Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Ta till vara på de erfarnas kompetens och kunnande!

14 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

Norrlänningen (trådstartaren)

#1 » 07:51:56, 27-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

På alla orter finns dom. Dom där som bland ortsbefolkningen är norra/södra/västra Sveriges överlägset bästa maskinförare.

Lång historia kort,

Undertecknad är inte ens en medelmåttig maskinförare, men intresset är enormt för såväl grävmaskin som hjullastare. Där jag bor finns det en man som är en uttalad duktig grävmaskinist/lastmaskinsförare, och denne herre har sedan något år gått i pension och dragit sig tillbaka. Han gräver inget pga hälsoskäl, inte ens till grannarna.

Förra veckan kände jag att jag hade kört fast lite i mitt sätt att arbeta på, och ibland undrar jag varför jag inte får ett bättre resultat än såhär?! Jag har ingen bakgrund med maskiner och jag har bara tränat på min fritid samt dammsugit Internet på all nyttig information.

Jag ringde upp den här mannen och berättade precis som det var - att jag har kört fast i mitt arbetssätt och att jag vill ha en förmiddags teoretisk utbildning av honom, när kan du komma???

Svaret blev: - Jag kommer i övermorgon!

Jag kokade kaffe och fixade förmiddagsfika och vi möttes hemma hos mig förra veckan.

Jag hade inte träffat karln tidigare, men jag fick intrycket av att han tyckte att det var kul att någon ville prata maskiner och att någon ville ta del av all den närmaste outsinliga kunskap och arbetslivserfarenhet som han besitter.

Vi satt och fikade och surrade i ett par timmar hos mig och vi pratade om allt ifrån företagande, ergonomi, arbetsmiljö till mer tekniska saker som hur han brukar lägga upp sitt material och hur han brukar använda redskapen i olika situationer, typ vilken väg eller vinkel man kan arbeta utifrån vissa förutsättningar, och hur man kan tänka när man planerar eller schaktar när det ser ut si eller så!

Kortfattat så resulterade detta i att vi ska träffas under Augusti/September i det lokala grustaget och köra en praktisk utbildningsdag där vi ska testa lite olika saker utifrån det resonemang som vi har fört under "teoribiten"! :grin:

Givet såklart är att en förmiddags surrande inte per automatik skapar en bättre grävmaskinist, men jag kan ärligt säga att det är det enskilda tillfälle som mest har ökat mitt kunnande och kompetens inom yrket, och att det här var jävligt värdefullt för mig!

Jag tror inte att han läser på Maskinisten, men om du gör det - STORT tack för hjälpen, jag har tränat hela helgen och många saker som jag tidigare hade problem med faller på plats nästan direkt!

Sammanfattningsvis:

Ta er tid att prata med folk som har jobbat med detta i hela sina liv. Lyssna på vad dom har att säga och tro inte att du kan bättre bara för att du har en ny fin maskin med alla möjliga finesser, för det kan du inte. :mrgreen:

Sen är jag övertygad om att det känns smickrande för den som har arbetat ett helt liv att få sin kompetens uppmärksammad och att någon kommer ihåg och för deras, eller iaf delar av deras arbete vidare.

Jag har försökt att prata med de lite yngre maskinisterna som ännu är i drift, men rädslan för konkurrens är för stor så att något vidare givande samtal blir det sällan, även om det såklart finns undantag även där. :grin:

32 personer gillar det här inlägget.
Norrlänningen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:01:57, 03-03-2013
Maskintyp: Ej angivet



Åsa-Nisse

#2 » 09:05:24, 27-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så funkade det alltid förr innan alla lärde sig fullt ut att bli yrkesfolk på skolbänken. Nu kommer de ut med ett papper i handen och har bara en sak för ögonen " Kan själv", och så skiter det sig.
Lärlingsystemet var överlägset skolbänken många gånger.

15 personer gillar det här inlägget.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

Holger

#3 » 09:07:51, 27-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

:buga:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

BGullb

#4 » 20:15:50, 27-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

En sak till.
Är det ett arbete i närheten av er och ni har tid.
Tag några timmar och studera hur förarna jobbar eller be att få vara gropagris under några dagar.
Massor att lära bara genom att titta på och fika tillsammans med dem.
VAR INTE RÄDD FÖR ATT FRÅGA. En reko förare delar gärna med sig.
Jag kan alla språk utom grekiska.
Alla språk utom svenska och engelska är grekiska för mig.

