Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Lokomo T325-73 problem

38 inlägg • Sida 1 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

PierreE (trådstartaren)

#1 » 13:29:15, 25-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjena
ny på forumet. skaffade för ett par år sedan en Lokomo T325 med perkins 6.354 för lite arbete hemma på gården (plus att de e fränt me gamla maskiner)

Problemen: för det första är hydrauliken seg när den stått och rör sig bara nån cm åt gången när man använder nån funktion. ska dom göra så eller va kan va fel?
problem 2 är att den tjyvstannar efter ett tag när man kör och "belastar hydrauliken", spelar ingen roll om motorn är kall eller varm. går felfritt (förutom nå ventilknackning) på tomgång.
bytte bränslefilter när ja fick hem maskinen och bytt kylarvätska och termostat, luftat bränslesystemet otaliga gånger.
glad amatör så tips och trix vid felsökning tas gärna emot

lägger in bilder på alla grejer jag har när jag kommit på hur det funkar
Samlar skrot.
Maskinpark än så länge:
Lokomo T325 -73
Volvo FL6 16 -87
Belos il222 -66 (trädgårdstraktor)
Hemek 600 -85

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PierreE
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:04:20, 25-07-2016
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Lokomo T325



ja-bond77

#2 » 15:50:34, 25-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

PierreE skrev:... luftat bränslesystemet otaliga gånger.

Det tyder på att det fortfarande finns skit i systemet. Oftast kan det gå till så att det suger in skit/bottensediment i sugslangen när man startar och efter ett tag orkar det inte suga bränsle mera. Blås bakåt mot tanken med tryckluft/cykelpump så går det en tid till. I nåt skede hamnar du att tömma och rengöra tanken. Kolla förutom filtrena också efter eventuell stockad sugsil i tanken/tankanslutningen eller på matarpumpen eller i diverse banjoanslutningar i närheten. Kan finnas liten sugsil inne i banjon...
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Martin70

#3 » 23:47:41, 26-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Även jag har en Lokomo T325b bandgrävare och har problem med hydrauliken
När jag startar upp då den stått ett tag eller bara över natten så händer inget när jag
Dra i reglagen varken på driften för larver eller bom skopa eller stickan bara någon cm åt gången kan ta upp till 20-30 minuter
Innan allt funkar utan problem och då kan jag köra alla funktioner som vanligt!

Någon som har varit med om liknande problem??
Vill påpeka att den har 3st stora hydraulpumpar så den borde ju funka direkt
Med någon funktion tycker man ju?

Tacksam för svar!

Mvh MS
Martin70
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:20, 26-07-2016
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Lokomo T325b
Nissan N41ss

Turbodiesel

#4 » 00:44:26, 27-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ni kanske kan berätta lite om maskinernas teknik, det här är inga dussinprylar som alla har jobbat med..
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

jörgen.ottosson

#5 » 07:41:08, 27-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja, och/eller kanske några bilder så det går att se hur det är byggt om det inte är så lätt att beskriva.

Det som är intressant tex. är om det är servohydraulik eller nått mekanisktlänkage till spakarna i hytten....

....är det variabla pumpar eller pumpar med fast deplacement....

....hur är pumparna drivna, sitter de direkt på motorn och drivs av ett växelhus eller sitter det något annat i mellan....

....finns det tryckluft på maskinen, har det något med hydrauliken att göra?
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Mathias Knuts

#6 » 07:44:27, 27-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lokomo ja... Eftersom man har en sån så har man ju fått lära sig en del saker om dom :) Som du skrev så har dom 3 hydraulpupar. Dom är då högtryckskolv pumpar. Dom matar var sitt ventilbord. Så att alla skulle lägga av på samma gång är väl osannolikt. Sen finns det en stor kugghjulspump som suger ur tanken och matar kolvpumparna. Den ger väl ett tryck på ca. 14 bar eller nåt. Men eftersom allt funkar när det väl kommer igång, så kanske det verkar konstigt om den har nåt fel. Men, mellan motorn och pumpdrivningen så finns en momentomvandlare. Är det tillräckligt med olja i den? Nivåsticka finns på momentomvandlarhuset (mellan dieselmotorn och pumparna). Öppna motorluckan på sidan, ganska långt bak finns en nivå sticka. Ovanpå momentomvandlaren finns ett filter för oljan. Borde bytas nångång det oxå. Min maskin ändrade iaf rätt mycket när jag böt olja och filter.
Mvh, Mathias
Mathias Knuts
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:32:55, 20-03-2010
Ort: Pedersöre
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Mathias Knuts

