Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Lokomo T325-73 problem

38 inlägg • Sida 2 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

Mathias Knuts

#16 » 21:45:23, 27-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:Sitter det en regelrätt konverter där för att driva pumparna, inte bara en "tvindisk" / kopplingsturbin?


Jag skulle tro att det är en twin disc där i. Tycker mig ha sett nån typskylt. men jag garanterar ingenting :???:
Mathias Knuts
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:32:55, 20-03-2010
Ort: Pedersöre
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)



Turbodiesel

#17 » 21:49:12, 27-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Twindisk är egentligen bara en tillverkare, företagsnamn.

Jag är nyfiken på konstruktionen, och jag ser väl egentligen ingen nytta med enbart en turbinkoppling på den här platsen, den behöver inte heller oljetillförsel och extern kylning.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Mathias Knuts

#18 » 21:57:51, 27-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Twindisk är egentligen bara en tillverkare, företagsnamn.

Jag är nyfiken på konstruktionen, och jag ser väl egentligen ingen nytta med enbart en turbinkoppling på den här platsen, den behöver inte heller oljetillförsel och extern kylning.


Twin disc är tillverkarnamnet, ja. Men mer info har jag inte framför mig nu. kan kolla om jag hittar nåt imorgon. Det är altså en momentomvandlare som dom använder mellan motor och pumpar. Altså: trycket stiger, pumparna går tyngre, motorn går ner i varv, så slirar momentomvandlaren, därför behövs kylning på oljan. Så har jag förstått att dom tänkte.
Jag har hydraulscheman, reservdelshandbok osv men ingen vidare möjlighet att skanna in grejer...

1 person gillar det här inlägget.
Mathias Knuts
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:32:55, 20-03-2010
Ort: Pedersöre
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

jörgen.ottosson

#19 » 22:05:44, 27-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tanken måste ju vara att bygga en form av "variabelpump" .....lite "överdimmensionerade" hydraulpumpar och en momentförstärkare som växlar ner när det går tungt, så motorn orkar... :klia:

( det jag menade med "twindisk" eller "riktig converter".....efter som det sitter ett externt filter mm, så är frågan om det sitter mer delar som är inblandade i funktionen (inte bara en oljeturbin som "tvindisk") utan kanske någon extern pump för kopplingtryck och någon ventil/tryckstryrning .....för att reglera funktionen?
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Mathias Knuts

#20 » 22:13:54, 27-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:Tanken måste ju vara att bygga en form av "variabelpump" .....lite "överdimmensionerade" hydraulpumpar och en momentförstärkare som växlar ner när det går tungt, så motorn orkar... :klia:

( det jag menade med "twindisk" eller "riktig converter".....efter som det sitter ett externt filter mm, så är frågan om det sitter mer delar som är inblandade i funktionen (inte bara en oljeturbin som "tvindisk") utan kanske någon extern pump för kopplingtryck och någon ventil/tryckstryrning .....för att reglera funktionen?


Precis, fattigmans variabel pump :) Kolvumparna är 55cc styck, maxtryck 290bar, och 3 stycken, så dom går aldrig att utnyttja fullt med 100kW motor... Finns ingen exterm styrning av funktionen på momentomvandlaren. Bara filtret och oljekylaren är extern. Pumpen som pumpar olja i omvandlaren är direkt driven av motorn på ingående axeln i omvandlaren. Den sköter även pumpningen av olja genom filter och kylare.

1 person gillar det här inlägget.
Mathias Knuts
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:32:55, 20-03-2010
Ort: Pedersöre
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Martin70

#21 » 15:48:03, 28-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen!!

Mathias vet du var man kan få tag på handboken på dessa Lokomo T325 grävare
Hade ju varit bra att ha när man har en så här gammal grävmaskin
Som erfordrar mer mekjobb en grävjobb, men när den väl funkar så går den riktigt bra.

Skulle det finnas möjlighet att kopiera din handbok? självklart mot ersättning..


Med vänlig hälsning Martin
Martin70
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:20, 26-07-2016
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Lokomo T325b
Nissan N41ss

Mathias Knuts

#22 » 18:48:30, 28-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Martin70 skrev:Hej igen!!

Mathias vet du var man kan få tag på handboken på dessa Lokomo T325 grävare
Hade ju varit bra att ha när man har en så här gammal grävmaskin
Som erfordrar mer mekjobb en grävjobb, men när den väl funkar så går den riktigt bra.

Skulle det finnas möjlighet att kopiera din handbok? självklart mot ersättning..


Med vänlig hälsning Martin


Hej!

Det jag har är en reservdelshandbok för T325B, på finska.. Där finns dock riktigt bra sprängskisser osv. Sen har jag en användarhandbok, dock till T340B som är mycket större, men funktionerna är ju desamma på många saker. Den är också på finska. Skulle dom vara intressanta ändå?Skulle nån här på forumet kunna fixa med inskanning och lägga till dom här på forumet så vore det ju kanon. :buga:
Mathias Knuts
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:32:55, 20-03-2010
Ort: Pedersöre
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

63an

#23 » 19:27:53, 28-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kontakta "Anton"! :thumme: På PM då!
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Martin70

#24 » 13:02:28, 31-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Ja absolut dom är ju intressanta ändå, som du säger så är ju sprängskisser guld värt.

