Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Vår Hydrema M1100

49 inlägg • Sida 2 av 4
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

Roger Bälinge

#16 » 20:03:42, 21-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

...en liten rolig detalj var att maskinerna stod parkerade bredvid varandra en tid! :vissla:
Vad är oddsen på detta?... :klia: :klia: :klia:
Jag har enligt min gode vän ägt bägge maskinerna , det är 5 år mellan inköpen av maskinerna, bägge köptes på Hydrema i Tumba och bägge byttes in av Traktor Nord i Uppsala....och hamnade bredvid varandra på gårdsplanen? :huh: :huh:
Bättre att se en möjlighet i varje svårighet, än en svårighet i varje möjlighet!
Det kan aldrig gå mer än åt helvete!
...och det är aldrig "bara"!
Användarvisningsbild
Roger Bälinge
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:49, 21-12-2014
Ort: 272:an till GRANLUNDA, typ!
Sverige
Blogg: Visa blogg (212)
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Terex TW 110 med onödigt mycket redskap!
Chevrolet Silverado CC 1500/2015
(Får se om min nya är ännu en gåva till bilismen)
Husqvarna LT 151 med tippkärra och stickluftare.
...och är numer heltids pensionär!



Roger Bälinge

#17 » 22:31:14, 21-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

..åpropå Hydrema och Danmark!

Farbror har bloggat lite...
blog.php?u=233041&b=134
Bättre att se en möjlighet i varje svårighet, än en svårighet i varje möjlighet!
Det kan aldrig gå mer än åt helvete!
...och det är aldrig "bara"!
Användarvisningsbild
Roger Bälinge
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:49, 21-12-2014
Ort: 272:an till GRANLUNDA, typ!
Sverige
Blogg: Visa blogg (212)
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Terex TW 110 med onödigt mycket redskap!
Chevrolet Silverado CC 1500/2015
(Får se om min nya är ännu en gåva till bilismen)
Husqvarna LT 151 med tippkärra och stickluftare.
...och är numer heltids pensionär!

dejvi (trådstartaren)

#18 » 22:01:46, 06-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Vad visar den grafiska visaren till höger på displayen? Hydrauloljetemp?
Den till vänster är iaf bränslemätaren, Blev att fundera på det idag.


Bild
Jättefint väder idag. Fullrulle i sandtaget!
Bild
Nån som har bra tips på hur man undviker allt slit med att få av sanden som bara vill frysa fast på flaket. Mycket jobb, men ivriga talkoarbetare klagade inte! Härligt o se, högst upp på kanten o sliter :uupps:

Blir att prova med salt på tisdan, fick också tips om brännolja, men det känns lite sisådär att hälla brännolja på flaket.

Fick dessutom dosen fylld med brännoljelukten idag efter att ha luftat MF 575:an efter diverse bränslebekymmer. Men andra tips än salt?
dejvi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:34:17, 06-12-2010
Ort: Korsholm
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: -

Roger Bälinge

#19 » 00:14:13, 07-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

God kväll!

Motortemp....
Salta flaket är bästa och billigaste sättet..det behövs inga mängder!
"Åkardrängarna" brukar ta lite på skyffeln och "sprätta" av på flaket..
Bättre att se en möjlighet i varje svårighet, än en svårighet i varje möjlighet!
Det kan aldrig gå mer än åt helvete!
...och det är aldrig "bara"!
Användarvisningsbild
Roger Bälinge
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:49, 21-12-2014
Ort: 272:an till GRANLUNDA, typ!
Sverige
Blogg: Visa blogg (212)
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Terex TW 110 med onödigt mycket redskap!
Chevrolet Silverado CC 1500/2015
(Får se om min nya är ännu en gåva till bilismen)
Husqvarna LT 151 med tippkärra och stickluftare.
...och är numer heltids pensionär!

dejvi (trådstartaren)

#20 » 08:05:59, 09-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har köpt en maskinmottagare till Hydreman. Behövde ett eluttag på stickan, MIL-spec kontakt av något slag...
Blev att göra en ordentlig kopplingsdosa på stickan så man inte har en massa lösa trådar som fastnar överallt. Vattentät blev den också!

