig mark ?
danne mähl
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:05, 03-11-2008
Ort: Stockholm / Ekerö
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260 kabel
waldung Tippkärra ramstyrning TG7

Hymas TM 9 1984

Bushnell

#34 » 16:59:30, 18-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sent svar, insåg att jag glömt svara på detta.
Pumpade däcken igår. Varje däck fick 5,5 bar när jag var klar. Dimensionen är standard 10-20, 14 lager.
Kör bara på terrängväxel på mjuka underlag i skog och mark. Funkar helt ok.
Bushnell
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:00, 03-03-2010
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se