Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Fylla & hälla flytande betong med grävmaskin

20 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

LageB (trådstartaren)

#1 » 20:30:17, 01-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ska gjuta platta till ett hus på mälarö dit en betongbil ej kan komma. Ca 10 m3. Att blanda betongen på plats är enda alternativet.
Detta är dum fråga kanske, men, vad tror ni om nedanstående:

Tänker hyra stor cementblandare, med kapacitet runt 200-300 liter. Ställer cementblandaren i "svängavstånd" till plattan och på en höjd så att jag kan fylla den flytande betongen direkt i planeringsskopa (8-tonnare).
Därefter pytsar jag betongen på plattan från skopa. Mycket bättre än att använda skottkärra, tänker jag liksom..

Jag antar att det blir ganska "slaskigt" och att jag bör rengöra skopa ofta (och arm vid behov) - men, utöver behovet av rengöring ser ni några andra nackdelar med min idé?

:smile:

Mvh
LageB
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:04, 07-08-2013
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio75
ATV+Tippvagn
Microgrävare Powerfab



PerJohansson

#2 » 20:33:01, 01-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur nära kan man komma med lastbil? Kan den komma till området eller finns det ingen väg alls?
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

björken

#3 » 20:37:09, 01-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det allra smidigaste är ju om blandaren kan stå i formen. Men är det omöjligt funkar din idé också, använd betongolja eller motsvarande så blir det lättare att få rent sen.
Men är plattan normaltjock behövs ju bara ca 1 kubikmeter, det blandar man med en vanlig konsumentblandare på en dag.
björken
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:05:24, 15-02-2006
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valtra N103H5 -13
JD 3130 -78
Kubota KX161-2 -97

CAT-59

#4 » 20:48:12, 01-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur tänkte man nu då :insomnia: "Men är plattan normaltjock behövs ju bara ca 1 kubikmeter, det blandar man med en vanlig konsumentblandare på en dag." :klia:
Gud i höjda titta va jag gjort i slöjda :cool:
Användarvisningsbild
CAT-59
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:35:58, 25-11-2013
Ort: Närheten Stora Mellösa. Närke
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Komatsu PW 95 hjulgrävare.
Master buss 2,8
Mercedes 240 E ...V6 2.6L
Havsseglare 12 meter, vikt 11 ton. Volvo Penta.
.....nyligen sålt.....
Scania T113.
LT 55 lastväxlare/kran.
Cat 1.8 minigrävare

enok75

#5 » 20:50:52, 01-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

björken skrev:Det allra smidigaste är ju om blandaren kan stå i formen. Men är det omöjligt funkar din idé också, använd betongolja eller motsvarande så blir det lättare att få rent sen.
Men är plattan normaltjock behövs ju bara ca 1 kubikmeter, det blandar man med en vanlig konsumentblandare på en dag.

Jag tror du missade att 10 m var upphöjt till 3 alltså 10 kubikmeter
enok75
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:38:24, 06-02-2014
Ort: Länghem
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra A75 A82 BM350 BM-Victor och Volvo T 230

ballder

#6 » 20:55:56, 01-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brukte en 13 tonner med RT og pusseskuff til og fylle opp elemenblokker til grunnmur på kjelleren på et tilbygg for noen år siden. Da blandet kompisen min (han som eier huset det gjaldt) med vanlig liten blandare typ sånn der som alle gjør det selvere har i garasjen. Bara att tmma blandaren i skuffen och la maskinen gjøra jobbet. Inte fel att vara van med att handtera gravmaskin før man kastar om seg med betong. Når vi støpte plattan hentet jeg sånn passe flytende betong med traktor och 16 tons hengare med dumperkasse. Bara gravde betongen ur hengeren och la ut den med maskinen. RT gjorde helt klart jobbet smidigast møjligt.
Bara ha vattenslang med godt fløde och trykk på platsen så er det inga problem alls att gjøra på det viset.
Användarvisningsbild
ballder
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:40:16, 03-05-2008
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hara C. Twin 74 mod. B.Leyland
Tilv. Nr:898. SOLGT!

Michigan 75A 61 mod? SOLGT.

Jinma 254 med hytt lastare och V-fres. 2007 mod.

Nissan Cabstar personlift 15m (motorredskap) 1992 mod.