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

På sista bilden är mottagaren bara provisoriskt fastspänd på en hydraulkoppling, har tänkt mig ett magnet fäste. Köpte 2 st 30kg neodymmagneter till fästet igår. Är det någon som har någon bra modell på fästet?

Eller någon som har provat en dålig modell?

4 personer gillar det här inlägget.
dejvi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:34:17, 06-12-2010
Ort: Korsholm
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: -

dejvi (trådstartaren)

#21 » 09:56:25, 07-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ni som har magnetiska fästen till era maskinmottagare? Vet ni hur mycket dragkraft magneterna har? Jag gjorde igår ett fäste med 4st 30kg neodymmagneter, 120kg totalt trodde jag skulle börja räcka. Känns inte riktigt helt tillräckligt efter att jag har testat det igår.

Vad är det för magneter i fabriksfästen?

Lägger in en bild också, som börjar bli lite gammal, men husbygget går sakta mak framåt...
Bild

3 personer gillar det här inlägget.
dejvi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:34:17, 06-12-2010
Ort: Korsholm
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: -

dejvi (trådstartaren)

#22 » 23:08:28, 10-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blev byte av motorolja förra veckan så jag ska passa på att uppdatera lite nu. Har varit så fullt upp med husbygge senaste tiden så det är knappt att jag har hunnit ta några bilder...

Hydreman har gått bra, egentligen bara några småsaker som har gått sönder, fick byta en returslang (lång rackare, 7,7m) och tätningarna i pendellåscylindrarna. Men det var fint vårväder då detta hände så det vara sist och slutligen en riktigt skön dag som fältmekaniker.
Bild
Bild

Tyvärr har också tecknen i displayen försvunnit, bakgrundsbelysningen fungerar, men inte mer än det. Ny display kostade massor, en kamrat har lovat att han ska se över den då han får tid över.

Sen har jag ju behövt en del nya redskap också...

Bild
Bild
Bild
Bild

En planeringsbalk var prio 1 då jag skulle bygga väg till tomten! Ska i något skede bli en rulle längst bak också, men blir väl tidigast då gräsmattan ska planteras... :grin:
Enkelt och funktionellt, bra grejj då man ska planera lite större ytor. Balkarna gick jämnt ut i byte mot lite skrot... Billigt och bra :thummar:

Nästa redskap
Bild
Lite rör och lite galler... Borde vara allt som behövs, förutom grinden som redan finns hemma!
Bild
Bild
Bild
Den tror jag att kommer att vara till stor nytta, ska ju byggas både garage och verkstad snart också... Har tänkt ett fäste i ena gaveln också, men vi börjar såhär. Maskin lyfter drygt 7m och själv är jag 192cm så 9m är inga problem mera, bara höjdrädslan kvar då... :???: :grin:

Bild
Ibland har Hydreman enklare uppgifter, den duger gott som motvikt för provtryckning också! :thummar:
Lillebror som kan detta så han sköter finliret och alla mätningar, jag håller bara koll på trycket... :thummar:

6 personer gillar det här inlägget.
dejvi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:34:17, 06-12-2010
Ort: Korsholm
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: -

dejvi (trådstartaren)

#23 » 18:41:03, 24-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu behöver jag lite hjälp...

Har problem med inkopplingen av en släntskopa, eller rättare sagt att få släntskopan att fungera som jag vill.

Jag får skopan att slänta åt båda hållen, men den hålls bara på ena sidan. Släntar jag åt andra sidan faller den tillbaka direkt. Inte i sakta mak utan den faller ner direkt.

Felsökning/åtgärder:
- Nya tätningar i tiltcylindern i skopan. (den gamla var knappt använd enligt tidigare ägare, men jag bytte för att utesluta kolvtätningen på cylindern. Jag har använt skopan som en vanlig planerskopa, dvs inte hydrauliskt kopplad till maskinen. Då hålls den i mittenläget. Tror därför inte att det är något fel på själva skopcylindern)

- Byter jag sida på slangarna har jag samma problem men åt andra hållet.

