Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Kjøring av 1983 Eder M815 hjulgraver

4 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

garrasjen (trådstartaren)

#1 » 09:08:49, 04-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei, akkurat kjøpt hjulgraver for å flytte en del masser og grave opp steinete jord som ble for tung for minigraver. Har kjørt nyere gravere med belter, men aldri hjulgraver. Er ingen instruksjonsbok og forrige eier har ikke brukt graveren selv.

Det er to betjeningsspaker på venstre side av setet, den ene er til skjæret og den andre er kjøreretning. Når jeg setter den i "gir" hører jeg at lyden på hydraulikkpumpa forandrer seg, men graveren rører seg ikke.
Den har en fotepdal på hver side av rattstammen og jeg går ut i fra at den høyre er brems (hører luften blåse når man trår den inn, slik som på en lastebil og manometeret for luft rører seg) Den venstre pedalen er helt hard (kan ikke trykke den inn) og jeg mistenker at denne er for kjøring, men at den har rustet fast? Ser det er antydning til fukt/mose på gulvet rundt den.
Det er også to små hendler på panel på høyre side av setet, mener jeg kan skimte "ZU" på den ene og når disse betjenes blåser det også i luftventiler så jeg tror dette er parkbrems og muligens høy-lavsereie?
Er også en stor spak på toppen av rattstammen ut mot frotnuruta, den kan dreies fra kl 10 til kl 14 ca og det blåser litt i en luftventil når jeg beveger den fra ende til ende.

Noen som har erfaring med slike maskiner eller evt. brukermanual?


Mvh.

Andre
garrasjen
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:54:41, 03-05-2016
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Eder M815 1983 Hjulgraver



Steinar5

#2 » 01:18:01, 06-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei, husker litt av spaker, knapper og pedaler på EDER ( også solgt som Brøyt X12M og Cat 212, prøv et søk på disse her på forumet):
Pedalen på venstreside i gulvet er til svingbrems (stoppe rotasjon, luftbetjent)
Spaken på rattstammen mener jeg er til valg av transportgir (høygir) og terrenggir (lavgir)
En av ventilene på høyre side av setet betjener pendellås på framakselen.
Det skal vel også være mulig å låse svingbremsen (klemme ned pedalen og slå over an annen ventil (på høyre side av setet ?))

Håper det kan være til hjelp. Hadde en slik maskin, men det er mer enn 10 år siden.

mvh Steinar
Steinar5
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:12:01, 24-03-2008
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota KX161-3a

garrasjen (trådstartaren)

#3 » 14:44:14, 07-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei, Takk for svar.

Forsket litt til på den på egenhånd her om dagen og fant ut følgende (fikk kjørt den :driver: ) :

Venstre pedal "aktiveres" ved å vri krana bak venstre kne 90 grader, da kan man kjenne at det fjærer i bremsepumpa som er koblet til pedalen. Fikk ikke testet om dette er svingbrems, men regner med at det stemmer. Fant to manuelle spaker til på panelet ved høyre side av setet, disse har wire koblet på seg og den ene wiren tror jeg går til svingbremsen så man kan justere hvor hardt den "slurer"? Ser det er bremsebånd på toppen av svingmotoren, så når jeg kommer hjem fra jobb neste helg skal jeg kikke på og justere den.

Høyre pedal er driftsbrems.

Den store spaken på rattstammen ut mot frontruta er parkbrems (alle fire hjul?), den lille spaken til høyre på rattstammen er høy/lav og hvis den står i midtposisjon (fri) kjører ikke maskinen.

Luftbryter 1 ved høyre side av setet er parkbrems (Mellomaksel?) og luftbryter 2 er nok pendling (fikk ikke testet det heller)

Får gravern levert hjem til uka og skal i gang med å flytte litt stein og masser + en bod. Får nok testet litt da :razz:
garrasjen
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:54:41, 03-05-2016
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Eder M815 1983 Hjulgraver

gjb

#4 » 11:29:53, 08-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hello,

I also just bought a Eder M815 now I am looking for the operating instructions and what lever/pedal does what, because not everything works.
I'm going to rewire the electronics and replace fusebox because most doesn't work.
Did you find anything more? Or does anyone know the functions?
Thus far I think I know:

- left pedal: rotation brake
- right pedal: driving brake?
- big lever on steer: parking brake?
- left small lever on steer: turn signal
- right small lever on steer:
- handle left, left of seat: blade up/down
- handle right, left of seat: drive forward/backward
- lever behind left leg: rotation handbrake?
- lever behind right leg:
- pull switch on right panel: Rotating light on cabin
- flip switch on right panel: goes to hydraulic system?
- front air switch on right panel: drive handbrake?
- back air switch on right panel: working stabilisation?

Greetings from Holland
Användarvisningsbild
gjb
1 inlägg
 
Blev medlem: 11:03:19, 08-07-2017
International
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Eder M815 '83


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se