Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Någon med erfarenhet utav IHI grävmaskiner?

23 inlägg • Sida 2 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

Janson1

#16 » 09:29:04, 11-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skall egentligen inte lägga mig i men... Dreven är väl gjorda med en spetsigare spets från början och då förblir dom spetsigare även som slitna. Man gör väl trubbiga drev för att det ändå inte har nån hållande funktion längst ut. Och trubbiga drev blir väl inte spetsiga på slutet utan att hålen/groparna blir våldsamt ovala. Däremot tror jag inte det går att jämföra med cykel/mc drev då dom bara slits åt ett håll. Jag skulle behöva titta betydligt mer IRL för att kunna avgöra både det ena eller det andra.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...



Janson1

#17 » 09:36:18, 11-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om jag får gissa så nog ändå timräknaren stannat ganska tidigt.
Nu verkar det vara en massa konstigheter förövrigt också, det kanske är bättre att titta efter nåt annat?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

LeifAndersson

#18 » 12:24:48, 11-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det faktum att ett slitet drivhjul blir spetsigt är i sig inget problem utan problemet är att radien på anliggningsytan mot larven blir fel. När kuggarna slits mest på spetsarna så "passar" inte en ny larv på drivhjulet som den ska och man sliter en ny larv enormt fort utan att kuggarna på något vis behöver "kugga över" i larven, de passar bara helt enkelt inte mot en ny larv! Och skulle ett nytt drivhjul vara spetsigt så blir det inget att slita på, då skulle kuggreppet vara slut på alltför kort tid. Så det är egentligen tre anledningar till att en kugge har en bred spets det är 1# För att få rätt profil på ingreppet. 2# för att få mer gods i kuggen och därigenom göra den starkare 3# Få lite material att slita på.
Men ska vi nu göra jämförelser med en cykelkedja så ta en ny kedja och lägg den på ett utslitet drev så blir det uppenbart vad som händer med ingreppet och varför drev och kedja har den profil de har när de är nya.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Janson1

#19 » 12:52:19, 11-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ser ut som larven går i botten, den kan inte böjas till ytterligare mindre radie. Om så är fallet så är drevet utslitet både i drivriktningarna och på djupet så kuggarna har blivit runda igen... Kan detta vara möjligt tro? Ja, ja, man kommer väl kanske inte så mycket längre än antaganden innan man sett grejerna på riktigt.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

stegmaster

#20 » 13:39:18, 11-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev: Man gör väl trubbiga drev för att det ändå inte har nån hållande funktion längst ut. Och trubbiga drev blir väl inte spetsiga på slutet utan att hålen/groparna blir våldsamt ovala. Däremot tror jag inte det går att jämföra med cykel/mc drev då dom bara slits åt ett håll. Jag skulle behöva titta betydligt mer IRL för att kunna avgöra både det ena eller det andra.

Nja, jamförelsen med Mc drev halter kanske något, men endå inte. Kuggerna blir vel först spetsa och forsätter man köra så "lägger" sig kuggerna i drivretningen, förr att dom endast driver en väg.
Vet knappt om jag sett et utnött sprocket til en minigrävare, för dom håller bra lenge, och minigrävare brukar som oftast lång tid på så mange timer som behövs för att slita ut drivkuggerna.
Dessutan kan man nog slita ut 3-4 gummiband före drivhjulet er helt slut, eller bli som drivhjulet på maskinen i fråga.
Men kollar man större maskiner, typ gamle åkerman, så brukar man ofta se likn, drivhjul som på denna IHI maskinen, vil jag minnas.
Er det inte någon som har en bild av et drivhjul som er nästan slut, typ 10-20% kvar?
Men oavsett så har jag svårt att tro att IHI har levert maskinen ny med dom drivhjulen, och er dom bytt, så har den snurrat mange timer.
Själv tror jag vel egentlig att man satt på nya band på begagnade drivhjul vid flera tilfällen, så att drivhjulen har fått den formen dom har.
Kollade snabbt google bilder av samma typ av maskin, och hittade ingen med denna typ av drivhjul(om det nu er en typ), av dom bilder var drivhjulen syns.
Användarvisningsbild
stegmaster
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:17, 26-10-2009
Ort: Sör Norge
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: XCG 230lc-7E, Hanix H55DR
Valmet 665s, Valtra-Valmet 6400
Deutz 4005
Kesla 102HD/kran 304T
Toyota RAV4 Hybrid 4x4

sailing (trådstartaren)

#21 » 15:18:22, 11-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Tack för alla inläggen.

Kag har faktiskt lärt mig något på vägen om sprocket.

Jag pratade med farsan och kom överens om att ej avsluta affären. Han är mest sugen på en JCB 8050. Han var tveksam från början och därför bad mig undersöka ärendet.

Tack för alla era inlägg.

Kanske sista fråga för denna tråd som jag fortfarande har är... Så generellt sett, både för små och stora grävmaskiner, sprockets spetsar skall vara runda och ej spetsiga som i IHI grävmaskinens fall?
sailing
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:28:59, 15-05-2016
Ort: Stockholms Län
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

cekstam

#22 » 16:23:15, 11-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom blir spetsiga när dom slits ut, Leif sammanfattade det bra på förra sida. De flesta kjedjekugghjul beter sig så, cyckel, kross åkgräsklippare m.m. När dom kommit så där långt så brukar det börja kugga över med bandkrängning etc som påföljd.
Kollar ni gummibandsmaskiner så brukar en bra tumregel vara 3000h på ett par gummiband, så står det 1500h på en maskin ska det vara ~50% band kvar på den, annars är det något som inte stämmer.

-ekstam
perl -e'foreach (qw(5A 47 56 30 49 48 5A 68 63 69 42 70 62 6E 52 6C 49 47 78 70 64 47 55 67 5A 48 56 72 64 47 6C 6E 64 43 42 68 64 48 51 67 61 47 6C 30 64 47 45 67 61 47 6C 30 49 44 6F 70 43 67 3D 3D)) { print chr (hex $_); }'
Användarvisningsbild
cekstam
Serverexpert
Serverexpert
 
Blev medlem: 22:22:31, 25-05-2008
Ort: Strängnäs
Sverige
Maskintyp: Väghyvel
Maskin: Laser-grader 106

sailing (trådstartaren)

#23 » 23:41:39, 11-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

ekstam skrev:Dom blir spetsiga när dom slits ut, Leif sammanfattade det bra på förra sida. De flesta kjedjekugghjul beter sig så, cyckel, kross åkgräsklippare m.m. När dom kommit så där långt så brukar det börja kugga över med bandkrängning etc som påföljd.
Kollar ni gummibandsmaskiner så brukar en bra tumregel vara 3000h på ett par gummiband, så står det 1500h på en maskin ska det vara ~50% band kvar på den, annars är det något som inte stämmer.

-ekstam

Tackar!

Ytterligare en ny detalj in i förrådet. :hurra:
sailing
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:28:59, 15-05-2016
Ort: Stockholms Län
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: BM Jens, tronde och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se