Sida 3 av 3

Re: Äntligen får jag leka med er andra EC20

InläggPostat: 20:29:02, 11-03-2017
av Tobias_021
Jag ska kolla var den ledningen som inte används går till. Den kanske inte ens är inpluggad. i nåt av blocken eller vad de på ventilpaketet kallas.
Misstänker att jag behöver lyfta golvet eller nåt. Kanske går att se från sidan också.

Jag får för mig att maskinen är kompletterad i efterhand och att det kanske har med saken att göra. För annars borde det ju finnas en knapp som styr funktionen, men nån sådan finns inte. Bomsvängen är den enda funktionen som går att välja med en knapp som antingen gör att joysticken svänger på hytten eller bomsväng.

Maskinen ska även vara utrustad med nitrogen akumulator som standard för att kunna sänka grävagget till marken om det är kraftlöst.

Från produktbladet:
Nitrogen accumulator on the
power assistance circuit in
order to be able to put the
equipment on the ground if the
engine is switched off.

Re: Äntligen får jag leka med er andra EC20

InläggPostat: 20:58:33, 11-03-2017
av Stridis2
Du tror inte det tredje uttaget är en fri retur till tanken? :klia:

Re: Äntligen får jag leka med er andra EC20

InläggPostat: 21:09:05, 11-03-2017
av ja-bond77
Aha... De var nån krumelur på sidan av servoblocket som jag inte kunde tolka, degenererad kopieringsteknik som sagt... Kanske det ska vara en gasackumulator då... :klia:

Den elmanövrerade 6/2 växlingsventilen till sväng/bomsväng syns ju på schemat sid 2 uppe till höger, den med beteckningarna A,B,C,D,E,F. Men inga fler växlingsventiler...
Men om detta är enda du kan växla med knapp, hur växlar du mellan slänt och skoplås då? Eller har du ingen sån funktion? Har du inget tryck i låset när du använder släntskopa? Eller hade du ens hydrauliskt skoplås, jag börjar bli glömsk...

Jag fattar inte riktigt hur ledningarna går i mitten på bilden. Jag fyllde i med några punkter som jag är säker på men det behövs nog ytterligare handpåläggning innan det stämmer... Gasacken, är det tro boxen i mitten med "35 bars"? Men den pekar mot tankledningen? Eller är det kråkan uppe ovanpå S-porten? Men jag ser inte riktigt nån laddningsventil heller... :klia:

L är utgång till larvmotorerna, är väl nån urkopplingsfunktion till de direktmanövrerade larvventilerna... Liksom den som klipper servotrycket vid spärrhandtagsöppnandet.

Bild

Re: Äntligen får jag leka med er andra EC20

InläggPostat: 21:20:15, 11-03-2017
av Turbodiesel
"35bars" bör vara en tryckreducerare för servokretsen, "20bars" bör vara en sekvensventil som tryggar 20bar för att ladda servosystemet i tomgång. Accen ser ut att finnas ovanför "S" porten

Re: Äntligen får jag leka med er andra EC20

InläggPostat: 21:48:48, 11-03-2017
av ja-bond77
Nåja, nu har jag förtydligat det hela. Kanske skulle vara idé att byta ackumulator om det inte går att sänka aggregatet med avstannad maskin(men med strömmen på).

Bild

Re: Äntligen får jag leka med er andra EC20

InläggPostat: 04:14:21, 12-03-2017
av Tobias_021
Stridis2 skrev:Du tror inte det tredje uttaget är en fri retur till tanken? :klia:

Så skulle det så klart kunna vara. Ditt inlägg väckte en funderande tanke på om mitt problem egentligen ligger i skopans hydraulik. Skopan har dubbla kolvar och matas från varsin ledning.
Höger och vänster tilt har alltså varsin kolv och är ihopkopplad mellan varandra. Så när den ena kolven skjuts ut så åker den andra in.

För mig betyder det att en sida alltid har ett tryck på returen så att säga. Men ventilblocket skickar väl bara ut olja och tar inte tillbaka den?
Så egentligen är all olja som väl lämnat blocket fast i kretsen fram till skopans kolvar och vandrar max 20 cm eller vad slaglängden är. Så jag behöver förmodligen veta också om trycket på kopplingen kommer från skopsidan eller maskinsidan.

Jättekul att folk intresserar sig och kommer med funderingar måste jag säga.





Bild

Re: Äntligen får jag leka med er andra EC20

InläggPostat: 09:18:10, 12-03-2017
av Mattias Petterson
Har du alltid har den där kroken hängandes och slängandes på snabbfäste?

Re: Äntligen får jag leka med er andra EC20

InläggPostat: 12:42:31, 12-03-2017
av Stridis2
Om ventilblocket inte släpper tillbaks oljan har du ett allvarligt fel i blocket (eller någonting som styr detta).
Utan att någonsin sett på en EC20 på mer än håll, och än mindre studerat ditt hydraulschema, skulle jag gissa att den grova slangen är fri retur till tank. Denna används om du ska ha en hydraulmotor på stickan, t.ex. en sopvals eller slyklippare. Hydraulmotorer tål oftast inte något mottryck, så det är därför man använder en grövre slang istället för de två klenare som går till slänthydrauliken.

Re: Äntligen får jag leka med er andra EC20

InläggPostat: 15:58:45, 12-03-2017
av Tobias_021
Mattias Petterson skrev:Har du alltid har den där kroken hängandes och slängandes på snabbfäste?