#7 » 07:46:35, 27-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaha-ja, Jörgen kom emellan :) Mekaniska ventiler, förutom sväng, skopa, och utskjutsbom. Dom har magnetventiler (on-off). Fast deplacement på pumparna. Ingen tryckluft insyltad :)
Mathias Knuts
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:32:55, 20-03-2010
Ort: Pedersöre
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

jörgen.ottosson

#8 » 08:05:14, 27-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thumme: ...då vet även vi "övriga" lite mer.

låter troligt det är momentomvandlaren som strular (olja)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Martin70

#9 » 12:36:22, 27-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åhh kanonbra en till som har en Lokomo o som vet hur dom funkar
Jag har oxå varit inne på om det sitter en momentomvandlare där emellan, Som du oxå är inne på så förmodar jag att alla pumparna inte är dåliga!
Vet du vad det ska vara för olja? Vanlig ATF olja ? Och är filtret brytbart eller är det sil som man gör rent?
Men kan inte minnas jag sett någon oljesticka där!
Men får lyfta på luckan o kolla igen.

Kom på en sak nu när jag skrev att om maskinen står lutad väldigt Mycket åt ett håll då tappar jag hydraulik trycket oxå då får jag larva ner på plan mark Och så funkar den okej igen! Hydraulik tanken är full i olja o i rätt nivå.

Så det kan förklara som du säger att det saknas olja i momentomvandlaren

Tack för hjälpen

Mvh Martin
Martin70
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:20, 26-07-2016
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Lokomo T325b
Nissan N41ss

Turbodiesel

#10 » 12:51:40, 27-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gärna bilder, det här verkar vara intressant skit :thumme:
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

jörgen.ottosson

#11 » 13:40:52, 27-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Martin70 skrev:....
Kom på en sak nu när jag skrev att om maskinen står lutad väldigt Mycket åt ett håll då tappar jag hydraulik trycket oxå då får jag larva ner på plan mark Och så funkar den okej igen! Hydraulik tanken är full i olja o i rätt nivå.
....


Jag har ingen aning om hur det ser ut eller fungerar på Lokomo, så jag måste fråga hur har du kollat att nivån i tanken är bra?

Felet du beskriver ovan brukar orsakas av att någon nivå är fel, så pumparna (eller någon pump) suger "luft"...

Jag har varit med om tidigare att maskinägare blivit lurade när de kolla oljanivån....
...på grund av att nedre hålet till sysnglaset är tätt. ( så det är olja i glaset, fast ingen i tanken bakom)
...att man kollat nivån genom att öppna på en lucka (tex till returfiltret) och konstaterat att det är fullt där (men det är inte säkert att det är samma nivå som tanken...som ändå kan vara "tom")
...eller något annat innovativt sätt att kolla nivån på oljan, som är fel eller inte fungerar.

Men som sagt, jag vet inte hur det fungerar på Lokomo.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Mathias Knuts

#12 » 13:55:48, 27-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hydrauloljan kollas med mät sticka, som motorolja. så det blir oftast rätt ;) Olja till momentovandlaren var vanlig motorolja. 10W30 enligt rekomendation i handboken. Går åt kanske 12 liter om jag kommer ihåg rätt. Oljefiltret är ett tryckfilter, altså en filter insats i ett gjutjärnshus, så det går att byta. Jag har inga nummer på dom mera, men gick att få tag i på lokala hydraulfirman. Att du tappar tryck vid lutning beror troligen på för lite olja i momentomvandlaren.
Mathias Knuts
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:32:55, 20-03-2010
Ort: Pedersöre
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Mathias Knuts

#13 » 15:33:58, 27-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett par bilder:
Första är på nivåstickan. "hatten" som jag pekar på ska skruvas ut, och då fölger stickan med.
Denna finns altså på högra sidan av motorn, under sidoluckan(motorluckan) strax bakom motorfästet.
Bild
Andra bilden är på filterhuset som sitter ovanpå momentomvandlaren, bakom motorn.
Bild

Oljemängden börjar jag nu tvivla på, men vanlig motorolja 10W30 har jag använt.
Mathias Knuts
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:32:55, 20-03-2010
Ort: Pedersöre
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

jörgen.ottosson

#14 » 16:07:27, 27-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sitter det en regelrätt konverter där för att driva pumparna, inte bara en "tvindisk" / kopplingsturbin?
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Martin70

#15 » 17:24:53, 27-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Okej va bra då ska jag kolla oljenivån där under kvällen och även filtret!
Fyller man även på olja via oljestickan??

Och svar till jörgen japp där finns en oljesticka i hydraltanken så den är full..

Tack för bilderna och informationen det va guld värt Mathias Knuts

Återkommer hur det gick!!

Mvh Martin S
Martin70
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:20, 26-07-2016
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Lokomo T325b
Nissan N41ss


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se