Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Värme, eller brist därpå

3 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

uppland2 (trådstartaren)

#1 » 15:43:34, 23-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi köpte en EC140 för något år sedan, och det var inprisat i affären att värme och kyla inte fungerade i hytten. Eftersom vi har den som gårdsmaskin kändes det OK. Fast ibland skulle man ju vilja köra lite vår och höst också...

AC kan vi förstås glömma, det är det inte värt, särskilt som slangarna ifrån kylpaketet är avhuggna. Det sitter ett paket under relähyllan bakom stolen, men fläkten rör sig inte alls och det hela ser rätt sönderrivet ut med luftslangar liggande lösa här och var. Även elen verkar vara ett skatbo, vilket jag blev varse när jag själv satte dit en tankmätare nyligen (det fanns ingen givare i tanken, och jag fick inget utslag på originalinstrumentet när jag lade spänning på det, så jag köpte en billig givare+visare som jag skruvade bredvid huvudinstrumentet, men kabeln kommer in bakom stolen). Massor med lösa kableändor, och ett antal skarvningar medelst tvinnade kabeländor, somliga med eltejp runt andra utan.

Är det rimligt att försöka få igång originalvärmepaketet, vilket förmodligen kräver anlitande av Swecon, eller borde man köpa en generisk hyttvärmare och försöka få in den på kylvattenslangarna ifrån motorn?
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212



Mattias Petterson

#2 » 17:03:22, 23-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför har någon sabbat orginal värmen?
Enklast är nog ett universal element med fläkt om det får plats någon stans
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

uppland2 (trådstartaren)

#3 » 18:02:36, 23-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja varför lär vi aldrig få reda på. Man kunde inte stanna den med nyckel heller, så ÅF hade monterat på en stoppsolenoid ifrån en lastmaskin(?) som låg på hela tiden och brände av efter 30 timmar, vilket kanske är en förväntad livslängd i den kopplingen. Jag hittade ett trasigt relä, och efter byte av det och inköp av stoppsolenoid till Cummins-motor så fungerar det att stanna med nyckel igen, vilket ger större tillfredställelse än man kanske kan tro om man inte erfarit det motsatta.
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: jpd och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se