Gullberg

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
BGullb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:24, 18-03-2012
Ort: Osby
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat E50
Valmet 705
New Holland TS125A
Bigab

Norrlänningen (trådstartaren)

#5 » 21:56:29, 27-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

BGullb skrev:En sak till.
Är det ett arbete i närheten av er och ni har tid.
Tag några timmar och studera hur förarna jobbar eller be att få vara gropagris under några dagar.
Massor att lära bara genom att titta på och fika tillsammans med dem.
VAR INTE RÄDD FÖR ATT FRÅGA. En reko förare delar gärna med sig.



Jag har själv ringt runt till lite lokala entreprenadföretag och frågat om just detta. Jag säger även att jag arbetar hårt och helt gratis då lärandet är min lön. Tyvärr är rädslan för konkurrens väl påtaglig och det är svårt för mig att få komma fram. Två som jag pratade med förra veckan sa rakt ut att dom inte vill lära upp en blivande konkurrent.

Jag ska söka mig närmare kusten och se om jag får lite bättre lycka däråt. :-)

1 person gillar det här inlägget.
Norrlänningen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:01:57, 03-03-2013
Maskintyp: Ej angivet

Roger Bälinge

#6 » 00:10:29, 28-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

God kväll!

Intressant tråd....
För egen del har jag ungefär 35 år i yrket som grävmaskinist, samt några år som skotarförare!
...så mycket kan jag säga att den som frågar mig om tips och råd kommer ALLTID få det, då jag tycker det är snarare en plikt att dela med sig och hjälpa dom som visar intresse och verkligen vill lära sig!
Det finns ingen poäng i att hålla allt för sig själv. Det är kunskap som tar utvecklingen vidare och kunskap skall man därför dela med sig av!
Den som ställer frågor till mig här på forumet eller på annat sätt....kan räkna med tips, råd och om det finns möjlighet..även ett besök om så önskas!

...timmen är sen, men jag kommer återkomma här på tråden eller kanske i min blogg om hur jag tänker om detta!

tills vidare...God natt!
Bättre att se en möjlighet i varje svårighet, än en svårighet i varje möjlighet!
Det kan aldrig gå mer än åt helvete!
...och det är aldrig "bara"!

10 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Roger Bälinge
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:49, 21-12-2014
Ort: 272:an till GRANLUNDA, typ!
Sverige
Blogg: Visa blogg (212)
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Terex TW 110 med onödigt mycket redskap!
Chevrolet Silverado CC 1500/2015
(Får se om min nya är ännu en gåva till bilismen)
Husqvarna LT 151 med tippkärra och stickluftare.
...och är numer heltids pensionär!

Rento84

#7 » 07:36:33, 28-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

BGullb skrev:En sak till.
Är det ett arbete i närheten av er och ni har tid.
Tag några timmar och studera hur förarna jobbar eller be att få vara gropagris under några dagar.
Massor att lära bara genom att titta på och fika tillsammans med dem.
VAR INTE RÄDD FÖR ATT FRÅGA. En reko förare delar gärna med sig.


Precis, gäller alla kategorier. Mycket lärorikt att bara se på hur andra gör och varför (och hur man inte ska göra för den delen :grin: ) de små knixen, hur man planerar arbetet. Själv hade jag den turen att jag redan som liten blev medsläpad till skogen för att se på maskiner och suttit timtals i hytten bakom mina läromästares säte och att jag sedermera fick börja jobba tillsammans med dessa.

Finns också stötar som suttit hela sitt liv i maskin och fortfarande arbetar på ett ineffektivt sätt och kör med den retoriken att så här har jag alltid gjort och pga min X antal år i branschen behöver jag inget ändra. Man måste vara ödmjuk med sig själv och inse att man inte någonsin blir fullärd. Jag har kört i skogen sedan tidiga tonåren och lär mig ännu mycket av mina kollegor även från de som är yngre än mig eller har färre år i arbetet.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Rento84
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:43:48, 08-08-2013
Ort: Larsmo, Österbotten, Finland
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: På godset: Valmet 665, 6400 & 7000 + annat skrot i olika form

Utanför godset: Ponsse SCORPION & ELK

Roger Bälinge

#8 » 23:04:20, 28-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

God kväll!

