Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Daewoo 035 1997 Ryckig/känslig???

10 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

Pjuup (trådstartaren)

#1 » 13:17:31, 15-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan.

Har nyligen köpt en liten 035:a och nu undrar jag att är dom faktiskt sådär j**la ryckiga och känsliga i spakarna eller är det nånting som är fel på den?
Har inte ännu haft möjlighet att mäta tryckena men känslan säjer att det fattas lite kraft, det är dock inte problemet för det är ganska lite om något alls...minsta erfarenhet före är av 5tonnar.
Spakarna är glappfria.

Men det är näst intill omöjligt att få en jämn ryckfri rörelse med den...tror inte jag är sådär dålig :lmao:

Köpte den pga. priset och tänkte man kan leva och bli van med känsligheten...men nej det går inte, om dom är så här så blir det att byta. :sad:
Pjuup
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:45:55, 20-10-2013
Ort: Karleby
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Volvo L120F
Wille 445
Scania 144 530
Scania 164 480
Scania 124 400



Janson1

#2 » 21:56:32, 18-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fungerar nödsänkning med avstängd motor?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Pjuup (trådstartaren)

#3 » 13:11:45, 23-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den har ingen nödsänkning...åtminstone finns det ingen tryckaccumulator nånstans.
Finns ingen i verkstads manualen heller, så troligtvis finns den inte.
Kopplade tilläggshydraulik till tiltfästet så vi hade upp golvet och någon accumulator fanns inte nånstans.

Har använt den lite mera och kommit fram till att det är värst på huvudbommen och svängen, skopan och stickan fungerar ganska bra/mjukt.

Kan centreringsfjädrarna i ventilpaketet bli så slöa att det blir en on/off känsla i spakarna?
Eller kan hydraultrycket vara så lågt att systemet inte fungerar som det är tänkt?

Skall försöka att få hem maskinen för mätning av tryck så blir man kanske lite :idee:

Alla ideer är välkomna.
Pjuup
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:45:55, 20-10-2013
Ort: Karleby
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Volvo L120F
Wille 445
Scania 144 530
Scania 164 480
Scania 124 400

mathiast

#4 » 16:47:42, 23-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Prova att sänka servotrycket litegrann
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

Pjuup (trådstartaren)

#5 » 22:32:31, 23-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade hem maskinen och mätte/ställde trycken.
Trycken var lite under vad dom skulle vara, ställde dom till tillverkarens värde (betyder att pumpen är i skick :grin: :grin: :grin: :grin: ).
Blev lite bättre men är ännu för känslig i spakarna enligt mitt tycke (måste styras med fingertopparna, går inte att hålla i med hela handen och försöka få nån liten rörelse ).

Någon ställbar tryckventil för pilottrycket fann jag inte...skall det ställas med mera eller mindre shims i tryckventilen på solenoiden eller finns det något annat ställe att göra det på?
Pjuup
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:45:55, 20-10-2013
Ort: Karleby
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Volvo L120F
Wille 445
Scania 144 530
Scania 164 480
Scania 124 400

Janson1

#6 » 07:09:22, 24-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns en manual är på downloads, är den lik din maskin?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Pjuup (trådstartaren)

#7 » 08:41:40, 24-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp.
Den manualen är precis till min maskin.
Eller min är ingen "SOLAR" men annars precis dylikt.
Pjuup
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:45:55, 20-10-2013
Ort: Karleby
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Volvo L120F
Wille 445
Scania 144 530
Scania 164 480
Scania 124 400

Janson1

#8 » 11:46:33, 24-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror med på att ställa ner servotrycket som test.
Det finns även ett filter i pilotsystemet som man kan kolla, jag tror själv inte det är nåt fel där...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

mathiast

#9 » 17:05:49, 24-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan även vara bra att kolla så inte servotrycket är instabilt
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

Pjuup (trådstartaren)

#10 » 17:22:31, 24-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Jag tror med på att ställa ner servotrycket som test.
Det finns även ett filter i pilotsystemet som man kan kolla, jag tror själv inte det är nåt fel där...



Filtret har vi putsat, fanns inget skräp ens i den.

Tror vi har funnit en möjlig orsak...oljan är gräddfärgad, alltså vattenblandad.
Maskinen åkte för att färdigställa ett litet jobb så hoppas på att få hem den till veckoslutet för oljebyte och vid behov då sänkning av servotrycket.

Få se då om det blir nått... :klia:
Pjuup
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:45:55, 20-10-2013
Ort: Karleby
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Volvo L120F
Wille 445
Scania 144 530
Scania 164 480
Scania 124 400


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se