- Trodde att en chockventil hade hängt sig i öppet läge, tog bort båda chockerna och smorde upp dem. (hoppades en stund att jag hade hittat felet då ena chocken kändes lite trög i början, men ingen skillnad med nysmorda chocker.)

- Bytte sida på chockerna. (samma fel kvarstår och fortfarande samma sida som sjunker, dvs inget ändrar om jag byter sida på chockerna.)

Vad är problemet? Motorslid? Kan de ha det i maskinen? Har varit rototilt monterat tidigare, men den tog vi bort innan vi köpte maskin. Något som spökar från rototilten?

Annat att kontrollera?


Lägger in lite bilder också så blir det lättare att prata om samma saker...

Bild
Anslutningar på stickan, längst till vänster är för gripskopa, då stängs kulventilen som går till brytcylindern. Extra funktionen i mitten dit skopan är kopplad. Friretur längst till höger. Andra sidan är likadan men där finns ingen friretur.



Bild
Ventilbordet, översta sektionen går till extra funktionen.

Har inget hydraulschema, men från reservdelskatalogen hittar jag iaf följande:
Bild
Bild

Kan det vara problem med backventilen (nr 7)? Måste man i så fall ta isär sektionerna på ventilbordet för att komma åt den?

Annat?

1 person gillar det här inlägget.
dejvi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:34:17, 06-12-2010
Ort: Korsholm
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: -

Turbodiesel

#24 » 18:56:13, 24-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går ledningarna raka spåret från ventilsektionen till uttagen på stickan? ofta sitter det en kran monterad på den ena ledningen, för att slå om till enkelverkande + retur (hammarhydraulik) och det nöjer sig ofta en rotor med.

Hade det varit motorslid så skulle den rimligen falla ned till viloläge från bägge håll.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

dejvi (trådstartaren)

#25 » 19:17:04, 24-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, slangarna går vad jag kan se raka spåret till sektionen. På den ena sidan är skoplåset t-kopplat på ledningen! Vill minnas att det är den sidan som det bråkar. Kan det vara något problem med den inkopplingen. Sitter en elventil på stickan för skoplåset. Måste ju trampa ner extrafunktionspedalen för att skoplåset ska öppna.

Stämmer bra angående motorsliden, tänkte inte så långt!

Skickat från min LG-D855 via Tapatalk
dejvi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:34:17, 06-12-2010
Ort: Korsholm
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: -

dejvi (trådstartaren)

#26 » 21:48:49, 25-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Börjar mer och mer tro att det är något med skoplåset som ställer till det. På stickan sitter en elventil som styr skoplåset, någon som vet något om denna?

Ventilen ser ut så här:
Bild

Bild


Det jag inte riktigt förstår är hur den är kopplad. 2 anslutningar går direkt till skoplåsets låscylinder. 1 anslutning är t-kopplad till extra hydrauliken. 1 anslutning är t-kopplad mot den fria returen. 1 koppling vet jag inte vart den går (försvinner in bland alla slangar bredvid hytten och har inte hunnit undersöka desto mera.)

Kan det vara så att det är denna ventil som är öppen? Det finns två spolar på den också. Vet inte något desto mera om dessa, antar att jag drar den ena när jag slår till brytaren för skoplåset. Ska tillägga också att jag ska trampa ner pedalen för extra hydrauliken om jag ska öppna skoplåset (efter att jag har tryckt ner brytaren då vill säga)

Den slangen som jag inte vet vart den går, kan den ha som funktion att hålla tryck på låset hela tiden? Eller hur fungerar låsen?

Hur gå vidare?
dejvi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:34:17, 06-12-2010
Ort: Korsholm
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: -

dejvi (trådstartaren)

#27 » 19:23:07, 26-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fortsättning.

