Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Äntligen får jag leka med er andra EC20

44 inlägg • Sida 3 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

Tobias_021 (trådstartaren)

#31 » 20:29:02, 11-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ska kolla var den ledningen som inte används går till. Den kanske inte ens är inpluggad. i nåt av blocken eller vad de på ventilpaketet kallas.
Misstänker att jag behöver lyfta golvet eller nåt. Kanske går att se från sidan också.

Jag får för mig att maskinen är kompletterad i efterhand och att det kanske har med saken att göra. För annars borde det ju finnas en knapp som styr funktionen, men nån sådan finns inte. Bomsvängen är den enda funktionen som går att välja med en knapp som antingen gör att joysticken svänger på hytten eller bomsväng.

Maskinen ska även vara utrustad med nitrogen akumulator som standard för att kunna sänka grävagget till marken om det är kraftlöst.

Från produktbladet:
Nitrogen accumulator on the
power assistance circuit in
order to be able to put the
equipment on the ground if the
engine is switched off.
/Tobias
Användarvisningsbild
Tobias_021
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:12:11, 05-08-2007
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC20



Stridis2

#32 » 20:58:33, 11-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du tror inte det tredje uttaget är en fri retur till tanken? :klia:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

ja-bond77

#33 » 21:09:05, 11-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aha... De var nån krumelur på sidan av servoblocket som jag inte kunde tolka, degenererad kopieringsteknik som sagt... Kanske det ska vara en gasackumulator då... :klia:

Den elmanövrerade 6/2 växlingsventilen till sväng/bomsväng syns ju på schemat sid 2 uppe till höger, den med beteckningarna A,B,C,D,E,F. Men inga fler växlingsventiler...
Men om detta är enda du kan växla med knapp, hur växlar du mellan slänt och skoplås då? Eller har du ingen sån funktion? Har du inget tryck i låset när du använder släntskopa? Eller hade du ens hydrauliskt skoplås, jag börjar bli glömsk...

Jag fattar inte riktigt hur ledningarna går i mitten på bilden. Jag fyllde i med några punkter som jag är säker på men det behövs nog ytterligare handpåläggning innan det stämmer... Gasacken, är det tro boxen i mitten med "35 bars"? Men den pekar mot tankledningen? Eller är det kråkan uppe ovanpå S-porten? Men jag ser inte riktigt nån laddningsventil heller... :klia:

L är utgång till larvmotorerna, är väl nån urkopplingsfunktion till de direktmanövrerade larvventilerna... Liksom den som klipper servotrycket vid spärrhandtagsöppnandet.

Bild
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Turbodiesel

#34 » 21:20:15, 11-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

"35bars" bör vara en tryckreducerare för servokretsen, "20bars" bör vara en sekvensventil som tryggar 20bar för att ladda servosystemet i tomgång. Accen ser ut att finnas ovanför "S" porten
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

ja-bond77

#35 » 21:48:48, 11-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nåja, nu har jag förtydligat det hela. Kanske skulle vara idé att byta ackumulator om det inte går att sänka aggregatet med avstannad maskin(men med strömmen på).

Bild
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Tobias_021 (trådstartaren)

#36 » 04:14:21, 12-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Du tror inte det tredje uttaget är en fri retur till tanken? :klia:

Så skulle det så klart kunna vara. Ditt inlägg väckte en funderande tanke på om mitt problem egentligen ligger i skopans hydraulik. Skopan har dubbla kolvar och matas från varsin ledning.
Höger och vänster tilt har alltså varsin kolv och är ihopkopplad mellan varandra. Så när den ena kolven skjuts ut så åker den andra in.

För mig betyder det att en sida alltid har ett tryck på returen så att säga. Men ventilblocket skickar väl bara ut olja och tar inte tillbaka den?
Så egentligen är all olja som väl lämnat blocket fast i kretsen fram till skopans kolvar och vandrar max 20 cm eller vad slaglängden är. Så jag behöver förmodligen veta också om trycket på kopplingen kommer från skopsidan eller maskinsidan.

Jättekul att folk intresserar sig och kommer med funderingar måste jag säga.





Bild
/Tobias
Användarvisningsbild
Tobias_021
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:12:11, 05-08-2007
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC20

Mattias Petterson

#37 » 09:18:10, 12-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du alltid har den där kroken hängandes och slängandes på snabbfäste?
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Stridis2

#38 » 12:42:31, 12-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om ventilblocket inte släpper tillbaks oljan har du ett allvarligt fel i blocket (eller någonting som styr detta).
Utan att någonsin sett på en EC20 på mer än håll, och än mindre studerat ditt hydraulschema, skulle jag gissa att den grova slangen är fri retur till tank. Denna används om du ska ha en hydraulmotor på stickan, t.ex. en sopvals eller slyklippare. Hydraulmotorer tål oftast inte något mottryck, så det är därför man använder en grövre slang istället för de två klenare som går till slänthydrauliken.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Tobias_021 (trådstartaren)

#39 » 15:58:45, 12-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias Petterson skrev:Har du alltid har den där kroken hängandes och slängandes på snabbfäste?

Nä den brukar jag ha liggandes i ett fack i hytten. Däremot har jag fått intrycket att den förra ägaren hade den mer permanent så att säga.
/Tobias
Användarvisningsbild
Tobias_021
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:12:11, 05-08-2007
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC20

Tobias_021 (trådstartaren)

#40 » 16:02:49, 12-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror inte att det är något fel på maskinen, snarare är det så att jag kanske gör fel, eller att det finns andra lösningar på mitt problem.