Jag har varit o kollat på min grävare och jag hade ingen oljesticka där som din bild visar ända som såg lika ut är oljefilterkoppen!
Jag hittade en tank hängande under grävaren med ett rör upp i motorrummet och där satt en oljesticka som va ca 40 cm lång och den är kopplad till en hydralpump som sitter på motorn och som sedan går via filtret o sedan in i momentomvandlaren och även verkar det som att hydrauliken går in i huset till momentomvandlaren!
Ment till saken va att oljetanken va nästan tom på olja fick fylla på ca 18 liter innan nivån på stickan kom upp mellan min och max.
När jag startade upp märktes det efter bara några minuter hur trycket i ledningarna kom igång och hydrauliken blev väldigt mycket bättre direkt men får väl byta filtret oxå

Vad för typ av Lokomo har du? Min har ju beteckningen T325b och är en 76- fast den är tydligen byggd speciellt för att gå i Sibirien i väldigt kallt klimat enligt förra ägaren, och har extra värme i hytten i form av en gasolpanna som är monterad framför motorn och som även värmer motorn och hydrauliken..

Skickar några bilder om det kom några vet jag inte!

Mvh Martin
Martin70
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:20, 26-07-2016
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Lokomo T325b
Nissan N41ss

Mathias Knuts

#25 » 13:16:28, 31-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Martin70 skrev:Hej!

Ja absolut dom är ju intressanta ändå, som du säger så är ju sprängskisser guld värt.

Jag har varit o kollat på min grävare och jag hade ingen oljesticka där som din bild visar ända som såg lika ut är oljefilterkoppen!
Jag hittade en tank hängande under grävaren med ett rör upp i motorrummet och där satt en oljesticka som va ca 40 cm lång och den är kopplad till en hydralpump som sitter på motorn och som sedan går via filtret o sedan in i momentomvandlaren och även verkar det som att hydrauliken går in i huset till momentomvandlaren!
Ment till saken va att oljetanken va nästan tom på olja fick fylla på ca 18 liter innan nivån på stickan kom upp mellan min och max.
När jag startade upp märktes det efter bara några minuter hur trycket i ledningarna kom igång och hydrauliken blev väldigt mycket bättre direkt men får väl byta filtret oxå

Vad för typ av Lokomo har du? Min har ju beteckningen T325b och är en 76- fast den är tydligen byggd speciellt för att gå i Sibirien i väldigt kallt klimat enligt förra ägaren, och har extra värme i hytten i form av en gasolpanna som är monterad framför motorn och som även värmer motorn och hydrauliken..

Skickar några bilder om det kom några vet jag inte!

Mvh Martin


Hej!

Böckerna åker till Anton på scanning nästa vecka, så dom dyker säkert upp här på downloads så småningom :thummar:
Det var då speciellt. aldrig sett, eller hört om en sån förr. Men, inte e jag nån expert :) Har du 3 kolvpumpar och en kugghjulspump bak på momentomvandlaren då? Pumpen på motorn, är den bakom insprutningspumpen?
Min är en T325B årsmodell 1975, så man tycker ju dom vore lika. men kanske nåt har ändrat... Inga bilder :(

Mvh, Mathias

Edit: 1975, inte 1985....

1 person gillar det här inlägget.
Mathias Knuts
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:32:55, 20-03-2010
Ort: Pedersöre
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Martin70

#26 » 11:22:54, 01-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Bild

Bild

Hmm få se om bilderna kom nu då??

Japp jag har endast 3 kolvpumpar bak på momentomvandlare och 1 kugghjulspump vid dieselpumpen som trycker in oljan från
den tanken som jag fyllde på oljan i sedan har jag ingen mer pump!
Men något jag såg är att det går in en ledning ifrån botten på hydraul tanken in i momentomvandlarens hus undertill
Och den ledningen är riktigt grov, verkar som hydraliken går in där först och sedan till dom 3 hydraulik pumparna bak till..

Jag har kollat på lite olika bilder och även sett andra olikheter med andra Lokomo så som
Svängmotorn som jag har är med en bromsskiva för svängbroms och en stående motor medans dom andra
Jag sett har någon form av 4 motorer runt om? Hur ser din svängmotor ut??



Bild

Med vänlig hälsning Martin
Martin70
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:20, 26-07-2016
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Lokomo T325b
Nissan N41ss

Mathias Knuts

#27 » 17:30:36, 01-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var ju intressant :) Pumpen som är på motorn, vart går slangarna från den? Bara till momentomvandlaren? Jag har sett en Lokomo som har matarpumpen för oljan till kolvpumparna på sidan av motorn där du har en pump. Men fortfarande så har momentomvandlarpumpen varit inne i momentomvandlar huset.
Svängmotorn du har ser ut som min. Den andra modellen du har sett är radialkolv motor. Oftast dom äldre modellerna som har dom.
Mvh, Mathias
Mathias Knuts
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:32:55, 20-03-2010
Ort: Pedersöre
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Martin70

#28 » 15:58:07, 02-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Ja den pumpen du ser där vid motor går från tanken via filtret och sedan fram i gasolpannan typ värmeväxlare ser det ut som sedan går den in i momentomvandlaren och sedan in i tanken igen..
Någon pump före dom 3 kolvpumparna finns ingen vad jag kan se!

Nu har maskinen stått still några dagar så tänkte starta upp den ikväll o se hur det funkar nu!!

Man retar väl alltid någon granne med lite grävmaskins oljud :thummar:


Mvh Martin
Martin70
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:20, 26-07-2016
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Lokomo T325b
Nissan N41ss

Mathias Knuts

#29 » 16:54:35, 02-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Okej, då är den lite annorlunda än min :) Mapparna åkte annars till Anton igår, så det är väl bara att invänta filer på downloads :)
Hoppas att den funkar bättre nu då :thumme:

Mvh, Mathias
Mathias Knuts
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:32:55, 20-03-2010
Ort: Pedersöre
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

jörgen.ottosson

#30 » 19:08:07, 02-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, hoppas....olja kan göra underverk! :lmao:
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: lill_roswall och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se