Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Tidig hjulklapp, hjulgrävare för maskinhallsbygge, Yanmar YB401W -92

360 inlägg • Sida 2 av 24
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

Janson1

#16 » 09:09:11, 11-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är svårt att få ut all olja, men ha alla hydraulcylindrar i inskjutet läge och sen bör det väl finnas en bottenplugg på tanken? När sen oljan är ur så byt filterna och kolla även botten på tanken och dess sugfilter. Den oljan som finns kvar i cylindrarna är svår att byta, knappast lönt om oljan i dag är hyfsad. Försök luska ut vilken olja det är i dag så det blir någorlunda lika.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...



Janson1

#17 » 09:11:51, 11-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur som, kolla upp UFO-spaken.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1

#18 » 09:15:49, 11-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ang oljan: om oljan verkar ha varit nästan genomskinlig så är det nog vanlig hydraulolja typ Handel 46 eller 32 eller nåt sånt beroende på var i landet grävaren befinner sig. Om oljan har varit bernstensfärgad från början så kan det lika gärna vara Universalolja 10W30. Så fortsätt med den oljan som det verkar vara.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

QV_ (trådstartaren)

#19 » 18:52:39, 11-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så fixat!

När jag smörjde upp maskinen på undersidan så vart hydralrörsdragningen inspekterad.
Hittade ventilpaketet
Bild
Det var den ingående axeln som kärvat fast.
Lite VD40 och en kofot löste det bekymmret.....
Felet var att axeln kärvat och denna 2mm plåtvinkel var avbruten
Bild
Svetsa är inte min starkaste sida men lite kan jag punkta fast.
Bild
Vart en extra vinkel så att det håller när ventilpaketet kärvar.
Det var alltså den okända funktionen som via en vajer styrde detta ventilpaket.

Angående vätskor till maskin fann jag denna lapp.....
Bild

Var hittar man ett fungerande lås till "öppen dörr"
Bild

/Jan
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

QV_ (trådstartaren)

#20 » 19:03:07, 11-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev: Om oljan har varit bernstensfärgad från början så kan det lika gärna vara Universalolja 10W30.


Oljan i nivåfönstret är bärnstensfärgad. Det står SAE20 på lappen jag fann så det får bli denna oljahttp://www.swedol.se/t1000-10w-30-20l.html

Men det är väl olja på bägge sidor om kolven.... så om kolven är inne eller ute kan väll inte påverka oljemängden i tanken....

/Jan
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Ptr

#21 » 19:59:19, 11-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du växlar med mellan tilt uttagen och bomsväng med spaken som sitter till höger om växelspaken, den syns på bilden.

Sen är det att lära sig stampa lagom med hälen på pedalen under stolskanten.
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w

Ptr

#22 » 20:24:42, 11-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi har en likadan! Det är till en sådan som kolven som Villesné slåss med hör.

Några saker som vi gjort så här långt.

Sen var det det med de trassliga slangarna mellan maskinen och bommen. Våran blev mycket trevligare och köra när vi flyttade slangarna från att gå via skarvdelen på bommen till direkt till bomcylindern. Minskade värmen i i den till endast handvarmt.

De där kopplingarna framme på stickan var med ett elände, vart trevligare och mindre varmt om vi drog slangarna direkt till skopcylindern.

Så nybörjare vi är så dängde vi gärna i uttagen till tilten, så de flyttade jag upp till där de kommer fram på bommen, det är inte särskilt mycket längre slangar på skopan att ta sig dit på så liten maskin.

Byta olja och göra rent silen i växellådan gjorde att kopplingen biter bättre som den ska, och det är dags igen även om maskinen inte går mycket.

Byta returfilter till hydrauloljan verkar var behov av . Märktes knasigheter som på driften att det var som att kopplingen inte "biter". Som jag förstått det så styrs lådan av trycket från olja som pumpas med en hydrauliskt driven oljepump.

Under motorn, finns ett hål i plåtarna, där sitter en avtappningskran för kylarvatten, det lyckades hitta in en pinne i hålet och peta av slangen från kranen så motorn blev utan kylning och värmenöp. Trodde det var soppatorsk först och tankade och körde lite till - tills det nöp igen. Trodde då jag förstört motorn men med hittat fel som åtgärdades med att koppla förbi kranen så går motorn, men den ryker lite mer.