Hur gör ni andra för att lossa era snabbkopplingar och har ni också problem? Alla kopplingar jag lossat tidigare på annat håll i den här storleken har jag kunnat lossa med ena handen. Går jag ut nu så kommer jag kunna lossa båda anslutningarna fint, men kör jag med slänten så kommer det vara tungt så att man spräcker en ven i pannan när man tar i.

*Uppdatering*
Nu idag var det så fint väder så jag tog några timmar i det fina vädret tillsammans med maskinen. Det är mycket riktigt busenkelt att lossa anslutningarna när maskinen varit avstängd. Men vid körning av tilten så är det stopp med fingrarna trots att jag avlastat systemet med tändningen på. Aggregatets olika funktioner sjunker som de ska och bomcylindern håller även trycket i aggregatet med motorn avstängd och maskinen upphissad. Nu hade jag den bara upphissad drygt två timmar, men en del maskiner verkar man ju kunna se hur det sjunker.

Jag testade med en något sliten gummislägga och det går att lossa anslutningarna med den, så i värsta fall får jag väl gå på den metoden om jag inte kommer på nåt bättre. Möjligen skulle man kunna svetsa ihop nån klyka till röret jag lossar skoplåset med. Då blir det ett multiverktyg. Ska klura lite mer på det.

Tog även ett par varv med trasor för att få bort det värsta av fettet vid smörjställen så att det ska se lite fräschare ut och då noterade jag att det kanske blir läge snart att byta slangarna till de extra uttagen. Ytterhöljena hade torrsprickor och det var även en del rost på innerslangens armering. De övriga slangarna såg fina ut.
/Tobias
Användarvisningsbild
Tobias_021
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:12:11, 05-08-2007
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC20

ja-bond77

#41 » 21:17:25, 13-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om vi utgår från att maskinen har mekaniskt skoplås så är väl slänten precis som avbildat i schemat, mekaniskt styrd ventil från fotpedal. Och då kan det knappast bli högre tryck än vad returfiltrena bildar, ca 3,5 bar om jag förstår schemat rätt... :klia: Om det inte råkar ha hamnat nån lös gummi-/metallbit i nån fin kanal i släntventilen då... Är det två returfilter efter varandra?

Hade du testat att ställa upp maskinen på en tiltad skopa och avlasta tilten vid avstängd maskin(strömlåset har nog ingen betydelse tror jag...)? Får du skopan att falla tillbaka på skäret på det viset?
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Tobias_021 (trådstartaren)

#42 » 22:04:49, 13-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp,, det är mekaniskt lås.
Det har jag inte testat och när du skriver det så känner jag mer och mer att det är ju det första jag borde testat. :ohnej:
Får bli morgondagens uppgift.


Testade idag och det rör sig inte ur fläcken på tilthydrauliken när motorn är avstängd, tändning på, eller konsolen nedfälld. Bara resten av aggregat och blad.
/Tobias
Användarvisningsbild
Tobias_021
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:12:11, 05-08-2007
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC20

vibr

#43 » 09:39:47, 28-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Intressant tråd då jag också har en EC20 och upplever ett problem just med att ”slänthydrauliken” tappar tryck när man släpper pedalen. Problemet uppstår när jag använder denna hydraulik för en grip. När jag klämmer åt med gripen och släpper pedalen så tappar man ett bra grepp eftersom trycket släpper lite. Är detta pga just denna avlastningsfunktion som verkar saknas i dialogen ovan? Någon som har någon idé hur jag kan behålla ett bra grepp med min grip? En annan sak är att gripen går alldeles för snabbt, är för känslig. Kan man strypa flödet kanske?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
vibr
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:41:06, 10-08-2013
Ort: Södermanland, Strängnäs
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC20, FE 35, JD 4240, LM 840

Tobias_021 (trådstartaren)

#44 » 01:35:35, 17-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänk vad gammal den här tråden är och hur lite jag engagerat mig på forumet.
Men en uppdatering då...

Jag har nu tagit en hel del jobb, utökat min redskapspark en del till maskinen, samt fått fler och fler kunder. Maskinen levererar riktigt bra. Jag har bara haft ett oroväckande driftstopp som jag kunde hitta genom att kolla på tagna bilder från när jag köpte maskinen.
Ett band började gå av, så jag bytte till nya, sen vanlig service så klart. Utöver det för att nämna jobbiga fel så har jag bara bytt ett glödrelä. Det har dock blivit 4 hydraulslangar bytta här o där som valt att springa läck.
Den största vinsten är att jag kan generera glada och nöjda kunder, jag har lärt känna mina begränsningar och jag har hittat vägar till att snabbt göra jobben snygga.

Minussidan då iom att jag har företag,, det är den förbannade bokföringen som jag trodde skulle lösa allt automatiskt, men varje år så hittar jag underliga fel i den. Det är faktiskt det som gör mig mest irriterad som företagare. Inte att maskinen är 22 år gammal.

Huvuddelen av inkomsterna ligger dock inte på maskinsidan, men det vore skoj att kunna leva på detta eller lite tyngre en vacker dag.
/Tobias

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Tobias_021
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:12:11, 05-08-2007
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC20


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Claes Folkesson, ErikPetersson, MatteN, torposkar och 14 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se