Provade mäta lite tryck idag:

PS ger konstant ca 40 bar, vilket jag antar att är servotrycket. (I manualen står det 30 bar.)
Om jag pluggar T-utgången från ventilen fungerar slänthydrauliken som den ska! Men vet inte hur skoplåset fungerar då...
Om jag trycker ner brytaren för skoplåset så fungerar också slänthydrauliken som den ska! Dvs med öppet skoplås fungerar uttagen till slänten dubbelverkande!

Provade mäta spänning på kontakterna till spolarna också (på handsken alltså). Ingen spänning på något stift under vanlig drift. Med skoplåsets brytare nertryckt har jag 24v på ett stift på vardera handske. Så skoplåset aktiverar båda spolarna.

Hur ska denna ventil fungera?

Mina gissningar om hur den fungerar nu. Rätta mig gärna!
I normalläge
P2 går till T
PS har tryck på A

Med skoplåsets brytare nertryckt
P2 går till B
A går till T (eller går det tillbaka mot överströmningsventil vid PS?)

I normalläge vill jag ju inte att P2 ska gå till T, detta gör ju att skopan inte hålls släntad. Ska jag lägga in en kran (som stänger till T) som jag slår om manuellt då släntskopan ska användas? Känns som om det borde finnas mycket bättre alternativ på hur detta ska lösas/fungera! Har inte haft någon maskin med hydrauliskt skoplås tidigare så känner inte till desto mer än att det är helt suveränt att använda :grin: :buga:
dejvi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:34:17, 06-12-2010
Ort: Korsholm
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: -

Jac

#28 » 14:03:54, 09-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tappade tråden här. Har det löst sig?

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jac

#29 » 18:03:03, 11-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite sent men men...

En gissning är att det är kopplat så här. Logiken håller väl hyffsat men det finns väl folk här som kan se rätt fort om det är galet.
När låset ska öppnas blir det spänning på bägge solenoiderna. Den ene släpper in extrahydrauliken på minussidan, den andre leder plussidan till tank.

Bild


En felkoppling av extrahydraulik och B-sida ger det felsymptom du beskriver.
Skoplåset både öppnar och stänger som det ska men extrahydrauliken går till tank.

Bild

Nu på slutet såg jag att det ser ut som en extra slang på första bilden i post #26 mellan rören. Hoppas det är en synvilla för den vet jag inte var jag ska göra av...
Edit: Ändrade ventilsymbolerna så dom är lika. Ingen funktionell ändring.
Edit: Dvs, det öppnar. Stänger gör det nog lite dåligt men med läckande låscylindertätning så går det.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

dejvi (trådstartaren)

#30 » 20:14:03, 14-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Lite sent men men...


Ingen fara, det går sakta här :grin: , har inte haft någon användning av släntskopan nu sen det var aktuellt senast, men idag felsökte jag lite till. Börjar bli så mycket fyllnadsmassor som ska jämnas ut nu så skopan behövs...

Vad jag kan se är det kopplat enligt schemat som är "rätt", men börjar tro att det är någon av magnetventilerna som strular.

Provade först att spolen blir magnetisk och bägge blir magnetiska när skoplåset öppnas. Ingen magnetisk med skoplås stängt.

Provade därefter att skruva ut ventilen för att se att sliden rör på sig.


Bild
Detta är den liggande ventilen närmast stickan, här kan jag se att sliden rör på sig i hålen längst ut och längst in. I mittenhålen kan jag inte se något som rör sig...


Bild
Detta är ventilen som står rakt upp på blocket, på denna kan jag inte få sliden att röra på sig. Provade båda spolarna och båda kontakterna men inget rör sig... Ser ju ut att vara öppen. Med en mejsel får jag nog sliden att röra på sig men den fjädrar tillbaka till samma läge hela tiden, aldrig så att den stängs. Med mejsel går det bara att öppna den lite mer.

Båda har säkert fått sig några törnar någongång, lite krökta bägge två. Hur mycket gör det?
Mer att felsöka?
dejvi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:34:17, 06-12-2010
Ort: Korsholm
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: -


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se