Havererade den lilla tilltbara planerskopan, så nu kör vi mest med den fasta, och det går bra det med för det mesta. Man för göra nåt hål ibland att stoppa ner ena hjulet i för att få maskinen att luta rätt. Får med lite mer i den sleven med. Rätt eller fel, som glad amatör som inte vet om något annat så.
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w

Janson1

#23 » 21:22:34, 11-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är olja på bägge sidor i en dubbelverkande kolv men den sidan som rymmer kolvstången rymmer mindre olja så om man har dom inskjutna så får man ut mest olja. Och med detta så byter man lite till olja vid oljebytet. Och vad jag kan se så är det samma olja till mycket och det är bra, lite drygt 100 liter till motor och hydraul.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

QV_ (trådstartaren)

#24 » 21:45:58, 11-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Det är olja på bägge sidor i en dubbelverkande kolv men den sidan som rymmer kolvstången rymmer mindre olja så om man har dom inskjutna så får man ut mest olja. Och med detta så byter man lite till olja vid oljebytet. Och vad jag kan se så är det samma olja till mycket och det är bra, lite drygt 100 liter till motor och hydraul.


:vissla: Det borde jag ha tänkt på.....

/Jan
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

QV_ (trådstartaren)

#25 » 21:49:38, 11-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ptr skrev:Vi har en likadan! Det är till en sådan som kolven som Villesné slåss med hör.

Havererade den lilla tilltbara planerskopan, så nu kör vi mest med den fasta, och det går bra det med för det mesta. Man för göra nåt hål ibland att stoppa ner ena hjulet i för att få maskinen att luta rätt.


Axellåsningen på framaxeln slår till när man ställer växelföraren i "N"
Så jag brukar hålla koppling nedtryckt och vrida tornet med skopan rakt ut för att justera maskinen innan jag lägger i "N".

Hjälper något iallafall.

/Jan
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

QV_ (trådstartaren)

#26 » 22:01:40, 11-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Det är svårt att få ut all olja, men ha alla hydraulcylindrar i inskjutet läge och sen bör det väl finnas en bottenplugg på tanken? När sen oljan är ur så byt filterna och kolla även botten på tanken och dess sugfilter. Den oljan som finns kvar i cylindrarna är svår att byta, knappast lönt om oljan i dag är hyfsad. Försök luska ut vilken olja det är i dag så det blir någorlunda lika.


Ibland känns det som om jag fått luft i cylindern till skopan. Den bara hänger och dinglar någon sekund innan styrspakens rörelse får respons på skopan.
Nu har jag kört 21 timmar på tre dagar så det kanske är en reaktion på varm hydralolja?

/Jan
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Janson1

#27 » 22:10:05, 11-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har lite samma problem men på stickcylindern på min med och jag funderar på att sätta en strypventil så den inte tar händelserna i förväg utan den töms aktivt av påfyllningssidan.
Ev så har den ett hydraulsystem med lite tryck i för att inte få detta fenomen... Om du kör ut alla kolvar i topp inkl bomsväng och ev schaktblad och sen skruvar av hydrauloljepåfyllningen och sen på igen så blir det ett litet övertryck när man sen gräver, helst skall det göras när oljan är kall. Det kan ju testas i alla fall då det är lätt gjort.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Ptr

#28 » 23:00:20, 11-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:
Ptr skrev:Vi har en likadan! Det är till en sådan som kolven som Villesné slåss med hör.

Havererade den lilla tilltbara planerskopan, så nu kör vi mest med den fasta, och det går bra det med för det mesta. Man för göra nåt hål ibland att stoppa ner ena hjulet i för att få maskinen att luta rätt.


Axellåsningen på framaxeln slår till när man ställer växelföraren i "N"
Så jag brukar hålla koppling nedtryckt och vrida tornet med skopan rakt ut för att justera maskinen innan jag lägger i "N".

Hjälper något iallafall.

/Jan


Jodå, men att stoppa ner ett av bakhjulen i en svacka blir ännu bättre, då har man riktig hjälp av pendlingen på framaxeln.

Men en sak som kan bli läskig är är att ha något tungt i skopan och stå lite snett med tornet och lägga i driften.
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w

QV_ (trådstartaren)

#29 » 18:50:37, 12-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då när man har hittat en reservdelsmanual i Ryssland för fri nedladdning så kommer Google upp med en fri i Maskinisten........
Den träffen har jag inte sett förut.

Lika var den också.

/Jan
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Ptr

#30 » 20:51:03, 12-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Va! Den har jag missat tråtts vi letat där.
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se