..nu har Farbrorn från Älta postat en riktig "tegelsten" på sin blogg...och som rör detta ämne! :vissla: :skratta3:

blog.php?u=233041&b=61
Bättre att se en möjlighet i varje svårighet, än en svårighet i varje möjlighet!
Det kan aldrig gå mer än åt helvete!
...och det är aldrig "bara"!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Roger Bälinge
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:49, 21-12-2014
Ort: 272:an till GRANLUNDA, typ!
Sverige
Blogg: Visa blogg (212)
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Terex TW 110 med onödigt mycket redskap!
Chevrolet Silverado CC 1500/2015
(Får se om min nya är ännu en gåva till bilismen)
Husqvarna LT 151 med tippkärra och stickluftare.
...och är numer heltids pensionär!

Roger Bälinge

#9 » 23:49:29, 28-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Norrlänningen!
Du skrev...
Jag har själv ringt runt till lite lokala entreprenadföretag och frågat om just detta. Jag säger även att jag arbetar hårt och helt gratis då lärandet är min lön. Tyvärr är rädslan för konkurrens väl påtaglig och det är svårt för mig att få komma fram. Två som jag pratade med förra veckan sa rakt ut att dom inte vill lära upp en blivande konkurrent.

Jag ska söka mig närmare kusten och se om jag får lite bättre lycka däråt. :-)


...om "kusten" innefattar Stockholms skärgård är du välkommen att hälsa på och få några timmar i min Terex....Gratis.. och om det blir så att du skulle konkurrera ut mig, så blir jag bara glad!, men ännu gladare skulle jag bli om du konkurrerade ut "tomtarna" som nobbat dig! :grin: :grin: :grin:
Kan inte förstå tänket hos dem...du är lika mycket en potentiell anställd i framtiden om dom sköter sina kort!
..om du får till ditt grävande och söker jobb, så lär du väl knappast välja någon av dessa firmor!....mycket märkligt förfarande! :snow: :snow: :snow:
Bättre att se en möjlighet i varje svårighet, än en svårighet i varje möjlighet!
Det kan aldrig gå mer än åt helvete!
...och det är aldrig "bara"!

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Roger Bälinge
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:49, 21-12-2014
Ort: 272:an till GRANLUNDA, typ!
Sverige
Blogg: Visa blogg (212)
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Terex TW 110 med onödigt mycket redskap!
Chevrolet Silverado CC 1500/2015
(Får se om min nya är ännu en gåva till bilismen)
Husqvarna LT 151 med tippkärra och stickluftare.
...och är numer heltids pensionär!

Mattias Petterson

#10 » 06:28:56, 29-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Norrlänningen skrev:Tyvärr är rädslan för konkurrens väl påtaglig och det är svårt för mig att få komma fram. Två som jag pratade med förra veckan sa rakt ut att dom inte vill lära upp en blivande konkurrent.

Jag ska söka mig närmare kusten och se om jag får lite bättre lycka däråt. :-)


Brukar vara osäkra personer som resonerar så.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Stridis2

#11 » 10:57:05, 29-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är väl en sanning med modifikation. För att ta ett mer tydligt exempel från en annan bransch. För många år sedan var jag ute och lekte discjockey. Då kostade utrustningen en del, men idag så klarar man sig utmärkt med nästan vilken dator som helst, piratkopierad programvara och piratkopierad musik. Kinatillverkade plastburkar till högtalare och en dito förstärkare. För ett par tusenlappar så kan du ut på fester och liknande och kalla dig för DJ. Det är mindre pengar än vad många seriösa DJ:s lägger på musik per månad! Folk som gör så brukar göra det för att de tycker det är tufft att kunna kalla sig DJ, och därför tar de nästan ingenting betalt. Eftersom branschen är överetablerad så får lågprisfolket jobb som de snor från folk som försöker leva på det hela och som faktiskt betalar för sig (musik, programvaror osv). Både hemmafestfixare och hemskt många klubbägare ser bara priset som den enda värdemätaren för personerna de hyr in och bryr sig inte om att det låter skit, är olagligt och personen i fråga inte är duktig på sitt jobb.
I detta fall, vem skulle vilja hjälpa en DJ-wannabe med de första stapplande stegen om man misstänker att han eller hon kommer att hugga mig i ryggen så fort det är möjligt? Å andra sidan, tror man personen kan bli seriös så hamnar saken i ett helt annat läge.