Nä den brukar jag ha liggandes i ett fack i hytten. Däremot har jag fått intrycket att den förra ägaren hade den mer permanent så att säga.

Re: Äntligen får jag leka med er andra EC20

InläggPostat: 16:02:49, 12-03-2017
av Tobias_021
Jag tror inte att det är något fel på maskinen, snarare är det så att jag kanske gör fel, eller att det finns andra lösningar på mitt problem.

Hur gör ni andra för att lossa era snabbkopplingar och har ni också problem? Alla kopplingar jag lossat tidigare på annat håll i den här storleken har jag kunnat lossa med ena handen. Går jag ut nu så kommer jag kunna lossa båda anslutningarna fint, men kör jag med slänten så kommer det vara tungt så att man spräcker en ven i pannan när man tar i.

*Uppdatering*
Nu idag var det så fint väder så jag tog några timmar i det fina vädret tillsammans med maskinen. Det är mycket riktigt busenkelt att lossa anslutningarna när maskinen varit avstängd. Men vid körning av tilten så är det stopp med fingrarna trots att jag avlastat systemet med tändningen på. Aggregatets olika funktioner sjunker som de ska och bomcylindern håller även trycket i aggregatet med motorn avstängd och maskinen upphissad. Nu hade jag den bara upphissad drygt två timmar, men en del maskiner verkar man ju kunna se hur det sjunker.

Jag testade med en något sliten gummislägga och det går att lossa anslutningarna med den, så i värsta fall får jag väl gå på den metoden om jag inte kommer på nåt bättre. Möjligen skulle man kunna svetsa ihop nån klyka till röret jag lossar skoplåset med. Då blir det ett multiverktyg. Ska klura lite mer på det.

Tog även ett par varv med trasor för att få bort det värsta av fettet vid smörjställen så att det ska se lite fräschare ut och då noterade jag att det kanske blir läge snart att byta slangarna till de extra uttagen. Ytterhöljena hade torrsprickor och det var även en del rost på innerslangens armering. De övriga slangarna såg fina ut.

Re: Äntligen får jag leka med er andra EC20

InläggPostat: 21:17:25, 13-03-2017
av ja-bond77
Om vi utgår från att maskinen har mekaniskt skoplås så är väl slänten precis som avbildat i schemat, mekaniskt styrd ventil från fotpedal. Och då kan det knappast bli högre tryck än vad returfiltrena bildar, ca 3,5 bar om jag förstår schemat rätt... :klia: Om det inte råkar ha hamnat nån lös gummi-/metallbit i nån fin kanal i släntventilen då... Är det två returfilter efter varandra?

Hade du testat att ställa upp maskinen på en tiltad skopa och avlasta tilten vid avstängd maskin(strömlåset har nog ingen betydelse tror jag...)? Får du skopan att falla tillbaka på skäret på det viset?

Re: Äntligen får jag leka med er andra EC20

InläggPostat: 22:04:49, 13-03-2017
av Tobias_021
Japp,, det är mekaniskt lås.
Det har jag inte testat och när du skriver det så känner jag mer och mer att det är ju det första jag borde testat. :ohnej:
Får bli morgondagens uppgift.


Testade idag och det rör sig inte ur fläcken på tilthydrauliken när motorn är avstängd, tändning på, eller konsolen nedfälld. Bara resten av aggregat och blad.

Re: Äntligen får jag leka med er andra EC20

InläggPostat: 09:39:47, 28-09-2018
av vibr
Hej! Intressant tråd då jag också har en EC20 och upplever ett problem just med att ”slänthydrauliken” tappar tryck när man släpper pedalen. Problemet uppstår när jag använder denna hydraulik för en grip. När jag klämmer åt med gripen och släpper pedalen så tappar man ett bra grepp eftersom trycket släpper lite. Är detta pga just denna avlastningsfunktion som verkar saknas i dialogen ovan? Någon som har någon idé hur jag kan behålla ett bra grepp med min grip? En annan sak är att gripen går alldeles för snabbt, är för känslig. Kan man strypa flödet kanske?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Äntligen får jag leka med er andra EC20

InläggPostat: 01:35:35, 17-03-2022
av Tobias_021
Tänk vad gammal den här tråden är och hur lite jag engagerat mig på forumet.
Men en uppdatering då...

Jag har nu tagit en hel del jobb, utökat min redskapspark en del till maskinen, samt fått fler och fler kunder. Maskinen levererar riktigt bra. Jag har bara haft ett oroväckande driftstopp som jag kunde hitta genom att kolla på tagna bilder från när jag köpte maskinen.
Ett band började gå av, så jag bytte till nya, sen vanlig service så klart. Utöver det för att nämna jobbiga fel så har jag bara bytt ett glödrelä. Det har dock blivit 4 hydraulslangar bytta här o där som valt att springa läck.
Den största vinsten är att jag kan generera glada och nöjda kunder, jag har lärt känna mina begränsningar och jag har hittat vägar till att snabbt göra jobben snygga.

Minussidan då iom att jag har företag,, det är den förbannade bokföringen som jag trodde skulle lösa allt automatiskt, men varje år så hittar jag underliga fel i den. Det är faktiskt det som gör mig mest irriterad som företagare. Inte att maskinen är 22 år gammal.

Huvuddelen av inkomsterna ligger dock inte på maskinsidan, men det vore skoj att kunna leva på detta eller lite tyngre en vacker dag.