Hej kapteinh
Någon har skruvat i motorn före dig och inte förstått hur tätningen fungerar. Bilden som jabond visade har två lika stora O-ringar. O-ringarnas uppgift är att täta och förspänna tätningsringarna mot varandra och rotationen sker mellan ringarna = metall mot metall. Ytorna är planbearbetade, härdade och slipade för att ej nötas ner på nolltid. Ringens utsida är inte så kritisk men lös rost och orenheter kan du putsa bort. O-ringen sväljer en hel del ojämnheter då den komprimeras för att hålla ringen stilla mot sitt säte.
Jag har svårt att se en egentillverkad som skulle klara uppgiften. Din enda möjlighet är att försiktigt dela ringarna från varandra och slipa mot varandra med finaste slippasta mellan. Kontaktytorna måste hela tiden vara i
kontakt så ytterst små rörelser - gnugga/vrida. Rengör ytorna och lägg på ny pasta med jämna mellanrum.
Vid montering är det viktigt att rengöra ordentligt med ren olja/fett mellan ringarna.
Denna reparation gör man då inget annat alternativ finns. Nytt är alltid bättre och det förvånar att maskinleverantören inte kan hjälpa med en trots allt ganska vanlig tätningstyp i dessa sammanhang.
Har du kollat på det fantastiska internet, mät upp tätningen och leta efter alternativa leverantörer