Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Lufta dieselpump Ford -75

10 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

Krullert (trådstartaren)

#1 » 11:35:11, 04-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej jag har en Ford från ´75 som kördes torr på diesel då slangen från tanken blev igensatt.

Nu har jag problem att få igång den igen och jag befarar att jag inte riktigt har koll på luftningen.

Jag har pumpat fram soppan genom filtret och fram till dieselpumpen på andra sidan motorn.
Bild

När jag försökt lufta pumpen så har en vän handpumpat (pumpen i ovan bild) samtidigt som jag först lossade den nedre skruven i orange cirkel och stängt, sedan den övre skruven i orange cirkel. Kan det hända att jag glömt skruven i röd cirkel, eller vad gör den?
Bild


Vi lossade även på en spridare och såg att det kom diesel från den när vi körde på startmotorn, men motorn gav inte den minsta antydan till att tända.
Bild

Så nu undrar jag om någon ser att jag missat något, eller om ni kan guida mig till hur man ska göra?
Garagebygget står tyvärr stilla p.g.a. detta missöde.

Vänliga hälsningar

Nicklas
Krullert
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:32:18, 17-02-2015
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Ford P-44 ´75



mathiast

#2 » 13:05:56, 04-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du får lufta på alla spridarna ! I övrigt är det rätt
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

Michael Meier

#3 » 18:48:01, 04-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fler problem än ursprungsfelet kan komma när man kör torrsoppa..

Backventiler, sedimentsficka och membran har du i den motordrivna matarpumpen.

Filterenheten till höger har också en handpump, backventil och ett filter, kanske vattenförråd nedtill?
Var hamnade skiten i från sugledningen?

Kommer det in skit i högtryckspumpen är det värre, då blir det inget högtryck till spridarna.

Vad hände egentligen med sugledningen ?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Turbodiesel

#4 » 20:42:39, 04-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det för ford som har den (perkins)motorn?
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Michael Meier

#5 » 21:35:24, 04-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan vara en P45 (H45)


Bild
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Krullert (trådstartaren)

#6 » 22:50:34, 04-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nästan rätt angående maskin, P-44, med lite patina :thummar:
Bild

Slangen mellan tank och filter blev igensatt, vi lossade den och blåste rent. Även i filterkoppen var det gegga och den rengjordes. Anslutningen från filtret var redan ren så geggan bör inte ha tagit sig vidare från filtret.

Behöver jag bry mig något om detta filter eller dess anslutningar? Något som behöver luftas här?
Bild

Det verkar även gå en spridare direkt till insuget. Är det viktigt att den fungerar/luftas?
Bild

Om jag förstått rätt så bör jag alltså handpumpa hela tiden medans man först luftar nedre skruven, sedan övre skruven, varefter varje spridare luftas på de nedre rörens anslutningar (inte de övre?).

Går den ändå inte igång efter detta så behöver jag undersöka just pumpen ytterligare?

Tack för alla svar!

Vänliga hälsningar

Nicklas
Krullert
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:32:18, 17-02-2015
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Ford P-44 ´75

Ivar Risslén

#7 » 23:08:00, 04-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du fått ur all luft ur pumpen och filtren så brukar det räcka att öppna ett eller två av spridarrören uppe vid spridarna och köra på startmotorn tills det slutar att komma luftbubblor där. Har du tur så startar motorn under tiden du håller på att lufta annars så får du fortsätta med de andra rören. Dra inte åt muttrarna på spridarrören för hårt för då kan konan på röret skadas och de går inte att få tät.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

atlashjul

#8 » 23:47:09, 04-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lossa inte skruven i röda ringen.(Fäste till pump locket om jag inte ser helt fel) Spridaren? i insuget (ja/nej),det är glödningen men du kan lossa röret till glödningen på filtret för att få ut ev luft där, rören går väl nedåt från filtret? då kan det bli en luftficka där.
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

Michael Meier

#9 » 17:20:06, 05-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Krullert skrev: .... Även i filterkoppen var det gegga och den rengjordes. Anslutningen från filtret var redan ren så geggan bör inte ha tagit sig vidare från filtret.


Det filtret med handpump är något hplockat, vet inte riktigt hur den samverkar, originalfilterhållaren som det sitter ett vovlofilter i behöver också luftas, det avluftar sei självt via returledningen som går till thermostarten i insugningsröret via spridarläckledning och sedan till tank, små mängder luft klarar den av själv inom rimlig tid men inte torrsoppakörning.


Krullert skrev: .... Behöver jag bry mig något om detta filter eller dess anslutningar? Något som behöver luftas här?
Bild

Det verkar även gå en spridare direkt till insuget. Är det viktigt att den fungerar/luftas?
Bild


buffertbehållaren till thermostarten behöver verkligen inte avluftas, den töms när du använder den som kallstart och fylls på av bränslereturen, den töms inte av att du kör torrsoppa.

Krullert skrev: .... Om jag förstått rätt så bör jag alltså handpumpa hela tiden medans man först luftar nedre skruven, sedan övre skruven, varefter varje spridare luftas på de nedre rörens anslutningar ....


luft stiger i en ledning, lämpligt att lufta på högsta punkten, handpumpen kan inte lufta spridarledningen, det får högtrycksdelen ta hand om
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

P-sson

#10 » 19:19:19, 05-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan ha nedre luftnippel lite öppen å köra medstarten tills de kommer rikligt med bränsle, ettans å fyrans spridare öppen.
P-sson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:28:21, 17-08-2010
Ort: HJO
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Allt i allo


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se