Översätt detta i grävbranschen. Jag har min maskin i knappt 150' med hyfsad redskapsutrustning. Jag får givetvis inte in och gräva i städerna där de har miljökrav på motorer eller liknande, men om man bor på landsbygden med gott om "hobby"-maskiner och folk som vill köra dem så pressas priserna. Tar jag inte ut så mycket i timmen (eftersom det bara är en hobby och inte sätter brödet på bordet) så försvårar jag för Roger med sin nyköpta T-rex.

Jag kom och diskutera detta med en amerikan som körde kompaktlastare och minigrävare. Han påstod att det enda som efterfrågades när man skulle välja entreprenör var pris per timme. Ingen frågade efter hur lång tid arbetet skulle ta, och man fick absolut inget extra för om man hade redskap som snabbade på arbetet. Med detta i åtanke förstår man varför det är så ovanligt med rototilt och till och med snabbfäste till redskapen på andra sidan pölen.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Roger Bälinge

#12 » 19:58:25, 29-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

God kväll!

......det är lugnt! Jag tar inga sådana jobb i a f! :vissla: :vissla:
Finns inget mer tröttsamt än att ha med en massa villaägare att göra! Herregud vilka "stolpskott" det finns... :skratta3: :skratta3:
Det som däremot man som "hobbymaskinist" måste tänka på, är om något händer... typ om du skadar någon med maskinen eller gräver av en vattenledning, el eller telekablar och inte har förarbevis eller försäkringar som täcker detta!!! Det lär bli mer än bara "tjära och fjädrar" då...
Bättre att se en möjlighet i varje svårighet, än en svårighet i varje möjlighet!
Det kan aldrig gå mer än åt helvete!
...och det är aldrig "bara"!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Roger Bälinge
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:49, 21-12-2014
Ort: 272:an till GRANLUNDA, typ!
Sverige
Blogg: Visa blogg (212)
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Terex TW 110 med onödigt mycket redskap!
Chevrolet Silverado CC 1500/2015
(Får se om min nya är ännu en gåva till bilismen)
Husqvarna LT 151 med tippkärra och stickluftare.
...och är numer heltids pensionär!

Stridis2

#13 » 20:28:33, 29-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu trodde jag iofs inte att någon hemmapulande amatörgrävare skulle konkurrera ut vår bandyfantast. I storstadsområden där de flesta jobb utförs till större företag tror jag inte konkurrensen av glada amatörer är farlig, men ute på landet där de flesta jobb utförs av enmansföretag till privatpersoner och småföretag (lantbrukare, skogsägare och liknande) tror jag risken är större.

Roger Älta skrev:Det som däremot man som "hobbymaskinist" måste tänka på, är om något händer... typ om du skadar någon med maskinen eller gräver av en vattenledning, el eller telekablar och inte har förarbevis eller försäkringar som täcker detta!!! Det lär bli mer än bara "tjära och fjädrar" då...

Ett mycket bra påpekande som tål att upprepas. :buga:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Roger Bälinge

#14 » 21:04:16, 29-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

..."vår bandyfantast" :buga: :thummar:

Ett helt korrekt påpekande, som uppskattas! :-)
Bättre att se en möjlighet i varje svårighet, än en svårighet i varje möjlighet!
Det kan aldrig gå mer än åt helvete!
...och det är aldrig "bara"!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Roger Bälinge
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:49, 21-12-2014
Ort: 272:an till GRANLUNDA, typ!
Sverige
Blogg: Visa blogg (212)
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Terex TW 110 med onödigt mycket redskap!
Chevrolet Silverado CC 1500/2015
(Får se om min nya är ännu en gåva till bilismen)
Husqvarna LT 151 med tippkärra och stickluftare.
...och är numer heltids pensionär!


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Mnode, The Poacher och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se