Airman AX35 97 mod.

atlashjul

#7 » 21:11:59, 01-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att bara ösa/svänga runt färdig betong går fint om du står still, värre om du tänkt larva en bit kan bli (skakigt) sen om du ska ösa grus/cement med maskin så blir det ju genast mer omfattande med placering av sakerna för att få det smidigt. Tar lite plats med 2 rejäla grushögar, cement, vatten, Mitt tips, va inte dåligt förberedd när du börjar, blir oftast skit när man avslutar en gjutning mitt i.. Mycket folk hjälper ju som oftast. Har du folk som sköter blandning/utläggning å en som sköter maskin/ösningen. Blir ju 4 satser per kubik ca =8maskin skopor 125 liter 300kg per vända? (5min blandtid+fyllning av blandaren ca 12-15 min per sats ) sen kanske det går fortare om allt löper som det ska :-D men en lång dag kan det nog bli, men ska som sagt inte va några problem, om allt är väl förberett..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

HenkeBoy

#8 » 21:25:12, 01-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låna en basker och använd istället för skopan, det är betydligt enklare och säkrare. Bättre kontroll på tömning oxå!



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
HenkeBoy
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:45, 18-03-2006
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat Allis 345-B
John Deere 2450 4WD -87
BM 230 Victor -56
BM 350 Skogsboxer -60

LeifAndersson

#9 » 21:38:32, 01-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det går "skitbra" att tömma en 3-400 liters blandare och lägga ut betongen med grävare, använd vanlig djupgrävningsskopa med planskär så blir det smidigt att tömma direkt i skopan. :thumme:
Om en bara sköter blandaren och grävmaskinisten hjälper till att ösa i blandaren och vibrera ut betongen så klarar man sig på två man. 8-10m3 gjuter man lätt på en dag om man hyrt en bra blandare, men det gör inget om man har minst en extra grovis som hjälper till att ösa i blandaren.
Men fuska inte med blandningstiderna, det är lätt att man försöker skynda på lite där, men det är oerhört obra för kvaliteten på den färdiga betongen.
Har gjutit fundament för ledningsstolpar med den metoden och det går bättre än vad man kan tro, bara man har allt material på plats och allt räcker, inget vidare när det sticker upp 350 mm montagebult och ska vara 200 mm och någon vital komponent är slut! Dyrt att flyga ut en kubik vatten akut bara för det tagit slut och betongen i formen höll på att härda fast den hade "snigeltillsats". :sad:
Blandar man själv kan det vara ide att fördröja härdningen lite med tillsats i betongen. :thumme:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

LageB (trådstartaren)

#10 » 22:27:14, 01-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för alla svar. :buga: Verkar som det skulle fungera då :smile: :smile:

Som sagt, betongbil är helt uteslutet. Även om vi (teoretiskt) skulle kunna ta ut en Lastbil med en inhyrd pråm/färja till skyhög kostnad, så finns det sedan ingen väg på ön... - så det är helkört, om man säger så. Sand/grus kan jag däremot ta emot med bulkfartyg med transportör i fören. Cementsäckar får bli med flotte/mindre pråm... Vatten har jag gott om, mälaren är enda begränsning :grin:

Vad gäller volym, så är plattan 100kvm och jag räknar med ca 10m3 betong + alfa.
LageB
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:04, 07-08-2013
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio75
ATV+Tippvagn
Microgrävare Powerfab

LageB (trådstartaren)

#11 » 22:40:41, 01-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Det går "skitbra" att tömma en 3-400 liters blandare och lägga ut betongen med grävare, använd vanlig djupgrävningsskopa med planskär så blir det smidigt att tömma direkt i skopan. :thumme:
Om en bara sköter blandaren och grävmaskinisten hjälper till att ösa i blandaren och vibrera ut betongen så klarar man sig på två man. 8-10m3 gjuter man lätt på en dag om man hyrt en bra blandare, men det gör inget om man har minst en extra grovis som hjälper till att ösa i blandaren.
Men fuska inte med blandningstiderna, det är lätt att man försöker skynda på lite där, men det är oerhört obra för kvaliteten på den färdiga betongen.
Har gjutit fundament för ledningsstolpar med den metoden och det går bättre än vad man kan tro, bara man har allt material på plats och allt räcker, inget vidare när det sticker upp 350 mm montagebult och ska vara 200 mm och någon vital komponent är slut! Dyrt att flyga ut en kubik vatten akut bara för det tagit slut och betongen i formen höll på att härda fast den hade "snigeltillsats". :sad:
Blandar man själv kan det vara ide att fördröja härdningen lite med tillsats i betongen. :thumme:


Skulle det inte kunna gå med gallerskopa :mrgreen:
Skämt åsido, (förutom gallerskopan) har jag har bara en tandad grävskopa och en planeringsskopa. Vad är nackdel med planeringsskopa?
Jag har s-fäste och vad jag förstår kan man "vända" skopan (aldrig provat) men inbillar mig att det kan bli bättre vid betonghanteringen men jag kanske har helfel... ?


Har tänkt ratta grävmaskinen själv. 1-2 gubbar laddar/sköter blandare och 1-2 gubbar på plattan som rakar ut och vibrerar.
LageB
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:04, 07-08-2013
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio75
ATV+Tippvagn
Microgrävare Powerfab

LageB (trådstartaren)

#12 » 22:48:27, 01-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

HenkeBoy skrev:Låna en basker och använd istället för skopan, det är betydligt enklare och säkrare. Bättre kontroll på tömning oxå!



Skickat från min iPhone med Tapatalk



Heter det basker? Får googla om det. Undrar om det går att hyra? Väger väl en del antar jag (inget man lastar på styrpulpeten dvs..)
LageB
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:04, 07-08-2013
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio75
ATV+Tippvagn
Microgrävare Powerfab

atlashjul

#13 » 22:49:16, 01-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du han före själv med grinden.. Kantbalk? den sväljer en del om du har det vill säga. Har du grindfäste så går det att vända skopan för räckvidd +.ösa betong någon meter med skyffel ä inte kul i längden, (rototilt å 8-tonare +betong finns tipp-risk vid fullt utligg)
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

LageB (trådstartaren)

#14 » 23:04:47, 01-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

atlashjul skrev:Att bara ösa/svänga runt färdig betong går fint om du står still, värre om du tänkt larva en bit kan bli (skakigt) sen om du ska ösa grus/cement med maskin så blir det ju genast mer omfattande med placering av sakerna för att få det smidigt. Tar lite plats med 2 rejäla grushögar, cement, vatten, Mitt tips, va inte dåligt förberedd när du börjar, blir oftast skit när man avslutar en gjutning mitt i.. Mycket folk hjälper ju som oftast. Har du folk som sköter blandning/utläggning å en som sköter maskin/ösningen. Blir ju 4 satser per kubik ca =8maskin skopor 125 liter 300kg per vända? (5min blandtid+fyllning av blandaren ca 12-15 min per sats ) sen kanske det går fortare om allt löper som det ska :-D men en lång dag kan det nog bli, men ska som sagt inte va några problem, om allt är väl förberett..


Precis, du skriver allt det det jag också funderar på. Arbetsplatsen måste förberedas/planeras så att jag i princip slipper larva (vart fall med betong i skopan). Det lär bli ett långt arbetspass hursomhelst, även om allt flyter på bra....
LageB
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:04, 07-08-2013
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio75
ATV+Tippvagn
Microgrävare Powerfab

HenkeBoy

#15 » 23:04:51, 01-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Googla betogbasker så ser du vad jag menar.
Det funkar säkert som Leif skriver också. Men har man låg-galvade skopor att tillgå så kan det bli lite söligt.
Baskern finns att hyra på de flesta uthyrningsfirmor. Men om den går att köra på en mindre båt kan jag inte svara på. De är ju lite skrymmande och halvtung.

Å andra sidan är nog en blandare med tillräcklig kapacitet nog så tung å skrymmande!

Fördelen är ju att den som tar emot betongen själv styr hur mycket som ska lämnas. Bra om det ska fyllas kantbalksformar etc.

Jaja, nä det var bara ett tips.

Hoppas du får bra med hjälp bara!
Den här årstiden är det ju dock inte lika stressigt då inte solen bränner fast allt blixtsnabbt!

Stort lycka till!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
HenkeBoy
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:45, 18-03-2006
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat Allis 345-B
John Deere 2450 4WD -87
BM 230 Victor -56
BM 350 Skogsboxer -60


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se