Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Pel-Job LS2000 Svängkransmotor

11 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

benke (trådstartaren)

#1 » 00:27:52, 21-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla!
Är nybliven maskinägare med nya bekymmer.
Har spontantköpt en Peljob LS2000 År: 1990 utan svängmotor!!
Har ni eller, vet nån vart man kan få fram en. Har frågat på Svecon , de verkar som de kan inte hjälpa mig , eftersom den är för gammal.
Är det så att man måste söka på europamarknaden för att få tag på någon.Denna modell verkar nästan stendöd på marknaden !
Har kanske köpt grisen innan jul!!!
Bästa vore om det fanns någon beg.delar att finna i landet..
Hoppas att ni kan hjälpa mig......
V.H: Bengan....
Audi
MB
VW
Mule
MF35
Pel-Job LS2000
benke
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:09, 02-12-2011
Ort: Kba/Mölndal
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)



nixs

#2 » 00:33:53, 21-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hoppas du inte betalat för mycket för den. Kan vara näst intill hopplöst att få tag i grejer till de där.
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Trigon

#3 » 00:59:54, 21-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att hitta delar i Sverige blir nog kärvt... överhuvudtaget verkar det rätt svårt med delar till dessa gamla maskiner. Har själv en Pel Job EB68 från 1994 (tror jag) och nu har jag inte behövt köpa annat än lite filter än. Men det kan ju bero på att jag inte hunnit använda den så mycket ännu och därmed inte fått fullt grepp om alla fel som kan tänkas finnas. :grin:

Men du kan testa det här stället:
www.hydraulicplantservices.com
Jag har inte beställt nåt därifrån, men personen jag mejlade till hävdade att de nog kunde få fram de flesta delarna till min EB68. Om det verkligen stämmer när det kommer till kritan ska jag dock låta vara osagt.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

benke (trådstartaren)

#4 » 01:07:47, 21-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar för snabba svar. Jag har väl inte betalat så jättemycket för maskinen, (men det vet man ju inte ännu!!!) Vi får se hur det slutar...
Tack för länken skall kolla med dom..
bengt...
benke
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:09, 02-12-2011
Ort: Kba/Mölndal
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Trigon

#5 » 11:25:41, 26-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur gick det med din maskin? Har du fått nån rätsida på bekymren?
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

benke (trådstartaren)

#6 » 12:58:37, 03-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hallo!
Har hört mig för hos massor av företag och ingen vill kännas vid denna maskin.Har nyss haft kontakt med en man som varit i Kina och kollat runt men inte kommit vidare.Behöver veta var det är för fabrikat på motor,växel.
Var har du på din?
V.H..Bengt...
Audi
MB
VW
Mule
MF35
Pel-Job LS2000
benke
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:09, 02-12-2011
Ort: Kba/Mölndal
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Trigon

#7 » 00:29:03, 04-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Å fasen, du hade alltså inte ens nåt trasigt att gå efter. Jag har en bild liggande här på datorn på min "svängväxel".

Bild

Tyvärr så är det både trångt och skitigt så man ser ju inte så mycket. Har du nån aning om på vilket håll en eventuell ID-skylt skulle kunna sitta?
Man tycker ju att det borde kunna finnas en och annan gammal PelJob i Frankrike, men de kanske inte ens var så populära där? Har du någon gammal skolfranska du kan damma av så kanske det går att hitta nån fransk websida med info, tyvärr har jag inga dylika språkkunskaper att erbjuda. :sad:
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Trigon

#8 » 11:58:32, 27-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ajdå, här hade jag visst glömt bort att jag skulle försöka mig på att kolla upp fabrikatet på svängväxeln. Ska försöka ta mig en bättre titt nästa gång jag kommer till maskinen. Annars hittade jag en internetsida till som visserligen kan vara lite knepig med språket. http://www.kumatex.pl/index/czesci/Pel-Job-2_838.html
Men om man översätter det som står med Google translate från polska så blir det ungefär:

Service och reparation av grävmaskiner, minigrävare och miniexcavator franskt märke Pel-Job (Volvo Construction Equipment).

Pel Job service

Under många år har vi bygg PelJob utrustningens fabrikat / Volvo. Som ett av få företag i Polen, erbjuder vi alla ursprungliga motordelar till japanska Mitsubishi motorer och andra., Installerad i minikoparkach Pel-Job.

Pel-Job Machine producerats sedan 1978 av Pel-Job Group, det franska företaget erbjuder kompakta grävmaskiner. Pel-Job var det första varumärket minigrävare tillverkade i Europa.

År 1995 Pel-Job varumärke förvärvas av Volvo Construction Equipment. År 2000 företaget övergav varumärket Volvo Pel Job i ett försök att återuppliva i segmentet anläggningsmaskiner, Volvo varumärke.
Delar Pel Job

Vi erbjuder även alla reservdelar till motorer, maskiner Pel-Job. Bl Pel-Job förrätter, kolvar, packningar, ringar, dropp, filter, injektorer tips och mycket mer.

Pel-Job maskiner i de mest populära modellen linjer (EB och TB)


Har du tur så kanske de kan lite engelska, du kan ju testa och slänga iväg ett mejl.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Trigon

#9 » 12:52:08, 27-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här är ytterligare en internetsida som kanske kan vara nåt att undersöka vidare från?
http://en.technikexpert.com/PelJob_cat_2236.html?sCoreId=e0mo0lsqlt3kcp720kbldslb56
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Trigon

#10 » 14:57:40, 08-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag, alldeles för sent lyckats komma ihåg att kolla närmare på svängmotorn på min EB68. Antingen har jag glömt bort det när jag varit vid maskinen, eller så har jag kommit på det när jag inte varit vid maskinen. I alla fall så är märket på själva hydraulmotorn (tror jag att det är) "Sauer Sundstrand", sen fanns det lite modellbeteckningar där på skylten också.

Jag googlade lite och hittade en LS2000 i Spanien som verkar vara till salu.
http://en.minutemachine.com/skid-steer-excavators-pel-job-ls-2000_977214.htm
Inte helt lätt med språket kanske, men annars kan du ju prova att skicka ett mejl och se om säljaren kanske är hygglig och ser om det går att hitta nån skylt på svängmotorn där?
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

malmborg

#11 » 23:26:12, 23-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Jag var ute och kollade på min maskin, det var lätt eftersom jag renoverar den. Svängmotorns topp var märkt Danfoss C47
Det kan ju vara bara hydraulmotorn som är Danfoss.
Ang växeln så påminner den i vissa detaljer om navreduktionen i drivmotorn. Iså fall är den tillverkad av Trasmital Bonfiglioli i Italien.

Jag bifogar en sprängskiss och artikel nr.

Vill du kolla med Svecon så upplever jag att Växjö kontoret vet mest om PelJob.
/Börje
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
malmborg
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 08:23:14, 22-01-2013
Ort: Broaryd
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: PelJob LS 2000, 89
Zetor 6341, 98
BM- Volvo 650,70
Fergusson TEA, 50
SAAB


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se