Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Reservdelar till äldre liebherr?

4 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

Henrik S (trådstartaren)

#1 » 12:54:25, 10-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Funderar på att köpa en liebherr 911 från slutet på 70 talet. Hur är de med reservdelar? Maskinen såg hyfsad ut för sin ålder, dock var både färd och svängbromsar ur funktion. Pedalerna var nästans stumma så gissar de varit så länge.. Nuvarande ägare visste inte så mycket mera men han trodde att de saknades delar till svängbromsen och att bromstrummorna vid hjulen behövde renoveras.
Är de något man kan få tag i någonstans?
Henrik S
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:32:30, 14-07-2007



e_pettersson

#2 » 20:15:23, 10-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du pratat med Liebherr?
Annars någon skrot, är dock inte som att få tag i åkerman delar..
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Henrik S (trådstartaren)

#3 » 00:28:28, 12-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så då har man gjort affär, om de var ett bra eller dåligt köp får tiden utvisa. Men jag tycker den verkar vara i bra skick för sin ålder och den är verkligen stark även på låga varv. Så dyr var den inte heller tycker jag så har kvar lite pengar att skruva för. Inte tagit några bilder på den men de kommer, för de tycks vara omtyckt här :)

Har också hunnit undersöka lite och de sitter ZF axlar på den så tycker ju inte de borde vara omöjligt med delar till bromsarna..? Pedalerna var av fabrikatet "knorr bremse" och efter lite googlande verkar de ju gå att få tag i renoverings sats till dessa också. Återstår att se hur mycket som är trasigt, har en vecka kvar att jobba före semester.

Om någon vet om någon maskin på någon skrot tas tips tacksamt emot :)
Henrik S
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:32:30, 14-07-2007

Henrik S (trådstartaren)

#4 » 10:50:37, 18-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då är semestern inledd med lite skruvande. Tog isär pedalen till färdbromsen och konstaterade att de fanns lösa delar inuti. Försökte komma på hur de hela funkade och slutade med att jag tog isär även svängbroms pedalen. Till min lycka var de lika pedal så tog innehåll från svängbroms pedalen till färdbromspedalen. Provstart och efter att ha bytt en slang och dragit åt endel anslutningar verkar systemet tätt. Efter lite sökande på nätet hittade jag renoverings sats till pedalerna, dock vela de ha mera i fraktkostnad än vad delarna kostade så avvaktar lite. Hört med endel lokala firmor också men de vela helst inte. Väntar svar än från en lastbils verkstad. Liebherr har jag inte fått svar av om de har delar till min maskin, skall ringa dem senare igen.

Vidare så sitter de två "luft burkar" (bromsklockor?) som sitter ihop med varsin huvudcylinder med bromsvätska och vidare till hjulcylindrarna. Någon som vet vad delarna jag pratar om heter? Jag har konstaterat luft fram till burkarna. Skall ta upp bromstrumma och se hur de ser ut. Om de visar sig se bra ut,
luftar man på samma vis som en bil eller är de något speciellt att tänka på?

Tagit endel bilder men lyckades inte få upp dem här nu.
Henrik S
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:32:30, 14-07-2007


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se